ثبت جهانی مجموعه زندیه شیراز با افزایش ارتفاع هتل در دست ساخت خیابان رودکی با مشکل مواجه میشود. نصیری اصل، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با اشاره به اینکه ثبت جهانی مجموعه زندیه در دست اقدام است، افزود: ارتفاع کنونی این هتل برای ثبت جهانی مجموعه زندیه مشکل ایجاد میکند. وی تصریح کرد: مخدوش شدن حریم منظری مجموعه تاریخی زند توسط تیمی متخصص کارشناسی خواهد شد اما وضع کنونی هتل قطعا در ثبت جهانی این مجموعه تاثیر منفی خواهد گذاشت چراکه حریم منظری را مخدوش کرده است. به گفته معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس بحثهای مطرح شده در خصوص هتل در حال ساخت خیابان رودکی و ارتفاع آن مربوط به حریم منظری این مجموعه است و برای حریم حفاظتی آن مشکلی ایجاد نمیکند.
نصیری اصل با اشاره به اینکه برای تکمیل پرونده ثبت جهانی مجموعه زندیه نیازمند یک سری پژوهشها و مستندنگاری بودیم، افزود: اقدامات لازم در این باره که شامل نقشه برداری، مطالعات توصیفی، عکاسی هنری، نمایش اقدامات مرمتی و سایر اقدامات اینچنین بود انجام شده و برای تحویل گرفتن آن نیازمند اعتبار هستیم.وی ادامه داد: در انتظار هستیم بودجه لازم از تهران تامین شود تا با دریافت پژوهشها و مستندنگاریهای انجام شده و یکپارچه سازی آنها، پرونده ثبت را تکمیل و به تهران برای بازبینی نهایی و ارسال به یونسکو آماده کنیم.
نصیری درباره حریم مجموعه زندیه گفت: این مجموعه در دل بافت تاریخی شیراز قرار گرفته و بخشی از حریم آن در ضلع شمالی و غربی، دقیقا بر حریم بافت تاریخی منطبق است.
هتل درحال ساخت هویت مجموعه تاریخی زند را از بین میبرد
مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس گفت: وقتی به وسیله ساخت و ساز غیر مجاز به حریم یک اثر تاریخی تجاوز میشود، هویت این اثر مخدوش شده و به مرور از بین میرود. مسعود منیعاتی با بیان اینکه هتل درحال ساخت در خیابان رودکی تا کنون دارای ۱۰ متر و ۳۰ سانتی متر ارتفاع غیرمجاز است افزود: این طرح حریم هوایی – منظری مجموعه زندیه و بافت تاریخی شیراز را خدشه دار کرده است. در این میان باید مشخص شود که چه از لحاظ مسایل شهری آیا شهرداری اجازه ساخت چنین بنای مرتفعی در خیابانی باریک را میتوانسته است صادر کند و از لحاظ میراثی نیز باید مشخص شود که آیا ۱۰ متر و ۳۰ سانتی متر ارتفاع غیر مجاز کنونی در مجوز اولیه معاونت میراث فرهنگی دیده شده است یا خیر؟ وی تاکید کرد: در صورت عدم جلوگیری از افزایش ارتفاع این بنا، ساختمانهای دیگری نیز با ارتفاع مشابه در این محدوده ساخته میشود که در این صورت هویت مجموعه زندیه در طول سالها از بین رفته و ارزش تاریخی خود را از دست میدهد.
منیعاتی در ادامه گفت: باید هرچه سریعتر حریم منظری و حفاظتی مجموعه زندیه با همکاری شهرداری و میراث فرهنگی مشخص شود و تا زمانی که این کار انجام نشود، وضعیت ارتفاع غیرمجاز هتل در بلاتکلیفی غیرقانونی به سر میبرد. مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس همچنین با تاکید بر حمایت از سرمایه گذاران بخش گردشگری گفت: سرمایه گذاری باید در قالب گردشگری پایدار و به عنوان بخشی از طرح جامع گردشگری تعریف شود تا ساخت و ساز یک هتل باعث از دست رفتن ارزش یک اثر تاریخی نشود. با توجه به مطالب بیان شده، اخبار رسیده به خبرنگار افسانه حاکی از آن است که در زمان دریافت مجوز هتل، به دلیل دستور کار نبودن اینکه ثبت جهانی مجموعه زندیه، مجوزها برای مالک طرح صادر شد. در این بین توجه به این نکته نیز ضروری است که بنابر گرفته منبعی آگاه، معاونت سرمایه گذاری میراث فرهنگی نقشههای اولیه هتل را که از لحاظ ارتفاع برای حریم مجموعه زندیه مشکلی ایجاد نمیکرده را تایید کرده اما اصلاحیه نقشهها که در آن افزایش ارتفاع هتل انجام شده به تایید این معاونت نرسیده است.
یعنی میراث و شهرداری نمیتونند جلوی این قبیل زیاده خواهی رو بگیرند ؟؟؟؟؟که ضربه مستقیم یا غیر مستقیم بر تاریخ و فرهنگ یک ملت داره
میراث و شهرداری در حال گروکشی هستند و پاشون گیره… بعد شما توقع همکاری داری واسه زیاده خواهی؟؟؟
شهرداری زمین حیاط پارکینگ ایران پیما اول سعدی رو که مهندس جواد زاده مرمت کرده، تملک کرده و قصد ایجاد مجتمع تجاری چندین طبقه در اون داره… قبلا قرار بود ایستگاه مترو در اون حیاط باشه و اقدام مناسبی بود واسه باز زنده سازی و دادن کاربری غیر موثر بر دید بصری اثر ثبتی، الان بخاطر طرح شهرداری ایستگاه مترو رو فرستادن اول خیابان رودکی…
این طرح خودش ۲ تا مشکل داره، یکی حریم درجه ۱ بودن با سردر مرمتی گاراژ ایران پیما بعنوان یکی از قدیمی ترین ساختمان های ۲ طبقه خیابان زند – دوم حریم خط آسمان ارگ کریمخان
خود میراث و شهرداری با هم درگیرند و این وسط مجوزهای ناصوابی داده شده هم شهرداری اشتباه کرده، هم میراث دانسته چشم پوشی کرده، حاضر به قبول اشتباه هم نبودند و اکنون هم پشت پرده خبرایی از درگیری این ۲ نهاد هست که اصلا به نفع شهر و شهروندان نیست
در حالی که در اصل همونطور که شما گفتید، باید ۲ نهاد در کنار یکدیگر در راستای ارتقای شهر فرهنگی تاریخی شیراز گام بردارند…
به نظر من ارتفاع این هتل نباید ربطی به ثبت جهانی داشته باشه . چون اگر در تهران بخواهند یک مجموعه رو ثبت جهانی کنند برج میلاد بر اون مجموعه مسلط هست .
امیرجان ربط داره
اتفاقا کاملا ربط داره امین جان
نمونه معروفش توی اصفهان هم یه ساختمون بلندبه نام برج جهان نما هس که روبروی استانداری(یا شهرداری )در انتهای یه خیابون منتهی به میدان امام بود که برای ثبت جهانی یونسکو اخطار داده بود که اون ساختمون مشکل داره و… اون ساختمونم که در سال ساخت بود و طرح بزرگی رو هم بود متوقف کردن و نصفه و نیمه ساختنش و رفت پی کارش
باید اینجا هم با قدرت وارد بشن
میدان امام هم تقریبا حدود ۱۰۰ سال و اندی از ارگ قدیمی تره و به هر حال باید همونطور که به اون بها میدن و رسانه ایش میکنن و توی کشور قضیه رو معروف میکنن شهرداری و میراث فرهنگی هم همینکارو برای جلوگیری از ساخت این ساختمون بکنن و مانع بشن
مگه این ارگ و موزه پارس و بازار و …چی کم دارن؟
اینم یه نماد ملی هس برای خودش
میدان نقش جهان اصفهان چندین ساله که توی فهرست میراث جهانی قرار گرفته، برج جهان نما بعد از ثبت نقش جهان در یونسکو شروع به ساخت شده و این کاملا طبیعیه که این برج غیر قانونی ساخته شده و باید تخریب میشد (که تخریب هم شد) اما هتل آسمان خیلی قبل از اینکه بحث ثبت مجموعه ی زندیه در فهرست میراث جهانی شروع بشه مجوز گرفته و ساخته شده و مراحل ساختش به نظر قانونی میاد پس اگه قرار باشه تخریبی صورت بگیره باید حق مالک و سرمایه گذار هتل در نظر گرفته شده و سازمان مربوطه خسارت ناشی از تخریب رو پرداخت کنه
به نظر من مشکل کار اینجاست
کاملا مرتبطه…
این یه اصل پذیرفته شده بین المللی هست که در آثار میراث فرهنگی کشورها نباید عامل مزاحم دیگری حکم فرما باشد که حریم بنا و خط آسمان آن را مخدوش کند…
عیبش هم این است که بنایی که ادعا می شود معماری منحصر بفردی داشته و دارد، باید خود بنا اصل باشد و نباید عامل و عنصر و ساختمان جدیدی مزاحم آن باشد تا به دید بصری آن خدشه ای وارد کند و توجه را از بنای اصلی به بنای جدید جلب کند…
مسلما بناهایی که در تهران تحت اثر برج میلاد هستند هم “ثبت جهانی” (نه داخلی) نخواهند شد، مضاف به اینکه از ابتدا هم در جانمایی برج دقت شده و در آخر هم اینکه معماری تاریخی تهران، آخرین دوره معماری ایرانی و نزدیکترین آثار از لحاظ زمانی به دنیای امروز هستند با قدمت های حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ ساله در مقابل قدمت های ۲۵۰۰ ساله آثار هخامنشی…
در آثار نزدیک معاصر، چون هنوز ارزش وافر تاریخی ندارند، مجاز به احیا و باززنده سازی از طریق تغییر کاربری هستیم مثل باغ شاهپوری شیراز تا اثر جانی دوباره بگیرد و با مخاطب در تعامل باشد – در آثار کهن تنها کاربری، موزه و بازدید عموم است و حق دخل و تصرف نداریم پس تفاوت دارند…
ضمن اینکه اگه تشریف ببرید، از جاهایی از تهران مثل کاخ نیاوران، برج میلاد پیدا نیست و تاثیری بر آن ندارد…
خیلی جالبه
اینم از شگفتی های کشور ماست که جلوی احداث مجتمع تجارت جهانی رو به خاطر بهانه های مختلف مثلا کم عرض بودن خیابون می گیرن اما هتل رودکی توی یه خیابون(کوچه) ۸ متری می تونه احداث بشه و جالب تر اینکه نمی تونن وادارش کنن ارتفاش چند متر کمتر بشه تا تاثیری روی حریم منظره آثار زندیه نزاره (حتی جدا از بحث ثبت جهانی)
مطمئن باشید این ساختمون متعلق به یکی از آقایون هست چون وقتی که هر ساختمون بلد مرنبه ای در شیراز ساخته میشه بعضی از آقایون زود میان وسط و مخالفت می کنن و میگن نماد غرب و فرماسونری و این چرت و پرت ها و توهمات هست.یکیش همین تجارت جهانی یا حتی خلیج فارس ولی میبینیم این ساختمون داره تو حریم مجموعه تاریخی زندیه می سازه و هیچکس هم هیچ چیزی نمیگه.
عملکرد شهرداری تو پروژه های عمرانی اخیر قابل تقدیره ولی کل نظام شهرداری تو ایران مشکل داره.و من برای شهرداری هم متاسفم که فقط و فقط پول براش مهمه و مجوز ساخت همچین ساختمونی می ده.البته شاید هم زورش نمی رسه حرفی بزنه ولی من کلا از کارهای دوگانه شهرداری متعجبم چون مثلا به مجتمع های تجاری بدون پارکینگ مجوز ساخت می ده بعد از اون طرف میاد میگه پارکینگ در شهر کم هست و با پول مردم میاد پارکینگ عمومی چند تا پارکینگ عمومی می سازه و بازم از خود مردم برای پارک تو این پارکینگا پول میگیره.یا از طرفی با سوزاندن باغ ها مبارزه می کنه از طرفی پول میگیره و خودش شروع به تفکیک باغ ها میکنه.تو ارتفاعات کوه و دامنه ی کوه اجازه ی ساخت آپارتمان ۲۰ طبقه میده بعد زورش میاد تو حاشیه ی شهر اجازه ی ساخت بده.هیچ ظرفیتی به ظرفیت حمل و نقل عمومی اضافه نمیکنه و توقع داره همه از حمل و نقل عمومی اونم نسبتا فرسوده و کند و ناکارامد استفاده کنن.سالانه مبلغ زیادی بابت مترو تو قبض های عوارض از مردم می گیرن ولی مترویی در کار نیست و میگن بخش خصوصی باید سرمایه گذاری کنه تا مترو به اتمام برسه خوب اگر بخش خصوصی باید تمومش کنه این پول هایی که از ملت میگیرین چیه و یا اون مالیاتی که دولت میگیره و وظیفش اینه بودجه ی پروژه های ملی رو بده چی هست؟؟؟پول بلیطی که بعدا باید بدیم برای چی هست؟؟؟یعنی ما باید برای یک امکانات ده ها بار و به بهانه های مختلف پول پرداخت کنیم؟؟؟؟بعد چرا اصلا کاری رو که با پول خود ما کردن باهاش پز میان و کلی تبلیغات براش می کنن.این ها کارهای ضد و نقیض شهرداری و دولت هست .