سایت خبری تحلیلی شیراز۱۴۰۰: در سالها و دهه های اخیر همواره ساخت پروژه های دولتی بدلیل مشکلات مدیریتی و مالی با رکود مواجه بوده و گاه ساخت آنها بیش از یک دهه به طول می انجامد. در شیراز نیز این دست از طرحها کم نیستند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:
۱- آزادراه شیراز – اصفهان : پروژه ای که در اواخر دهه ۸۰ کلنگ زنی شد و مسوولان ۳ ۴ سالی هست که وعده افتتاح آن را در سال آینده می هند! این طرح بدلیل عدم ساخت قطعه پایانی، تقاطع اتصالی به شیراز و مسیرهای اتصالی به غرب شیراز هنوز راهی طولانی در پیش دارد.
۲ – کنارگذر شرقی: وجود تنها یک راه دسترسی به شمال و شرق شیراز آن هم از مسیر دروازه قرآن در نوروز امسال نشان داد می تواند چقدر فاجعه آفرین باشد. کمربندی شرق شیراز که بزرگراه شیراز اصفهان را از محل تقاطع زیباشهر به جاده خرامه و سپس از طریق تونل و حاشیه دریاچه مهارلو به پل خلیج فارس وصل می کند حدود ۱۰ سال قبل کلنگ زنی شد و همچنان راهی طولانی تا تکمیل در پیش دارد.
.
۳ – باغ موزه مشاهیر: این طرح در سال ۸۷ در کنار آرامگاه حافظ شروع به ساخت شد و با گذشت بیش از یک دهه هنوز به نیمه راه نرسیده و باید دید واگذاری آن به بخش خصوصی چقدر می تواند در تکمیل آن موثر باشد.
۴ – مرکز سعدی شناسی: یک ساختمان بسیار کوچک در ضلع شمالی آرامگاه سعدی که حدود ۱۰ سال از ساخت آن گذشته و مشخص نیست چه زمانی قرار است تکمیل شود.
۵ – تالار مرکزی شیراز : درحالیکه اصفهان با طراحی برترین مشاوران بین المللی در حال تکمیل تالار باشکوه مرکز همایش های این شهر است، مشهد نیز تالار مرکزی خود را چندی پیش به بهره برداری رساند، تالار مرکزی شیراز بعد از ۱۰ سال وضعیتی دارد که در تصویر پنجم ملاحظه می کنید.
۶ – قطار شیراز – بندرعباس: یکی از ابعاد فساد بزرگ ۳ هزار میلیارد تومانی گروه آریا قطار شیراز بندرعباس بود که یکی از شرکت های زیرمجموعه این گروه قرار بود آن را بسازد که سرانجام آن را همگان می دانیم و هنوز تامین مالی جدی و جدیدی برای این طرح انجام نشده است.
۷ – خط ۲ مترو: تجهیز کارگاه این خط در سال ۹۲ در میانرود آغاز شد و به نظر می رسد حدود ۱۰ سال دیگر برای تکمیل و بهره برداری کامل این خط که از میانرود در جنوب به کلبه سعدی می رسد زمان لازم است. بنابر پیش بینی ها حدود ۶۲ سال، برای تکمیل خطوط مترو شیراز زمان نیاز است.
۸ – خط یک مترو : هر چند از سال ۹۳ بهره برداری از این خط شروع شد، اما همچنان ایستگاه وکیل تکمیل نشده، بسیاری از ایستگاه ها فاقد پله برقی و آسانسور هستند و فاصله حرکت قطارها ۱۵ دقیقه است و این طرح ۱۶ ساله همچنان مسیری طولانی تا بهره وری کامل دارد.
۹ – بیمارستان خاتم الانبیا: این بیمارستانی ۳۱۳ تخت خوابی که در سایت درمانی بیمارستانی ورودی صدرا قرار دارد چند سال است در مرحله اسکلت بتنی باقی مانده و پیشرفت خاصی ندارد.
۱۰- پایانه صادراتی فارس: این طرح در نزدیکی منطقه ویژه اقتصادی شیراز جانمایی شده است و در سال ۹۵ و پس از ۷ از کلنگ زنی تنها ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.
اگرچه نیاکان بزرگمان هزاران سال پیش تمدنهای بزرگی را به وجود اوردند اما تا رسیدن به دروازه های تمدن جدید هنوز بیش از یک قرن زمان نیاز داریم زمانی که شاید مثل زمان افتتاح پروژه های به دردنخورمان یک قرن بیشتر هم تمدید شود