سایت خبری - تحلیلی شیراز۱۴۰۰: بلوار سرداران در اواسط دهه هفتاد و به منظور ایجاد راه دسترسی از بلوار رحمت و بلوار مدرس به دروازه قرآن احداث شد. ابتدای این مسیر پل غدیر در محل تقاطع بلوار مدرس وانتهای آن تقاطع با باغ دلگشا بود که اخیراً تبدیل به زیرگذر شده است.
این مسیر بدلیل توسعه شهرکهای حاشیه آن و ایجاد راه های دسترسی به نقاط مختلف شرق و شمالشرق شیراز به یک مسیر اصلی برای رفت و آمد شهروندان شیرازی تبدیل شد. اما موضوعی که در طول بیش از این ۲ دهه در این مسیر به چشم می آید و حضور شهرداران مختلف نتوانست تغییری در آن ایجاد کند، فضای سبز این مسیر شهری است.
این بلوار با طول تقریبی ۶ کیلومتر دارای ۳ لاین تندرو و ۲ لاین کندرو در هر مسیر و ۳ رفوژ فضای سبز است که متاسفانه درختان آن بجز در بخشی از مسیر دارای پوشش ضعیف بوده و به دلیل بی توجهی های انجام شده در ۲۰ سال اخیر، این درختان هیچ گاه به رشد مناسب نرسیده، از بین رفته و مجدد کاشته شده اند.
حال اگر این مسیر را با بلوار مدس که عمری بیش از ۲ برابر بلوار سرداران دارد، مقایسه کنیم تفاوت را در نحوه ایجاد و نگهداری فضای سبز در هر دو مسیر به وضوح خواهیم دید. فضای سبز بلوار مدرس از درختان مرتفع کاج، چنار و نخل تشکیل شده که علی رغم نابودی بخش چشمگیری از این فضای سبز به دلیل ساخت مترو، هنوز درختان و سبز این مسیر بسیار چشمگیر و زیباست.
حال اینکه چرا بعد از بیش از ۲ دهه از افتتاح بلوار سرداران فضای سبز این مسیر چنین وضعیت خجالت آوری دارد، سووال است که مسوولان باید پاسخ مناسبی برای آن داشته باشند و برنامه ای مدون برای بهبود این وضع اجرا کنند.
متاسفانه وضعیت فضای سبز شیراز بسیار بغرنج است و تنها دلخوشی مردم شیراز باغات قصردشت است که آن هم در حال تخریبو سوختن است