سایت خبری – تحلیلی شیراز۱۴۰۰: هفته آینده بخش نخست از وعده ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری در مرکز شهر شیراز محقق شده و بخشی از مسیر بین چهارراه ملاصدرا تا انتهای خیابان عفیفآباد و مسیر پیادهراه گردشگری رو به روی باغ عفیفآباد به مسیر ویژه دوچرخه اختصاص خواهد یافت.
آنگونه که سیروس پاک فطرت عضو شورای شهر شیراز اعلام کرده عملیات اجرایی این پروژه این هفته آغاز میشود و هفته آینده شاهد افتتاح آن خواهیم بود. پاک فطرت با اشاره به برخی ویژگیهای اولین مسیر خط ویژه دوچرخهسواری مرکز شهر شیراز گفت: یکی از ویژگیهای این مسیر دوچرخهسواری این است که با رایزنی که با پلیس داشتیم، مقرر شد تا این مسیر به گونه ای اجرا شود که تنها ویژه رفت و آمد دوچرخه باشد و پلیس با سایر موارد برخورد کند.
عضو شورای شهر شیراز گفت: با توجه به تأثیرات زیست محیطی و ترافیکی استفاده از دوچرخه در شهر و در صورت موفقیتآمیز بودن این پروژه، در سایر خیابانهای شهر نیز خطوط ویژه دوچرخه سواری ایجاد می شود.
این اتفاق را به فال نیک میگیرم و بدون پیش داوری از آن استقبال می کنیم، اما در ادامه چند سووال را مطرح می کنیم.
۱ – با توجه به مسیر اعلامی که شامل خیابان قصردشت و عفیف آباد می شود باید منتظر ماند و دید که کدام لاین این ۲ خیابان به مسیر ویژه دوچرخه سواری اختصاص خواهد یافت. مووضع مهم در این بین رفتار شهروندان سوار بر خودرو و موتور با این خط ویژه ای است که به دید یک مزاحم به آن نگاه خواهند کرد.
۲ – بی تردید ساخت این مسیر و صیانت از آن به منظور عدم تجاوز خودرو و موتورسیکلت به مسیر مهمترین و کلیدی ترین بخش موضوع است. مساله ای که به گفته پاک فطرت عضو شورای شهر شیراز، قرار است با همکاری پلیس راهور حل شود. اما تجربه همکاری پلیس راهور و شهرداری و حضور این نیروی زحمتکش در سطح شهر و رسیدگی به وضعیت تخلف فراوان رانندگان از توقف های غیرمجاز گرفته تا پارک در پیاده رو، باعث می شود به این همکاری با تردید نگریسته و نگران به سرانجام نرسیدن طرح به دلیل ورود خودرو و موتور به آن شویم.
۳ – امیدواریم مطالعات این طرح به طور تمام و کمال انجام شده باشد تا بعد چند روز شاهد جمع آوری این طرح نباشیم و مسوولان سرسختانه برابر مشکلات و خودروها مقاومت کرده تا مسیر دوچرخه برای همیشه در این مسیر بماند. با توجه به اینکه لاین مخصوص دوچرخه در مسیر سمت راست یا چپ خیابان یک طرفه قصردشت و عفیف آباد اجرا می شود، یک سمت این دو خیابان که به پارک C_Pay نیز مجهز عملا برای پارک از دست خواهد رفت مگر اینکه مسوولان زیربار کاهش عرض خیابان رفته و مجدد اجازه پارک خودرو در حاشیه مسیر دوچرخه سوار داده شود. که البته بعید به نظر می رسد و با توجه به حجم بالای خودروها در مسیرهای اشاره شده و اشغال همیشگی حاشیه خیابانها به وسیله خودرو، یکی از چالش برانگیزترین مراحل اجرایی طرح همین بخش است.
۴ – اما موضوع جالب در این راه اندازی این مسیر این است که بهره برداری از مسیر دوچرخه سواری به فاصله بسیار کمی از افزایش غیرمعقول و چشمگیر کرایه دوچرخه به وسیله شورای شهر انجام می گیرد که حمایت از دوچرخه سواری را زیر سووال می برد. در این مصوبه بهای اجاره دوچرخه ورزشی چهار هزارتومان برای هر ساعت و دوچرخه شهری دو هزارتومان برای هر ساعت تعیین شده است. این درحالی است که این نرخ در اپراتورهای بزرگ دوچرخه در سراسر دنیا حدود ۰٫۲۵ دلار در روز است. ۰٫۲۵ دلار برای ۲۴ ساعت روز به معنی حدود ساعتی ۰٫۰۱ دلار ، یعنی هر ساعت ۱۰۰ تومان است. با مقایسه درآمد یک فرد اروپایی با یک شهروند شیرازی ظالمانه بودن این مصوبه بسیار واضحتر می گردد. اکنون سووال این است که آیا با این میزان هزینه و وضعیت نابسامان اقتصادی و اگر از مرحله ایزوله نگه داشتن مسیر دوچرخه سواری عبور کنیم، آیا شهروندان از این طرح استقبال خواهند کرد یا خیر؟
با توجه به موارد اشاره شده و سوابق اجرای طرحهای مشابه در سطح شهر متاسفانه باید گفت امید چندان زیادی به موفقیت این طرح وجود ندارد و پس از بهره برداری از این مسیر و با گذشت چند روز مشکلات آن هویدا شده و باید دید در نهایت این طرح برجای خواهد ماند یا خیر!
ادمین جان
در مصوبه شورا امده است که در دوچرخه سواری درون شهری نیم ساعت نخست رایگان هست . ورودی و خروجی مسر دوچرخه سواری اگر ایستگاه دوچرخه باشه و مسیر مسدود باشه مشکلی پیش نمیاد .
یعنی حتما باید دوچرخه رو اجاره کرد؟ نمیشه با دوچرخه شخصی خودمان بطور رایگان برویم؟
مشکلی نیست دوست عزیز