با گذشت بیش از یکماه از رونمایی ۱۸۵ دستگاه اتوبوس شهری، تمام این اتوبوس ها به شیراز نرسیده اند! به گزارش شیراز۱۴۰۰، آنطور که رئیس سازمان حمل ونقل مسافر شهرداری شیراز به خبرجنوب گفته است، علت به تعویق افتادن ورود این اتوبوسها به ناوگان، تأخیر شرکت سازنده در تحویل اتوبوسهاست؛ شهرداری به تعهدات خود در خصوص پرداخت هزینههای خرید عمل کرده و در انتظار ترخیص این اتوبوسها از جانب شرکت سازنده است.
حال عجیب است که چگونه شهرداری در مراسمی که بسیاری از تابلوهای شهری و فضای مجازی را درگیر خود کرد، از اتوبوسهایی رونمایی کرد که تاکنون تمام آنها را تحویل نگرفته و البته در صورت تحویل نیز نیازمند زمان برای دریافت پلاک می باشد تا بازهم پرده ای دیگر از افتتاح های نمایشی را شاهد باشیم و همانطور که در تصویر مشخص است برروی اتوبوسهای وارد شده نوشته شده است ” ورود ۱۸۵ دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی”!
مشروح این مصاحبه با خبرجنوب:
اتوبوسهای گازسوز از خیابانهای شیراز جمع میشود
تا پایان آذرماه بیش از ۶۰ درصد اتوبوسهای گازسوز شیراز نوسازی خواهد شد. رئیس سازمان حمل ونقل مسافر شهرداری شیراز در گفت وگو با «خبرجنوب» با بیان این مطلب گفت: هم اکنون ۱۵۰ دستگاه اتوبوس گازسوز در شیراز فعالیت دارد که با توجه به مشکلاتی که دارد از جمله استهلاک بالا و نبود برخی امکانات نظیر سیستم سرمایشی و گرمایشی، قرار شده تعدادی از آنها را با جایگزینی اتوبوسهای جدید، نوسازی کنیم.
مسعود حسنشاهی در پاسخ به این سوال که چه زمان ۱۸۰ دستگاه اتوبوس جدید که چندی قبل رونمایی شد، وارد ناوگان اتوبوسرانی میشود، اظهار کرد: علت به تعویق افتادن ورود این اتوبوسها به ناوگان، تأخیر شرکت سازنده در تحویل اتوبوسهاست؛ شهرداری به تعهدات خود در خصوص پرداخت هزینههای خرید عمل کرده و در انتظار ترخیص این اتوبوسها از جانب شرکت سازنده هستیم.
وی تصریح کرد: در این رابطه به جز ۱۰۰ دستگاه اتوبوسی که پارسال وارد ناوگان شد، امیدواریم ۱۸۰ دستگاه اتوبوس دیگر را نیز تا ۲۰ روز آینده تحویل بگیریم و تا پایان آذرماه همه اتوبوسهای جدید جایگزین اتوبوسهای فرسوده شود.
حسنشاهی با اشاره به فعالیت۱۵۰ اتوبوس گازسوز در شهر، گفت: براساس برنامهریزی صورت گرفته، ۸۴ دستگاه از این اتوبوسها یعنی بیش از ۶۰ درصد با اتوبوسهای جدید تعویض و در کنار ۶۶ اتوبوس مدل ۱۳۸۲ و ۳۰ دستگاه اتوبوس مدل ۱۳۸۵، با ورود اتوبوسهای جدید، ناوگان اتوبوسرانی شیراز نوسازی میشود.
وی در خصوص زمان آغاز به کار اتوبوسهای جدید نیز گفت: برنامه ما این است که به محض ورود اتوبوسهای جدید، وارد ناوگان شوند و در پارکینگ نمانند.
حسنشاهی ادامه داد: در کنار نوسازی ناوگان، یکی دیگر از اقدامات ما در خصوص نوسازی سایر ناوگان فرسوده اتوبوس در شیراز است که در این زمینه جلساتی نیز با سرمایهگذاران برای تأمین ۳۰۰ دستگاه اتوبوس جدید داشتیم که با توجه به موافقت شهردار و شورای شهر با اضافه شدن این تعداد اتوبوس جدید، کل ناوگان نوسازی میشود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر نیازی به اتوبوس جدید نداریم اما متأسفانه اتفاقی که طی چند سال گذشته افتاده، باعث کاهش تعداد مسافران حمل ونقل عمومی به ویژه اتوبوس شده است. رویکرد ما در این زمینه، شناسایی نقاط ضعف حمل ونقل عمومی و رفع آنها در جهت اقبال مجدد مردم به وسایط نقلیه عمومی است.
حسنشاهی افزود: در همین راستا یکی از مواردی که تأکید بسیاری روی آن داریم، افزایش سیستمهای نظارت مکانیزه بر روی فعالیت این ناوگان است و در واقع به دنبال استفاده بهینهتر از کل ظرفیت ناوگان هستیم و در صورت نیاز، اتوبوسهای بیشتری را وارد ناوگان خواهیم کرد.
وی تصریح کرد: معتقدیم دیگر با استفاده از سیستمهای سنتی نمیتوانیم آن گونه که باید بر فعالیت ناوگان نظارت کنیم به همین منظور، عملیات اجرایی فاز دوم BMS کنترل و نظارت هوشمند ناوگان اتوبوسرانی آغاز شده و بهزودی تکمیل میشود.
تا کی مردمباید تماشگر شوهای تبلیغاتی مسئولین نالایق باشند
من از راننده یک از همین اتوبوس ها پرسیدم،میگفت به دلیل مسایل مالی هنوز همه اتوبوس ها نیامده ولی خدایی بر ای شریازی که مدت هاست از بنز های فرسوده استفاده میکرده،این مسعله انقلابی بزرگ است،اگر این اواخر سمت مرکز شهر رفته باشید متوجه تعداد بسیار زیاد اتوبوس های جدید نسبت به بنز های قدیمی میشوید.امیدوارم این پروژه تازه کردن اتوبوس ها مثل بقیه رها نشه و در همین حال فکری هم برای brt بکنن