سایت خبری – تحلیلی شیراز۱۴۰۰: در سال ۹۱ که تقاطع رحمت باهنر به عنوان نخستین تقاطع سه سطحی شیراز افتتاح شد و پس از آن پلهای معالی آباد و ستارخان به جمع تقاطع سه سطحی شیراز پیوستند، و چندی پیش که تقاطع چهارسطحی تخت جمشید افتتاح شد، شیراز نشان داد که در حال پوست اندازی عمرانی و جبران عقب ماندگی ها در این زمینه است. با وجود برخی انتقادها درباره تاثیر این طرحها در روانی ترافیک و ناقص اجرا شده برخی از آن، باید به طور قاطع گفت که شیراز در رینگهای شهری خود و نه در مرکز شهر، به این تقاطع ها و مسیرها نیاز داشته و می بایست این پروژه ها اجرا شوند.
اما با گذشت بیش از ۶ سال از حضور علیرضا پاک فطرت در مسند شهرداری شیراز، سال ۹۶ را می توان سال افتتاح طرحهای بزرگ عمرانی در شیراز دانست که در ادامه مروری خواهیم داشت بر برخی از این پروژه ها :
پل کابلی ولیعصر : بزرگترین پل کابلی ایران و یکی از خاص ترین سازه های عمرانی کشور آماده افتتاح است. پایلون ۶۲ متری این پل و کابلهای دو سمت آن که وظیفه حفظ تعادل را بر عهده داشته و عرشه معلق ۱۰۲ متری فضای قدیمی میدان ولیعصر را تغییر داده است. بازگشت سرستون تخت جمشید بر روی ستون اصلی آن که در کنار عرشه پل قرار گرفته می تواند زیبایی این منطقه را دو چندان کرده و در نهایت بوستان ولیعصر که می بایست بازسازی شده و درکنار باغ موزه دفاع مقدس روحی تازه به این منطقه دهد. این طرح بزودی افتتاح خواهد شد.
پل طبقاتی معلم: ساخت پل طبقاتی معلم نیز مراحل پایانی خود را طی کرده و در آینده ای نزدیک زیر بار ترافیک خواهد رفت.
[blog style=”def” display=”specific” specific=”32881″ posts_per_page=”0″ offset=”0″ nexcerpt=”0″ pagination=”no”]مجموعه پلهای طبقاتی گلشن : ورودی غربی شیراز با ساخت نماد غربی و پلهای طبقاتی گلشن و به شرط جابجایی و سامان دادن مغازه های فروش مصالح و سنگ و همچنین خدمات خودرو متحول خواهد شد. روزشمار این طرح بزرگ پلسازی در بهمن ماه امسال به صفر خواهد رسید و بنابر وعده مهندس مستمع مجموعه پلهای گلشن در زمستان ۹۶ زیر بار ترافیک می رود.
[blog style=”def” display=”specific” specific=”16452″ posts_per_page=”0″ offset=”0″ nexcerpt=”0″ pagination=”no”]پل روگذر چمران : این پل که عملیات ساخت آن مدتی هست به پایان رسیده، بنابر گفته مسوولان در غالب فاز یک پروژه کوهسار، امسال زیر بار ترافیک خواهد رفت.
زیرگذر گلستان : این پروژه که شبیه یه یک اتوبان عمل خواهد کرد با پایان عملیات عمرانی در سال جاری افتتاح خواهد شد.
[blog style=”def” display=”specific” specific=”32707″ posts_per_page=”0″ offset=”0″ nexcerpt=”0″ pagination=”no”]
تقاطع شبدری جوادیه : به منظور اتصال بزرگراه کوهسار به بزرگراه آرین و کمربندی شیراز این پروژه اجرایی شده و در سال جاری تکمیل خواهد شد.
فاز دوم تقاطع سه سطحی دلگشا: ساخت چپگرد دلگشا در سال جاری به پایان رسیده و به عنوان فاز دوم تقاطع سه سطحی دلگشا افتتاح می شود.
همان طور که در متن هم تصریح شده این پروژه پل ها تنها عقب ماندگی ها را جبران میکنه و تازه انتظار چهار پنج سال پیش ما را برآورده میکنه،مسولین به فکر کلنگ زنی و بهره برداری پروژه های بزرگ در شهر باشند،خصوصا پروژه های تفریحی و زیرساختی که شدیدا شیراز در این زمینه ضعیفه ،البته از لحاظ زیرساختی تقریبا تمام شهرهای ایران مشکل دارند اما در زمینه تفریحی شیراز از خیلی از شهر ها مثل تهران و مشهد و اصفهان عقب مانده،ان شاء الله امسال شاهد کلنگ زنی چنین پروژه هایی باشیم و افتتاح هر چه زودتر دراک
آقا شما بیا ببین تبریز تو چه وضعیت اسفناکیه بعد انتظار داشته باش از شهرداری تون، شیراز خیلی خوب پیشرفت میکنه ، والا قدرشو بدونید
از آقای پاک فطرت ممنونیم که در این ۶ سال به ساخت تقاطعهای طبقاتی که نیاز جدی شیراز بود توجه شد. البته: ۱. سرعت اجراها کند بود و گاهی ۲ تا ۳ برابر برنامه زمانبندی ۲. این طرحها از نظر نورپردازی و زیباسازی دچار ضعف هستند.
خوب حالا که بسیاری پروژهها به نتیجه رسیده یا سال ۹۶ به افتتاح میرسانند وقت آن است که از کلنگ زنیهای متعدد و جدید خودداری شود و شهرداری راه جدیدی را انتخاب کند برای جبران کمبود فضاهای تفریحی و گردشگری و زیباسازی سیمای شهر…بودجه بیشتری بسمت این موارد سرازیر بشه. برنامهها و طرحهای کوچک و بزرگ برای ساخت اماکن تفریحی و زیباسازی شهر در مدت زمان مشخص اجرا و به نتیجه برسه…زمان اینست که این عقبماندگی جبران و جهش بزرگی در این مورد انجام گیرد. کیفیت و عظمت طرحهای زیباسازی و تفریحی شیراز باید در حدی باشد که شهرهای دیگه چشمشون خیره بشه و به شیراز غبطه بخورند ، نه اینکه ما به آنها غبطه بخوریم.
به امید داشتن شیراز زیبا و مدرن
والا منکه دیگه به وعده وعیدای مسئولین اعتماد ندارم نمیدونم بهمن فلان پل تکمیل میشه و زیر بار ترافیک میره. تجربه ثابت کرده یک دهم وعده هایی ک اقایون محترم دادند، سر وعده افتتاح نشده با این وجود من خوشبینم( یه جورایی مجبورم باشم).
نکته دوم اینکه یکم خلاقیت تو اجرای طرح ها بخرج دادن بد نیست بنظرم. مثلا بهتره پایلون پل ولی عصر رو بجای بتن خشک و بی روحی که الان است، یه رنگ امیزیم بشه ک موقع نورپردازی زیباییش دو چندان بشه
یعنی کوهسار امسال هم به طور کامل افتتاح نمیشه نه ؟ تقاطع جوادیه تکمیل به چه درد میخوره وقتی ادامه مسیر تکمیل نیست .
و یک سوال دیگه .چهار راه قصردشت واقعا وضعیت افتضاحی داره با توجه به اینکه در گزارش شما نیومده تکمیلش معنیش این هست که این تقاطع بیش از یک سال باید شاهد این وضعیت باشه ؟
امین جان هزینه ی زیرگذر گلستان چقدره؟
آیا امسال فاز دوم اون شامل چپ گرد از صدرا به شیراز شروع میشه؟
مورد اول رو اطلاع ندارم، مورد دوم هم بعید میدونم
ظاهرا فاز اول آن که شامل ۲ لاین رفت و ۲ لاین برگشت و بدون دیواره سازی و زیبا سازی است تا اول تیر قراره افتتاح بشه!
http://www.khabarads.ir/jonoob/archive/1396-1-24/ShowPage.php?View=07-96.1.24-www.khabarAds.com.jpg
ممنون فرهاد جان!
با توجه به لینکی که گذاشتی ، هزینه ی اجرای پروژه بدون در نظر گرفتن تملک و آزادسازی و جابجایی تاسیسات شهری حدود ۳۰ میلیارد تومان هست! در ضمن اینکه عملیات دیواره سازی رو اینقدر بهش توجه دارند در این پروژه ، نشان دهنده ی عزم شهرداری برای زیباسازی چشمگیر این زیرگذر هست! انشالله همانطور که قرار هست! پروژه ی زیبایی از آب در بیاد!
ولی اینجا واسم سوال پیش اومده که طبق لینک شما ، جناب مستمع میگه در ۲۴ ماه، ۵۰ درصد پیشرفت داشته حالا چطور قراره در تابستان افتتاح بشه و یا چطور قراره تا پایان سال کاملا افتتاح بشه وقتی در طول دو سال ۵۰ درصد پیشرفت داشته! خوب با همین سرعت که پیش بره قاعدتا دو سال دیگه هم زمان می طلبه!
خالی بندی یا فرار به جلو
قرار بود در پایان سال ۹۵ فاز دو خط یک مترو افتتاح شود اما …
بعد قرار شد ایستگاه چهار راه زند افتتاح شود اما …
قرار بود زیر گذر شاه میرحمزه تا پایان سال ۹۵ افتتاح شود اما ….
چپگرد هفت تن اما …
و …..
یکی از جاهای دگ که حتما به یک زیر گذر یا روگذر نیاز داره و تقریبا ورودی شیراز حساب میشه سه راه هفت تن هست واقعا وضعیت خیلی بدی پیدا کرده چراغ قرمز سه زمانه و تراقیک خیلی سنگین امیدوارم یه فکری به حال اون منطقه بشه
سلام و درود به تمامی شیزاز دوستان به ویژه دست اندرکاران سایت وزین شیراز ۱۴۰۰ .
جا داره همین جا از اقدامات در خور شیراز عزیز که در این چند سال توسط تیم شهرداری و به ویژه شهردار محترم شیراز انجام شد سپاسگذاری کنم و همچنین تیم شیراز ۱۴۰۰ به خاطر انعکاس به روز این اخبار.
امیدوارم روز به روز شاهد بهتر شدن فضای شهر عزیزمون به دست دوستداران و دلسوزان این شهر باشیم . تنها نکته ای که می تونم از اون به جرات انتقاد کنم بحث زیباسازی ، نورپردازی و بهینه سازی پروژه ها و همچنین فضاهای شهری به ویژه بافت تاریخی و ارزشمند شیراز عزیزه که هر چه می گذره دچار آشفتگی بصری و ساخت و سازهای غیر اصولی و بی نظمی در معماری میشه . امیدوارم که مسئولان شهری هم نگاه ویژه ای به این مسئله داشته باشند تا انشاا… که در باب زیبایی شناسی و منظر معماری های نوین و سنتی هم بتوانیم شاهد فضاها و مناظر و معابری در خور و شایسته شیراز که می توان آن را از لحاظ ارزش و شهرت جهانی جز چند شهر نخست تاریخی ، توریستی و فرهنگی و به جرات ادبی جهان دانست ، باشیم.
امین جان از اون دو تا پلی که قرار بود در نزدیکی پل کابلی ولیعصرساخته بشن خبری هست یا کلا کنسل شده؟؟؟؟!!!!
بعید می دونم کنسل شده باشن
شکرخدا یک فرد شیرازی با سواد و با تعهد چند سالی است که بر مسند شهرداری شیراز تکیه زده وما شاهد پیشرفت قابل توجهی در زیر ساختهای شهری هستیم هرچند که ما برای مجوز ساخت یک مجتمع آموزشی در شیراز خیلی اذیت شدیم و سه سال اخذ مجوز یک کار عام المنفعه زمان برد که لازم است شهرداری محترم ساختارهای خود را در این زمینه اصلاح نماید. اما زحمات و خدمات شهرداری بویژه جناب مهندس پاک فطرت در امر توسعه شهر شیراز قابل تقدیر است نه مثل فلان سازمان وفلان اداره که یک فرد غیر بومی را در مسند کار گمارده اند و او نیز تمام فکر و ذکرش انتقال و بکارگیری همشهریان و هم ولایتی هایش در سازمان تحت مسئو لیتش می باشد .
ب نظرم با وجور اینکه خیلی سرعت ساخت پلها پایینه ولی شیراز داره روند خوبی درجهت پیشرفت ربنگ شهری پیش میره.ب امید روزی ک دیگر کسی درشیراز نگوید ک پل یا مناطق تفریحی و…نیاز است