ساخت پروژه کوهسار پس از ۱۰ سال همچنان ادامه دارد. به گزارش شیراز۱۴۰۰، باگذشت ۱۰ سال از آغاز ساخت پروژه کوهسار، این طرح هنوز به سرانجام نرسیده و به نظر می رسد برای تکمیل آن همچنان به زمان زیادی نیاز است البته اگر مسوولان با تغییر صورت مسئله تکمیل آن را به صورت فازبندی و نصفه نیمه آغاز نکرده و مانند بزرگراه آرین که طرحی جدا بود، به یکباره آن را به عنوان فازی از این طرح اعلام کردند، بخشی از پروژه را زیر بار ترافیک نبرند.
آنگونه که از تصاویر مشخص است، مسیر بزرگراه از مرکز پایگاه استنادی جهان اسلام تا پل چمران تقریبا تکمیل شده، اما پل جام جم، مسیر پل چمران تا میدان قصردشت، پل قصردشت و پل ملل هنوز اماده نیست و البته مهم ترین مشکل در این بین وضعیت پل جام جم است که علی رغم گذشت چندین ماه از کلنگ زنی هنوز عملیات اجرایی آن آغاز نشده و به نظر دلیل آن هم عدم در اختیار گذاشتن فضای مورد نیاز از سوی صدا و سیما به این پروژه است.
پروژه قصردشت نیز که بنابراعلام شهردار شیراز قرار بود سال گذشته عملیات اجرایی آن آغاز شود هنوز به مرحله اجرا نرسیده و متوقف است تا این پروژه بزرگ که می تواند بخش بسیار زیادی از ترافیک مرکز شهر بلوار چمران را کاهش دهد همچنان در کما به سر برده و البته بخشی از طرح از پل ملل تا پل درحال ساخت جوادیه نیز در دست ساخت و ساز است تا شهرداری در اولین تجربه بزرگراه سازی خود که شامل چندین پل و تونل و تملک های سنگین است، تجربه موفقی نداشته باشد که امیداریم این سرنوشت در انتظار بزرگراه در دست ساخت مولوی در شرق شیراز که شامل ۶ پل مختلف و اتصال دهنده میدان نصر به بلوار خلیج فارس است نشود! هنوز هم به یاد داریم که معاون فنی – عمرانی شهرداری شیراز اسفند ۹۳ و ۹۴ را برای افتتاح بزرگراه کوهسار اعلام کرده بود، حال باید دید تا اسفند ۹۵ چه رویدادهایی رخ خواهد داد.
عکس : پویا اختردانش
وقتی ساخت این پروژه شروع شد جوانتر بودیم !
پروژه از چیزی که فکر میکردم بهتر داره پیش میره. ولی یک چیزی نگرانم میکنه و اون گسترش آپارتمان سازی و ساختمان سازی هستش. بسیاریشون آپارتمانهای خوب و ساده و قشنگی هم هستند ولی هیچی باغ و خون باغ نمیشه، امیدوارم دیگه از باغها کم نشه و این بافت سبز خونه باغ در لابهلای بافتهای شهری فراوون دیده بشه به ویژه در قصر و داشت. این یک ب`د بسیار مهم که ما باید ازش نگهداری کنیم. این باغها شیراز را شیراز کردند، امیدوارم خونه بگه سازی در حاشیههای شهر هم گسترش پیدا کنه ولی گوی کلا سخت و ساز خونه باغ را ممنوع کردند در سراسر ایران. تو سایت مطبوعات فارس نوشته شده بود. امیدوارم سخت نباشه این قانون و باغها بیشتر بشن چون چیزی که ایران نیاز داره فضای سبز و شهرهای سبزه.
جمع کنید این پروه های عمرانی مسخره رو.یه سری به تهران بزنید تا بفهمید پروژه عمرانی یعنی چی!!!بهونه های جالبی تو شیراز شنیده میشه.صدا و سیما زمین نداد،بودجه نبود،هزینه تملک بالاست و………..
جدا از تجربه تهران در ساخت و سازهای عمرانی، بودجه بسیار زیاد ( برای نمونه در پروژه بزرگراه امام علی ۲ هزار میلیارد تومان هزینه تملک شد )، احتمالا منظور شما از پروژه عمرانی بزرگراه دو طبقه صدر هست که چندبار ریزش کرد و کشته داد، یا تونل هایی که همچنان چکه می کنند، یا پل جوادیه که یک کپی برداری هست و یا خط ۳ مترو تهران که با بارش هفته گذشته سقف یکی از ایستگاهاش چکه کرد؟
بله ما از پروژه های عمرانی شیراز درحالی صحبت می کنیم که در بدترین شرایط اقتصادی کشور ، پروژه های بسیار زیادی در این کلانشهر اجرا شد. شیراز هم اکنون دارای ۴ تونل سعدی ( سومین تونل عریض شهری جهان )، تونل دوقلو ایمان، تونل دوقلو کوهسار و تونل دوقلو نیایش است است که تنها تهران دارای چنین تونل هایی هست، هرچند نوع تونلهای حفاری شده در شیراز متفاوت هست و بجای زیرزمین در دل کوه حفر شدند.
پل کابلی ولیعصر دارای سازه منحصربفردی هست که در تهران تاکنون اجرا نشده و پلهای معلم، گلشن، معالی آباد، تخت جمشید و … هم دارای مشخصه های خاص خود هستند. در حفاری تونلهای عمیق مترو هم شیراز دارای رکورد سرعت حفاری هست.
تهرانی تو چه بی تربیتی
دوست عزیز شما اول برو ببین که چطور مرکز گرایی داخل ایران باعث شده که بودجه ی شهر تهران تمام بودجه های عمرانی شهر های دیگه رو به ناحق مثل جاروبرقی بکشه بالا …. بعد بیا در رابطه با پروژه های ناقص تهران صحبت کن …
دوست به اصطلاح تهرانی من؛
ابتدا شما رو به آرامش درونی و خوردن یک عدد قرص فشار دعوت میکنم…
دوما اینکه امروزه مهم ترین نهاد ها و ارگان های کشور در تهران حضور دارند و شهرداری تهران هزاران هزار میلیارد پول در اختیار داره، تعجبی نداره که این پروژه ها رو بسازه… حالا برخی نواقصی دارند که فعلا اشاره ای نمیکنیم…
اما هنر مال ماست که تو این شرایط گل و بلبل کشور؛ ما داریم خودمون رو بالا میکشیم و بعد از تهران در پروژه های عمرانی رکورد زدیم… مترو رو راه اندازی کردیم و بزرگترین پل کابلی کشور که مثل برج میلاد نماد مهندسی محسوب میشه، رو داریم با سرعت میسازیم… اونوقت جمعش کنیم؟؟
شما برو یک تحقیق بکن ببین پروژه مسخره به چی میگن؟؟
شما اگر به اندازه یک ارزن سواد داشتی، اینهمه زحمت دوستان و کارگران زحمت کش رو به باد هوا و مسخره نمیگرفتی.. دوستانی که تو عمق ۲۰ یا ۲۵ متری زیرزمین که حتی هوا هم نیست دارن واسه شهرمون زحمت میکشن…
شما برو نواقص شهرسازی تهران خودت رو دنبال بکن، دنبال بهونه های ما گشتن پیشکشت…
یکی از خصوصیات مملکت عقب مونده ما بر خلاف اکثر کشورهای دیگر و مخصوصا کشورهای اروپایی، اینه که ابتدا حسابی پول تو حلق پایتخت میریزن و تا میتونن امکانات!!!! سرازیر میکنن، غافل از اینکه اکثر دهات های ایران آب واسه خوردن ندارن… بعدش شاکی میشن چرا مهاجر و مهاجرت به شهرها و یا مهاجرت به تهران آنقدر زیاد شده؛ و بعدش به فکر انتقال پایتخت میوفتن….!!!
روش فکر کنید…
ایا پل کوهسار به بزرگراه دراک و بزرگ راه آرین متصل میشود ؟
بزرگراه کوهسار در فاز دومش که درحال ساخت هست از حاشیه کوه ادامه پیدا کرده کرده و در محل تقاطع کمربندی جوادیه به وسیله پل شبدری که درحال ساخت هست به بزرگراه آرین متصل می شود.
آیا به شهر صدرا وصل میشود مسیر جدید صدرا از کجا میگذرد
هنوز برنامه ای برای اتصال به شهر صدرا اعلام نشده است.
مثل اینکه سانسورچی خوبی هم هستید و کامنتها را به دلخواه خودتان نشر میدهید
دوست عزیز هیچ نظری سانسور نمیشه. ممکنه نظر شما به دلیل عدم رعایت یکی از نکاتی که در بخش بالای نظرات اشاره شده، منتشر نشده باشه.
ادمین جان من میدونم شما قصد دفاع از شیراز رو داری اما زیر سوال بردن پروژههای افتخار آمیزی که در تهران اجرا شده مثل همون بزرگراه امام علی یا بزرگراه ۲ طبقه صدر با هیچ منطقی سازگار نیست چرا که اینها پروژههای درخشان و منحصر بفردی بوده اند و اثر گذاری آنها در ترافیک تهران بسیار محسوس است. ریزش و این مسائل جزئی هم همه جا ممکنه باشه مثلا در پًل کابلی ولی عصر شیراز هم اتفاق افتاد و این موارد دلیل بر بد بودن خود پروژه نیست. دوست تهرانی از لفظ پروژههای مسخره در شیراز استفاده کرده که کاملا با این تعبیر مخالفم. چون این پروژهها اصالتا عظیم و قابل توجه هستند اما در مورد طولانی و فرسایشی شدن برخی پروژهها در شیراز با ایشان موافقم چرا که وقتی شهرداری کلنگ پروژهای را میزند باید بتواند بدون وقفه و با زمان بندی و روز مشخص کار را به اتمام و بهره برداری برساند. تمام مذاکرات و توافقها پیرامون تملک یا جابجایی تأسیسات باید قبل از کلنگ زنیها انجام و کاملا مشخص شده باشد.
امیرجان قصد ما زیر سووال بردن پروژه های تهران نبود و در مثال بزرگراه امام علی هم به هرینه تملک اون اشاره کردیم. مقصود این بوده که بگیم بعد از بیش از ۴ دهه فعالیت عمرانی درتهران هنوز هم همه چیز کامل و عالی نیست چه برسه به شیراز که نهایتا ۴ ساله شروع کرده. اگه بخوایم پروژهای رو هدف خودمون قرار بدیم بهتره به طرحهای کشور توسعه یافته مراجعه کنیم
این بزرگراه مگه قرار نبود حریم داشته باشه؟
چرا بعد از تکمیل پل چمران شهرداری پول دوستمون تو کوچه منتهی به قصر دشت مجوز مرتفع سازی داد؟
بعد از انجام پروژه های ناقص و ناکارآمد و رفع تکلیف این هم یکی از مسخره ترین شاهکارهای مهندس بود
متاسفم برای این همه هزینه بیت المال که از جیب مردم میره و ….
شهرداری بجای پرداخت هزینه تملک، تراکم داد و البته این مصوبه شورای شهر بود
این سایت متعلق به شیراز و شیرازیها هست وکسی از ایشون نظر نخواسته به قولی وقتی شیراز ما پایتخت ایران بود تهران دهی بود از دهستان ری
چرا همه اش دنبال ساخت و ساز و بتون ریزی هستید نمیگم بده اما اگر به قیمت نابودی فصای سبز و طبیعت باشه اصلا درست نیست همین بقول شما خیابان کوهسار مهدی یا بقول شیرازی ها و اهالی محل کوهسار قتدیلی بلوار از میان باغ بسیار زیبایی رد شده و آنرا به مخروبه ای با درختان خشک مبدل کرده لطفا اینها را هم ببینید که در سطح شهر کم نیستند باغهایی که در حال نابودی میباشند
تو یکی از عکس ها دو تا دهانه در امتداد پل چمران دیده میشه.
آیا اینها همون تونل های سه کیلومتری هستن که توی اکبرآباد در میان؟!
نه محمد جان این چهارمین تونل شیراز هست که در مسیر بزرگراه کوهسار ( فاز ۲ ) ساخته شده و در انتهای خیابان نیایش قابل رویت هست
این بزرگراه از میان باغی میگذرد و آنرا به دو قسمت تقسیم نموده و این باغ هم اکنون در حال خشک شدن است لطفا در این مورد هم گزارش تهیه کنید . حفظ محیط زیست خصوصا فضای سبز بر خیابان سازی ارجحیت دارد البته اگر کسی این را بفهمد.
دوست عزیز این بزرگراه از بین باغ نمیگذره و بین باغها و کوه قرار داره، فقط در یک قسمت که به سمت تونل ایمان میرسه بخشی از باغها تخریب شدند
من نمیدونم چرا همش وعده میدن مثلا قرار بود لپویی با تونل به صدرا وصل بشه ولی هیچ خبری بعد ۳سال نیست