سوخت خودرو در پنج کلان شهر کشور با استاندارد یورو ۴ توزیع میشود و براساس برنامه اعلام شده، اهواز، مشهد و شیراز نیز تا آذرماه به این فهرست افزوده میشوند.
به گزارش شیراز۱۴۰۰ و به نقل از ایرنا، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: اکنون در تهران، کرج، اراک، تبریز و اصفهان سوخت با استاندارد یورو ۴ توزیع میشود و بر اساس مصوبه هیات دولت، وزارت نفت موظف شده است تا آذرماه در سه کلان شهر اهواز، مشهد و شیراز نیز بنزین یورو ۴ توزیع کند که به این ترتیب تعداد کلان شهرهایی که در آنها بنزین یورو ۴ توزیع میشود به هشت شهر میرسد.
وی افزود: همچنین بر اساس مصوبه دهم اردیبهشت ماه سال ۹۳ هیات دولت، سازمان حفاظت محیط زیست موظف است هر سه ماه یکبار وضعیت سوخت توزیعی در کلان شهرها را بررسی کند که اولین بررسی در چهار کلان شهر تهران، کرج، اراک و تبریز انجام شده است. وی تاکید کرد: بررسیها نشان میدهد بنزین توزیعی در چهار کلان شهر کشور مطابق با استاندارد یورو ۴ است.
متصدی گفت: البته توزیع بنزین استاندارد در کلان شهر اصفهان به تازگی آغاز شده است بنابراین اطلاعات مربوط به این شهر مربوط به زمان قبل از توزیع بنزین با استاندارد یورو ۴ است. وی افزود: بر این اساس اولین نتیجه آنالیز بنزین توزیعی در چهار کلان شهر کشور مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه آن در خصوص مطابق بودن با استانداردهای یورو ۴ رضایت بخش بود.
ایشان ادامه داد: پارامترهای اندازه گیری شده شامل میزان بنزن، آروماتیک و اولفینها است که در حد استاندارد بودند.
متصدی افزود: میزان استاندارد بنزن یک درصد، آروماتیک ۳۵ درصد و اولفینها ۱۸ درصد است که بررسیها نشان داد این میزان در تهران به ترتیب زیر یک درصد، درحد استاندارد و سه درصد است.
متصدی ادامه داد: در کرج نیز این پارامترها در حد استاندارد بود و در اراک آروماتیک در حد استاندارد و بنزن زیر حد استاندارد را نشان میدهد. وی درباره کلان شهر تبریز توضیح داد: تعهد وزارت نفت برای توزیع بنزین یورو ۴ در کلان شهر تبریز ۱۵تیرماه بود اما نمونه برداریها از ۱۰ اردیبهشت ماه آغاز شد از این رو اعداد و ارقام در این شهر تا حدی بالا است به طوری که میزان بنزن ۱. ۵ درصد و آروماتیک ۱۹ درصد گزارش شده است.
متصدی به وضعیت کلان شهر اصفهان اشاره کرد و گفت: بنزین یورو ۴ در این شهر از اول مهرماه آغاز شد اما با این وجود از جایگاههای عرضه سوخت نمونه گیری کردیم که نشان داد میزان آلایندهها بالاتر از حد استاندارد است، به گونهای که میزان بنزن ۱. ۵ درصد و آروماتیک ۴۳ درصد حد استاندارد بوده است.
متصدی افزود: دولت در ۱۰ اردیبهشت ماه سالجاری تصویب کرد بنزینهای توزیعی باید دارای استاندارد یورو ۴ باشد و به وزارت نفت اعلام کرد اگر قرار است بنزین وارد شود باید با استاندارد یورو ۴ باشد. وی گفت: بررسیها نشان میدهد میزان بنزن و آروماتیکها در بنزین در سال ۹۱ به ترتیب ۶ و ۷۰ درصد بود، در سال ۹۲ به ترتیب ۳ و ۴۰ درصد و در سال ۹۳ حدود ۸ دهم درصد و ۳۳ درصد بوده است که وضعیت در سال ۹۳ بهتر از دو سال قبل بوده است.
متصدی افزود: سازمان بهداشت جهانی در جدیدترین اطلاعیه خود اعلام کرد، هیچ حدی را نمیتوان برای وجود بنزن در هوا پذیرفت، بنابراین برای کاهش بنزن در هوا اقدامات اساسی بر روی سوخت توزیعی در کشور انجام شده است که همان مطابق بودن آن با استاندارد یورو ۴ است.
با روی کار آمدن دولت یازدهم و ریاست معصومه ابتکار بر سازمان حفاظت محیط زیست، وضعیت آلودگی هوا و در پی آن بنزین توزیعی در کشور مورد بررسی قرار گرفت، بر این اساس مشخص شد بنزین توزیعی در کشور از نوع پتروشیمی است که دارای عناصر آلاینده مانند آروماتیک و بنزن است که بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی بنزن عنصری سرطانزا است.
در پی آن تولید بنزین پتروشیمی در کشور متوقف و قرار شد کمبود بنزین با واردات آن جبران شود که اکنون برخی معتقدند بنزینی که وارد میشود دارای استاندارد یورو ۴ نیست بر این اساس دولت، سازمان حفاظت محیط زیست را مکلف به اندازه گیری و آنالیز بنزین توزیعی در کشور کرده است.
«نظرات، فقط به صورت نوشتار پارسی و مرتبط با موضوع منتشر میشوند»
«با ورود به این لینک، وارد قسمت بحث آزاد شوید»
بهتره اول یه فکری به حال اتوبوس های شهرداری کنن که مسبب اصلی آلودگی هوای کلان شهرها هستن.واقعا بعد از اینکه از جایی رد میشن چشم چشمو نمیبینه
وضعیت ناوگان فرسوده اتوبوس شیراز خیلی خرابه. من با نظر علی اقا موافقم. بنزین یورو۴ خوبه اما اتوبوس خیل یداغون هستن . من چند سال مشهددرس میخونم. اتوبوس های اینجا جدید هستن و بیشترشون کولر و بخاری دارن. فقط در ایستگاه سوار میکنن. خیلی منظم و سریع میان و میرن . اما اتوبوس شیراز انگار سوار لاک پشت میشی. یه مشکل دیگه ا ی هم که شیراز داره خودرو تک سرنشین هست که علت عمده اون بدلیل ضعف ناوگان ترابری شهری شیراز هست