دستگاه حفار مکانیزه (TBM) شماره یک برای حفاری خط ۴ مترو شیراز و به کار گیری مجدد در حال سرویس های مورد نیاز و جایگزینی ابزارهای برشی و بخشهای مستهلک است.
به گزارش شیراز۱۴۰۰، به گفته رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز، این دستگاه اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ از ایستگاه آزادی به سمت ایستگاه کلبه سعدی در فاز ۲ خط ۲ حرکت کرده و با راندمان ماهانه ۲۰۰ متر و رکورد ماهانه ۳۴۵ متر در نخستین روز فروردین ۱۴۰۴ پس از ۳ هزار و ۸۰۰ متر حفاری به ایستگاه سعدی در خط ۲ مترو رسیده است.
علی کلانتری نیاز به فعالیت به موقع دستگاه حفار در خط جدید مترو شیراز را ضروری دانست و گفت: عملیات دمونتاژ طبق زمان بندی تعریف شده از ۲۸ اردیبهشت امسال تا آخر خرداد ماه به صورت شبانه روزی و موازی با اجرای سازه ایستگاه در محل شفت ایجاد شده به ابعاد ۱۷ در ۲۴ متر توسط یک دستگاه جرثقیل ۴۵۰ تنی انجام شده است.
وی بر محدودیت و دشواری های عملیات دمونتاژ دستگاه حفار مکانیزه شماره یک اشاره و اضافه کرد: به دلیل وزن بالای برخی از قطعات از جمله کاترهد به وزن ۵۴ تن و درایو یونیت به وزن ۶۴ تن با در نظر گرفتن محدودیتهای ترافیکی ناشی از ابعاد قطعات در مسیر حمل در ۳۰ محموله به خط ۴ منتقل شده است.








