شهردار شیراز گفت: فاینانس ۷۷۱ میلیون دلاری خط ۲ مترو شیراز در جلسه شورای اقتصاد دولت، تصویب و نهایی شده است.
به گزارش شیراز۱۴۰۰، مهندس علیرضا پاکفطرت سهشنبه ۱۴ دی در جمع خبرنگاران، افزود: شورای اقتصاد به ریاست معاون اول محترم ریاستجمهوری، فاینانس ۷۷۱ میلیارد دلاری را تصویب کرده است.
شهردار شیراز با تاکید براینکه فاینانس یاد شده با هدف تامین تجهیزات و امکانات فنی و واگن خط ۲ مترو شیراز، تصویب شده است، گفت: این رقم شامل ۵۴۰ میلیون دلار اصل تسهیلات، مبلغ ۲۳۱ میلیون دلار هزینههای تبعی؛ شامل کارمزد، بیمه و هزینههای بالاسری، است.
علیرضا پاکفطرت با بیان اینکه مبلغ ۹۵ میلیون دلار نیز بهعنوان آورده پروژه باید توسط فاینانس پذیر تامین شود، گفت: ۵۰ درصد اصل و فرع فایناس خط ۲ متروی شیراز توسط دولت و ۵۰ درصد نیز توسط شهرداری شیراز بازگشت داده خواهد شد.
شهردار شیراز یادآور شد: خط ۲ متروی شیراز که عملیات اجرایی آن آغاز شده است، به طول ۱۵ کیلومتر با ۱۳ ایستگاه از شهرک میانرود در جنوب شهر شیراز احداث میشود و بهعنوان یک خط شمالی جنوبی زمینه اتصال شهرک میانرود به میدان گلستان را در این کلانشهر فراهم خواهد کرد.
امین جان اون ۴۶٠ میلیون دلار که قبلا قراردادش امضا شده بود واسه چی بود پس؟
یعنی علاوه بر اون، دوباره ۷۷۰ میلیون دلار دیگه تصویب شده؟
سلام..افا من نمیدونم واقعا هر ماه ک چه عرض کنم هرروز به ایستگاه های متروی تهران افزوده میشه واگن اضاف میشه وبی سایر شهرها نه.دولت فقط برا تهرانو یجای دیگسانگار.اینو شهردار شورای شهر استاندار واقعا باید پیگیری کنن دیگه روا نیست اینهمه تاخیر تو مترو.از گل سرخ تا نمازی بابد افتتاح کنن هر طور شده.
دولت ۶ ساله که حتی یک قرون به متروی تهران نداده… حتی یک قرون! اینرو هم قالیباف و هم مقاماتِ دولتی بارها بیان کردن. همه ی پولِ ساختِ مترو و ایستگاه هاش در تهران توسطِ شهرداریِ تهران تامین میشه. حالا اینکه قالیباف با توجه به پیشینه سپاهیِ خودش از جایی کمکهایی دریافت می کنه یا نه رو نمی دونم…. اما اینرو می دونم که دولت اساسا نقشی در مترو تهران نداره. اینکه دقیقا ماهی یک ایستگاه به شبکه ی مترو تهران اضافه میشه و الان همزمان سه خطِ جدید در تهران به سرعت در حالِ ساخت هست که مراحلِ پایانیِ کارشون هست(۸۰ تا ۹۵ درصد پیشرفتِ فیزیکی)، تمامش به خاطر عرضه و جنمِ قالیباف هست… به علاوه ی تواناییهای مالیِ ذاتیِ شهرداریِ تهران نسبت به شهرداریهای دیگه. فراموش نکن که طبق آ»اری که دیروز اعلام شد ۴۷ درصد از کلِ درآمدهای دولت از محلِ استانداری ه(مالیات و…)، از تهران هست. اونم به خاطر تمرکز بسیار بالای کارخانه های بزرگ و واحدهای تولیدی و کانونهای تجاری و اقتصادی در این شهر هست. برای همین به طبع درآمدِ شهرداریِ تهران هم بسیار بالاتر از کلانشهرهای دیگه ست. قالیباف هم گفته که تکمیلِ خطوط ۸ گانه ی مترو تهران تا پایانِ دورانِ ریاستش(پایانِ سالِ ۹۶) براش اولویتِ نخسته. برای همین بودجه عظمی رو در مترو تهران داره صرف می کنه. روزانه هفت هزار کارگر در مترو تهران مشغول هستن داداش. سرعتِ ساختش هم بسیار بالا و بی سابقه ست. مسئله اینه.
البته فاصله زیاد است بین تصویب بودجه تا محقق شدن بودجه