به گزارش شیراز ۱۴۰۰، محمد شیخی در حاشیه نشست بررسی راهکارهای ایجاد دسترسی به حرمین شیراز در گفتوگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: بلوار سیبویه برای ترافیک عبوری است و در زینبیه و فلکه شاهزاده قاسم تقاطع غیرهمسطح احداث شده تا نقش عبوری بلوار سیبویه موکد شود که با اجرای دسترسی جدید، سیبویه مسئله دار خواهد شد.
این مدیر شهری یادآور شد: این تصور که باید حرکت سواره را در کل نقاط شهر تقویت کرد با انگارههای جدید شهرسازی تناقض دارد و اینکه در هرجایی اقدام به احداث محورهای جدید شود صحیح نیست.
وی افزود: تصور بر این بود که احداث خیابان ۹ دی حرکت را روان میسازد و ما بهعنوان مشاور با خیابان ۹ دی نیز مخالف بودیم و با مدلسازی و بحث کارشناسی استدلال میکردیم که این محور نمیتواند ترافیک را تسهیل کند و رشتهای از محورهای جدید را به دنبال خود دارد.
شیخی ادامه داد: اتصال از ۹ دی به سیبویه نیز نقش ترافیکی عمدهای نخواهد داشت چنانکه مدلسازی با نرمافزار این موضوع را نشان میدهد.
وی اضافه کرد: این بافت طرح تفصیلی مصوب دارد که در استان و شورای عالی تصویبشده و اگر آن سند فصلالخطاب تلقی شود بسیاری از مسائل بافت حلوفصل میشود.
شیخی خاطرنشان کرد: در مصوبه شورای عالی پیادهسازی ۹ دی مدنظر قرارگرفته و وزیر راه و شهرسازی تنها خواستار بررسی طرح اتصال ۹ دی به سیبویه شده است.
مدیر طرح تفصیلی بافت قدیم شیراز بیان کرد: هیأت امنای حرم عنوان میکند این محور بهعنوان معبر موازی حضرتی بار ترافیکی حضرتی را حل کرده و دسترسی به بازار و شاهچراغ را ایجاد میکند اما لازم است تأثیرات این راه بررسیشده و عوارض و اثرات معبر با مدلسازی بررسی شود و اینکه بعداً ارائه میشود در بحث کارشناسی قابلقبول نیست.
وی یادآور شد: صحبت از این است که معبر جدید میتواند نفوذ سواره را به جبهه جنوب غربی بافت بدهد و در محدوده سنگ سیاه دسترسی ایجاد کند که کارکرد جمع و پخشکننده ترافیک است اما در نظام سلسله مراتبی ضوابط شهری باید بررسی شود که این نقش تا چه حد قابل تحقق خواهد بود.
این مسئول عنوان کرد: این گذر جدید باید بخشی از حجم عبوری شمالی-جنوبی پیروزی، خیابان نمازی و شهید دستغیب را عبور دهد که حدود یکهزار و ۵۰۰ وسیله نقلیه در ساعت خواهد بود.
مدیر طرح تفصیلی بافت قدیم شیراز گفت: در مطالعات طرح تفصیلی آمده که حجم عبور از بافت ۴ هزار و ۷۰۰ نفر از شمال به جنوب و ۱۳ هزار و ۹۰۰ نفر از جنوب به شمال در ساعت اوج صبح است.
وی اضافه کرد: در حقیقت بحث این است که آیا عبور از بافت تاریخی که این گذر جدید آن را ایجاد میکند مورد پذیرش است یا خیر چنانکه مباحثی مانند طرح ترافیک و اقدامات شهرداری در راستای پیاده محوری چه رابطهای با این محور جدید خواهد داشت.
شیخی ابراز داشت: در حال حاضر ترافیک در بافت مشکل جدی ندارد و در خیابان شهید دستغیب و ۹ دی و در مسیر حضرتی سطح سرویس در «ای» و «اف» است و هرگونه اتفاقی که ترافیک را به این محدوده بکشاند ترافیک را بدتر خواهد کرد ضمن اینکه مشخص نیست در شرایط اقتصادی کشور و ضعف بخش خصوصی، هزینه اجرای پیشنهادهایی مانند احداث محور جدید با تعریضهای کلان و انتقالها و تملک و تخریبهای متعدد یا عبور زیرسطحی چگونه تأمینشده و چند سال زمان نیاز خواهد داشت.
این کارشناس بیان کرد: فاصله تقاطع جدید با دروازه کازرون کمتر از ۵۰۰ متر است و با آییننامه راههای شهری در تناقض قرار میگیرد و با نقش خیابان حضرتی نیز تعارض دارد و تأخیر غیرقابل قبولی در سیبویه ایجاد میکند و در اثر اجرای آن در سیبویه با گره ترافیکی مواجه خواهیم شد.
به گفته وی، با اجرای اتصال جدید به سیبویه، جریان پیاده با سواره و سواره با سواره در تقاطع ۹ دی و تقاطع ۹ دی با خیابان حضرتی مشکلساز میشود و در بلوار سیبویه، خیابان احمدی و شاهزاده قاسم سد و گلوگاه ایجاد میکند.
شیخی متذکر شد: شاخصهای ترافیکی باید در احداث معبر جدید بررسی دقیق شود چنانکه تأخیر هر ثانیه بر کیلومتر در شرایط نبود معبر ۱۶۴.۵ است و اگر معبر جدید احداث شود تأخیر به ۱۹۴.۵ میرسد و چگالی (وسیله نقلیه بر کیلومتر) در حال حاضر ۴۸ است به ۵۴.۹ میرسد و جریان (وسیله نقلیه بر ساعت) از ۷ هزار و ۹۳ به ۹ هزار و ۱۳۹ میرسد.
شیخی سپس اظهار داشت: اینکه بیان شد در مسیر احداث اتصال جدید اثر تاریخی وجود ندارد بحث درستی نیست و در مسیر محور غیر از مسجد آقا باقر و مسجد بغدادی حدود ۱۵ خانه تاریخی وجود دارد و گسلهایی از قبیل کوی بهار ایران، کوچه علمدار و گذر افشار در ایجاد این محور گسیخته شده و ساختار بافت به هم میریزد.
وی عنوان کرد: خوشههایی از خانههای تاریخی و گذرهای ارزشمند در احداث معبر جدید دچار خدشه خواهد شد و از این نظر پیشنهادهایی با عنوان ساماندهی دسترسیهای حرم مطهر شاهچراغ (ع) مطرحشده احداث پارکینگهای متعدد منطقهای و محلی در پیرامون و در حداقل نزدیکی به حرم است تا خودرو در نزدیکترین فاصله متوقف شود و زائر مسافت کوتاهی را در آرامش به سمت حرم طی کند.
به گفته وی، در طرح تفصیلی محدوده حرم بهعنوان محدودهای که سواره تا درب حرم بیاید نمیبینیم تا قداست این مجموعه و حرمت آن در پیاده دیدن محدوده پیرامونی آن است چنانکه در مشهدالرضا نیز بسیاری از کارشناسان طرح سواره را تائید نمیکنند و در مکه معظمه حرکت رسوایی اتفاق افتاده که هیچ معمار و برنامهریزی که اندکی احساس معنویت و تعلق مذهبی داشته باشد آن را تائید نمیکند.
وی تصریح کرد: مشکلاتی که زوار دارند از طریق نظرسنجی جمعبندی شده و اقدامات کوتاهمدت شامل هوشمند سازی و هماهنگسازی تقاطعات و نظام پیشنهادات مطرح شده و همچنین اجرای طرح ترافیک میتواند بخش بزرگی از مشکلات را در پیرامون حرمین حل کند و احداث پیادهراهها از قبیل معبر امامزاده ابراهیم، حاج زینب و سنگ سیاه در کوتاهمدت مفید خواهد بود و در بلندمدت تغییر جهت آنی، ساماندهی خط ویژه و پیاده راههای مطابق با نظام پارکینگها مدنظر قرارگرفته و پیشنهاد پیاده راه شدن ۹ دی مطرحشده و خط ویژه دوطرفه سیبویه و زینبیه عنوانشده است.
مدیر طرح تفصیلی بافت تاریخی شیراز بیان کرد: کارشناسان که نگاه حملونقلی دارند در این زمینه با ما شهر سازان بهاتفاق نظر رسیدهاند که در بحث دسترسی به حرمین تأکید باید بر مدیریت ترافیک باشد و برای عبور حملونقل سواره اضطراری مانند اورژانس و معلولان نیز وسایل نقلیه ویژه مدنظر قرارگرفته است چنانکه در مشهد مقدس در پیرامون حرم مطهر امام رضا و میدان امام حسین این وسایل نقلیه وجود دارد تا ناتوانها و اقشار سالمند بتوانند از آن استفاده کنند.
شیخی اضافه کرد: دوطرفه کردن خطوط ویژه در حضرتی، ۹ دی و شهید دستغیب، افزایش ناوگان و بهبود سرفاصلههای حرکت از دیگر پیشنهادهای مطرحشده است و در زمینه مودهای جدید حملونقل از قبیل حملونقل امکان اینکه تراموا درون بافت برود وجود دارد.
وی ادامه داد: درنهایت اگر طرح تفصیلی اجرا شود به رینگ دور بافت دست پیدا میکنیم که ترافیک پیرامونی آرامسازی شده و با تعریضهای حداقلی دسترسی تا ۱۵۰ متری هدایت میشود.
به گفته وی، وقتی این نظام پیشنهادی اجرایی شود نیازی به تعریضهای هزینهبر و زمانبر نداریم که کل بافت را دچار آسیبهای غیرقابلبازگشت کرده و حریم معنوی حرم را نیز به پارکینگ متحرک بوقها و دودزا بدل کند.
به گزارش فارس، بنابر اعلام شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، وزارت راه و شهرسازی طرح پیشنهادی استاندار فارس مبنی بر ساخت خیابان ۲۴ متری در بافت تاریخی شیراز را فاقد وجاهت قانونی دانست.
مگه برای این ها تاریخ و هنر هم مهم هست فقط فکرشان یه چیز هست نابودی تاریخ شیراز
بعد میگن ال سعود با همدستی صهیونیست بافت تاریخی اطراف مکه و مدینه را نابود و برج میسازد خوب فرق شما چیه پس
تجربه نشون داده که از نظر متخصص و نتایج تحقیقات استفاده ای نمیشه و در نهایت همون طرح ذهنیت همون افرادی پیاده میشه که مناسفانه بودجه هم دست خودشونه !
پشت پرده تخریب گسترده در بناهای تاریخی حاشیه حرم شاهچراغ :
یکی ازرفتاری هایی که وجود دارد این است که قیمت تمام شده قبر در حرم شاهچراغ از قیمت تمام شده گران ترین ساختمان کشور بیشتر است. حضور زوار و ارزش های تاریخی و اسلامی که مطرح میشوند در واقع نوعی پنهان شدن پشت عناوین زیبا و تلاش برای مخفی کردن انگیزه های اصلی برخی افراد است. تا زمانی که چنین انگیزه هایی وجود دارند که افراد بتوانند قبر بکنند و بفروشند چنین مسایلی وجود دارد
http://www.tabnak.it/fa/news/616272
دوستان این خبرو تابناک زد و جالب بعد از چند ساعت خبر از سایت تابناک حذف گردید پس ببینید چه دست های کثیفی پشت پرده هست هوشیار باشید