رضا محمدیان مدیرعامل شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری آزادراه اصفهان شیراز در آستانه آغاز سفرهای نوروزی ۱۴۰۴ از آمادگی کامل این آزادراه برای پذیرش و پذیرایی از مسافران خبر داد.
به گزارش شیراز۱۴۰۰، به نقل از تین نیوز محمدیان گفت: هفته گذشته بررسی جامعی از شرایط آزادراه شیراز اصفهان انجام دادیم و علاوه بر پایش و کنترل آمادگی سیستم راهداری آزادراه، برخی کسری ها و کمبودهای راهداری آزادراه را برطرف کردیم. در این بررسی ها، تقسیم کارهای لازم، نظامات راهداری، شیفت های روزانه و شبانه، نفرات جایگزین و هر آنچه برای خدمت رسانی مطلوب در طول سفرهای نوروزی مورد نیاز بوده، به انجام رسیده است.
بر اساس تقسیم بندی های صورت گرفته، طی ایام سفرهای نوروزی ۵ راهداری موقت در قطعات یک تا شش آزادراه شیراز فعال هستند و کل مسیر آزادراه را با شرح وظایف مشخص پوشش می دهند. اقلیم آزادراه چهار فصل است و مثلا قطعات یک و دو، به دلیل ارتفاع این مناطق، دارای اقلیم سرد و زمستانی است و در روزهای بدون بارش هم این قطعات با پدیده شبنم مواجه اند. دمای هوا در قطعه یک در برخی ایام تا منی هشت درجه سانتیگراد پایین می رود و یخبندان در این قطعه در فصول سرد سال یک پدیده معمول است. بر این اساس هر قطعه الزامات راهداری خاص خود را دارد و برای آن تجهیزات و نفرات و شرح وظایف اختصاصی، تعریف شده است.
در ایام سفرهای نوروز ۱۴۰۴ سه مجتمع خدمات رفاهی با جایگاه های ثابت در این آزادراه به مسافران خدمت رسانی می کنند و سه جایگاه سوخت سیار نیز در این آزادراه تجهیز شده است. در مجتمع های خدمات رفاهی آزادراه پارکینگ، سوپرمارکت، رستوران، فست فود، سرویس بهداشتی و سایر خدمات لازم به مسافران ارائه می شود. طی ایام نوروز، در طول مسیر آزادراه، سرویس های بهداشتی و نمازخانه هایی نیز به صورت موقت در پارکینگ ها تحت عنوان طرح نوروزی تعبیه کردیم.
برای خدمت رسانی هر چه بهتر به مسافران با کمیته بحران استان فارس همکاری نزدیکی داریم و با فرمانداران چهار حوزه این استان شامل؛ بیضا، کامفیروز، اقلید و آباده در ارتباط هستیم و تمهیدات لازم برای سفر امن و ایمن مسافران را با هم هماهنگ می کنیم. تبادل های اضطراری آزادراه را هم مورد بازدید قرار دادیم و هر جا نیاز به ترمیم و زه کشی داشت انجام دادیم. ما در این آزادراه بیست و پنج تبادل(دوربرگردان) داریم که شش تبادل اصلی و عمومی و الباقی آنها تبادل های اضطراری و مخصوص تیم های راهداری، حراست، پلیس، اورژانس و هلال احمر است اما تمام این تبادل ها می توانند، در صورت نیاز به تغییر مسیر، مورد استفاده مسافران نیز باشند. در نهایت باید گفت ما با تمام ظرفیت و توان آماده پذیرایی از مسافران نوروزی هستیم.
تکمیل نیوجرسی ها در فاز بهره برداری انجام شده بود و در فاز تکمیلی هم این روند را ادامه دادیم و به پایان رساندیم. نصب دوربین های ثبت تخلف را در آزادراه از طریق سازمان راهداری پیگیری کردیم و از یازده نقطه ای که باید این دوربین ها نصب می شدند تاکنون در هفت نقطه نصب شده است.
دوربین های ثبت عوارض نیز در شش نقطه از ۲۹ اسفندماه سال ۱۴۰۲ فعال بود ولی وزیر وقت راه و شهرسازی عوارض آزادراه را به موقع ابلاغ نکرد و زیان عدم النفع ناشی از این تاخیر در ابلاغ بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است. این اتفاق در ۲۳ مهرماه امسال افتاد که همین جا از خانم دکتر صادق وزیر محترم راه و شهرسازی بابت تسریع در ابلاغ عوارض و جلوگیری از زیان بیشتر سرمایه گذاران و ممانعت از ایجاد مشکلات بیشتر در نگهداری آزادراه تشکر می کنم.
همان طور که اشاره کردم شش ایستگاه ثبت عوارض در این آزادراه وجود دارد که هر خودرو بر اساس مقدار پیمایشی که انجام داده مشمول پرداخت عوارض می شود. برای خودروهای سواری کمترین عوارض بر اساس پیمایش ۵ هزار تومان و بیشترین عوارض ۱۲۰ هزار تومان است.
تکمیل روشنایی آزادراه طی ماه های اخیر مورد اهتمام جدی ما بوده و اکنون که در آستانه سفرهای نوروزی قرار داریم می توانیم این خبر خوش را اعلام کنیم که تکمیل روشنایی آزادراه (ورودی ها و تبادل ها) به ۹۰ درصد رسیده است. ما باید ۶۰ کیلومتر از کل آزادراه را روشن می کردیم که ۹۰ درصد آن به پایان رسیده است. در حال حاضر تقریبا تمام تبادل های آزادراه دارای روشنایی مناسب و ایمن شده اند.
علاوه بر این ۶۰ کیلومتر، ۱۰ کیلومتر دیگر نیز از نقاط مه گیر شناسایی شده است که تلاش می کنیم روشنایی محدوده های مذکور را هم طی چهار ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۴ تکمیل کنیم. این نکته را هم عرض کنم که تمام فرایندها و تجهیزات راهداری آزادراه متناسب با شرایط هر قسمت، بومی شده به شکلی که حتی زاویه برف روب ها در مناطقی که رویه بتنی دارند با زاویه برف روب ها در مناطقی که رویه آسفالت دارند، متفاوت است.
به گزارش شیراز ۱۴۰۰، آزادراه شیراز _ اصفهان همچنان تنها در ۶ قطعه یعنی حد فاصل ایزدخواست تا جاده بیضا در دست بهره برداری است و قطعه هفتم آن که حدود ۱۳ کیلومتر ورودی شیراز است هنوز دو طرفه است و تکمیل آن به نوروز ۱۴۰۴ هم نرسید!

