خبرجنوب – نوروز امسال تمامی خودروهایی که وارد شیراز میشوند توسط دوربین های هوشمند به طور دقیق شمارش خواهند شد. معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری شیراز با اعلام این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: در بحث حمل و نقل ما امروز با دو مورد روبهرو هستیم یکی حضور مردم در خیابانها قبل از عید برای خرید و آمادگی سال جدید و دیگری حضور چند میلیونی میهمانان نوروزی در تعطیلات سال جدید.
شمس اظهار داشت: یکی از اقداماتی که در زمینه کاهش مشکلات ترافیکی در این ایام انجام دادیم جمع کردن پروژههای عمرانی در حال اجرا بود که با توجه به تعدد آن ها مشکلاتی را به ویژه در مرکز شهر شاهد بودیم و با تلاشهای صورت گرفته تمامی مسیرها به ویژه مرکز شهر پاکسازی شد.
کار پروژههای مربوط به قطار شهری نیز در سطح زمین به طور کامل به اتمام رسیده و میدان امام حسین (ع) نیز تا ۲۵ اسفند به طور کامل بازگشایی و ساعت گل نیز که نوستالژی شیرازیهاست احیا می شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر تمامی امکانات شامل دوربینهای کنترل و نظارت ترافیک و چراغ های قرمز میدان امام حسین (ع) نصب شده و این میدان به وضعیت گذشته خود بازمیگردد.
شمس گفت: در خصوص نشست زمین در محور خیابان زند باریک در حال حاضر تردد خودروهای سبک در این مسیر آزاد است اما برای رعایت نکات ایمنی در این مسیر تا خرداد ماه تردد هر گونه خودروی سنگین شامل کامیون و اتوبوس ممنوع است.
وی تصریح کرد: ما از استحکام زمین این محل مطمئن هستیم اما نمیدانیم آب تا چه حد در لایههای زیرین زمین نفوذ کرده است و احتمال خطر نشست دوباره چقدر است.
شمس با اشاره به برخی فعالیتهای این معاونت برای نوروز گفت: در یک ماه گذشته ۱۲۰ دوربین جدید کنترل و نظارت به تعداد دوربینهای سطح شهر افزوده شد که با این کار به ویژه در ورودیهای شهر، در نوروز سال جدید به طور دقیق خودروهایی را که به شهر وارد و یا خارج میشوند شمارش میکنیم و تمام سعی خود را به کار بستهایم تا حرکت میهمانان در خیابان های شهر روانسازی شده و با مشکلی مواجه نشوند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: البته از طریق تابلوهای تبلیغاتی و سایر موارد به تمامی مسافرینی که وارد شیراز میشوند اطلاع رسانی خواهیم کرد که کلیه معابر شیراز توسط دوربینهای هوشمند کنترل میشود و مراقب دوربینهای ثبت تخلف رانندگی باشند تا از شیراز جریمه سوغات نبرند.
وی از تشکیل کمپین مردمی و دانشجویی از جمله کمپینهای عبور از خط سفید، عبور از میان خطوط، عدم استفاده از موبایل و کمپین همگام با ترافیک در این مدت خبر داد و اظهار داشت: ۲۱۸ نفر از هنرمندان و دانشجویان در قالب این کمپینها با ما همکاری دارند و علاوه بر این۲۰۰ همیار مهربان ترافیک نیز در طول این ایام برای روانسازی ترافیک سطح شهر با ما همکاری می کنند.
شمس گفت: یکی دیگر از فعالیتهای ما در طول ایام نوروز این است که علاوه بر ۲۴ هزار واحد پارکینگ که هم اکنون در شیراز وجود دارد از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین نیز ۱۲ هزار ظرفیت جدید پارکینگ در برخی زمینهای بلااستفاده به ویژه در اطراف نقاط گردشگرپذیر شهر ایجاد خواهد شد.
وی از کاهش آمار تصادفات در چند ماه خیر خبر داد و اضافه کرد: میزان تصادفات رانندگی در ۵ ماه دوم امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل ۳۱ درصد کاهش یافته است.
شمس همچنین از نصب سیستم مکانیزه بر روی تعدادی از تاکسیهای سطح شهر خبر داد و افزود: مدرنترین پروژه هوشمندسازی در تاکسیهای هوشمند شیراز کلید خورده که علاوه بر سیستم ناوبری و نظارت الکترونیک، پرداخت الکترونیک را نیز انجام می دهد و هم اکنون این سیستم به صورت آزمایشی بر روی ۲۵۰ تاکسی شهر اجرا شد و تجهیز ۵ هزار تاکسی دیگر را نیز در دستور کار داریم این در حالی است که این طرح به گونه ای اجرا میشود که هیچ هزینه ای به رانندگان تاکسی تحمیل نشود.
وی در خصوص فعالیت برخی اسنپها و تاکسیهای اینترنتی غیرمجاز در شیراز نیز گفت: طبق قانون مرجع صدور هر گونه فعالیت در حوزه حمل و نقل مسافر درون شهری، شهرداری است و مردم نیز نباید به این اپلیکیشنها و اسنبهای غیرمجاز اعتماد کنند البته از طریق مراجع پلیس فتا و مراجع ذی ربط این موارد را دنبال خواهیم کرد.
شمس تصریح کرد: در همین ارتباط فراخوان راه اندازی تاکسی اینترنتی در شیراز انجام شد که ۲۱ شرکت برای این کار اعلام آمادگی کرده اند و تا قبل از پایان فروردین نیز اولین سامانه رسمی تاکسی اینترنتی شیراز راه اندازی و تمامی تاکسیها در زیرمجموعه آن فعالیت خواهند کرد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در خصوص برخی تخلفات رانندگان اتوبوس از جمله توقف در خارج از ایستگاه و معطل شدن مسافرین گفت: توقف خودروهای شخصی در ایستگاه های اتوبوس نیازمند اعمال قانون شدیدتری است که سعی میکنیم با نصب دوربین های ثبت تخلف با این موارد برخورد کنیم و از سوی دیگر نیز برای بهتر شدن وضعیت علاوه بر سیستم نظارت هوشمند اتوبوس ها برای رانندگان این وسایط نقلیه نیز کلاس هایی را برگزار کردیم که بعد از طی این دوره های آموزشی در صورت مشاهده تخلف از سوی رانندگان برخوردهای سخت گیرانه تری با آن ها صورت می گیرد.
وی با رد حذف اجرای خطوط BRT در شیراز اظهار داشت: طبق مطالعات طرح جامع حمل و نقل، اجرای ۴ خط ویژه و ۲ خط BRT از گذشته در شیراز به تصویب رسیده و لغو نشده اما اجرای خط یک BRT در ۲ سال گذشته در دستور کار بوده که اجرای این خط به سال ۹۶ موکول شده است.
شمس در خصوص علت تاخیر در اجرای طرح محدوده ترافیکی شهر شیراز هم گفت: برای اجرای این طرح با چند مشکل مواجه بودیم که یکی عدم پاسخگویی ناوگان حمل و نقل عمومی، دوم کمبود پارکینگ و سومین مورد نبود خطوط ویژه بود که امروز مورد اول و دوم تا حدود زیادی حل شده و به دنبال ایجاد خطوط ویژه هستیم.
وی در خصوص تبدیل شیراز به عنوان شهر خوانا برای تسهیل در حضور گردشگران ادامه داد: در همین زمینه۸۰۰ تابلوی جدید به شهر اضافه شده که بسیاری از دوربینهای ما نیز در زیر همین تابلوها نصب شده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک با انتقاد از وجود بسیاری کاربریهای ترافیکزا در نقاط شلوغ شهر گفت: در طول ۶ ماه گذشته حتی یک مجوز برای کاربریهای ترافیکزا در نقاط شلوغ شهر شیراز صادر نکرده و در این رابطه مقاومت می کنیم این در حالی است که تا جلوی یکی از این کاربری ها را می گیریم از ۳۰۰ جا به ما زنگ می زنند و از هزار جا سفارش میکنند. وی افزود: سالهاست در شیراز کاربری های ترافیک زایی مانند فروشگاه های زنجیرهای، آموزشگاه و نمایشگاه های اتومبیل عادت کرده اند که در معابر پر ترافیک فعالیت خود را آغاز کنند البته از سوی دیگر شورای شهر چندی قبل مصوبه ای داشت که طبق آن در حریم۵۰۰ متری حق راه اندازی هر گونه واحد تجاری جدید ممنوع اعلام شد.
۲۸۵ دستگاه اتوبوس جدید در راه شیراز
مدیر عامل سازمان حمل و نقل مسافر درون شهری شیراز نیز ضمن ارایه گزارشی از شرح عملکرد این سازمان گفت: خوشبختانه پروژه خرید ۲۸۵ اتوبوس جدید با ۱۲۵ میلیارد تومان اعتبار به نتیجه رسیده و ۱۰۰ دستگاه از آن ها آماده شده که تا کنون ۳ دستگاه وارد شهر شده و تا پایان فروردین ۱۰۰ دستگاه اتوبوس وارد شهر می شود. همچنین ۱۸۵ دستگاه دیگر نیز در حال ساخت است که به محض اتمام، تحویل خواهد شد.
ناصری ادامه داد: در بودجه سال آینده نیز ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه برای خرید اتوبوس دیده شده که اگر بتوانیم تعداد اتوبوسهای سطح شهر را به ۱۵۰ دستگاه برسانیم میتوانیم خدمات خوبی را به شهروندان ارایه دهیم.
وی با اشاره به اجرای تعدادی سایبان جدید در ایستگاه های سطح شهر ادامه داد: در خصوص تاکسی ها نیز از ۱۲ هزار دستگاه تاکسی سطح شهر شیراز ۱۲۰۰ تاکسی برای نوسازی خودروهایشان اقدام کردند که ۶۰۰ دستگاه تاکسی نوسازی شده و در میان شهرهای کشور در زمینه نوسازی تاکسی ها سوم شدیم و امیدواریم سال جدید نیز ۲ هزار دستگاه را نوسازی کنیم اما در این زمینه ما تابع سیاستهای ملی هستیم، در این رابطه نیز دولت اعلام کرده برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی ۲۰ میلیون تومان تسهیلات ارایه می دهد.
ناصری با اشاره به ایجاد خطوط ویژه تاکسی در اطراف اماکن گردشگری در ایام نوروز ادامه داد: به همین منظور ۲۰ گشت سیار سازمان علاوه بر نظارت بر فعالیت ناوگان حمل و نقل مسافر به عنوان راهنمایان گردشگری نیز فعالیت خواهند کرد و در کنار آن تعدادی اتوبوس و تاکسی نیز در ۳ کمپ مسافرین نوروزی زیبا شهر، شهدای ارتش و پارک جنت مستقر می شوند تا میهمانان نوروزی را به اماکن گردشگری شهر انتقال دهند.
وی گفت: علاوه بر این برای خدمت رسانی بهتر به مردم شیراز نیز ۵ اتوبوس گردشگری حلقه گردشگری شیراز را به هم متصل کرده و مردم را به این اماکن انتقال می دهند و از ۶ صبح تا ۲۲ شب به صورت رایگان در خدمت مردم و مسافرین نوروزی خواهند بود.
(( ناصری ادامه داد: در بودجه سال آینده نیز ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه برای خرید اتوبوس دیده شده که اگر بتوانیم تعداد اتوبوسهای سطح شهر را به ۱۵۰ دستگاه برسانیم میتوانیم خدمات خوبی را به شهروندان ارایه دهیم.))
در بودجه ی سال آینده ۲۰۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس دیده شده؟ یعنی سال دیگه حدود ۴۰۰ تا اتوبوس دیگه میخوان بخرند؟ اگه بشه که خیلی عالیه! کل سیستم اتوبوس رانی شیراز میتونه با حدود ۳۰۰ اتوبوسی که خریدند و ۲۰۰ میلیاردی که بودجه برای سال دیگه در نظر گرفتند از این رو به اون رو بشه!
راستی اینجا که گفته اگه بتونیم اتوبوس های شهر را به ۱۵۰ برسانیم ، حتما منظورشون ۱۵۰۰ دستگاه بوده که خبرنگار اشتباه درج کرده!
باز هم وعده ای جدید درمورد بی آر تی: اجرا در سال ۹۶!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بی آر تی پروژه ی بی خودی هست! با اتوبوس های عادی هم میشه خطوط ویژه راه انداخت!
شهرداری باید دنبال اجرای تراموا و اتوبوس هوایی باشه!
پس تمام کلانشهرها که سالهاست بی ار تی دارن کارشون بیخود و اشتباه بوده؟؟! تو این شهرها یک نفرو پیدا کن ناراضی باشه..اگه سرانجام تراموای قم رو میدیدی همچین حرفی نمیزدی.
شهر شیراز به علت گسترش طولی و طویل ترین شهر غرب آسیا بودن بسیار لازمه که بی آرتی داشته باشه حتی از تهران هم واجب تره دوست عزیز.
محمد جان و محمدسعید عزیز اولا یک نفر که سهله چندین نفر رو هم دیدم که از اجرای بی آرتی ناراضی باشه ، بخصوص در کلانشهرهای بجز تهران که به بهانه ی اولین بودن یا کم نیاوردن از تهران بدون بوجود آوردن زیرساخت های مناسب اقدام به احداث بی آر تی کرده اند.
بی آر تی تفاوتی با خطوط ویژه ی اتوبوس های عادی نداره ، البته در ایران!
شهرداری باید بره دنبال تراموا نگفتم که دست روی دست بگذاریم و چیزی بعنوان جایگزین بی آر تی نیاریم.
در ضمن در قم چیزی بعنوان تراموا هیچ وقت اجرا نشده. اون منو ریل هست.
فراهم کردن زیر ساخت های تراموا بسیار ساده تر از منو ریل هست!
در ضمن خیانت شهرداری قم در احداث منو ریل ، این بود که به جای مترو ، منو ریل ایجاد کرد ، البته بدون مطالعات نیاز سنجی و امکان سنجی
سلام .
با احداث و ایجاد خطوط تراموار به ویژه در خیابان های مرکزی و بافت تاریخی شیراز و همچنین پیاده راه سازی بسیاری از این معابر و مکانها معتقدم شهرداری شیراز گامی اساسی به سمت به روزرسانی و بهینه سازی در بحث ترافیک و حمل و نقل عمومی این کلانشهر بر خواهد داشت . انشاا…
البته با Brt ه ویژه در مسیر زند با پهناهای اغلب کم و همچنین بافت تاریخی و از همه مهمتر این همه دور برگردان و تقاطع زیاد مواف نیستم . فکر می کنم د صورت ساخت زیر ساخت و آماده کردن در رینگ های بزرگراهی و همچنین کمربندی سبز شیراز به خوبی هرچه تمام تر قابل بهره برداری باشد . با سپاس