تاریخ : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳ Friday, 22 November , 2024

آخرین اخبار

ساخت همزمان ۴ خط مترو در شیراز 🎥: پیشرفت ۸۵ درصدی زیرگذر گویم گلسنگ و حفاری کوه رحمت برای تخت جمشید خطرناک تر است یا کنسرت؟ 🎥: آخرین روند ساخت زیرگذر گویم 🎥: ساخت بزرگترین پارک آبی کشور در شیراز 🎥: ساخت بزرگترین آکواریوم کشور در شیراز کمبود زمین مسکن ملی در صدرا ساخت ۶ شهرک جدید مسکونی در فارس 🎥: آخرین وضعیت احداث دوربرگردان اردی‌بهشت شیراز – تیر ۱۴۰۳ ثبت ملی ۹ درخت کهنسال در فارس حافظیه همچنان در صدر پربازدیدترین جاذبه تاریخی کشور در نوروز پیروزی تیم بسکتبال لیموندیس شیراز برابر تیم مس رفسنجان دو کشته و سه مصدوم در برخورد کامیون با خودرو سواری 🎥: مرگ ۸ نفر بر اثر گازگرفتگی در فارس 📸 افتتاح باند جنوبی بزرگراه کوهسار و سپس تعطیلی آن! فجرسپاسی برابر نفت مسجد سلیمان شد 📸 برداشت گل نرگس از بزرگترین نرگس زار دیم کشور شکست تیم لیموندیس شیراز مقابل نماینده آبادان 🎥 معرفی پروژه پارک آبی شیراز 🎥 ادامه روند ساخت بزرگراه شرق شیراز

13

آشنایی با سامانه اطلاع رسانی هوشمند کنارگذرهای رودخانه خشک

  • کد خبر : 19303
  • 15 تیر 1394 - 0:35

download (1)کنارگذرهای احداث شده در اطراف رودخانه خشک به مسافتی حدود ۱۵ کیلومتر و با عبور از ۱۰ پل روگذر، با توجه به فصلی بودن رودخانه و کشیدگی آن در امتداد شهر شیراز از شمال غربی به جنوب شرقی، محور جایگزین مناسبی را جهت تقاضای سفرهای شرقی-غربی و بالعکس بوجود آورده و نقش بسزایی در ارتقاء کیفیت ترافیک معابر اصلی شهر در منطقه مرکزی ایفا می نمایند. با این وجود، یکی از مهمترین چالش های پیش روی شهروندان در استفاده از این کنارگذرها، عدم ثبات در وضعیت ترافیکی آن به دلیل عرض کم کنارگذر و انسداد مقطعی در هنگام بروز تصادف، خرابی خودرو، آب گرفتگی و . . . می باشد. با توجه به ساختار کنارگذر نیز که با ورود به آن گزینه ای جز ادامه مسیر تا اولین خروجی وجود ندارد، این چالش را با اهمیت تر می نماید و بعضاً با صحنه هایی مواجهه هستیم که به دلیل عدم آگاهی شهروندان از وضعیت ترافیکی کنارگذرها، پس از ورود به آن و مشاهده وضعیت ترافیکی، از ادامه مسیر منصرف شده و قصد برگشت دارند، که این امر نیز منجر به رفتارهای ترافیکی نا امن می­گردد.

جهت مدیریت کنارگذرها و اطلاع رسانی وضعیت ترافیکی آن، سامانه ای هوشمند طراحی و پیاده سازی گردید. در این سامانه، ۱۹ عدد دوربین نظارت تصویری، اطلاعات کاملی از وقایع ترافیکی و وضعیت عملکردی کنارگذرها در دو سمت رودخانه را به مرکز کنترل ترافیک ارسال می نمایند و ۲۱ عدد تابلو دیجیتال اطلاع رسانی نیز وظیفه ارائه اطلاعات مسیر پیش رو به شهروندان در تمامی مبادی تصمیم گیری ورودی و خروجی را بر عهده دارند. شبکه ارتباطی بی سیم و فیبرنوری به پوشش ۹۰ کیلومتر مربع، ارتباط برخط تمامی اجزاء سامانه با مرکز کنترل ترافیک را فراهم می سازند و نهایتاً پردازش تصاویر جمع آوری شده از کنارگذر، توسط سامانه ای هوشمند انجام گرفته که وضعیت ترافیک لحظه ای هر بخش از کنارگذر با رنگ ترافیکی مرتبط بر روی تابلوها نمایش داده شده و پیام ترافیکی متناسب با آن بر روی تابلو درج می گردد. در سامانه مذکور، رنگ سبز نشان دهنده ترافیک روان، زرد اختلال در حرکت، قرمز ترافیک سنگین و آبی آبگرفتگی معبر می باشد.

download

طراحی و نظارت بر اجرای سامانه مدیریت و اطلاع رسانی هوشمند وضعیت ترافیکی کنارگذرها برعهده متخصصین مرکز کنترل ترافیک شهرداری بوده است. اجرای سامانه نظارت تصویری، سامانه اطلاع رسانی و شبکه ارتباطی توسط شرکت های بومی شهر شیراز انجام گرفته است. سامانه هوشمند پردازش تصویر و استخراج وضعیت ترافیکی نیز با اهتمام متخصصین دانشگاه شیراز اجرایی گردیده است.

بهره گیری از نیروی انسانی جهت برداشت وضعیت ترافیکی معابر و اطلاع رسانی به شهروندان از طریق تابلوهای دیجیتال خبری سالهاست که در کلان شهرهای کشور انجام می گیرد ولی برای نخستین مرتبه در کشور، سامانه ای هوشمند وظیفه نیروی انسانی را برعهده دارد که این امر مزایا و کاربردهای خاص خود را بهمراه خواهد داشت. علاوه بر این، بهره گیری از دوربین نظارت تصویری به جای حسگر القائی جهت برداشت و استخراج اطلاعات نیز، با توجه به تنوع بیشتر اطلاعات استخراجی، این پروژه را به پروژه ای منحصر بفرد در سطح جهان تبدیل نموده است.

telegram
لینک کوتاه : https://shiraz1400.ir/?p=19303

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 18در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۸
  1. این طرح خوبیه ولی از اون عالی تر اقدام بسیار کاربردی سازمان ترافیکه که با نصب تابلوهای اعلام ظرفیت پارکینگهای درون محدوده ترافیکی در مبادی ورودی محدوده رانندگان قبل از ورود به ترافیک از ظرفیت خالی پارکینگ درون محدوده ترافیکی باخبر می شوند. برای نمونه در میدان بسیج (فلکه فرودگاه) شما می توانید از ظرفیت خالی پارکینگ نشاط با خبر شوید! حال با توجه به ظرفیت موجود می دانید که اگر وارد ترافیک شوید ظرفیت کافی برای پارک خودرو در پارکینگ نشاط موجود است. در صورتیکه در گذشته به امید پارک کردن خودرو خود در پارکینگ نشاط وارد ترافیک خیابان انقلاب می شدید و پس از طی ترافیک زمانی که به درب ورودی پارکینگ می رسیدید با تابلوی ظرفیت تکمیل است روبه رو می شدید!! یا اینکه در بلوار چمران نرسیده به زیرگذر دانشجو، قبل از ورودی کنار گذر میتوانید از ظرفیت خالی پارکینگ نمازی، نشاط و… با خبر شوید و در صورت تکمیل بودن ظرفیت پارکینگ نمازی به سمت کنار گذر و پارکینگ نشاط یا سایر پارکینگهای دارای ظرفیت تغییر مسیر دهید.

    • سازمان حمل و نقل و ترافیک از مهندسان و کارشناسان مجربی بهره مند هست که درحال ایجاد تغییرات اساسی در زمینه هوشمندسازی ترافیک شهرمون هستند و جاداره از همین جا یک خسته نباشید بهشون بگیم. خیلی از طرحها که در شهرهای دیگه با خرید تجهیزات اجرا شدند، در شهرمون توسط این عزیزان بومی سازی شده و با هزینه کمتر و کاربرد بیشتر و مطابق با نیازهای شهر اجرایی شدن.

    • آقا رامین ؟ یا امین جان ؟
      ممکنه بفرمایید این تابلو دقیقا کجا هست ؟

      “یا اینکه در بلوار چمران نرسیده به زیرگذر دانشجو، قبل از ورودی کنار گذر میتوانید از ظرفیت خالی پارکینگ نمازی، نشاط و… با خبر شوید و در صورت تکمیل بودن ظرفیت پارکینگ نمازی به سمت کنار گذر و پارکینگ نشاط یا سایر پارکینگهای دارای ظرفیت تغییر مسیر دهید.”

      من تا الان ندیدم ، چون هر روز مسیر زیادی را از این قسمت باید برم خیلی به دردم میخوره
      ممنون

    • منم کاملا باهات موافقم کار بسیار شایسته ای هست که با نصب تابلوهای ظرفیت پارکینگ ها و اطلاعات ترافیکی کنار گذر ها رو به ما میده
      فقط امیدوارم برای رو شنایی و زیبا سازی کنار گذر ها نیز شهرداری اقدام لازم رو بکنه مخصوصا اجبار کردن ساختمان های کنار رو دخانه که بسیاری از انها نمای مناسبی ندارن ویا اصلا نما ندارن باید زیبا سازی بشن

  2. همیشه درست کار نمی کنن اون روز من دیدم کنار گذر قفل شده بود ولی صحفه نمایشگر چراغ سبز نشون میداد
    ولی کلاً طرح خوبیه اگه واقعی باشه

  3. طرح خوبی هست اما مشکلی که داره تابلوها به نسبت خیلی کوچک طراحی شدن مخصوصا تابلو LED زیرنویس که خیلی سخت میشه پیام های ترافیکی شو خوند باید جوری باشه از فاصله دور قابل دیدن باشه.
    اما شهرداری در بحث اموزش فرهنگ ترافیک شهروندی خیلی کم کار کرده جوریکه خیلی از شهروندان نمیدونن منظور و فلسفه و رنگهای این تابلو ها به چه منظور هست و بی تفاوت از زیر تابلو رد میشن . از سایت شما بخاطر بعد اموزش ترافیک و اطلاع رسانی متشکریم.
    درموردکنارگذرها نداشتن روشنایی و زیباسازی جای تعجب داره چون یه معبر مهم شهری هست.و عرض کم کنارگذر اگه یک لاین به عرض اضافه بشه خیلی مشکلات ترافیکی حل میشه

  4. کار بسیار تاثیرگذاری دستشون درد نکنه اما به نظر من هم اندازش اگر بزرگ تر بود که از فاصله دور تری قابل دیدن بود خیلی تاثیر بیشتری داشت ، راننده از چندین متر عقب تر تصمیم خودش را برای انتخاب مسیر میگیره

  5. درود
    آقا این کارشون درست ، ولی روشنایی مسیر خیلی مهمتره!

  6. امروز تابلو نشاط رنگ قرمز رو نشون میداد وقتی از بالا دیدم ترافیک وحشتناکی داشت از این بابت عالی بود خیلیا تابلو رو میدیدن از رفتن توی ترافیک خودداری میکردن – امین جان لطفا در رابطه با اینه این طرح در جهان نمونه بارزیه با توجه به اینکه ادعای بزرگیه یکم توضیح بدی ممنون میشم که کجا ها استفاده شده و واین سیستم رو برامون بیشتر توضیح بدی

    • من دوسال پیش با مسوول کنترل ترافیک صحبت کردم و متاسفانه فامیلیشون رو فراموش کردم. ایشون برام توضیح دادن که به این شکل تا کنون جایی عملیاتی نشده

  7. اره امین جان درست میگه به این شکل ناقص تا حالا هیچ جا نبوذه
    امین داداش واسه اطلاع بگم خدمتت شما تو تمام بزرگرهای مشهد تهران اصفهان که رانندگی کنید با توجه به میزان ترافیک حتی زمان رسیدن به انتهای مسیرو نوشته مثلا اتوبان صدر تهران تا انتهاش ۷ دقیقه در صورت نبوذن ترافیک با سرعت مشخص شده حالا تابلو های LED سطح شیراز اول که ۴ ۵ تا بیشتر نیست بعد هم حتی زحمت مشخص کرذن مسیرو که ترافیک داره یا نه به خوذشون نمیدن
    تو تمام شهرهای ایران با استفاه از این تابلو ها هم راهنمای مسیر استفاده میشه با رنگ سبز با رنگ قرمز ترافیک مشخص میکنن و مسیر جایگزین مشخص میشه حالا ۴ تا لامپ زرذ ابی اینجا شده منحصر بابا سر تا سر اتوبانهای تهران مشهد یا اصفهان بیشتر از ۵ سال هست ذاره این کارو انجام میده به شکل کامل که شما ۱ کیلومتر قبل مسیر تعیین مسیر میکند نه این که بس که کوچیکه باید بهش اینقدر نزدیک شی که در صورت تغییر مسیر خطر واسه بقیه ایجاد کنی

    • منکه داخل اصفهان و مسیرهای غیر از بزرگراه صدر ندیدم در تهران، بزرگراه صدر هم هر چندبار ازش رد شدم، بیشتر شبیه به یک پارکینگ بود تا اتوبان!
      البته ممکنه وجود داشته باشه و من توجه نکرده باشم.

  8. باید اطلاعات رو روی موبایل مثل گوگل مپ هم بزارن ک از دم در خونه هم اطلاعات رو بفهمیم نه قبل از وارد شدن ب کنار گزر

  9. امین جان داداش معلومه خیلی وقته تهران نرفتی چون ورودی تمام اتوبانهای تهران تقریبا راهنمای مسیر هستن
    ۷۰% تابلوهای اتوبانهاشون LED شدن که قابل تغییر هستن برعکس اتوبان صدر هم واسه اطلاع میگم کسی اجازه پارک خودرو نداره چون تمام اتوبان با دوربین به فاصله ۵۰۰ متر کنترل میشه داداش عرض پل کم هستش جای پارک نداره
    ولی در مجموع سعی کنیم با حلوا حلوا دهنه خودمونو شیرین نکنیم
    اونها داران ما هم باید داشته باشیم نه اینکه دل خودمونو به حداقل چیزها خوش کنیم من امین جان اگر میگم واسه اینه که ما هم میتونیم مثل شهر های دیگه این امکانات داشته باشیم
    انتقاد باعث پیشرفت هست اگر همه حمایت کنن

    • چرا اتفاقا پاییز پارسال رفتم. من هم تابلوهای led رو دیدم اما صرفا راهنمای مسیر بودن و نه نشان دهنده وضعیت ترافیکی مسیرهایی که قراره واردش بشن مردم. درباره پل صدر هم منظورم ترافیک کلافه کننده اون بود نه پارک کردن در حاشیه اون.
      بهتره کمی اعتماد بنفس داشته باشیم و چیزهایی رو که داریم باور کنیم.

  10. این سامانه هوشمند کار بسیار ارزنده ای هست و در تمام مسیرهای شهر باید اجرا بشه تا دیگه شاهد ترافیک در برخی از نقاط شهر نباشیم .

  11. درسته دوستان در تهران تابلو LED ترافیکی هست و زیاده خیلیم بزرگ و دروازه ای و نمایان. به این صورت که مثلا توش نوشته همت سنگین از مسیرهای جایگزین استفاده کنید .یا خیلی پیامهای دیگه مثلا بین خطوط برانید و کمربند ببندید.یا هر پیام دیگر و ضروری از مرکز کنترل ترافیک تهران به تابلوها داده میشه خیلی هم خوبه چون تابلوها خیلی بزرگ و مشخص هستن و هر راننده با هر سطح معلومات متوجه میشه از فواصل خیلی دورتر.
    اما به این سبک شیراز من ندیدم. این سبکی فرق میکنه با تهران فقط اشکالش اینه که باید به شهروندان اموزش داد من از خیلی ها پرسیدم مخصوصا افراد سن بالا اصلا نمیدونن منظور رنگ این تابلوها چی هست فکر میکنن این رنگ رنگی ها ی تابلو واسه قشنگی کنارگذر هست. حتی اون تابلو LED زیر نویس انقدر کوچیکه که به سختی دیده میشه برای افراد جوان چه برسه به افراد مسن تا بهش برسی ببینی چی نوشته رفتی تو ترافیک.
    رنگ تابلوهام باید سبز میبود چون کنارگذرها حکم بزرگراه دارن رنگ سفید باعث شده تو دید نباشن.
    اصلا کلا تابلو های راهنمای شهری شیراز خیلی وضعیت بدی دارن از جانمایی و رنگ و اندازه بد گرفته تا غلط های مثل علامت بزرگراه و بلوار و اسم شهرستان های اطراف در تابلوهای قلب شهر.
    خلاصه تابلو های LED بزرگ و دروازه ای بصورت تهران نصب و راه اندازیش خیلی خیلی راحته حتی الان تمام مغازه هام دارن .شهرداری شیراز اگه بخواد واسش کاری نداره اما نمیدونم چرا نصب نمیکنه خیلی هم لازمه مثلا چمران باشی از وضعیت ترافیکی معالی اباد و میرزای شیرازی با خبر شی وتغییر مسیر بدی.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.