با ادامه دار شدن مشکلات سازمان اتوبوسرانی کلانشهر شیراز شهروندان همچنان با مشکلات مختلفی روبرو هستند.به گزارش شیراز۱۴۰۰، با گذشت حدود یکسال از گذشت خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس LowFloor چینی مونتاژ شرکت ایران خودرو، به دلیل مشکلاتی درخصوص نحوه واگذاری، این اتوبوس ها همچنان در حال آفتاب خوردن هستند و مشخص نیست چه زمانی این اتوبوس ها به چرخه حمل و نقل عمومی کلانشهر شیراز خواهند پیوست.
گرمای هوا درتابستان، سردی هوا در زمستان، کثیفی مفرط اتوبوسها، عدم رعایت شئونات اخلاقی از سوی بخشی از رانندگان و بی توجهی به قوانین شهروندی و راهنمایی رانندگی، تبدیل اتوبوس به یک تاکسی بزرگ و توقف های پیاپی در خارج از ایستگاه، غیر استاندارد بودن ایستگاه های اتوبوس علی رغم تغییر چندین باره آنها، گران بودن کرایه اتوبوس، عدم ایجاد مسیرهای ویژه BRT و در نهایت کمبود اتوبوس و انتظار زیاد برای رسیدن آن از حمله مهمترین مشکلات مهمترین بخش از حمل و نقل عمومی شیراز محسوب می شود که باعث شده درخواست مسوولان شهری در استفاده شهروندان از حمل و نقل عمومی بیشتر شبیه به طنزی تلخ باشد تا رفتاری براساس فرهنگ والای شهروندی!
از سوی دیگر نیز اجرای سامانه هوشمند اطلاع رسانی سرویس دهی سازمان اتوبوسرانی تاکنون به روندی مناسب دست نیافته و در برخی از ساعات روز تابلوهایش نمایش دهنده اطلاعات اتوبوس های مسیر خاموش هستند.
اما نکته جالب درباره عملیاتی نشدن اتوبوس های جدید خریداری شده صحبت های عضو کمیسیون خدمات شهری، محیط زیست و بهداشت شورای اسلامی شهر شیراز است. غلامعلی ترابی در گفت و گو با خبرگزاری مهر خبر از خرید تعداد ۱۵۰ اتوبوس چینی و ۲۸۰ دستگاه اتوبوس تولید داخل داده است و البته نه زمانی برای ورود آنها اعلام کرده و نه گفته است که تکلیف رانندگان و نحوه بکارگیری آنها چگونه است که دچار سرنوشت ۵۰ اتوبوس داخل پارکینگ نشوند.
در همین زمینه نیز چندی پیش خبرگزاری مهر در گزارشی با عنوان اتوبوسهای فرسوده شیراز و کرایههایی که مدام گران می شود به بررسی وضعیت نامناسب اتوبوسرانی شیراز پرداخته بود که بنظر می رسد این مشکل با ادامه روند مدیریت فعلی و عدم وجود عزم جدی در مدیران شهری برای تغییرات اساسی در این زمینه، نه تنها نباید انتظار نوسازی ناوگان را داشته باشیم، بلکه ورود اتوبوس های BRT و ایجاد این خطوط، که چندسالی است توسط مسوولان وعده آن را می دهند، بیشتر رویاپردازیست تا مسئله ای که تبدیل به واقعیت شود.
در همین رابطه بخوانید :
– اجرای خط BRT نمازی تا گلستان تا پایان سال ۹۲
– طراحی نامناسب ایستگاه های اتوبوس و تضییع بیت المال!
– ۷ ماه از سال ۹۳ گذشت و BRT به شیراز نرسید!
باسلام نقد بسیار خوب وبجایی بود سازمان اتبوسرانی شیراز دقیقا نقطه مقابل فعالیتهای عمرانی شهرداریه واقعا اتوبوسرانی شیراز در بین کلانشهرها ضعیفترین هست من نمیدونم چرا شهرداری فکری به حال حمل ونقل عمومی شیراز نمیکنه بعد هم از مردم توقع دارن ماشین شخصی نیان مرکز شهر اکثر خطوط شیراز ماشیناشون از رده خارج هست ودر تابسان ادم داخلش میپزه ودر زمستان یخ میزنه وضعیت ایستگاهها هم به همین شکل امیدوارم شهرداری نگاه ویژه ای به این مشکل بزرگ داشته باشه
دستتون درد نکنه
ای کاش با مسئولین اتوبوسرانس هم یه مصاحبه میکردید
از وقتی خصوصی شد نابود شد
جز اولین ها بود در ایران
زیباترین طرح بلیط اتوبوسرانی
ارایه خدمات خوب
پراکندگی مناسب
سرعت عمل
ولی حیف شد که خصوصی شد وگرنه اگر خوب بود تهران خصوصی میکرد
درود
ارتباطی با اون قضیه نداره . چون خصوصی سازی اتفاق نیافتاد . فقط چند دستگاه اتوبوس رو اقساطی واگذار کردند . الان بیشتر اتوبوس ها و از همه مهمتر مدیریت به عهده سازمان اتوبوس رانیه !! بیشتر مشکلات ذکر شده ، ناشی از مدیریت دیمی و بدون مطالعه است . ارتباطی با خصوصی سازی نداره .
ضمن اینکه اتوبوس رانی شیراز همیشه همین مشکلات رو داشته !!
شاید خیلی ها با نظر من موافق نباشن ولی طبق معمول تقصیر خودمونه!!! بارها شده سوار تاکسی شدم و وقتی به اضافه گرفتن کرایه تاکسی توسط راننده اعتراض کردم قبل از اینکه راننده از عمل اشتباه خودش دفاع کنه متاسفانه همشهری خودم که یک کورس جلوتر به همبن معضل گرفتار میشه در مقام دفاع از راننده تاکسی بر میاد که ای آقا مگه ۱۰۰ تومن پوله که واسش دعوا میکنی!!! در رابطه با اتوبوس هم همینه چندبار خودمون نسبت به رفتار بد راننده به سامانه شکایات شهرداری یا اتوبوس رانی زنگ زدیم و شکایت کردیم؟ چندبار به خاطر رفتار بد راننده تاکسی به تاکسیرانی زنگ زدیم و شکایت کردیم؟ میدونید چرا شهر های دیگه این معضلات رو ندارن؟ چون مردم در قبال استفاده از خدمات عمومی فقط از هم حمایت میکنن اگه تاکسی خواست اضافی کرایه بگیره همه مسافرا بهش اعتراض میکنن قضیه ای که من در سایر شهر ها به چشم دیدم ولی در شیراز ما متاسفانه خیر
اتفاقا زمانی که اتوبوس کامل دولتی بود همیشه کاملا پربود و مردم ازیک ایستگاه تا ایستگاه بعدی دنبال اتوبوس میدوییدن!
درود
مطلبتون عالیه !!
در مورد ایستگاه های اتوبوس : دانشجوهای معماری در ترم اول وبرای آشنایی با مفاهیم مختلف از جمله اقلیم ، نیاز و طراحی ،اقدام به طراحی ایستگاه های اتوبوس می کنند . ظاهرا در دستگاه عریض و طویل شهرداری ، حتی در این حد بینش و درک برای طراحی ایستگاه وجود ندارد .
توانایی پاسخگویی به اقلیم شیراز ( با داشتن بیش از شش ماه آفتاب تند ) از بدیهی ترین مسائل در طراحی ایستگاه توبوس هست که در هیچکدام از ایستگاه هایی که تا الان طراحی شده ، این موضوع دیده نمیشه !!
بنظر برخی از دوستان در شهرداری گاهی تصمیم میگیرن که چرخ رو از ابتدا اختراع کنند. یقینا کار سختی نیست استفاده از طرحهای دانشجویان معماری و نه اساتید معماری برای رفع این مشکل و یا نهایتا جست و جوی اینترنتی و ساختن ایستگاه های اتوبوس بر اساس تصاویر ذخیره شده!
یعنی اتوبوسرانی شیراز از این ضعیف تر نمیتونه عمل کنه اخه دیگه شهر های کوچک مثه اراک هم دیگه بی ار تی دارن اصفهان و مشهد و تبریز که بیش از۶.۷سال هست دارن حداقل ۱۰ اتوبوس بی ار تی بخرن مگه چن میشه اونم از وضع ایستگاه ها همه والا دیگه در این زمینه خیلی پیشرفت کردن!!!!!!امیدوارم حداقل اتوبوس هایی که خریدن بیارن تو کار
درود.
تشکر میکنم از امین عزیز بابت نگارش و انتشار این مطلب گویا و واقعی که مدتی بود از سوی مسئولان شهرداری و سازمان اتوبوسرانی بر روی این مشکلات و این فاجعه ها، سرپوش گذاشته میشد.
گاهی اوقات هم از سوی سایت های خبرگزاری و هم از سوی سایت شهرداری و اتوبوسرانی، خبر ها و مصاحبه های مختلف که با وعده و وعید های مدیرعاملانشان مزین شده است،خبرهای به ظاهر خوشی خوانده و شنیده میشود.اما گذر روز ها و هفته ها و ماه ها، نشان میدهد که این ها، همه حرف بوده و مدیرعاملانشان، ابالحرف هستند.
در جلسات مختلف شورای شهر، هم رئیس شورا و هم اعضاء، از مردم میخواهند که از حمل و نقل عمومی بیشتر استفاده کنند و از آوردن خودروی شخصی به معابر خودداری کنند.
سوال من این است که، وقتی سیستم حمل و نقل عمومی شیراز، از برخی از کلانشهر های کشور، مخصوصا تهران، ضعیف تر است، و ما هم اکنون حتی یک خط اتوبوس سریع السیر بصورت مخصوص نداریم. اتوبوس های بیشتر از ۱۰ تا ۱۲ سال کار کرده، رانندگان بعضا بی شخصیت و بی فرهنگ و کمک رانندگانی بی شخصیت تر و بی فرهنگ تر.
کثیفی مفرط اتوبوس ها، ناکارآمدی ایستگاه ها و … باعث شده است که مردم آنچنان میل و رغبتی برای استفاده از حمل و نقل عمومی نداشته باشند و از سوی دیگر، مردمان و مسافران اهل شهرستان، اکثر خطوط اتوبوس را غُرُق کنند، چطور میتوان انتظار داشت که مردم بیایند و برای شما به به و چه چه راه بیندازند.؟؟
درخواست من هم از شهردار و معاونین و هم سازمان اتوبوسرانی که بی شک جزو بی لیاقت ترین و ناکارآمد ترین سازمان های این شهر است، این است که بجای دادن وعده های توخالی صد من یک غاز و مصاحبه های مختلف و منت گذاشتن بر سر مردم بخاطر اتوبوس هایی که هیچگاه وارد چرخه حمل و نقل نشدند، آستین بالا بزنند و خود رابالا بکشند و همانطور که عمران شهری ما قوی شد، حمل و نقل شهری ما هم قوی شود.
هرچند از مدیر عامل فعلی تا کنون آبی گرم نشده است.!
بی ار تی خوبه ولی در شیراز ایجاد ترافیک میکنه با این خیابون های تنگ . مگر اینکه شبکه بزرگراهی شیراز زودتر اجرا شه و بی ار تی در اتوبان اجرا شه مثل تهران. مثلا قصردشت میشه بی ار تی گذاشت؟ ملاصدرا میشه؟ چمران؟ معالی اباد ؟ تاچارا ؟ نمیشه متاسفانه . بزرگراه وسیع میخواد.
در تهران هم در خیابان باریکی مثل ولیعصر که فقط ۲۰ متر عرض داره خطوط بی ار تی راه اندازی کردند چجور نمیشه در چمران یا رحمت و…که تا سه برابرخیابان ولیعصر عرض دارن بی ار تی اجرا کرد پس این برمیگرده به عظم مسئولان اتوبوسرانی برای انجام این کار نه باریک وپهن بودن خیابون
از لحاظ خطر افرینی با علیرضا موافقم چون بی ار تی باید تو لاین سرعت حرکت کنه تو بلوار تقاطع بریدگی ها مشکلات ایمنی ایجاد میکنه و تو بزرگراه بخاطر نداشتن بریدگی کارایی خیلی بهتری داره.
به نظر من اگر شهرداری واقعا اتوبوس بی ار تی چپ در بدرد بخور و تمیز دارای سیستم گرمایش و سرمایش بیاره و تو خیابان ها و بلوار باریکم لاین و ایستگاه بی ار تی به معنای واقعی بزاره همون ترافیک باعث میشه مردم رو بکشونه به سمت حمل و نقل عمومی اما به شرطی که گفتم.
الان در خطوط بی ار تی تهران چند ساله از اتوبوس های تک کابین و دو کابین چینی king long استفاده میشه که اتوبوس های خوبی هستن به نسبت اتوبوس های گران قیمت اروپایی.
من خودم بارها شده خواستم با اتوبوس یه مسیری را برم ولی تا یادم به کیفیت اتوبوس ها و فضای داخلشون می افتاد با ماشین شخصی ( تک سرنشین ) میرم
متاسفانه سوخت و آلودگی و ترافیک و احتمال تصادف و … را به جون خریدم ولی سوار اتوبوس نشدم
من کاملا با تمام حرف های دوستان موافقم اما اینم باید اضافه کرد که متاسفانه خود مردم هم در حفظ و نگهداری اتوبوس ها بی فرهنگی و کوتاهی میکنن شکستن صندلی ها یادگار نویسی متاسفانه شاید همین موضوع که شهرداری رو دودل کرده
از طرفی دیگر هم سازمان اتوبوس رانی شیراز در بحث حفظ و نگهداری (تعمییرات و پاکیزگی ) اتوبوس ها بسیار بسیار ضعیف و عملا هیچ کاری نمیکنه اتوبوس ها بعد از مدتی سریع فرسوده میشن امیدوارم مترو به این وضع دچار نشه
سلام وخسته نباشید به شما.اتوبوس های شیراز دیگه بیشتر شبیه گاری شدن تا اتوبوس که هم باعث بسیار زشت شدن چهره ی شهر شدن هم باعث شدن کسی سراغ وسایل حمل ونقل عمومی نره برخی از اتوبوس ها مدل ۱۳۸۰ هستند یعنی حدود۱۴ سال دارن کار می کنن کجای ایران همچین ناوگان فرسوده ای داریم،،مسافرین با هزار زحمت میان داخل ایستگاه بعد از ۲ ساعت اتوبوس میاد،،زمانی که هم میرسه و سوار میشن اونقدر آروم حرکت می کنه که آدم پشیمون میشه…!!امکانات داخل اتوبوس ها که صحبتی نکنیم بهتره..خیلی از اونا حتی پرده هم ندارن چه برسه به کولر و بخاری که امکانات اولیه هر وسیله ای هست…اون وقت آقایون سازمان اتوبوس رانی که بوق تشریف دارن می خوان مردم برن توی گرمای تابستون و ماه رمضون سوار گاری های اینا بشن…از اون طرف هم ۵۰ دستگاه اتوبوس رو هم ۱ ساله گذاشتن خاک بخوره…در اتوبوس رانی باید تحولی بزرگ صورت بگیره مانند عمران شهرداری که صورت گرفت…خدا می دونه چه قدر از شهر های دیگه عقبیم…من نمی دونم این رئیس سازمان اتوبوس رانی دلش به چیه سازمانش خوشه؟؟؟میشه بگید؟
درمورد وضعیت اتوبوسرانی وایستگاه ها واقعا چیزی نمیتوان گفت..خودم یه بار تو اتوبوس نشسته بودم یه تهرانی رو صندلی کنار من نشست و بعداز طی مسیری کوتاه وقتی باتعجب به راننده و مسافران نگاه میکرد ،دلیل این شیوه رانندگی وسیگارکشیدن وچایی خوردن حین رانندگی ودعواوسروصدا با مردم سرکرایه وبوق زدن های پیاپی و ظاهرآلوده وچرک آلود راننده واتوبوس رو ازم پرسید ومن فقط سرتکان دادم!میگفت توتهران اگه اتوبوسی اینجوری رانندگی کنه همه مسافرا سروصدا واعتراض میکنن وازاتوبوس پیاده میشن.ایستگاه های اتوبوس هرچندسال یکبار با ایستگاه بدتر تعویض میشن!این بیت المال هست..
نمی خوام به فرمایش شما بی احترامی کنم. ولی اون دوست تهرانی هم از آرزوهاش صحبت کرده… من الان چند ساله تهران دانشجوام و با وجود برخوردهای مشابه رانندگان چنین واکنش و اعتراضی از سوی شهروندان مشاهده نکردم.
انفعال شهروندان در مقابل چنین مسائلی ویژگی مشترک همه ما ایرانی هاست. وقتی هم هرکس به شهر دیگری میره از رفتار متمدنانه همشهری های خودش افسانه سرایی می کنه که اگر تو شهر ما بود چنین و چنان!
http://www.boursenews.ir/fa/news/151276/%D8%AC%D8%A7%D9%84%D8%A8-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%A8%D9%88%D8%B3-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7
و یک مسءله مهم دیگه که جلب توجه میکنه اصلیترین پایانه شیراز یعنی نمازی هست که بیشتر شبیه پایانه اتوبوس یا روستاست تا کلانشهری مثل شیراز..مگه زیباسازی و رسیدگیش چقدر هزینه بره تو این قرن..
فقط مدیریت باید تغییر کنه و از نخبگان استفاده بشه
سلام.من پیشنهاد میکنم حالا که وضعیت ظاهر اتوبوسها اینجوریه..و نمیشه یا نمیتونن یا……..عوضشون کنند….لااقل یه رنگ بهشون بزنند که یه کم ظاهرشون قابل تحمل باشه…داخل اتوبوس پیشکش………
سلام
روز جمعه ۲۷ مرداد سال ۱۳۹۶ جهت افتتاح بام شیراز در محل افتتاح ، اتوبوسرانی لطف کردند و از طریق اتوبوس مردم را به محل بام شیراز انتقال میدادند. موقع برگشت هم با اتوبوس پایین آمدیم.ساعت ۱۰و۴۵ دقیقه صبح جمعه (۲۷ مرداد۹۶)موقع برگشت به پایین ، اتوبوس خط ۱۰ با شماره پلاک ۱۷۷ ع ۳۸ با شماره ۸۳ در سمت راست، آهنگ هایی که مختص مراسم عروسی بود، با صدای خوانندگان زن ، پخش نمودند. خواهشمند است تذکر دهید. متشکرم