امین آل شمس؛ سایت خبری – تحلیلی شیراز۱۴۰۰: حمل و نقل عمومی و در راس آن اتوبوسرانی در کلانشهر شیراز برای شهروندان شیرازی یادآور کندی، کثیفی، شلوغی و اتلاف وقت است. ۴۶ درصد از ناوگان اتوبوسرانی شهر شیراز فرسوده است و بخش عمده از ناوگانی که فرسوده نیست فاقد سیستم سرمایش مناسب، پرده و صندلی راحت است. شیراز به عنوان تنها شهر بزرگ کشور از خطوط BRT بی بهره است و برنامه های اعلامی در ۵ سال اخیر برای ایجاد این مسیر تاکنون تنها در حد وعده باقی مانده که احتمالا تا سالهای آینده این روند ادامه خواهد داشت!
مسوولان شهر به منظور حل معضل فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی تصمیم به خرید ۲۸۶ دستگاه اتوبوس ساخت کارخانه ایران خودرو دیزل با برند یوتانگ کشور چین از برترین کارخانه های سازنده های اتوبوس جهان کرده و برای امسال هم به گفته مسوولان ۲۰۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس شهری درنظر گرفته شده است.
اما داستان ورود این اتوبوسهای تازه خریداری شده به قصه ای از هزار و یک شب تبدیل شده که از اردیبهشت سال گذشته مسوولان شهر در عناوین مخلتف خبر از ورود این اتوبوسها داده و با گذشت ۱۴ ماه از این وعده ها و حتی نمایش مضحک این اتوبوسها در سطح شهر با عنوان “خدمتی دیگر از شهرداری شیراز” باعث نشد چشم شهروندان به جمال اتوبوسهای تازه خریداری شده روشن شود. موضوعی که در خرید سری قبلی اتوبوسهای یوتانگ نیز تکرار شد و این اتوبوسها بعد از حدود یکسال خاک خوردن در پارکینگ اتوبوسرانی، وارد چرخه حمل و نقل شهری شدند تا شهروندان شیرازی تابستان امسال را نیز در اتوبوسهای فرسوده و فاقد سیستم سرمایش بگذرانند تا ببینند وعده های بی سرانجام مسوولان چه زمانی رنگ حقیقت به خود خواهند گرفت!
در ادامه بخشی از وعده ها و مصاحبه های مسوولان را درباره ورود این اتوبوسها به شیراز می خوانید و همانطور که ملاحظه خواهید کرد مسوولان شهرمان هیچ نگرانی بابت عدم تحقق صحبتهای خود نداشته و همچنان بر اینکه این اتوبوسها زمانی وارد چرخه حمل و نقل شیراز خواهد شد، اصرار ورزیده و مصاحبه خود را با آن تزیین می کنند. دلیل تاخیر چندماهه در ورود اتوبوسها به ناوگان حمل و نقل شهری شیراز هرچه باشد ( چه از طرف کارخانه، چه شهرداری و چه مشکل در واگذاری اتوبوسها ) مسوولان می بایست مسوولیت پذیر و از مصاحبه بدون پشتوانه خودداری کنند.
۹ اردیبهشت ۹۶ / خبرگزاری شبستان
وعده های بی پایان برای ورود اتوبوسهای جدیدی که ۸ ماه است قرار است به شیراز برسند و هنوز نرسیده اند!
معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری شیراز، به خرید ۲۸۶ اتوبوس جدید اشاره و تاکید کرد: مجوز اضافه شدن یکصد دستگاه اتوبوس صادر شده و طی ۲ هفته آینده وارد ناوگان عمومی حمل و نقل شهری می شوند.ناصر شمس، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری شیراز امروز (۹اردیبهشت) در جمع خبرنگاران از راه اندازی خط سریع السیر گلستان – احسان خبر داد و گفت: این مهم در راستای تکمیل حمل و نقل عمومی و الحاق خط به مترو انجام می شود.
وی به خرید ۲۸۶ اتوبوس جدید اشاره و تاکید کرد: مجوز اضافه شدن یکصد دستگاه اتوبوس صادر شده و طی ۲ هفته آینده وارد ناوگان عمومی حمل و نقل شهری می شوند که با ورود این دستگاه ها، ۵۰ درصد اتوبوس ها صرف نوسازی و ۵۰ درصد دیگر صرف توسعه ناوگان می شود.
شمس اظهار داشت: در حال حاضر یک هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس فعال و پشتیبان در شیراز در حال جابه جایی مسافران هستند و روزانه ۶۵۰ هزار مسافر توسط این اتوبوس ها جابه جا می شوند، امید است با اضافه شدن این اتوبوس های جدید بخشی از مشکلات شهروندان تا حد قابل توجهی برطرف شود.
۲۰ فروردین ۹۶ / خبرگزاری تسنیم
خرید ۳۰۰ دستگاه اتوبوس شهری/ افزایش دوربین های نظارتی به ۱۴۰۰ عدد
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با اشاره به خرید ۳۰۰ دستگاه اتوبوس شهری در شیراز با استانداردهای روز گفت: نیمی از این اتوبوسها بارگیری شده و تا هفتههای دیگر وارد چرخه خدمترسانی میشود.
ناصرشمس در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در شیراز اظهار داشت: تا پایان اردیبهشت نیز نیمی دیگر از اتوبوسها زیر بار میرود تا شاهد نوسازی بخشی از ناوگان حمل و نقل عمومی در شیراز باشیم.
شمس خاطرنشان کرد: اولویت امسال شهرداری شیراز در بخش حمل و نقل توسعه حمل و نقل عمومی در شهر شیراز است و در این زمینه نیز بازگشایی معابر و جهتدهی به خطوط اتوبوس انجام میشود.
وی افزود: براساس آمار موجود در روز حدود ۶۵۰ هزار مسافر در شیراز با اتوبوس شهری جابجا میشوند و این نشان دهنده استقبال عمومی از اتوبوسهای شهری است و باید این مهم مورد توجه قرار گیرد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز به برنامههای دیگر این معاونت در راستای ایجاد زیرساختهای لازم برای انجام مسیرهای دوچرخهسواری در شیراز اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر اجرای مسیرهای ایمن دوچرخهسواری در مناطق سه٬ یک و شش شهرداری در دو فاز ۲۴ کیلومتری در حال اجرا است.
وی بیان کرد: شهروندان شیرازی میتوانند با ورود به این مسیرهای دوچرخهسواری و استفاده از کارت شهروندی نسبت به تحویل دوچرخه اقدام کرده و در این مسیرهای مشخص دوچرخهسواری را انجام دهند.
شمس به اجرای طرح سهشنبههای بدون خودرو در شیراز اشاره کرد و گفت: این طرح در سالجاری ادامه مییابد و قرار بر این است طوری برنامهریزی شود که حداقل در روزهای سهشنبه مدیران و کارکنان شهرداری شیراز از خودرو استفاده نکرده و دوچرخه را جایگزین کنند.
وی افزود: همچنین در راستای داشتن هوای پاک و فرهنگسازی برای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی همچون سال گذشته طرح تبدیل موقت برخی خیابانهای مرکزی شهر شیراز به پیادهراه اجرایی میشود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز همچنین به موضوع هوشمندسازی بلوارهای بزرگ شهر شیراز به دوربینهای نظارتی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته تعداد دوربینهای نظارتی در شهر شیراز از ۱۰۰ دوربین به ۴۰۰ دوربین افزایش یافت.
شمس افزود: همچنین در این راستا ۲۷۰ کیلومتر فیبر نوری ایجاد شد و کنترل ترافیک شهر شیراز نیز توسط این دوربینهای نظارتی در حال انجام است.
وی از کاهش تصادفات در نوروز امسال نسبت به نوروز سال گذشته خبرداد و گفت: در نوروز سال گذشته تعداد تصادفات در شیراز ۱۴ تصادف بود که امسال به چهار تصادف کاهش یافت.
۲۲ اسفند ۹۵ / معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز
۲۸۵ دستگاه اتوبوس جدید در راه شیراز
مدیر عامل سازمان حمل و نقل مسافر درون شهری شیراز نیز ضمن ارایه گزارشی از شرح عملکرد این سازمان گفت: خوشبختانه پروژه خرید ۲۸۵ اتوبوس جدید با ۱۲۵ میلیارد تومان اعتبار به نتیجه رسیده و ۱۰۰ دستگاه از آن ها آماده شده که تا کنون ۳ دستگاه وارد شهر شده و تا پایان فروردین ۱۰۰ دستگاه اتوبوس وارد شهر می شود. همچنین ۱۸۵ دستگاه دیگر نیز در حال ساخت است که به محض اتمام، تحویل خواهد شد.
ناصری ادامه داد: در بودجه سال آینده نیز ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه برای خرید اتوبوس دیده شده که اگر بتوانیم تعداد اتوبوسهای سطح شهر را به ۱۵۰ دستگاه برسانیم میتوانیم خدمات خوبی را به شهروندان ارایه دهیم.
وی با اشاره به اجرای تعدادی سایبان جدید در ایستگاه های سطح شهر ادامه داد: در خصوص تاکسی ها نیز از ۱۲ هزار دستگاه تاکسی سطح شهر شیراز ۱۲۰۰ تاکسی برای نوسازی خودروهایشان اقدام کردند که ۶۰۰ دستگاه تاکسی نوسازی شده و در میان شهرهای کشور در زمینه نوسازی تاکسی ها سوم شدیم و امیدواریم سال جدید نیز ۲ هزار دستگاه را نوسازی کنیم اما در این زمینه ما تابع سیاستهای ملی هستیم، در این رابطه نیز دولت اعلام کرده برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی ۲۰ میلیون تومان تسهیلات ارایه می دهد.
ناصری با اشاره به ایجاد خطوط ویژه تاکسی در اطراف اماکن گردشگری در ایام نوروز ادامه داد: به همین منظور ۲۰ گشت سیار سازمان علاوه بر نظارت بر فعالیت ناوگان حمل و نقل مسافر به عنوان راهنمایان گردشگری نیز فعالیت خواهند کرد و در کنار آن تعدادی اتوبوس و تاکسی نیز در ۳ کمپ مسافرین نوروزی زیبا شهر، شهدای ارتش و پارک جنت مستقر می شوند تا میهمانان نوروزی را به اماکن گردشگری شهر انتقال دهند.
وی گفت: علاوه بر این برای خدمت رسانی بهتر به مردم شیراز نیز ۵ اتوبوس گردشگری حلقه گردشگری شیراز را به هم متصل کرده و مردم را به این اماکن انتقال می دهند و از ۶ صبح تا ۲۲ شب به صورت رایگان در خدمت مردم و مسافرین نوروزی خواهند بود.
۱۸ اسفند ۹۵ / روزنامه خبرجنوب
ناوگان اتوبوسرانی شیراز قبل از نوروز کمی نو نوار می شود
تا پایان ۴ ماه نخست سال آینده ۲۸۵ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل شهری شیراز افزوده می شود. رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز گفت: در حال حاضر ۳۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده در ناوگان حمل و نقل عمومی شهر شیراز وجود دارد و ۳۰۰ دستگاه اتوبوس نیز کمبود داریم که با توجه به این موضوع نوسازی و افزایش تعداد ناوگان اتوبوس شهری در دستور کار قرار دارد.
نقیب زاده افزود: در همین رابطه خرید ۲۸۵ دستگاه اتوبوس مربوط به سال های قبل مدنظر قرار گرفته که تا پایان امسال ۱۰۰ دستگاه از این اتوبوس ها وارد و جایگزین اتوبوس های فرسوده می شود و تا قبل از ۴ ماه اول سال نیز ۱۸۵ دستگاه دیگر وارد شیراز می شود.
۱۵ اسفند ۹۵ / نشست خبری معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز
بزرگترین محموله اتوبوس شهری کشور در راه شیراز
۲۸۶ دستگاه اتوبوس با استاندارد یورو ۴ اروپا، تا پایان امسال به مجموعه ناوگان اتوبوسرانی شیراز اضافه میشود.
ناصر شمس معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با بیان مطلب بالا افزود: این بزرگترین رویداد مرتبط با اتوبوسرانی در کشور محسوب میشود که با اعتبار ۱۵۰۰میلیارد ریال اجرایی شده است.
۱۳ دی ماه ۹۵ / مصاحبه با عضو شورای شهر شیراز
به گفته رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز، قرار است به جای خطوط BRT، شهرداری نسبت به خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس جدید و جایگزینی آنها به جای اتوبوسهای فرسوده و توسعه ناوگان اتوبوسرانی اقدام کند؛ کاری که جزو وظایف عادی اتوبوسرانی است. رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در این رابطه به «خبرجنوب» گفت: با توجه به اینکه در بحث راه اندازی خطوط BRT، مبنا و مسیرهای آن مربوط به مطالعات سابق بود و شاهد همپوشانی آن با سایر وسایط حمل ونقل عمومی بودیم، اجرای این خطوط فعلا به تعویق افتاده است.
نقیب زاده اظهارداشت: در جمع بندی که داشتیم شورا به این نتیجه رسید که به جای راهاندازی خطوط BRT، اعتبار آن را صرف خرید اتوبوسهای جدید و جایگزینی آن با اتوبوسهای فرسوده و توسعه ناوگان اتوبوسرانی کند که از اولویت بیشتر نیز برخوردار است.
عضو شورای شهر شیراز ادامه داد: در همین رابطه علاوه بر ۲۸۵ دستگاه اتوبوس که پیش از این قرارداد خرید آن بسته شده و تا سال آینده وارد ناوگان میشود تا پایان سال نیز قرارداد خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر بسته می شود.
وی در خصوص علت این تصمیم شورا، اظهارداشت: ما در حال حاضر ۳۰۰ دستگاه اتوبوس معمولی کم داریم و ۳۵۰ دستگاه از اتوبوسهای ما نیز فرسوده است که با توجه به شرایط موجود، در جمع بندی به این نتیجه رسیدیم که به جای آنکه برای راه اندازی خطوط BRT که هزینه هر مسیر آن حدود ۱۲۰ میلیارد تومان است، نسبت به تقویت ناوگان اتوبوسرانی اقدام کنیم و اجرای خطوط BRT را در بازنگری طرح جامع حمل و نقل شهری در نظر بگیریم.
نقیب زاده گفت: به همین دلیل چند هفته قبل بازدیدی از کارخانه تولیدکننده داشتیم و مسئولان مربوطه به ما قول دادند که تا پایان سال ۱۰۰ دستگاه از این اتوبوسها را به ما تحویل بدهند و تا چهارماه اول سال آینده کل ۲۸۵ دستگاه اتوبوس مورد توافق را تحویل دهند و برای خرید اتوبوس های جدید نیز در حال بررسی کارخانه سازنده و مشخصات فنی این وسایط نقلیه هستیم.
۹ دی ۹۵ / مصاحبه رییس شورا
حقدل، رییس شورای شهر شیراز اقدامات اجرا شده در حوزه حمل و نقل و ترافیک را بزرگ توصیف و اضافه کرد: علیرغم مشکلات مالی دولت، شهرداری راسا برای تامین ناوگان اتوبوسرانی درونشهری اقدام کرده و علاوه بر توسعه سالهای گذشته امسال هم ۲۸۰ دستگاه اتوبوس به شیراز اضافه میشود.
۲۸ مرداد ۹۵ / مصاحبه شهردار شیراز
علیرضا پاک فطرت شهردار شیراز به مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز در زمینه تامین ۳۰۰ دستگاه اتوبوس اشاره و بیان کرد: در این راستا قراردادی با شرکتهای داخلی بسته شده و تا مهرماه امسال ۱۰۰ دستگاه و امیدواریم تا پایان امسال تمامی این ۳۰۰ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شیراز شود.
۲۷ اردیبهشت۹۵ / صحبتهای عضو شورای شهر در صحن علنی شورا
ورود ۱۰۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی شیراز
رئیس کمیسیون حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز گفت: از ابتدای مهرماه سال جاری ۱۰۰ دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان اتوبوسرانی شیراز میشود.
احمدرضا نقیبزاده امروز در حاشیه یکصد و پنجاه و هفتمین جلسه علنی شورا در گفتوگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: قرارداد بهرهمندی از ۲۸۶ دستگاه اتوبوس با کارخانه سازنده بستهشده و اکنون در حال ساخت است که مطابق قرارداد تا حدود سه ماه آتی کارخانه باید نمونه آزمایشی اتوبوس موردنظر را در اختیار شهرداری شیراز قرار دهد تا از نظر مسائل مختلف مورد آزمون و بررسی قرار گیرد و در صورت تائید بلافاصله باید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان حملونقل شهری شود.
در این زمینه متاسفانه شهرداری ضعیف عمل کرد زمینه دیگه مبلمان شهری و وضعیت زشت و ناپسند روشنایی معابر شهری هسا اکثر چراغ ها خاموش هستن نه در خیابان های غیر اصلی بلکه در خیابن های اصلی و مهم شهر نورپردازی های قدیمی و …
بزک نمیر بهار می یاد کمبیزه با خیار می یاد!!!!!!!!
شبکه فارس چند شب پیش : ” … چرا این همه خودرو تک سرنشین ؟ … ”
چون اتوبوس ها کم، قراضه ، کند و اکثرا بدون تهویه اند !
چون مترو عملا هیچ جای خاصی نمیره !
چون مسیر دوچرخه سواری اصلا تعریف نشده !
و البته چون شبکه فارس حاضر نیست پارکینگ خودروهای تک سرنشینش رو به شهرداری بفروشه تا تقاطع جام جم ساخته بشه :)))
به نظر میاد مهمترین کمبود شیراز نبود سیستم حمل و نقل عمومی مناسبه. واقعا آدم هیچ انگیزه ای برای استفاده از اون رو نداره. حتی اگه داشته باشه با چندبار استفاده پشیمون میشه.
امیدوارم مسئولین شهر به این مورد توجه ویژه ای کنن. و عقبموندگی شهر تو این زمینه رو جبران کنن.
به نظر من شیراز از سه جیز درحال حاضر رنج میبره..یک نبود مدیریت دلسوز.دوم حمل ونقل بحرانی و بحرانی.سوم نبود مراکز تفریحی و مهیج در شیراز.البته وجود شخردار پاک فطرت واقعاا شیراز رو به دوران طلایی خودش برگردوند و ایولا داره ولی کافی نیست.باید واقعااا فکری به حال حمل ونقل شیراز بشه واقعااا تاسف اوره.از تاکسس بگیر و اتوبوس.وای ازین اتوبوسای فرسوده .چرا خطوط بی ارتی رو اجرا نمیکنید چررررا.تو ساخت پل ها تقاطع ها واقعااا گل گاشتیم ولی حمل ونقل بدکار کردیم.فصای سبز خوب کار کردیم ولی المان شهری بد.روشنایی معابر بحرانیه.باید رواین موارد کار شه.اگر بخوایم شیرار زیبا و مدرن با حفظ بافت تاریخی باقی بمونه باید حمل ونقل و فضای سبز و المان های شهری رو تو اولویت نخست قرار بدیم.شیرازززز روز به روز داره پرچمششش کجاااا میرهههه بالا میره.الهی شکر.البته شهروند خوب هم مهمه.درس رانندگی کنیم بیرون اشغال نریزیم بین درختا..این زشته.اشعالا رو جم کنیم خجالتم نکشیم.مرسی امیننننننن
یدفعه بگو شیراز نیویورکیه دیگه
وضعیت اتوبوسرانی شیراز ادمو یاد مرغهای مریض در حال موت که باد کردن میندازه . یا جناب بنی هندل..
چند نکته که باید عوض بشه:
۱-کارت زدن مسافران برای هزینه اتوبوس ، بایستی موقع سوارشدن باشه.
۲-اتوبوسهای استاندارد شهری، احتیاجی به پرده داخل ، برای آفتاب ندارند چونکه طوری ساخته شده اند که از بیرون (در روز )یک طرفه است و نور خورشید به مقدار بسیار کم وارد ومیشه و کولر هم اگر باشه ، مسافران احساس گرما نمیکنند.
۳-کی گفته که باید حتما راننده اتوبوس از صبح ساعت ۶ تا ۹ شب کار کنه..بایستی شیف عوض بشه..تا رانندگان استراحت کنند