با گذشت ۱۲ روز از مهرماه، شواهدی از جریمه خودروهای ورودی به خط ویژه و برخورد پلیس راهور با آنان مشاهده نمیشود.به گزارش شیراز۱۴۰۰ در شهریور گذشته بود که سردار گودرزی فرمانده انتظامی فارس از جریمه خودروهای واردشونده به خط ویژه اتوبوس خبر داد که مشاهدات خبرنگار شیراز۱۴۰۰ حاکی از عدم وقوع این موضوع است.البته با توجه به تجارب گذشته و اتفاقهای رخ داده در دو سال و نیم اخیر درباره خط ویژه زند و مشیر فاطمی چنین رخدادی کاملا قابل پیش بینی بود چراکه هیچکدام از وعدههای مسوولان درخصوص خط ویژه، از شورای شهر و شهرداری گرفته تا پلیس راهور، تا پیش از این محقق نشده و مانند داستان هزار و یک شب افتتاح مترو، شهروندان به طور کامل اعتماد خود را به تحقق وعدههای مسوولان از دست دادهاند.
مشخص نیست دلیل این مقدار پافشاری مسوولان در دادن وعدههای مختلف درباره ساماندهی خط ویژه که هم خودشان و هم شهروندان میدانند به واقعیت تبدیل نمیشوند، چیست و چه اصراری بر ادامه ضربه زدن به اعتماد عمومی وجود دارد؟
جدا از عملکرد سووال برانگیز پلیس راهور که کمترین نظارتی بر ورود خودروها به خط ویژه ندارد، این مجموعه در انجام سایر وظایف خود نیز عملکردی سووال برانگیز داشته است. از حضور کمرنگ در چهارراهها و اتوبانها و بلوارهای سطح شهر گرفته تا بیتفاوتی نسبت به تخلفات بیشمار شهروندان در سطح شیراز که موجب شده بیتفاوتی به قانون به عادتی برای شهروندان تبدیل گردد.
سرانجام خط ویژه چه میشود؟
با وضعیت کنونی خط ویژه بلوار زند این پرسش در ذهن شهروندان پیش آمده که توجیه وجود خط ویژه بلوار زند به وضعیت کنونی چیست؟ وضعیتی که در آن به ظاهر خط عبوری اتوبوسها جدا شده اما به دلیل نبود نظارت از سوی پلیس راهور که در مواقعی خود مجوز ورود بدون محدودیت خودروها را به این خط صادر میکند، هیچ بازدهی خاصی نداشته و مشخص نیست تکلیف میلیاردها تومان هزینهای که از جیب شهروندان برای ساخت این خط، تابلوهای اطلاع رسانی و تبلیغات صرف شد (و صد البته هزینه چند برابری برای ایجاد زیرساخت طرح ترافیک) و اکنون هدر رفته چه میشود؟
در این بین جا دارد مسوولان به سووالات زیر به طور کاملا واضح پاسخ دهند:
– به ادعای شهردار شیراز، معاونین و روسای سازمانهای زیر مجموعه شهرداری مرتبط با طرح ترافیک و اعضای شورای شهر سوم و چهارم، ایجاد و اجرای خط ویژه بلوار زند و خیابان مشیر فاطمی که بخشی از طرح ترافیک محسوب میشوند، کاملا کارشناسی بوده، حال این سووال مطرح است که این طرح با نرده گذاری کارشناسی بوده یا بدون نرده؟ اگر با نرده بوده چرا نردهها حذف شدند و اگر بدون نرده بوده چرا از ابتدا نرده گذاری شده؟
اگر هم هدف فرهنگ سازی بوده اکنون که فرهنگ سازی در خط ویژه بلوار زند صورت گرفته و چرا عمر خط ویژه خیابان مشیر فاطمی به یک ماه هم نرسید؟
– با هزینههای انجام شده برای چاپ بروشورهای اطلاع رسانی، اطلاع رسانی در بخشهای مختلف صدا و سیما، دوربینهای نظارت تصویری، تابلوها، خط ویژه، نیروهای انسانی، رپرتاژ آگهی مطبوعات به منظور آماده سازی اجرای طرح ترافیک که همگی به هدر رفتند، امکان خرید چه تعداد اتوبوس شهری وجود داشت و اساسا مقدار دقیق این هزینهها چقدر بوده و چرا تاکنون اعلام نشده است؟
– دلیل اجرای طرحهای مختلف که با همکاری شهرداری و دیگر ارگانها به صورت مشترک انجام میگیرد و بدون توافق نهایی بین این ارگانها به نتیجه نمیرسد چیست و سرانجام بودجههای به هدر رفته چه میشود؟ (سنگ فرش حافظیه، خط ویژه، طرح ترافیک و احتمالا در آیندهای نزدیک ساماندهی قبرستان قدیمی شیراز)
– پاسخگوی وقت هدر رفته شهروندان در ترافیک بلوار زند چه قبل و چه بعد از اجرای خط ویژه چیست و اگر قرار به ادامه وضع کنونی است، شهرداری زحمت کشیده و ایستگاههای نصب شده در وسط خیابان را جمع کرده تا راه عبور شهروندان باز شود تا بیش از این به شعور کسانی که از اتوبوس شهری استفاده میکنند توهین نشود.
– متاسفانه رسم بر این شده در ازای هر طرح بیحاصلی که در شهر شیراز انجام میشود و از آنجا که در قبل از اجرای طرح، مسوولان دستگاههای مختلف در هماهنگی کامل باهم هستند (!) هیچ مسوولی پس از خروجی فاجعه آمیز طرح مورد نظر زحمت عذرخواهی از شهروندان را به خود نداده و با قدرت و با حفظ میز ریاست، تقصیر را به گردن دیگری میاندازد. آیا جا نداشت که آقایان مرتبط با طرح بیسرانجام ترافیک، یک عذرخواهی ساده از شهروندان میکردند؟
به هرروی با وضعیت کنونی و نگاهی به طرحهای انجام شده، انتظاری در تحول بزرگ در سطح شیراز نخواهیم داشت و به لطف عملکرد درخشان مسوولان محترم شیراز شاهد عقب ماندگی جدی در زمینههای مختلف از حمله حمل و نقل عمومی، صنعتی، ورزشی، فرهنگی و… هستیم که با ادامه این وضعیت شیراز روز به روز از جایگاه خود فاصله میگیرد.
عکس: مجید زندی
«نظرات، فقط به صورت نوشتار پارسی و مرتبط با موضوع منتشر میشوند»
«با ورود به این لینک، وارد قسمت بحث آزاد شوید»
مشکل عدم نظارت پلیس بر خط ویژه به نظر تقصیر شهرداری هست!!!!
میدونین چرا؟؟؟ چون از روزی که من یادم میاد با نیروی انتظامی درگیر هست و به همین دلیل هم اونا حاضر نمیشن که کارهایی که شهرداری میخواد و این نظارت بر خط ویژه انجام بشه!!!
اولین و مهمترین دلیل عدم همکاری پلیس با شهرداری اینه که متاسفانه در شیراز شهرداری با وجود ادعای زیاد با هیچ ارگانی هماهنگ نیست و مشورت نمیگیره!!!! یعنی درستش اینه که شهرداری در توسعه خیابان ها و بزرگراه ها از راهنمایی و رانندگی نظر بخواد که متاسفانه میبینیم این چنین نیست و نمونه اش میشه پیچ ۹۰ درجه در بزرگراه وحدت (دراک)!!!!
دومین دلیلش به نظرم عدم ساخت ساختمان جدید راهنمایی و رانندگی شیراز توسط شهرداری هست که به همین منظور بارها فرماندهان راهنمایی و رانندگی فارس و شیراز شهرداری رو به باد انتقاد گرفتن!!!!( طبق قانون ساختمان های راهنمایی و رانندگی هر شهر رو شهرداری همون شهر باید بسازه) (ساختمان راهنمایی و رانندگی شیراز واقع در خیابان راهنمایی متعلق به دوره محمدرضا شاه هست و بسیار نابود هست)( شهرداری شیراز هر سال میلیاردها تومان خرج ساخت ساختمان برای مناطق یا معاونت ها یا سازمان های خودش میکنه اما چند میلیارد نداره ساختمان راهنمایی شیراز رو بسازه؟؟؟؟ از اینا بدتر هر سال بودجه ها ی عمومی شهر رو به ساختمان هایی مثل همین عفاف و حجابی که در چمران ساخته شد بذل و بخشش میکنه اما نمیتونه ساختمان راهنمایی رو بسازه؟؟؟؟)
و سومین دلیل عدم همکاری پلیس با شهرداری در اینه که از روز اول پلیس و استانداری و چند بخش دیگه شورای ترافیک استان با طرح ترافیک و…. مخالف بودن و به شهرداری گفتن که این طرح رو فعلا اجرا نکنه اما شهرداری بدون توجه به این گفته ها سر خود و زور زورکی این طرح رو به اینجا رسوند و حالا پلیس میگه طرحی که از روز اول بدون مشورت با من و حتی بدون موافقت با من اجرا کردی چرا من حالا باید بهش نظارت کنم؟؟؟؟ (گندی که شهرداری بالا آورده رو چرا من جمع کنم؟؟؟)
نقدو بررسی مدیرسایت بسیار کامل وبیانگر اوج فاجعه درشهر هست.درتکمیل،باید همه دوستان و همشهریان را درجریان یک خرابکارى برنامه ریزی شده قراربدم(البته خیلی هادرجریان هستند)که قصدونیتشان نابودی پیشینه فرهنگی،باستانی،طبیعی و..استان فارس و علی الخصوص شیراز هست.وگرنه اجرای طرح ترافیک و مسایلی ازاین دست کارساده ای هست:
۱-عدم رسیدگی به آثارباستانی فاخر مانند تخت جمشید،پاسارگاد و..ودر مواقعی تخریب جنون آمیز شبانه آثارباستانی حریم شاهچراغ به بهانه های غیرقابل توجیه
۲-ازبین بردن منابع طبیعی و زیبای استان (مانند دریاچه پریشان،بختگان و.. )و قطع درختان قدیمی و زیبای شهرشیرازوعدم درختکاری
۳-انتخاب به عمد مدیران غیربومی وناکارآمد(باتوجیه کردن این افراد به خرابکاری)
۴-جدا کردن قسمت هایی ازاستان که دارای منابع سرشاروپتانسیل بالا میباشندوالحاق به استان های دیگر، مانند قطرویه(همون بلایی که سر ابرغو،گل گهر،بهبهان وپارسیان آوردن)
وبسیاری دیگر..
این جریان را بایدبه مثابه یک امتحان قلمداد کرده و با ثبات قدم و اراده قوی، به خنثی کردن افکار و نقشه های پلید دشمنان با کار!تلاش! همت! ایمان به خدا! بپردازیم..
فعلا پلیس فقط بر جریمه کمربند نظارت داره و قایم شدن تو شلوغی خیابونها وگیر دادن به کمربند . چون ساده ترین راه تمام کردن برگ جریمه هست . دوست عزیز اقا رضا حالا بر فرض شهرداری ساختمان نساخته باشه راهنمایی رانندگی هم باید بگه منم کارم رو درست انجام نمیدم ؟ این که هماهنگی نیست درسته متاسفانه از این نا هماهنگی ها زیاد دیدیم از اداره برق تو ساخت پروژه ها گرفته تا همین طرح ترافیک و برجهای باغ فرزانگان و …. درسته هماهنگی نیست اما وظیفه ذاتی راهنمایی رانندگی اجرای قانون هست حتی اگر قانون اشتباه باشه . بر فرض طرح اشتباه اجرا شده دلیل میشه راهنمایی رانندگی هم بگه به من چه من نظارت نمیکنم ؟ اگر قرار به لج بازی باشه که دیگه فاتحه شیرازمون رو باید بخونیم . باز شاید بشه نا هماهنگی رو توجیه کرد یا گذاشت پای کم کاری ولی دیگه لج بازی رو نمیشه باهاش کنار اومد
سروش جان من که نگفتم کار راهنمایی و رانندگی درست هست!!!!
من فقط گفتم این روالی هست که متاسفانه الان در شیراز جا افتاده!!!!!
به جای اون نرده ها که منظره رو خراب میکنن و این گل میخهای بی خاصیت میشه از یک سری موانع ۱۵ تا ۲۰ سانت استفاده کرد که ماشینا نتونن از روش رد شن.
تا پلیس و شهرداری اول مشکلات این مسیر و حل نکنه این مشکل باقی میمونه
اشکال ما زیر ساخت شهره و خیابونهای کم عرض و کم بود وسیله نقلیه شهری و فرهنگ کم شهری و هماهنگ نبودن مسولین شهری و پلیسه و عملیات های عمرانی طولانی
به نظر من که تا موقعی که پلیس نظارت نکنه باید خط ویژه رو لغو کنن چون برا مردم عادت میشه که تخلف کنن و فرهنگ بدی تو مردم به وجود میاد
ولی خداییش نرده ها بهتر نبود تا این وضع
باید باغچه وسط خیابان رو کم عرض تر کنن در حد درختان و جای چمن گل کاری کنن. البته با این وضعیتی که این باغچه داره و تبدیل به محل اسکان شهرستانی ها شده به زودی ازبین میره باید فقط درخت و گلکاری بشه
ماموران راهنمایی رانندگی شیراز معمولا یه سایه پیدا میکنند(اگه پشت و پناه هم باشه بهتره) بعد ازقیافه یکی که خوششون نمیاد شروع میکنن به جریمه نوشتن!!مثل کارمندان ادارات شیراز که تو ادارشون یه جایی که مخفی باشه و تو دید نباشه و حتی الامکان یه ساعت هم جلوشون باشه(که مدام نگاش کنن که ساعت یک بشه و برن خونشون)رو پیدا میکنند و روزگار سپری میکنند.غافل از اینکه
اگه یکم خون به مغزشون برسه،از چیزهایی که با این شیوه کار وزندگی از دست میدن، حسرت خواهند خورد وپشیمان،سعی میکنند ادامه زندگی رو لااقل تباه نکنن.البته بعضیا تمام سعی شون اینه که به واقعیات نزدیک نشوند و همچنان درتوهم و ساده لوحی تمام،همه چیز را ازخودوبقیه محروم کرده ودر غفلت تمام سربربالین بگزارند!!
واقعا راهنمایی رانندگی شیراز افتضاحه…
به فرض اینکه این دو ارگان با هم لج دارند،ما تا خودمون نخوایم هیچ چیزی درست نمیشه،اول از همه من راننده باید شعورم برسه و وارد اون خط نشم.جمله ای هست که میگه “تکرار بکارید،عادت درو کنید/ عادت بکارید،فرهنگ درو کنید.”