با حضور در میدان ولیعصر، تابلویی به عنوان «پروژه پل بزرگ کابلی ولیعصر (عج)» توجه را به خود جلب میکند و با دقت بیشتر حجم بالایی از نیروی کار و ماشین آلات را در محوطه کارگاه این پروژه مشاهده میشود که نشان از ساخت یک پروژه ماندگار دیگر در شهر شیراز دارد.
به گزارش خبرنگار شهرراز، ساخت پل کابلی شیراز از خردادماه پارسال شروع شد و تاکنون بیش از ۲۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. با توجه به مشخصههای سازهای و فنی پل، این طرح پس از تکمیل به بزرگترین پل کابلی ایران و نماد عمرانی شیراز تبدیل میشود و مسافران ورودی از شرق شیراز و فرودگاه و ترمینال اتوبوسرانی این کلانشهر با مشاهده این طرح بزرگ به اوج توانایی فنی – مهندسی شهرمان و همچنین اوج شکوفایی عمرانی شیراز پی خواهند برد.
در همین رابطه مهندس فرجپور معاون فنی طرح پل کابلی شیراز در گفتوگو با خبرنگار شهرراز گفت: پل کابلی شیراز با طول دهانه بیش از ۱۰۱ متر، طولانیترین طول دهانه پل ساخته شده در این کلانشهر خواهد بود که خود تاثیر بسزایی در زیبایی و شکوه پروژه دارد.
وی ادامه داد: طول پل در مسیر رفت و برگشت مجموعاً به حدود۲۳۰۰ متر میرسد که در آن۵۱ ستون و ۴۶۲ شمع دیده شده که تاکنون ۲۰ ستون و حدود ۳۰۰ شمع اجرا شدهاند.
معاون اجرایی طرح پل کابلی ولیعصر (عج) با اشاره به اینکه ارتفاع این پل در مرتفعترین قسمت به ۱۰ متر میرسد ادامه داد: ارتفاع ستون اصلی (پایلون) این پل در حدود ۶۳ متر و معادل یک ساختمان ۲۱ طبقه است که خود گویای عظمت این طرح مهم میباشد.
مهندس فرجپور افزود: پایلون پل توسط ۲۴ رشته کابل معلق که بطور مساوی در هر سمت ۱۲ رشته قرار خواهند گرفت، به زمین متصل میشود که ساخت این نوع پل کابلی که عرشه تنها بوسیله یک ستون اصلی نگه داشته شود در ایران بیسابقه است.
وی با بیان اینکه شمع کوبی کابلهای معلق ضلع غربی بطور کامل انجام شده است گفت: در ضلع شرقی بدلیل وجود ساختمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تاکنون موفق به شمع کوبی نشدهایم.
معاون اجرایی طرح پل کابلی ولیعصر (عج) در ادامه به بیان حجم کارهای مورد نیاز این پروژه پرداخت و عنوان کرد: در این طرح ۵۰ هزار متر مکعب بتن ریزی، ۷۲ هزار متر مکعب خاکبرداری، ۷ هزار و ۷۰۰ تن آرماتور بندی و ۳۷ هزار متر مربع قالب بندی مورد نیاز است و بتن مورد نیاز طرح با توجه به حساسیتهای موجود توسط موسسه عمران بعنوان پیمانکار تهیه میشود.
وی در خصوص نوع بتن به کار رفته گفت: از نکات بارز این طرح نوع بتن استفاده شده در آن است که از بتن مقاوت بالا و برابر با ۴۵ مگاپاسکال استفاده شده است که در ساخت آن و برای افزایش کیفیت بتن از میکروسیلیس که در بتن باعث افزایش دوام، مقاومت و کسب نمای زیبا و نفوذ ناپذیر میشود، بهره بردهایم.
مهندس فرجپور در پاسخ به خبرنگار شهرراز در خصوص برنامه زیباسازی طرح گفت: زیباسازی بخش مهمی از طرح را شامل میشود که به همین منظور مشاور ویژه و متخصص در زمینه نورپردازی انتخاب و به شهرداری معرفی خواهد شد و در کلیه قسمتهای پل مانند پایلون، کابلها و ستونها نورپردازی به بهترین شکل ممکن دیده خواهد شد.
تملک و معارض سدی در برابر سرعت اجرای پروژه
با توجه به محل قرارگیری طرح و مسیرهایی که پل به یکدیگر مرتبط میکند، اماکن تجاری، مسکونی، کشاورزی و سایر کاربریها در مسیر ساخت آن قرار گرفتهاند که نیاز به تملک و تخریب برای سرعت گرفتن ساخت طرح دارند.
پل کابلی شیراز از پل پیرنیا در بلوار سلمان فارسی شروع شده، با گذر از روی ایستگاه مترو و پارک ولیعصر، از موزه دفاع مقدس نیز گذر کرده و در خیابان زینبیه به زمین میرسد.
در همین رابطه و درباره مشکلات موجود در راه اجرای طرح مهندس نجفی معاون اجرایی پروژه به خبرنگار شهرراز گفت: در حدود ۵۰ درصد از مسیرهای درحال اجرای این طرح مشکل تملک و معارض وجود دارد که علی رغم جلسات برگزار شده هنوز برخی از آنها رفع نشدهاند و این مسئله بر سرعت اجرای کار تاثیر منفی گذاشته است.
وی افزود: در میدان مصدق، بانک ملی، پارکینگ و تعدادی از واحدهای تجاری بعنوان معارض وجود دارند، در کنار پارک ولیعصر نیز زمین کشاورزی قرار دارد که میبایست هرچه سریعتر در اختیار پیمانکار قرار گیرد تا دستگاه ساخت بتن در آن مستقر شود، همچنین در بلوار سلمان فارسی و در سمت درمانگاه نادر کاظمی نیز یک سری تملک مورد نیاز است.
معاون اجرایی پروژه پل کابلی از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و پایانه اتوبوس ولیعصر از دیگر مشکلات معارض نام برد که پایانه در حال انتقال به دروازه سعدی بوده و این پایانه بزودی در اختیار طرح و پیمانکار قرار میگیرد.
وی در پاسخ به سئوال خبرنگار شهرراز در خصوص مشکلات مربوط به تاسیسات شهری طرح گفت: در میدان ولیعصر با فیبرنوری شرکت مخابرات مواجه شدیم که به دلیل هزینههای بالای جابجایی، مشاور تغییرات جزئی در طراحی آن بخش ایجاد کرد.
مهندس نجفی با بیان اینکه در خیابان مهرزاد نیز تاسیسات فاضلاب وجود دارد گفت: ستون برق میدان ولیعصر نیز جابجا شده است اما در میدان مصدق همچنان با مشکلات تاسیسات برق مواجهایم و البته در زمینه تاسیسات آب و گاز با مشکل خاصی روبرو نبودهایم.
وی با بیان اینکه این طرح در تاریخ اول مرداد ۹۱ تجهیز کارگاه شد و در اول شهریور همان سال شمع کوبی ستونها آغاز شده گفت: امیدواریم با رفع مشکلات مربوط به معارضان و تملک، بتوانیم پروژه را در موعد مقرر ۳۶ ماه تحویل دهیم چرا که در این طرح ۸۰ نفر نیروی ثابت و ۴۰ نفر نیروی غیرثابت مشغول به فعالیت هستند و از لحاظ تجهیزات و نیروی کار کمبودی وجود ندارد و پتانسیل مناسبی برای افزایش سرعت اجرا در اختیار پیمانکار است.
در همین رابطه مهندس فرجپور عنوان کرد: ۶۰۰ تن از ۸۰۰ تن کابل مورد نیاز طرح خریداری و در کارگاه وجود دارد، همچنین ۲۲۰۰ تن از ۷ هزار تن میلگرد مورد نیاز طرح نیز در کارگاه موجود است که البته ۲۰۰۰ تن میلگرد نیز در پروژه استفاده شده و این نشان دهنده این است که پیمانکار آمادگی کامل برای افزایش سرعت طرح را داشته و از لحاظ نیروی کار و تجهیزات مورد نیاز کمبودی وجود ندارد.
وی در خصوص اجرای پایلون طرح بعنوان مهمترین بخش آن گفت: شمع کوبی ستون اصلی پل به تعداد ۸۰ عدد کامل شده است و تلاش داریم تا قبل از شروع بارندگیها در اواخر آبان و یا اوایل آذر اجرای فونداسیون پایلون را نیز به پایان ببریم تا ساخت پایلون ۶۳ متری آغاز شود.
مهندس فرجپور اجرای پایلون و دهنه معلق ۱۰۲ متری طرح را مهمترین بخش کار عنوان کرد که قرار است این دهنه از روی دهنه ۲۷ متری ایستگاه مترو ولیعصر عبور کند که خود نیاز به تکنیک ویژه جهت اجرای عرشه دارد.
وی با اشاره به اینکه تا کنون علی رغم اجرای ۳۰۰ شمع و ۲۰ ستون، مشکلی در کیفیت بتون وجود نداشته است افزود: خوشبختانه تاکنون هیچ حادثهای در مراحل اجرایی طرح نداشتهایم و تلاش کردهایم شرایط مناسب ایمنی را در کارگاه پروژه رعایت کنیم.
مهندس نجفی در پایان گفت: کارگاه پروژه را میتوان یکی از برترین و ایمنترین کارگاههای عمرانی کشور دانست که موارد مربوط به ایمنی بطور کامل در آن دیده شده است و حتی به ایجاد فضای سبز و پاکیزگی کارگاه نیز توجه ویژهای داشتهایم.
گفتنی است کارفرما این طرح شهرداری شیراز، مشاور آن مهندسین مشاور آردام با همکاری یک گروه مهندسین مشاور از کشور اسپانیا و پیمانکار نیز موسسه عمران قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء است.
این مطلب در شماره بیست و سوم هفته نامه شهرراز شهرداری منتشر شده است.
امیدوارم این معضلات تملک و تاسیسات شهری که گریبانگیر همه پروژه ها شده زودتر هموار بشه . یه جورایی احساس میشه دیگه باید بحث این مشکلات به سر بیاد . بالاخره طرحی برنامه ای چیزی واسه این دست پروژه ها لازمه پروژه ای با این هزینه و با این صلابت درست نیست به خاطر ۴ تا مغازه و تاسیسات شهری بخواد معطل بمونه. یه جورایی شده موضوع کلیشه ای و نخ نما شده ای که هر مسول کارگاه یا پیمانکاری دست اویز قرار میده
به هر حال خوشحالم که پروژه پیشرفت خوبی داشته . به امید سر بلندی شیراز و شیرازی
میشه یه توضیحی راجع به “شمع کوبی” بدین ؟؟
کدوم عکس شمع ها رو نشون میده ؟؟؟
شمع کوبی ستون اصلی :
http://shiraz1400.ir/wp-content/uploads/2013/09/63.jpg
http://shiraz1400.ir/wp-content/uploads/2013/09/113.jpg
شمع کوبی کابل های غربی :
http://shiraz1400.ir/wp-content/uploads/2013/09/162.jpg
http://shiraz1400.ir/wp-content/uploads/2013/09/142.jpg
http://shiraz1400.ir/wp-content/uploads/2013/09/132.jpg
سعید جان وبلاگ زیر مراحل شمعکوبی بتنی درجا توضیح داده
http://porsyar.com/m-562245-1-4.html
ممنون از شما 😉
خبر واقعا خوبیه به امید سرعت بیشتر ساخت این پروژه عظیم
با سلام .آیا ایران خودرو و ترمینا ل هم تملک و به محدوده پل ملحق میشوند؟
نه رضا جان
سلام
ببخشید پایانه اتوبوس ولیعصر موقتا به دروازه سعدی انتقال پیدا میکنه یا واسه همیشه هست؟ آخه تا اونجایی که من اطلاع دارم مکان اصلی برای انتقال پایانه ولیعصر، قسمتی از زمین زراعی کنار پارک ولیعصر باید باشه !! میشه یه توضیح بدید؟
بله موقتی هست و پس از تکمیل طرح جابجا خواهد شد مجددا