روزها، هفتهها و ماهها سپری شد و اکنون در فاصله دو تا سه ماه تا پایان عملیات اجرایی این پل زیبا و بزرگ تصمیم به حضور در کارگاه پروژه و تهیه گزارش از آخرین روند اجرای پروژه گرفتیم. پل طبقاتی معالی آباد از دو پل الف و ب تشکیل شده است که پل الف بعنوان سطح دوم و طبقه اول پل، شامل دو شاخهٔ a۱ و a۲ میباشد که شاخهٔ a۱ از سمت بلوار میرزای شیرازی به خیابان قصردشت و شاخهٔ a۲ از سمت بلوار میرزای شیرازی به سمت چمران تعریف شده است. پل ب نیز که پل سطح سوم و طبقهٔ دوم میباشد خیابان قصردشت را به بلوار میرزای شیرازی متصل خواهد کرد.
برای کسب اطلاعات بیشتر همکلام شدیم با آقایان مهندس رستگار و مهندس عارف ناظران مقیم شرکت مهندسین مشاور فراشار آسیا، مشاور پروژه که شرکتی شیرازی بوده و وظیفهٔ آن نظارت بر اجرای پروژه و طراحی پل طبقاتی معالی آباد بوده است.
مهندس رستگار مشخصات فنی پروژه را اینچنین بیان نمود: روش ساخت پل بصورت سیستم سازهای باکس پیش تنیده پس کشیده بتن درجا با مقطع متغیر بوده است که برای نخستین بار در کلانشهر شیراز از این روش در ساخت این پل بهره برده شده است. وی در ادامه افزود: این پل دارای ۵ کوله و ۲۳ ستون بوده که کوتاهترین ستون ۵ متر و ۵۰ سانتی متر و در پل الف و بلندترین ستون در پل ب به ارتفاع حدود ۱۳ و نیم متر قرار گرفته است و طول پل الف ۸۶۰ متر و طول پل ب ۷۰۰ متر میباشد.
مهندس عارف نیز به زمان دو تا دو و نیم سالهٔ مطالعات فاز ۱ و ۲ پروژه تا رسیدن به مرحلهٔ اجرا اشاره نمود که پس از پایان مطالعات فاز اجرایی آغاز شده است. وی از نقاط قوت پروژه به تملک زمینهای مورد نیاز پروژه قبل از شروع پروژه اشاره نمود که موجب سریعتر شدن روند ساخت پل شد و هزینهای حدود ۱۲ میلیارد تومان برای انجام تملکهای صورت گرفته است.
وی به مشکلات تاسیسات شهری در اجرای پروژه اشاره نمود که کمی در زمان اجرای پروژه تاثیرگذار بوده است. تاسیساتی نظیر لولهٔ گاز، شبکهٔ فاضلاب و فیبر نوری که مورد آخر موجب تغییر بخشی از طراحی پل و جابجایی فاصلهٔ طولی برخی از ستونها گردید.
مهندس عارف به پیشرفت ۸۵ درصدی پروژه تا انتهای تیرماه سال جاری اشاره نمود و آخرین مراحل ساخت پل که شامل ساخت طولانیترین دهانهٔ پل ساخته شده در شهر شیراز است را مهمترین بخش کار برشمرد که از لحاظ فنی و اجرا از برجستهترین پروژههای اجرا شده در شهر شیراز میباشد.
مهندس رستگار در ادامه صحبتهای مهندس عارف افزود: طولانیترین دهنهٔ پل ساخته شده در شهر شیراز اکنون در قمست میانی پل ب این پروژه در حال اجراست که شامل دو دهنهٔ ۶۸ متری است که علاوه بر بعد فنی دارای ارزش زیباسازی پس از اجرا نیز میباشد.
وی اجرای این بخش را از مشخصههای خاص پروژه برشمرد چرا که در این قسمت شاهد مقطعهای متغیر هستیم که این مقطع در سایر قسمتهای پروژه ثابت بوده و همین امر اجازه میداده است که بخشهایی از پل بصورت همزمان اجرایی شود اما در این بخش میبایست ساخت عرشه بصورت قطعه قطعه انجام شود.
داستان تخریب بخشی از پل الف چه بود؟
مهندس رستگار در پاسخ به این سئوال گفت: ۴۴ متر از عرشهٔ پل الف در قسمت سقف عرشه بدلیل کم بودن مقاومت بتن تخریب گردید چرا که میزان مقاومت تعریف شده بتن ۳۵۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع بوده است اما آزمایشها این مقاومت را ۲۵۰ نشان میداد که مسئولین پروژه چه کارفرما، چه پیمانکار و چه مشاور و ناظر پروژه تصمیم به تخریب بدون ریسک گرفته و تخریب را به تعمیر و تقویت ترجیح دادند که این نشان از تعهد طرفین به سلامت اجرای کار دارد که از طرف کارفرما، مشاور و پیمانکار هیچگونه سهل انگاری و کمکاری در اجرای پروژه وجود نداشته است.
کلام آخر
مهندس رستگار در انتهای صحبت خود خواستار تقدیر از مهندس علیرضا پاکفطرت شهردار شیراز به دلیل همت بلندش در شروع ساخت تعداد زیادی پروژه عمرانی با مشخصههای فنی – اجرایی قابل توجه شد که باعث تبدیل شیراز به کلانشهری واقعی شده است و با سرکشی مداوم از پروژهها مشکلات احتمالی را در کمترین زمان ممکن بطرف کرده است.
وی در ادامه از شورای چهارم درخواست کرد تا با یاری مهندس پاکفطرت در اجرای هرچه بهتر پروژهها و جبران کاستیها، روند توسعه شیراز با سرعت بیشتری طی شود.
مهندس رستگار در پایان از سازمان عمران تقدیر و عنوان نمود که در اجرای پروژه هماهنگی کامل و بینقصی بین شهرداری شیراز بعنوان کارفرما، سازمان عمران شهرداری بعنوان پیمانکار و شرکت فراشار آسیا بعنوان طراح و ناظر پروژه وجود داشته است.
وی خواستار توجه هر چه بیشتر به شرکتهای بومی در طراحی و اجرای پروژههای شهر شیراز شد و با بیان اینکه شرکتهای شیرازی دارای تواناییهای خوبی در زمینه عمران هستند به اجرای پروژههای مختلف عمرانی در سطح منطقه جنوب کشور توسط این شرکتها اشاره کرد که میبایست از تواناییهای آنها در سطح استان و شهر شیراز بیشتر استفاده شود بطوریکه کلیه عملیات ساخت پروژه بزرگ پل معالی آباد از طراحی تا ساخت بر عهده شرکتهای شیرازی بوده است و این نشان دهندهٔ توانمندیهای این شرکتها در اجرای پروژههای مهم میباشد.
این مطلب در شماره شانزدهم هفته نامه شهرراز شهرداری منتشر شده است.