سایت خبری – تحلیلی شیراز۱۴۰۰: یکی از مولفه های پیشرفت شهرها ساخت و ایجاد طرحهای زیربنایی و شهری است که اگر به موقع و به شکل مناسبی اجرا شود نقش تعیین کننده ای در توسعه آن منطقه ایفا خواهد کرد. کلانشهر شیراز نیز شاهد اجرای طرحهای ریز و درشت متلفی بوده است که برخی از آنها به دلیل کمبود بودجه و یا مشکلات تملکی به درازا کشیده و هیچ چشم انداز خاصی برای افتتاح آن نمی توان متصور بود. در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به این طرحها که شما عزیزان می توانید در صورت جا انداخته شدن طرحی توسط شیراز۱۴۰۰ آن را به ما معرفی کنید.
- ورزشگاه بزرگ ۵۰ هزار نفری شیراز : قدیمی ترین و تاریخی ترین پروژه شهر شیراز که حتی عمری طولانی تر از مترو این کلانشهر دارد و در آستانه ۲۰ سالگی و حضور ۵ دولت مختلف هنوز هم راهی طولانی در پیش دارد. این استادیوم که در زمان طراحی به وسیله کره ای ها زیباترین استادیوم خاورمیانه بود، اکنون نظاره گر گذر سالها و دهه هاست و به نظر این طرح تا سالهای سال تکمیل نخواهد شد. حضور دولت حسن روحانی در شیراز نیز نتوانسته روند ساخت این طرح را سرعت بخشد و مشکلات آن را حل کند و همچنان بخش زیادی از کار از جمله کاشت چمن، نصب صندلی و اسکوربرد، سایه بان ضلع شرقی، محوطه سازی و سیستم تهویه آن باقی مانده و البته پس از افتتاح نیز شاهد سازه ای فرسوده خواهیم بود.
- سالن دو و میدانی و دوچرخه سواری شیراز : سازه فلزی این پروزه بیش از ۷ سال زیر آفتاب مانده و کار ساخت آن کاملا متوقف است. هیچ زمان بندی خاصی برای این پروژه وجود ندارد.
- مجموعه المپیک پارس شیراز : دهکده المپیک شیراز نزدیک به ۱۰ سال است که قرار است ساخته شود و پس از عدم تخصیص زمین مناسب برای آن در شمالغرب شیراز، زمینی در نزدیکی پل فسا به ساخت آن اختصاص داده شد که به غیر از فنس کشی کار دیگری درباره آن انجام نگرفته.
- برج خلیج فارس : داستان پروژه خلیج فارس با گذشت ۹ سال از شروع ساخت آن هنوز ادامه داشته و پس از این مدت هنوز خبری از شهربازی روباز، دریاچه مصنوعی و هتل ۳۵ طبقه آن نیست و مشخص نیست چرا در هنگام صدور مجوز مسوولان مربوطه پیش بینی های لازم را برای برخورد با سرمایه گذار در هنگام وقوع چنین معضلاتی نمی اندیشند!
- مترو شیراز : خط یک مترو شیراز قرار است با گذشت ۱۳ سال از شروع ساخت امسال به طور کامل افتتاح شود و البته ۳ ایستگاه ولیعصر، وکیل و ستاد همچنان در انتظار خواهند ماند. با توجه به تجربه خط یک مترو و رفع برخی از تنگناها مالی می توان امیدوار بود شیراز تا سال ۱۴۰۰ دارای ۳ خط مترو باشد.
- آزادراه شیراز – اصفهان : یکی از مهمترین استانهای اقتصادی – گردشگری ایران همچنان از داشتن آزادراه محروم است و در تعطیلات نوروز نیز، جاده هایش در صدر جدولی ایستاد که نشان دهنده بیشترین کشته های ناشی از تصادف های رانندگی بود. ساخت آزادراه شیراز – اصفهان در سال ۸۹ کلنگ زنی شد و پس از ۲ سال توقف در اجرا از سال ۹۱ عملیات اجرایی آن آغاز شد که از سال ۹۳ تا ۹۵ نیز تقریبا به حالت تعطیل درآمد! کمبود منابع مالی و ناتوانی شریط خصوصی دولت در ساخت این پروژه مهمترین دلایل کندی آن محسوب می شود. بنابرپیش بینی ها این طرح در سال ۹۸ تکمیل می شود.
- باغ موزه مشاهیر و موزه منطقه ای فارس : این طرح به عنوان بخشی از محور عرفان و توسعه حافظیه در مهرماه سال ۸۷ کلنگ زنی شد و اکنون پس از ۸ سال پیشرفتی ناچیز و تاسف آور دارد که با روند کنونی تخصیص اعتبارات ساخت آن تا سال ۱۴۱۵ به طول می انجامد.
- بزرگراه کوهسار : این پروژه که اکنون حدود ۱۰ سال از ساخت نخستین بخش آن یعنی تونل دوقلو ایمان می گذرد فعلا خیال افتتاح نداردٰ چون این پروژه چند ده میلیاردی نه ابتدا دارد و نه انتها! ابتدای آن به دلیل عدم واگذاری زمین از سوی صدا و سیما به صورت کوچه ای باریک مانده و با گذشت یکسال از کلنگ زنی پل جام جم ساخت آن آغاز نشده و انتهای آن نیز که به تقاطع قصردشت می رسد به دلایلی نامعلوم در تعلیق به سر برده و شهرداری به تازگی شمع کوبی این پروژه رو کلید زده که با اعتراض برخی از اعضای شورای شهر مواجه و متوقف شده است! جا دارد مسوولان محترم این طرح اعم از مشاوران و شهردار عزیز به این پرسش پاسخ دهند که چرا بدون جلب رضایت نهایی صدا و سیما اقدام به ساخت این پروژه کرده و درصورت عدم واگذاری زمین برای ساخت تقاطع جام جم تکلیف ورودی آن چی می شود؟
با مسئولان عتیقه ای که شیراز و فارس داره باید پروزه ها هم به پروژه های تاریخی تبدیل بشن
واقعا جای تاسف داره
هر روز که میگذره به مسیولان کشور بی اعتماد تر میشیم
مگر شیراز و فارس با تهران چه فرقی دارند ؟؟؟؟
تنها میتونیم بگیم ایران کشور بی عدالتی ها
فقط باید گفت متاسفیم
جا دارد مسئولین شهر جواب خیلی از کارهایشان را بدهند ولی نمیدهند. عین خیالشون نیست. زورشون میرسه.
ایستگاه مترو ولیعصر پیشرفت بسیار مناسبی داره و امسال افتتاح میشه.الان کار نمای درونی ایستگاه رو دارن انجام میدن.
بدلیل بی پولی، شورا با هنر نمایی های خودش، رای به توقف موقت پروژه های همت و ملل و قصردشت و … داده.
چند وقت پیش تصاویری از استادیوم شهرهای کربلا و بصره دیدم جالب بود اگر تونستید گوگل کنید و لذت ببرید. اگه ۱۰سال بچه های همین سایت بیل و کلنگم دست گرفته بودن تو گرما و تابستان کوه و بیابون رو کنده بودن الان هم آزادراه تموم شده بود هم میانرود. فقط دهکده المپیک باقی مانده بود که اونم ۹ شنبه ۴۵ ام برج تموم می شد. همه چیز خوبه منم خیلی خوشحالم مردم هم همه حالشون خوبه،جیبا پر پوله، جوونا شاغل در کل سلام میرسونن!
ر.ا.ش عزیز چرا راه دور میری اگه مشهد یک سری بزنید می بینید که استادیوم مدرن ۳۵ هزار نفری مشهد با نورپردازی فوق العاده در بلوار خیام افتتاح شده و یا ورزشگاه مدرن فولاد اهواز و یا…
فرهاد جان ورزشگاه امام رضای مشهد طبقه ی اولش ۲۰۰۰۰ نفر و طبقه ی دومش۳۰۰۰ هزار نفر گنجایش داره که میشه جمعا ۲۳۰۰۰ هزار نفر نه ۳۵۰۰۰ و متولی ساختش آستان قدس رضوی هست نه دولت . ورزشگاه فولاد هم ورزشگاه مدرن و خوبی هست ولی نصف گنجایش ورزشگاه پارس شیراز رو داره و اصلا در حد اون نیست ولی از نظر مدرنیته و زیبایی هر دودر حد بالایی هستند. بطور کلی باید در نظرات و انتقادات انصاف و اعتدال رعایت بشه،تخریب و خودکمبینی درست نیست .
امین آقا چه خبر از سالن ۶۰۰۰ هزار نفری و خانه ی کشتی؟
خانه کشتی قرار بود افتتاح بشه که نشده هنوز. سالن ۶۰۰۰ نفری هم احتمالا سال اینده افتتاح بشه
درود:
وقتی همه ی بودجه ای دولت ایران صرف تهران ( به اصلاح خودشون پایتخت کل ایران و جهان ) میشود همین میشه دیگه . اصلا به خیالشون نیست ایران به غیر ازتهران کلی شهر تاریخی و مدرن داره . یا صرف تهران میشه یا مشهد . بقیه ی شهر ها رو دیگه اصلا آدم حساب نمیکنند مگه شیراز مارو که پایتخت فرهنگی و تاریخی و مهد تمدن ایران زمین هستو میبینن؟
متاسفانه در ایران مسوولین فقط فکر میکنند که همه امکانات باید در پایتخت باشد و همه ی هزینه صرف پایتخت شود و این نشان میدهد ما چقدر از دنیا عقب هستیم
با نگاهی به کشورهای دیگه میبینیم که برای مثال آمریکا دارای ۵۰ ایالت هست که هر کدام از این ایالت ها دارای صنعت های مهم در هر زمینه ای و همچنین شرکت های مهم هستند برای مثال جمعیت نیویورک و لس آنجلس از واشنگتن که پایتخت آمریکا هست بسیار بیشتر هست و این دو ایالت بسیار مدرن تر از پایتخت هستند به طور کلی هر ایالت را میتوان یک شهر بزرگ و یا به اصطلاح پایتخت خطاب کرد در صورتی که در ایران جمعیت پایتخت از کل شهر های دیگر بیشتر است برای چی؟ مسلما چون هر چی امکانات هست رو در این شهر ریختند و مردم برای پیدا کردن کار و زندگی بهتر به این شهر میروند که علاوه بر آلودگی بیش از حد این شهر و ترافیک سرسام آور و کلافه کننده دارای مشکلات بسیار فراوانی میباشد و متاسفانه مسوولین اینقدر بی فکر هستند که حتی به این چیزا فکر نمیکنند و این نشان دهنده ی عقب ماندگی یک کشور هست
علاوه بر آمریکا کل ایالت های کشورهای اروپایی و آمریکایی و حتی آسیا (کشورهای پیشرفته ) همانند ایالت های آمریکا هستند
در هر صورت و در هر زمان ما عاشق شیرازمان خواهیم بود ولی امیدواریم روزی برسد که دولت ایران فقط یک شهر را در ایران نبیند و از خواب زمستانی بیدار شوند و نگاهی به کشورهای پیشرفته بندازند و با درک آن ها کلیه شهر های ایران را همچون نگینی در جهان کنند مخصوصا شیراز عزیزمان.
با سپاس.