تاریخ : شنبه, ۳ آذر , ۱۴۰۳ Saturday, 23 November , 2024

آخرین اخبار

ساخت همزمان ۴ خط مترو در شیراز 🎥: پیشرفت ۸۵ درصدی زیرگذر گویم گلسنگ و حفاری کوه رحمت برای تخت جمشید خطرناک تر است یا کنسرت؟ 🎥: آخرین روند ساخت زیرگذر گویم 🎥: ساخت بزرگترین پارک آبی کشور در شیراز 🎥: ساخت بزرگترین آکواریوم کشور در شیراز کمبود زمین مسکن ملی در صدرا ساخت ۶ شهرک جدید مسکونی در فارس 🎥: آخرین وضعیت احداث دوربرگردان اردی‌بهشت شیراز – تیر ۱۴۰۳ ثبت ملی ۹ درخت کهنسال در فارس حافظیه همچنان در صدر پربازدیدترین جاذبه تاریخی کشور در نوروز پیروزی تیم بسکتبال لیموندیس شیراز برابر تیم مس رفسنجان دو کشته و سه مصدوم در برخورد کامیون با خودرو سواری 🎥: مرگ ۸ نفر بر اثر گازگرفتگی در فارس 📸 افتتاح باند جنوبی بزرگراه کوهسار و سپس تعطیلی آن! فجرسپاسی برابر نفت مسجد سلیمان شد 📸 برداشت گل نرگس از بزرگترین نرگس زار دیم کشور شکست تیم لیموندیس شیراز مقابل نماینده آبادان 🎥 معرفی پروژه پارک آبی شیراز 🎥 ادامه روند ساخت بزرگراه شرق شیراز

28

قطار شیراز- بندرعباس، ۴ درصد پیشرفت در ۴ سال!

  • کد خبر : 21704
  • 05 مهر 1394 - 5:59

خط ریلی شیراز – جهرم – لار- بندرعباس که در سال ۹۰ کلنگ زنی شده با پیشرفت ۴درصدی یک سال و نیم است متوقف شده است. به گزارش شیراز۱۴۰۰ و به نقل از «خبرجنوب» خط ریلی شیراز – جهرم- لار- بندرعباس در دولت دهم به تصویب رسید و قرار شد طبق وعده آن دولت ظرف مدت ۳۶ماه به پایان برسد این درحالی است که این خط ریلی در مسیر ساخت خود با بحران‌های مختلفی روبرو شد که مهم ترین آن مشکلات مالی و پولشویی گروه امیرمنصور آریا،‌ مجری این پروژه بود که در نهایت منجر به تشکیل پرونده تخلف برای این گروه و خارج شدن از پروژه‌هایی بود که گروه آریا مسئولیت اجرای آن را برعهده گرفته بودند. مشکلاتی از این دست باعث شد ساخت خط ریلی شیراز – بندرعباس دچار معضلات جدی شده و در نهایت از یک سال و نیم پیش به این طرف تعطیل شود.
معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه جهرم درخصوص وضعیت این پروژه به سرویس اقتصادی «خبرجنوب» گفت: خط ریلی شیراز – جهرم- بندرعباس در نیمه تیرماه سال ۹۰ کلنگ خورد و قرار بود طی ۳۶ ماه یعنی تا نیمه سال ۹۳ به اتمام برسد این درحالی است که نه تنها سال ۹۳ هم به اتمام رسید و این پروژه به سرانجام خوشی نرسید بلکه نیمی از سال ۹۴ هم رفت و این پروژه تنها پیشرفت ۴درصدی داشته است.
علی رضا صحرائیان تصریح کرد: برای خط ریلی شیراز – بندرعباس تاکنون تنها ۲۴ میلیارد تومان هزینه شده و فقط ۷ کیلومتر از طول مسیر ۶۳۰ کیلومتری آن یعنی در حدود یک درصد از کل مسیر زیرسازی شده و هنوز هم به مرحله ریل گذاری نرسیده است.
وی گفت با احتساب تجهیز کارگاه که حدود ۳درصد کل پروژه را تشکیل می دهد می‌توان کل پیشرفت این پروژه در ۴سال اخیر را نهایتا حدود ۴درصد ارزیابی کرد.
صحراییان با بیان اینکه پروژه مذکور به اندازه کل اعتبار عمرانی فارس به پول نیاز دارد، افزود: برآوردها حاکی است که احداث هر کیلومتر خط ریلی، اعتبار ۲۰میلیارد ریالی می‌خواهد که با توجه به طول ۶۳۰ کیلومتری خط ریلی شیراز – جهرم – بندرعباس و با احتساب هزینه تملک اراضی در مسیر خط ریلی مذکور نیازمند نقدینگی حدود ۱۵۰۰۰میلیارد ریالی است که از این رقم تاکنون ۲۴۰ میلیارد ریال یعنی کمتر از ۲درصد کل مبلغ مورد نیاز اعتبار تخصیص داده شده است.
معاون استاندار فارس با تاکید بر اینکه امکان اجرای این پروژه ملی با اعتبارات دولتی وجود ندارد، گفت: ساخت خط ریلی شیراز – جهرم- بندرعباس با اعتبار دولتی محال است و تنها راه برای احداث این پروژه مهم فاینانس خارجی است.
فرماندار ویژه جهرم که عمده این خط ریلی در شهرستان تحت مدیریت وی قرار دارد، ادامه داد: خط ریلی شیراز – جهرم – لار- بندرعباس در استان هرمزگان نیز پیشرفتی ندارد.
وی با اظهار امیدواری نسبت به مشارکت خارجی ها درساخت این پروژه در قالب فاینانس گفت: چند شرکت فاینانسور خارجی از جمله شرکت های چینی و هندی شناسایی شده‌اند اما هنوز به نتیجه خاصی در این زمینه نرسیده‌ایم.
وی با تاکید بر لزوم ساخت این خط ریلی به عنوان اولین خط ریلی که می‌تواند دسترسی فارس را به آب های خلیج فارس امکانپذیر سازد، ‌افزود: فارس هیچ خط ریلی به سمت استان های جنوبی ندارد و این امر به خصوص در ترانزیت کالا از فارس از طریق مرزهای آبی کشور مشکلاتی را برای صادرکنندگان و تجار استان به وجود آورده است.
صحراییان با تاکید براینکه به پروژه مذکور نمی توان با دید استانی نگاه کرد، افزود: این پروژه از پروژه‌های شاخص استان و کشور است و امیدوارم مسئولین امر با حساسیت به این پروژه نگاه کنند.
وی با اشاره به نقش خطوط ریلی در کاهش ترافیک جاده‌ای و افزایش امنیت در مسافرت ها و همچنین جابجایی کالا تاکید کرد: فارس هیچ خط ریلی و یا آزاد راهی به سمت جنوب کشور ندارد و ایجاد این خط ریلی می‌تواند ضمن کاهش ترافیک جاده‌ای در جاده‌های تنگ استان و همچنین افزایش امنیت جانی مردم موجب کاهش هزینه حمل کالا و صرفه جویی در مصرف سوخت نیز گردد.
به گفته وی هر واگن حمل کالا در خطوط ریلی به اندازه چندین تریلر و ماشین‌های سنگین گنجایش دارد که با یک محاسبه ساده می‌توان به نقش خطوط ریلی در کاهش تردد جاده‌ای و هزینه های سوخت پی برد.

telegram
لینک کوتاه : https://shiraz1400.ir/?p=21704

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 6در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۶
  1. خوب بحمدالله ۹۶ سال اینده شاهد افتتاحش خواهیم بود!!!! ، هر سال یک درصد پیشرفت فیزیکی اماریه که قابلیت ثبت در گینس رو داره

  2. کلا خیلی دولت و حکومت فارس رو دوست داره.خیییییییلی دوستمون دارن.
    وای چقدر خوشبختیم ما

  3. احتمالا با یه دو تا کارگر و نهایتا یه بیل دارن کار میکنن. اونوقت استانداری چند میلیارد اضاف میاره و پس میده به مرکز.
    بقیه پروژه های استان ما هم بخصوص پروژه های راه به همین ترتیب دارن پیش میرن.

  4. سالی ۱ در صد واقعا نهایت رکورد شکنی است باعث خوشحالی است این همه مسئولین فارس فکر توسعه و ابادی فارس هستند!!!

  5. استاندار چقدر داغونه که پول رو پس داد جای طلبی که دولت برای مترو پرداخت نکرده بود باید بر میداشتن یا وام میدادن به کشاورزان آسیب دیده.

  6. از این پروژ ها و کلنگ زنی ها زیاد بوده تو دولت مهرورز قبلی .
    پیشرفت ایران فقط در استان و شهر تهران خلاصه میشه و بس.وتمام پول نفت و گاز استانهای جنوبی در تهران خرج میشه.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.