تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024

آخرین اخبار

پیروزی تیم بسکتبال لیموندیس شیراز برابر تیم مس رفسنجان دو کشته و سه مصدوم در برخورد کامیون با خودرو سواری 🎥: مرگ ۸ نفر بر اثر گازگرفتگی در فارس 📸 افتتاح باند جنوبی بزرگراه کوهسار و سپس تعطیلی آن! فجرسپاسی برابر نفت مسجد سلیمان شد 📸 برداشت گل نرگس از بزرگترین نرگس زار دیم کشور شکست تیم لیموندیس شیراز مقابل نماینده آبادان 🎥 معرفی پروژه پارک آبی شیراز 🎥 ادامه روند ساخت بزرگراه شرق شیراز ارایه لایحه بودجه ۲۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی شهرداری شیراز در سال ۱۴۰۳ پروژه نیمه کاره و شکست خورده المان ورودی غربی شیراز خرید آنلاین تنقلات تا ۵۰% تخفیف در شیراز: لذت خرید بدون دردسر حوادث بی پایان رانندگی در آزادراه شیراز – اصفهان 🎥 تصاویر هوایی از طبیعت برفی فارس گلایه شهردار شیراز از شرایط تامین واگن برای خط ۲ مترو گازگرفتگی ۳۸ نفر در استان فارس تبلیغات گسترده در صفحات اینستاگرام شیراز بازگشت خطوط شبانه اتوبوس به شیراز ورود سامانه بارشی به فارس 📸 پیشرفت پروژه زیرگذر گویم / آذر ۱۴۰۲

9

گزارش تصویری: سنگفرش حافظیه، طرحی که هدفش مشخص نبود/ چه کسی پاسخگو است؟

  • کد خبر : 16336
  • 30 دی 1393 - 17:08

طرح سنگفرش کردن جلو آرامگاه خواجه اهل راز «حافظ شیرین سخن» و خیابان ادبیات به چهارراه حافظیه پس از گذشت نزدیک به سه سال با فراز و نشیب و حاشیه‌های بسیار و هزینه‌ای بیش از سه میلیارد تومان، سرانجام با شکست رو‌به‌رو شده و هرکدام از مدیران شهری نیز در سخنان خود با گفته‌های غیر کار‌شناسی و نپذیرفتنی (: غیرمنطقی) در پِی پاسخ آن بر می‌ آیند.

به گزارش شیراز۱۴۰۰ و به نقل از اَمرداد، این رُخداد ناخجسته در حالی روی داده است که در طرح نخستین آن بنا بود که هر دو سوی این خیابان بسته شده و به پیاده رو دگرگون (: تبدیل) شود تا هم چهرهٔ زیبایی به این گذر داده شود و هم مردم شیراز و گردشگران با «خواجه اهل راز» همنوا شده و با او نزدیک‌تر و دمساز شوند. اما این طرح بدون مطالعات کافی و کار‌شناسی از سر گرفته شد و در فرجام تنها به پایان رساندن این طرح برای مدیران شهرداری ارزش و اهمیت پیدا کرد تا به گفته‌ای این کار از سر آن‌ها رفع شود.

نکتهٔ در خُور نگرش (: قابل تامل) این است که، شهردار شیراز، در میدان آشکار (: صحن علنی) شورای شهر شیراز، بی‌پرده گفته بود، جانشین (: معاون) اجرایی شهرداری منطقه سه بدون هماهنگیِ با من این کار را آغاز کرده و دیگر نمی‌توانستیم آن را بند آوریم (: متوقف کنیم).

علیرضا پاک فطرت، ادامه داده بود، این گذر باید به پیاده‌رو دگرگون شود و اگر این طرح را به سازمان «یونسکو» ببریم بی‌گمان پاداشی (: جایزه‌ای) به شهردار شیراز خواهد رسید. (خبرگزاری مهر، یکم بهمن ۱۳۹۱)

از سوی دیگر و با توجه به اینکه همهٔ این کار‌ها برای گرامی داشت چکامه‌سرای نامدار شیرازی «حافظ» و هر چه بهتر شدن اینجایگاه بوده، بایسته (: ضروری) بود که سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز، طرحی را آماده کرده و خود در آن همکاری و همدستی (: مشارکت) داشته باشد. اما نه تنها این سازمان هیچ‌گونه همدستی‌ای نداشته، بلکه حتا هیچ طرحی هم ارایه نداده و با آسودگی از کنار این مهم گذشته است و یا اگر هم همکاری‌هایی بوده، بسیار کم‌رنگ و بی‌نتیجه بوده است و گواه این سخنان وضعیت بسیار دردناک و غم‌بار این گذر است که افزون‌بر پدید آوردن چهرهٔ زشت و ناخوشایند آن، هزینهٔ بسیار هنگفتی را روی دست مردم شیراز انداخته است و جا دارد که مدیران رَده بالای استانی و حتا کشوری، لغزشکاران (: متخلفان) را از کار برکنار کرده و بازخواست کنند.

چیز دیگری که باید از آن نام برد این است که، شهردار منطقه سه شیراز، حسام قلعه‌دار به خبرگزاری‌ها گفته بود که، بر پایهٔ مصوبهٔ شورای ترافیک شهر، پس از به فرجام رساندن سنگفرش این خیابان، هیچ خودرویی در آن رفت‌و آمد نخواهد کرد. (خبرگزاری فارس، ۲۹ بهمن ۱۳۹۲)

با این همه پیگیری‌های ما در دو روز گذشته با مدیران شهرداری، میراث فرهنگی و ادارهٔ کل ارشاد و فرهنگ اسلامی که ساختمان آن در همین گذر است به نتیجه‌ای نرسیده و بدون پاسخ ماند!

رویداد غم‌انگیز در این میان این است که، مهرماه امسال مدیر کل ادارهٔ ارشاد این خیابان را به «گذر هنر» دگرگون کرده و برنامه‌های درخور و ارزنده‌ای هم در آن اجرا کرد و تبلیغات بسیاری هم برای این کار انجام گرفت، ولی به این طرح که می‌توانست دست کم، مَرهمی بر زخم‌های تن آن باشد توجهی نشد و این خیابان با وجود اعتراض‌های این مدیر همچنان به جایگاه رفت و آمد خودرو‌ها دگرگون شده است.

این گذر که می‌توانست به یکی از زیبا‌ترین خیابان‌های کشور دگرگون شود، با طرحی نامناسب و نسنجیده و غیرکار‌شناسی بدون همخوانی با کاربری‌های موجود اجرا گردید که البته در اجرا هم با دشواری‌ها و حاشیه‌های بسیاری همراه شد که سرانجام به لکهٔ ننگی بر دامان شهر خوش آوازهٔ شیراز دگرگون شد و باید در هنگام گذر از مسیر عابر پیاده سنگفرش شده، مراقب باشید تا با خودرو‌ها و به‌ویژه موتور سیکلت‌ها برخورد نکنید و به همین شوَند (: دلیل) مردم، بهره‌گیری از پیاده‌رو را برای رفت و آمد به سنگفرش ترجیح می‌دهند.

عکس : سیاوش آریا

سنگفرش حافظیه

سنگفرش حافظیه

سنگفرش حافظیه

سنگفرش حافظیه

سنگفرش حافظیه

سنگفرش حافظیه

سنگفرش حافظیه

سنگفرش حافظیه

سنگفرش حافظیه

سنگفرش حافظیه

سنگفرش حافظیه

سنگفرش حافظیه

سنگفرش حافظیه

سنگفرش حافظیه

telegram
لینک کوتاه : https://shiraz1400.ir/?p=16336

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 16در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۶
  1. ای کاش همه درختان شیراز رو از تنه قطع میکردن و یا رودخانه خشک رو کاملا زباله دانی میکردن یا هرکسی اسم طرح ترافیک رو میاورد اعدام میکردن ولی این کار عجیب وخنده دار رو دقیقا دریکی از توریستی ترین و پربازدیدترین مکان های فرهنگی ایران که طبق آمار، هرساله ایام عید دررتبه های اول تاسوم بازدید گردشگران قراردارد رو انجام نمیدادن!!
    حالا بیخیال پول بیت المال یا نابودی خودروها و تمسخر مسافران! لااقل شان حافظ رو حفظ کنید..اگه می فهمید شان چیه!!!!!

  2. ضعف شخص شهردار در تصمیم گیری، استقلال رأی نداشتن، زیر بار فشار نهادهای موازی و افراد خاص رفتن… نتیجه این میشود که تصمیمات یک شبه ۱۸۰ درجه تغییر کنند و جای خوب و بد به همین سادگی‌ عوض شود

  3. شرح مصىبت زیاده چی بگم….. ولی ….. اقا یک درنگ پنداشتم دکتر کزازی نوشته. سپاس و درود برای جایگزین کردن واژه های فارسی به جای عربی و پاس داشتن زبان مادری :)گ

  4. مشکل معبر و گذر حافظیه فقط سنگ فرش نیست
    بجای تاسف باید به حال امروز محور حرکتی حافظیه خون گریست!!!!!!!!!!!
    من نمیدونم چطور معبر ۳۰۰۰ متری چمران اینگونه ۱۵ سال پیش اجرا میشه ولی تو معبر ۵۰۰ متری حافظیه ۲ ساله که موندیم

    سوال من از شهردار که هر روز ابتکار تازه ای در این معبر میزنند و الان ۱ سمت مسیر رو برای سواره گشوده اند این هست که
    “کدام معبر شهری در شیراز سراغ دارید که از حافظیه مهمتر و پر ارزش تر باشد؟”

    شاید نمی دانید دارید با چه پتانسیل شهری آزمون و خطا میکنید، پس صرفا جهت اطلاع پتانسیل و درجه اهمیت این معبر رو عرض میکنم :

    اول به مقام شامخ خود حافظ دقت کنید به عنوان مشهورترین شاعر ایرانی که حتی گوته مرید اوست و مقربه او از بین تمام معابر شهری ایران، در این معبر شهر شیراز قرار گرفته
    دوم کاربری های اطراف در این معبر : “کانون پرورش فکری کودک” – “تالار حافظ” – “ورزشگاه حافظیه” – “اداره فرهنگ و ارشاد استان” – “دانشکده های دانشگاه شیراز(محل حضور قشر فرهنگی)” – “باغ ملی” – …
    سوم با توجه به کاربریها، به قشرهای درگیر این معبر دقت کنید : “کودکان و نوجوانان – جوانان – ورزشکاران – قشر فرهنگی – تفریح خانوادگی(با پتانسیل تالار حافظ و پارک این معبر) – …
    چهارم به اسامی دقت کنید : چهارراه “ادبیات” – چهار راه “حافظیه” – باغ “ملی” – …
    پنجم به بُعد توریسم دقت کنید که در تمام سالهای اخیر بیشترین بازدید نوروزی مردم از مکانهای توریستی ایران همواره ار آن حافظیه بوده
    ششم پتانسیل فرهنگی – ادبی مجموعه در اجرای جشنواره های فصلی و رخدادهای هنری مثل تاتر خیابانی …
    هفتم امکان درآمدزایی بخش خصوصی با تعریف زیرساختهای مورد نیاز مثل پارکینگ که با شلوغی معبر در ایام مختلف قطعا سرمایه گذار جذب خواهد کرد یا ایجاد غرفه های نمایشگاهی دایمی و فصلی و درآمدزایی و متقابلا کمک به پیشرفت امکانات زیربنایی و روبنایی معبر حافظیه
    و….

    از مجموعه شهرداری خواهشمندم که فقط ۱ نمونه از معبر شهری با این پتانسیل و اهمیت، نه در ایران که “””در هر جای دنیا””” به من معرفی کنند

    حال ما چکار کردیم؟؟؟؟
    به “حافظ” و “حافظیه” خیانت کردیم
    دوستان، من هفته گذشته از این معبر عکاسی کردم وضع بشدتتتتتتتت بغرنج است
    این معبر بقدری برای من پر اهمیت و پر رنگ است که تز خودم رو حول وضع بغرنج این معبر قرار دادم تا آیندگان نگویند هیچ کس به فکر نبود، شاید بگویند گوش شنوایی نبود

    اما وضع اسفبار موجود:
    ۱)مسیر سواره ای که باز شده در ساعت ۵و ۶ عصر که غالبا از زمانهای ترافیک است بسیار خلوت است، سرعت خودروها اساسا از ۲۰ کیلومتر بالاتر نمیرود چون ۲ بار روی این مسیر رفت و آمد شود باید جلوبندی ماشین تعمیر شود واسه همین اکثرا قید عبور سواره از این معبر رو میزنن ضمن اینکه با توجه به سرعت کم تردد، با عبور از مسیرهای جایگزین تفاوت زمانی نداشته و برای خودرو مضر است
    ۲)در مسیر سمت پیاده خودروها پارک کرده اند
    ۳)در وسط معبر حفاری شده برای کاشت گل، حفاری ول شده کنارش گلدان گذاشتند
    ۴)به جرات بیش از ۱۰ نوع شنگ فرش در طول مسیر ۵۰۰ متری معبر میتونید مشاهده کنید
    ۵)وضع جداره های معبر فجیعععع است روی یک جداره نقاشی دبستانی کشیده اند و شعر حافظ رو نوشته اند که بیشتر از اینکه تاثیر مثبت داشته باشه، تاسیر منفی داره، یک جداره دیگه رو سمت ورزشگاه پیوسته نقاشی کرده اند، یه جا دیواره با نرده یه جا دیوار به سبک سنتی…
    ۶)المان روبروی ورودی حافظ گذاشته اند شبیه بشقاب ماهواره که گنجشک روش نشسته که اصلا اهانت به مفهوم المان است بعد مهندس ایروانیان در طراحی خیابان چمران قبل هتل چمران اخیرا المان ۲ کلمه ای گذاشته اند بنام “پیدای-پنهان” اگه پیدای پنهان المانه(که هست اون هم از نوع ادبی)، المانهای معبر ادبی حافظیه بیشتر کاردستیه
    ۷)اصولا نیاز به وجود مبلمان شهری مثل نیمکت بجز جلوی تالار حافظ، حس نشده
    ۸)طراحی شهری به منعای واقعی کلمه بجز جلوی تالار در هیچ جا اتفاق نیافتاده و احتمالا احساس نیاز به طراحی شهری مثل معبر چمران نبوده و فقط هدف ایجا د مسیر پیاده بوده
    ۹) دو طرف خیابان ۲ جور سنگ فرش شده
    ۱۰)ابتدای خیابان کانکس نگهبانی گذاشته اند که ول افتاده ( که مشخصه از ابتدا هم دید شهرداری استفاده بعنوان پارکینگ ماشین بوده نه به عنوان open space یا فضای باز شهری)
    ۱۱)چراغ راهنای سمت پیاده کماکان کار میکنه ( شاید میخوان هر دو سمت رو باز کنند)
    ۱۲) نه معبر پیاده قابل استفاده است نه معبر سوراه. معبر پیاده بخاطر تداخل با سواره های هنجار شکن و معبر سواره بخاطر سنگفرش نامناسب قسمت باز شده. ضمن اینکه جلوگیری از ورود سوراه به معبر هم کار سختی نیست مثل تجربه ای که شهرداری در انتها در خیابان زند بدست آورد

    کافیه قیاس کنید معبر حافظیه رو با معبر چمران، معبری در ابتدا فاقد پتانسیل بود و با طراحی شهری نسبتا مناسب، امروز ۱۰۰ برابر بهتر از معبر حافظیه جوابگوست و معبر حافظیه که ۱۰۰ برابر پتانسیل و توان بالقوه بالاتری داره و متروک(از لحاظ طراحی شهری) و اسیر فقر (از لحاظ تصمیمات مدیریتی)

    چطوره که معبر ۳″ کیلومتری” چمران اینگونه طراحی و اجرا شد اما مجموعه شهری از طراحی معبر “۵۰۰ متری” حافظیه به عنوان مهمترین و پر پتانسیل ترین معبر شهری شیراز اینقدر غافله؟؟؟
    شاید چون معبر چمران مال دوره های گذشته شهرداری بوده
    در اهمیت معابر اینچنینی عرض کنم که اولویت اول طراحی شهری روز دنیا، بحث عابر پیاده (نه سوراه) است آن هم در معابر عادی نه معبری ویژه و اینچنینی با اهمیت ۱۰۰ برابری
    روزی “آندره گدار” فرانسوی مقبره حافظ رو طراحی کرد که تا ابد از آن دوران یادگار بماند و ما همه حافظ را با آن بیاد آوریم.
    امروز ما در ساماندهی اطراف حافظ و خصوصا معبر حافظیه به عنوان پیش فضای ورودی حافظ برای آیندگان بجز خرابکاری چه کرده ایم؟؟؟ چه میراثی گذاشته و چه اضاف کرده ایم؟؟؟ آن هم معبری با این درجه اهمیت و پیش فضایی برای خود حافطیه که مثل بسته بندی میمونه برای فروش بیشتر محصول
    امیدوارم حداقل شیراز۱۴۰۰ بتواند با اطلاع رسانی کاری کند و کمی مسئولان رو به خود بیاورد که این معبر جای آزمون و خطا نیست لطف کرده هرچه زودتر معبر را پیاده راه کرده، پارکینگهای مناسب اطراف پروژه تعریف کرده، مسابقه طراحی شهری گذاشته و معبری در خور شان حافظ و حافظیه از خود به یادگار بگذارند
    دوستان عزیز ۱۴۰۰ لطفا هرجا رو احساس میکنید باید حذف بشه حذف کنید اما بقیه رو منتشر کنید چون میدانم شما هم مثل من دغدغه شیراز زیبا رو دارید

    • ممنون از توضیحات و نظرات کاملت. امیدوارم گوش شنوایی برای حرفات پیدا بشه و ایرادات رو اصلاح کنن.

    • با سلام همه حرف دوستمون صحیح هست
      متاسفانه شهرداری اونقدر که به محور ۹دی اهمیت میده یم صدمش به محور حافظیه وسعدیه اهمیت نمیده …
      فقط میتونم بگم جتما براشون اهمیت نداره
      یک نقاشی های مضحکی ودستی وخنده داری رو دیوارا کشیدن که کشا نکشیده بودن سمت دانشکده ادبیات
      المان های بی نهایت ابتدائی وکذایی
      …غیر از این موارد
      به تناسب درختکاری محور اصلا توجه نشده وهمینطوری فله ای هرچی دم دستشون اومده کاشتن
      بابا اکثر درختای اون محور ماجند که نصفشون خشک شدن نمیشه جای خشک شده ها بیان حالا سرو بکارند ….
      توی باغ دلگشا هم این اتفاق زیاد افتاده
      کاش طرحیجهانی برای این دوشاعر جهانی اجرا بشهواطرافشون در خور نامشون ودرخور شیراز وایران فضاسازی فرهنگی بشه

  5. به نظر من خیلی عالی میشه اگر هممون دست به دست هم بدیم لااقل توی این یه مورد یه کار جدی و موثر انجام بدیم. افسوس خوردن دردی رو دوا نمیکنه. سایت شیراز ۱۴۰۰ هم که پتانسیل خوبش رو قبلا نشون داده. میشه در اولین قدم درخواست بسته شدن دوباره خیابان رو داد و در قدم های بعدی بهینه سازی فضایی که اطراف حافطیه هست. من به عنوان یه شهروند ممنون میشم از اهالی شیراز ۱۴۰۰ اگر همچین کاری انجام بدن و هر نوع حمایتی هم که در توانم باشه دریغ نمیکنم. شرایط هم به نظرم با برکناری فرماندار سابق مناسب تر هم خواهد شد.

    • یه توصیه داشتم اگه میشه حافظیه رو جزئ طرح توسعه حرم قرار بدن اون وقت ببنید چیکار میکنن همچین یک صحن قشنگ درست میکنن که نگو

  6. برای شهرداری متاسفم برای شیراز متاسفم و برای مردم شیراز

  7. پیشنهاد می دم در یک اقدام هماهنگ دوستان از نقاط مختلف شهر و یا حتی کشور با سامانه ۱۳۷ شهرداری شیراز تماس بگیرند و نسبت به پیاده راه شدن دوباره این مسیر درخواست خودشون رو اعلام کنند.

    • دمت گرم..من خودم به چندسایت کشوری ایمیل زدم وعکس درختان نابودشده شیراز رو ایمیل کردم..درمورد حافظیه هم قبلا گفتم بازم میگم باید خرابی ها و اینگونه کارها رو به گوش مسولان کشوری درپایتخت برسونیم..

  8. این معبر یک معبر تاریخی و باید برای ورود خودروها بسته بشه حتی خودروهای دولتی!
    مثل میدان نقش جهان اصفهان و راهکارهای خوب مانند:
    ۱-ایجاد پارکینگ طبقاتی در محدوده نزدیک این معبر که به وسیله یک پل مکانیزه عابر زیبا (مثل پل طبیعت تهران).به اسم پل ادبی که مانند یک راه رو پارکینگ رو به این معبر وصل کنه و داخل پل مانند یک راهرو مجسمه های از جنس(همونای که تو حمام وکیله اسمشو نمیدونم) از شاعران و مشاهیرو نویسندگان ایران از ابتدا تا زمان معاصر داخل راهرو پل ایجاد بشه.
    ۲-ایجاد درشکه یا قطار های کوچک (مانند نقش جهان و مجتمع خلیج فارس) در این معبر برای کسانی که مشکل پا یا تنبلی دو قدم راه رفتن دارن.
    ۳-تعویض سنگ فرش که از بی سلیقه بودن شهرداری و شورای شهره.و ایجاد سنگ فرش و فلاور باکس مدرن و شیک.
    ۴ایجاد المانهایی زیبا در این معبر بر اساس اشعار حافظ مثل مثلا ورودی پارک آب و آتش تهران که یاداور معجزه خداوند و تبدیل آتش به گلستان برای حضرت ابراهیم. که با نام پارک همخوانی داره. یا مثل المان ابرو باد و مه و خورشید و فلک گلستان سعدی در برج میلاد.
    ۵-ایجاد آب نمای همسطح که من تو شیراز ندیدم به صورت موزیکال با اشعار حافظ و…. با رقص نور در ساعتی خاص.
    ۶-تشکیل و ایجاد انسان های واقعی در نقش مجسمه در این معبر با در دست داشتن اشعار حافظ و شعارنوشته های فرهنگ ساز چیزی که در تهران رواج پیدا کرده. http://topnop.ir/5277-انسان-های-واقعی-در-نقش-مجسمه-(۳۶-عکس).html
    ۷-جلوگیری از دست فروشی در این معبر.و برپایی غرفه های نمایشگاهی.
    اما شهرداری و شورای شهر شیراز همش فکر حرم مطهر و توسعه اون هستن.و حافظ و سعدی و خواجوی کرمانی رو و غرب زدگی و طاغوتی میدانند و مکان های تاریخی هم که معلومه پادشاهان دیرین ظالم و طاغوتی بنا کردن و نمایان گر دوران پادشاهیه و باید نابود بشه!!!

  9. بی برنامه گی و ضعف مدیریتی باعث به وجود امدن این منظره بسیار زشت شده ان هم روبروی ارمکاه بزرگترین غزل سرای جهان که همه دنیا شیراز رو روی اسم مشاهیر ان مانند حافظ میشناسند ولی مدیریت شهری به جای زیبا کردن و گسترش این مکان جهانی یه افتضاح شهر سازی و معماری رو بار اوردند و همه زیر مسولیت شانه خانه میکنند این متاسفانه سرنوشت تمام اثار تاریخی ماست به دلیل عدم رسیدکی باید از شهرهای و کشورهای دیکه نحوه رفتار با بزرگان و اثار باستانی الگو بگیرند

  10. به نظر من بعضی نهادهای نامرتبط و بعضی افراد متحجر و چاپلوس موجود در شیراز پایه گزار هر اقدام بدی هستن.
    خداوکیلی فقط یکبار هم شده برید همدان از لوگوی شهرداری تا آرم ها و ساخت و سازها و معماری همه و همه به دست افراد متخصص و “خوش سلیقه”انجام میشه.هیچ میدانی تخریب نشده برنامه ریزی شهری بدقت انجام و تعادل شهری برقراره .از هر طرف همدان به سمت شهر دیگه ای حرکت کنی باز تا ۱۵ کیلومتر خارج شهر برنامه ریزی شده و میدان های بسیار زیبایی ساخته و پیش بینی شده.در همدان بر خلاف تمام کلانشهرهای پر از ادعا ساختمان های ورزشی ترمینال دانشگاه بیمارستان پارک ها و….با معماری اصیل “ایرانی” ساخته شده .
    لطفا به نقشه همدان توجه کنید شهر از یک میدان ۶ضلعی به ۶ خیابان شروع شده و در طی چندین هزار سال همان بافت ادامه پیدا کرده و دوایری به دایره های اصلی اضافه میشود.
    نام سازنده بنای باباطاهر و بوعلی که آرم تاج شاهنشاهی هم در آن است پاک نشده فقط با تیزهوشی کمی تاج شاهی و اسم رضاشاه کم رنگ شده.
    مقبره استر و مردخای و محله یهودیان و مسیحیان کاملا حفظ شده و با احترام در زندگی هستند.
    بنای اسلامی واقعا اسلامی و بناهای ایرانی واقعا ایرانی است.
    در این شهر اگر معمار همدانی ضعیف بود از معمار دیگر نقاط در جهت حفظ منزلت همدان استفاده میشه.از نظر گروه های فشار و بی فرهنگی چیزی دیده نمیشود.
    هر بنایی چه جدید چه قدیمی ماندگار خواهد شد .
    در ضمن همدان از سه قوم لر و ترک و کرد در کنار همدانیهای اصیل تشکیل ولی نظم شهری بسیار منظم حفظ شده.
    تیزهوشی مسیولان و مردم یکدست باعث شده روند و استراتژی شهری از دیرباز تا کنون یکجور باشد .
    اگر یکدرصد هم به نوشته من اعتقاد ندارین و هنوز در فکر خود دنبال پروژه هستید یکسر به شهرهای دیگه سفر کنید تا به نتیجه من برسید
    شیراز با این وضعیت شاید در انجام پروژه اول بشه اما چون استراتژی های شهری هرساله با تعویض مسیولین عوض میشه در نهایت با کج سلیقگی انجام و به چشم نمیاد.بناهای جدید ساخته شده در شیراز هیچکدام از نظر معماری ارزش ماندگاری ندارند.

  11. بابا چه اشکا داره..
    توی تهران هم یه جایی هست به نام حسن آباد که ماشین از اونجا رد میشه ولی خیابونش سنگ فرش شده..

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.