توقف طرح ترافیک شیراز امشب با قید یک فوریت اعضای شورای اسلامی شهر شیراز به کمیسیون مربوطه در شورا رفت. به گزارش شیراز۱۴۰۰ و به نقل از مهر، دوشنبه شب جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز طرحی را با قید دو فوریت در صحن علنی شورا در خصوص طرح ترافیک شیراز مطرح کردند. بر این اساس این طرح شهرداری باید به صورت موقت از اجرای طرح ترافیک خودداری کند.
همچنین انتقال تجهیزات به سایر دستگاهها تا تعیین تکلیف نهایی توسط مسئولان استان متوقف شود.در این خصوص در صحن علنی شورا این طرح به بررسی گذاشته و در نهایت با قید یک فوریت به کمیسیون مربوطه در شورای شهر رفت تا در آنجا نسبت به این طرح تصمیم گیری و درصورت رای آوردن سپس به صحن علنی شورا برگردد.
فاز یک طرح ترافیک شیراز از هفته پیش در بخش ارشادی شروع شد اما عدم وجود برخی زیرساختها و مشکلاتی که درپی اجرای این طرح از سوی برخی دستگاهها عنوان شده، طرح ترافیک شیراز را در هالهای از ابهام قرار داده است.
جانم بنازم به مردان شورا
اسم اونایی که طرح رو دادن بگید
تا بدونیم کی طرف ملته و کی طرف شهردار و پولای شهردار
طرح ترافیک شیراز کارنامه ای سیاه و لکه ای ننگ برای تمام مسئولین فارس
کاش سردار سجادیان یه پل ارتباطی بزارن مثلا ایمیلی سایتی
ما به عنوان مردم خیلی چیزا داریم که بفرستیم از عکس گرفته تا دروغهای آقایون مجری ترافیک
آقایون بی انصاف واقعا به فکر مردمند؟ زحمت بکشن تن مبارک را تکان بدهند بیایند در خط مخصوص ماشینهای مشیرفاطمی و نادر ببینند سمت راست یعنی محل نزدیک پیاده رو پر از مشکل است پر است از موانعی که وظیفه شهرداری است رفعشان کند تا اتوموبیل ها بتوانند در خطوط ویژه سواری!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! رد شوند
چاله های این بخش از خط ویژه لجاجت هم مزیدی است بر علت
واقعا دوستان همگی یاد کارتون پت و مت نیوفتادید؟!!!!! زیر ساخت نداره راهنمایی رانندگی همین الان هم نیروی لازم رو نداره!!
گرچه بعد از این کامنت ارتش سایبری شهردار خبرش میکنن و درست میشه ولی میخوام همه بدونن که اینا توی حداقل هاشون موندن
اگر یه روزی اینو تکذیب کردن بدونن که اسکرین از همه این موارد دارم و ننگ رو با رنگ نمیشه پاک کرد
سردار جان شما یه ایمیل به تا برات بفرستیم یه لیست بلند بالا از گندکاریهای اقایون رو
خبر سوم سایت شهرداری اینه:
مدارک مورد نیاز ساکنان محدوده طرح ترافیک شهر شیراز
لینک خبر:http://eshiraz.ir/news/transport/fa/16421
متن خبر رو بخونید در متن خبر نوشته برای ثبت نام برید به سایت http://www.shiraztraffic.ir
حالا برید به سایت مذکور
اگه تونستید از بالا تا پایینش یه لینک ثبت نام پیدا کنید
یعنی چی؟
یعنی آقای مدیر طرح ترافیک هنوز خبر نداره لینک ثبت نام توی صفحه اصلی سایت شهرداریه نه توی صفحه سازمان حمل و نقل
(چرا؟
چون سازمان حمل و نقل با اینا کل کل داره و انتظار داشت زیر نظر اون باشن ولی حالا رفتن زیر نظر معاونت حمل و نقل)
حالا برید توی صفحه اول سایت شهرداری و لینک ثبت نام رو ببینید که درسته
یه هنر دیگه:
برید توی سایت معاونت حمل و نقل (نه سازمان حمل و نقل) به آدرس:
http://www.eshiraz.ir/transport
سمت چپ پایین صفحه لینک مدیریت طرح ترافیک هست روش کلیک کنید میرید به این آدرس:
http://tarh.shiraztraffic.ir/traffic/main.aspx
این آدرس هم فقط ارور توشه
این هم از جناب معاونت حمل و نقل
حالا چه انتظاری دارید؟ وقتی توی اطلاع رسانی اون هم توی سایت خودشون اینجوری سردرگمن و بلاتکلیف انتظار دارید زیرساخت درست کنن؟
نترسید این مشکلات رو همین فردا ماست مالی میکنن و درست میشه اما هیچکس نیست که جواب مردم ببخت سرگردان رو بده که بالاخره باید به کدوم سایت برن؟
آقایان مسؤول، برادران روابط عمومی مسوول انتقال نظرات به مسوولین، سایت های جیره خوار شهردار، صدا و سیمای عبد شهردار به خاطر پول
توجه توجه
یه خبر داغ براتون گذاشتم
برید دنبال کنید و ازش نون دربیارید
توجه توجه
در صفحه اول سایت ثبت نام طرح ترافیک :
http://tarh.shiraztraffic.ir/main.aspx
همه مجوزها حذف شد و تنها یک اطلاعیه در مورد ساکنین باقی ماند
تلاش شبانه شروع شد
معلوم نیست چه خبر است
جالبه توی اون صفحه قابل توجه ساکنین هم آدرس صبت نام رو زده:
http://www.shiraztraffic.ir
جان من توی تلویزیون شهریا از صبح تا شب پت و مت بزارید یا بیاید اصلا یه سری از کارای اینا فیلم بگیرید بدید شبکه فارس پخش کنه البته اگه شهرداری باج نده به صدا و سیمای فارس که پخشش نکنه
متاسفم. یه طرح میخواست اینجا اجرا بشه اینقدر این ماه و اون ماه کردن تا اخرش نفهمیدیم بالاخره دارن چیکار میکنن. هرکی میاد سازشو میزنه میره. ماهم مجبوریم باهاش برقصیم.
کاش برای طرح تزافیک عجله نمیکردن. با اینکه این طرح برای شیراز یک الزامه. اما اجرای برخی زیرساخت های اون رو بد کار کردن. یکیش وضعیت خطوط ویژه اتوبوس در خیابان نادر هست. کار بجایی رسیده که مردم از پیاده رو هاهم به عنوان محل تردد خودشون با اتومبیل استفاده میکنند. خط ویژه این خیابان بسیار عریض گرفته شده. محدوده ی اونها هم با بی سلیقگی کار شده.فقط و فقط میله های نارنجی و قرمز. خیابان زند هم که دیگه واویلا. زرد اندر زرد شده.
وقتی شهرداری قدرت و عرضه لازم برای چنین طرحی رو نداره، چرا از ۲ سال پیش تا حالا ۱۰ بار تاریخ اعلام کرده هر دفعه هم در برابر مخالفت بقیه دستگاهها کم آورده… طرح از اول دهها اشکال داشت ولی شهردار بدون منطق قوی پشت این طرح میایستاد. تو ۲ سال اخیر یه پارکینگ طبقاتی نتونستن افتتاح کنن. همش میگن داریم میسازیم و البته همش هم از برنامه زمانی عقب افتاده مثل پارکینگ خلدبرین. این که نشد روش اداره کلانشهر،.. شیراز که روستا نیست
ترافیک زند هم پس زده بود، مخصوصا در مسیر نمازی به ستاد.
من از خوابگاه ارم می خواستم برم سر بیست متری، ماشین را توی یکی از کوچه های اطراف پار کردم
به هر تاکسی می گفتم ستاد، سوار نمی کرد (بعد می گن ماشین شخصی نیاورید!)
مجبور شدم اول برم نمازی و از اونجا برم بیست متری.
۲۰ دقیقه طول کشید تا از نمازی رسیدیم سر بیست متری.
پیاده می رفتم، زودتر می رسیدم
از اتوبوس استفاده میکردی صادق جان در کمتر از ۵ دقیقه میرسیدی!
نمی دونستم این جوری میشه امین جان.
راستش خیلی اوتوبوسی نیستم، نمیدونم پولی، کارتی هست، کرایش چنده!
برای دفعات بعد اگر وضعیت اینجوری باشه، باید همین کار را کرد.
با توبوس چون مسیرش جدا شده خیلی راحت شده. کم کم باید فرهنگ استفاده از اتوبوس جا بیفته
اگه خطوط ۱ و ۲ مترو راه اندازی شده بود الآن نیازی به این طرح در شیراز نبود.
من پیش خودم فکر میکردم اگه مترو راه بیوفته دیگه اتوبوسهای مسیر نمازی ولی عصر برداشته میشه!!! زهی خیال باطل!!!
مردم بیچاره که از اتوبوس استفاده میکنن اصلا ایستگاهی در اون وسط وجود نداره بویژه در خیابان نادر!! بعد انتظار دارن مردم با اتوبوس رفت او آمد کنن!!
برای اتوموبیلهای شخصی یک عرض ۴ متری گذاشته شده تاکسی ها هم تو همین مسیر میان هر جا که مسافر باشه می ایستن و همه باید منتظر پشت سر اونها بایستن!! این دیگه از همه چی مسخره تره!! اگه تاکسی بایسته و مسافر سوار کنه ترافیک میشه اگه نایستن که مسافر چطور به مقصد برسه تاکسی چطور کار کنه؟!! همه کاراشون هر دم بیله الکی رو هوا یه کاری میکنن بعد توش میمونن!!
راستی چرا تاکسی ها نباید اجازه داشته باشن از داخل این خطوط ویژه حرکت کنن؟!
اگه مترو راه بیفته اتوبوس های مسیر نمازی ولیعصر سر جاش هست، اما تعدادشون کم میشه و به دلیل کاهش ترافیک در بلوار زند(البته پس از افتتاح مترو در این مسیر) قانونا باید خطوط ویژه جمع آوری بشه.(البته اگه ملت از مترو استفاده کنند و کسی خودرو شخصی نیاره)
برای اینکه میشه مثل خط ویژه ۴ راه خیرات تا ۴راه ملاصدرا وقتی اتوبوس داره مسافر سوار یا پیاده میکنه تاکسی ها پشت سرش معطل میشن بعد تاکسی ها میخوان از پشت سر اتوبوس در برن از خط ویژه خارج میشن میان تو مسیری که ماشین های شخصی هستن و کلا گند میزنن به ترافیک!
۵۰ درصد ترافیک ها هم به نظر من همین تاکسی ها هستن هر جا که میرسن میخوان وایسن
فکر کنم دیگه قانع شده باشی دوست عزیز!
پیروز و سربلند باشی
طرح ترافیک برای شیراز لازم هست
همین اقایونی که از توقف اون خوشحالند فردا میان میگن ترافیک شده شیراز اعصابمون خرد شده بعدم توی ترافیک همدیگرو میزنن و فحش میدن
مردم دارن از الودگی هوا سرطان میگیرن باید چکار کنن
فلج میشین یک روز هم از ماشین استفاده نکنین
این مردم همون مردمی هستند که زنگ میزنن به شهرداری میگن جلوی خونه ما برف اومده بیان پاک کنید
اقایون دورترو ببینین اجرای این طرح اگرچه کامل نیست ولی فعلا مسکن هست و خوبه اجرا بشه
احسان جان
تا افرادی که مثل کسی به نام شهروند با توقف این طرح ذوق میکنه و میگه بنازم به شورای شهر و نمایندگان بی سواد شورای شهر تو شیراز باشن این شهر به جایی نمیرسه و مطمئن باش که تا آخر دنیا هم به جایی نخواهد رسید
برخی ها نمی خوان دست از خودخواهی شون بردارن و ماشین شخصی شون توی محدوده طرح نیارن
با عقب انداختن این طرح که به نظر من مقصر اصلیش جناب نیروی انتظامی و سرهنگ سجادیان و شورای شهریا هست روزی فرا میرسه که وضع ترافیک و آلودگی شیراز از تهران بدتر میشه و حسرت این روزا خواهند خورد و اونموقع ۱۰۰۰ تا هم پل و بزرگراه بسازن و طرح ترافیک بذارن مشکل حل نخواهد شد
ای کسانی که الان خوش حالید که طرح متوقف شده ۵ سال دیگه دودش تو چشم خودتون میره!
خیلی خنده داره و جای تاسف هم داره مسولین نمی تونند یه تصمیم قاطع بگیرند
من از اول گفتم با نبود زیر ساخت مناسب محکوم به شکسته
امین جان
هروقت اتوبوسها استاندارد شد یعنی سیستم سرمایش و گرمایش مناسب داشته باشند و ساعت عبور و مرور سر وقت باشه و برای سوار شدن صندلی برای نشستن وجود داشته باشه همه تمایل پیدا میکنن که سوار اتوبوس بشوند .
امیرجان درست میگی کاملا و اتوبوسها کثیف و شلوغ هستند اما الان تنها راه حله باید سختی کشید تا کم کم درست بشه
امین جان اینا همش بهانه است
گیرم که آره کثیف باشه مقصرش خودمونیم که فرهنگ نظافت شهری رو نداریم
طرح ترافیک حتما باید در شیراز اجرا بشه اما شورا مثل تمام پروژه های شیراز میخاسته این رو هم ناقص اجرا کنه که فرمادهی راهنمایی رانندگی جلوگیری کردن. زیرساخت های این طرح هنوز تامین نشده. پارکینگ هایی که در مرکز هر در حال ساختن هنوز به بهره رداری نرسیدن خطوط اتوبوس های پرسرعت یا خط ویژه اتوبوس اجرا نشده هیچگونه دوربینی برای شناسایی متخلفان نصب نشده واقعا مسخره هست. رئیس شورا شهر شیراز باید بدونه که اگه اینجوری اجرا کنن شاهد هرج و مرج خواهیم بود. اول زیرساخت بعد اجرا. شما به پروژه های عمرانی شیراز نگاه کنید انتهای پروژه که میرسن یکی یا دوتا از لوپ های اصلی رو حذف میکنن!!!! ک کردن طرح ترافیکم مسخره بازیه که هرچی دلشون خواست حذفش کنن. اجرای بد این طرح باعث آشفتگی شهر میشه
واقعا همینطوره که میگید!! مثلا پل روگذر سرداران که به تونل سعدی میره اول ۴ تا لوپ داشت که دوتاش حذف شد!!!
جدیدا هم شنیدم پل روگذر چمران به قصرالدشت نمیرسه و بعد از رودخانه تمام میشه چون هیچکدوم ار اهالی کوچه حاضر به فروش نشدن!!! اینم از شاهکارهای شهرداریه!! حالا واقعا امین جان اینطوره؟ دیگه کوچه گلخون بزرگ نمیشه تا از پل به قصرالدشت برسه؟!
شهرداری داره مذاکره میکنه و اینجور نیست نخوان بفروشن! البته اون کوچه هم کوچه ۹۴ هست و نه گلخون!
به نظرم داریم یه طرفه قضاوت میکنیم.
این که پروژه ها به موقع تموم نمیشن و یا ایراداتی دارن کاملا درست ولی بد نیست که توجه کنیم این مشکل تو کل کشور هست وگرنه شهرداری اگر پول داشته باشه با تمام دل وجون کار میکنه چون هم واسه خودش سود داره هم تو ذهن مردم جایگاه خوبی پیدا میکنه
در مورد طرح ترافیک هم باید فرصت بدیم و وقت بدیم تا همه چیز درست بشه هر کاری اولش یه ایراداتی داره و باید ما مردم هم همکاری کنیم
این که میگیم با فروش طرح ترافیک پول میره تو جیب شهرداری غلطه چون همین پول میشه ۲ تا پروژه واسه شهرمون
کلا ما مردم پرادعا و متوقعی داریم. هر جا دلمون خواست آشغال میریزیم. هر جا دلمون خواست ماشینو پارک میکنیم. هر جور دلمون خواست رانندگی میکنیم. اگه هم مسئولان شهر ازمون بخوان که برای شهرمون یه کم رفتارای غلطمونو اصلاح کنیم کلی فحشو بد و بیراه میدیم. تو را به خدا برای پیشرفت فرهنگ شهرنشینیمونو اصلاح کنیم
من نمی فهمم چطور تشخیص نمیدن این طرحها برای اینجور خیابونها و چنین شهری عملی نیست!تهران اگه یه سری خیابوناشو طرح ترافیک گذاشتن صدتا راه دررو و خیابونای دیگه و امکانات حمل و نقل هست که مردم برای رسیدن به یه مقصد خاص به کل به بن بست نرسن.در ضمن طرح ترافیکی که ترافیک رو از یه جایی برداره و بریزه توی یه خیابون و شریان اصلی تر، که دیگه فایده ای نداره.هم این، هم طرحهایی مثه طرح به اصطلاح بی آر تی!!!یا حتی همون خط ویژه شون.چنین چیزایی موقعی برای یه شهر بزرگ و پر جمعیت جواب میده که خیابوناشبه این شکل نباشه که هر چند قدم ملت میخوان دور بزنن و دو طرف خیابون پر از مکانهای خدماتی هست و مردم میخوان از عرض خیابون رد بشن ووو….هزارتا چیز مشابه…
استفاده کردن از اتوبوس هم خیلی چیز خوبیه اما یکی موقعی که اتوبوسها سر وقت بیان و اگه به یکیش نرسیدی خیالت راحت باشه که دیرت نمیشه و اتوبوس بعدی به فاصله کمی خواهد رسید و هم اینکه جای راحتی برای مسافرین باشه،همه جای نشستن داشته باشن.تمیز باشه.رفتار راننده ها با مردم مودب و با نزاکت باشه…و هم اینکه مردم نباید به این کار مجبور باشن.باید جوری باشه که اگه کسانی خواستن با ماشین شخصیشون عبور و مرور کنن مشکلی نداشته باشن.اما شهر ما هیچکدوم از این زیرساختها رو نداره و اول از همه باید تحولی در شکل شهر به وجود بیاد.
هر وقت مترو بهره برداری بشه و پارکینگها هم قابل استفاده باشند . میشه طرح ارشادی رو اجرا کرد .
با سلام به همه شیرازیا..
۱نکته که نباید از اون غافل بود این هست که،شهرداری نباید قبل از اجرای طرح ترافیک اقدام به جداسازی خطوط اتوبوس میکرد،اگر با اجرای طرح ترافیک هنوز هم خیابونای محدوده طرح شلوغ بود بعد میتونست نسبت به ایجاد مسیر ویژه اتوبوس اقدام کنه،که من خودم مخالف اون هستم..طرح از ساعت ۷ تا ۳ عصر هستش.آیا حساب کردن که ماشینهایی که عصر وارد این محدوده میشن با توجه به جدا سازی مسیر ویژه اتوبوس،چه حجم ترافیکی ایجاد میکنن!!!!هنوز مردم برا خرید عید به خیابون و مراکز خریدی که داخل محدوده طرح هست نیومدن..همین الان خ زند و انقلاب به شکل فجیع افتضا شده..شهرداری باید اول طرح زوج و فرد رو از ساعت ۸ صبح تا ۸ عصر یکسره اجرا کنه چون ترافیک عصر شیراز بیشتر از صبح هست..و دوم اینکه اگر با اجرای طرح از ساعت ۸ص تا ۸ عصر بازم مشکل ترافیک بود بعد یه فکر دیگه برا اتوبوس ها بکنه..مترو هم خوبه ولی بیخیال چون ایجا شیرازه و دلسوزی برا مردم وجود نداره..
متاسفم که قدرت رسانه و خوشایند مردم تعیین تکلیف کنندست و نه نظر کارشناسان و نتیجه بلند مدت!
فقط متاسفم….
کارشناس؟
کارشناسی که با پول مطالعه تولید میکنه؟
کارشناس؟
واقعا باور داری این طرح کارشناسی شده؟
طرحی که صبح شنبه تو روزنامه میخونی معاونت محترم حمل و نقل میگه از امروز برید و مجوزاتون رو بگیرید و وقتی زنگ میزنی و سرمیزنی مدیراجراییش اصلا روحشم خبر نداره کارشناسی شده؟
اگر قرار بشه دارم لیست بلند بالایی از دروغهایی که توی این مدت شهردار و تیمش گفتن به مردم سر این طرح
گروکشیای طرحو دیدی؟ عوارض ماشین عوارض خونه
اینه مطالعه؟
اینه کارشناسی؟
کارسناسی اینه که توی روز اول اجرای طرح تابلوهای نمایش دهنده مسیر عبور اتوبوس یکیش به سمت وسط خیابون باشه یکیش به سمت کنار؟
اینه کارشناسی که حجم انبوه ترافیک رو منتقل کنی به خیابونهای دور طرح؟
اینه کارشناسی که به جای حل معضل پزشکان درمانگاهها مراکز اداری و… محدودیت ایجاد کنی؟
اینه کارشناسی که تنها راه فرار رو بزاری داخل خود خیابونهای طرح؟
نه برای این طرح به اندازه یک بستنی خوردن هم کارشناسی نشده
خودتو گول نزن
شما رفتی سازمان ترافیک پرسیدی که این طرح کارشناسی نشده دوست عزیز ؟
شما شواهد رو ببین معلومه که اونا میگن بله ما دومیلیارد ساعت مطالعه کردیم
یه مناظره بزارید با اساتید فن و اقایون و کارشناساشون تا معلوم بشه کارشناسی شده یا نه
ببین دوست عزیز لا داد و هوار و جوسازی وضعیت درست نمیشه
مدیریت شهری از اون چیزی که شما فکرشو میکنی سخت تره. هر سازمان و ارگانی ساز خودشو میزنه و باهم هماهنگ نیستن
چرا لینک نظر استاد شهرسازی رو نمیذارید؟
چرا نظرات رو حذف میکنید؟
حالا حق دارم بگم وابسته اید
این همه طرفداری؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شما ازادی که هرجور دوست داری فکرکنی
لینک های خارجی تنها به خبرگزاری رسمی تایید میشن
پس لطف کنید اینو به عنوان نظر یک انسان بگذارید:
این روزها اگرچه برف و بحران ناشی از آن مسئله اول شهرداری شیراز شده است اما تا همین چند روز قبل، طرح محدوده ترافیک مهمترین مسئلهای بود که شهردای و شورای شهر شیراز بر سر آن محکم ایستاده بودند و در مقابل برخی ارگانهای دیگر، مواضع بعضا شدیدی میگرفتند. پس از یک سال و نیم بحث و وعده و حمله و دفاع بالاخره این طرح از ۱۵ دی ماه آغاز شد. اساسا آیا ترافیک شیراز در حدی است که بخواهیم برای رفع آن برویم سراغ طرح ترافیک؟
به طور کلی مسئله ترافیک و حمل و نقل شهری یک مسئله و چالش در شهرنشینی معاصر و بویژه در کلان شهرها است. شیراز هم طبق تعریفی که میگوید شهرهای بالای یک میلیون نفر کلان شهر هستند، کلانشهر محسوب میشود و نیازمند این است که یک نظام برنامه ریزی و مدیریتی منطقه ای برای آن تعریف بشود. وقتی شهر میرسد به مرتبهای که واجد صفت کلانشهر میشود، بر اساس قوانینی که وجود دارد شکلگیری مثلا شبکه حمل و نقل ریلی مثل مترو که از الزامات حمل و نقل عمومی مدرن است باید در آن شکل بگیرد که متاسفانه در شهر شیراز استظهار دارید که قطار شهری جزو پروژههایی است که شاید تجربه عمر مدیریتی چهار شورا را دیده است و هنوز به سرانجامی نرسیده. علتش هم این است که شاید سرمایهگذاری و و هزینهای که بابت قطار شهری باید انجام شود، دیربازده است و خیلی در ویترین شهر دیده نمیشود و ممکن است عمر مدیریتی شهرداران خیلی کفاف این را ندهد که مثلا یک شهردار یا شورای شهر تمام انرژی و وقتش را بگذارد که مثلا پروژه بزرگی مثل قطار شهری که اثربخشیاش خیلی بیشتر از خطوط ویژه و تعریف محدوده طرح محدوده ترافیک و … است به سرانجام برسد.
چرا اینطور است؟ چرا این پروژه اثرگذار کمتر با اراده جدی برای بهرهبرداری مواجه شده؟
شاید این اشکال به نوعی برمیگردد به سیستم مدیریت شهری ما. متاسفانه عمر مدیریت شهری و مدیران شهری در شهرهای ما ناپایدار است. سال ۱۳۸۵ بود که به مناسبت صدمین سال تاسیس بلدیه در ایران، یک مطالعهای در تهران انجام شد که نشان میداد که در صد سال اخیر متوسط عمر شهرداران پایتخت یک و سال نیم بوده است! یک و نیم سال واقعا برای یک مدیر شهری زمان خیلی اندکی است. لذا چون عمق مدیریت ناپایدار است مدیران ما عمدتا میروند سراغ کارهایی که زود بازده است، سهل والصول است، گزارش عملکرد میتوانند برای آن بدهند و در نهایت روزمره میشوند. این روزمرگی مسئلهای است که مدیران شهری ما از جمله شهر شیراز به نوعی با آن مواجهاند و هیچ تضمینی وجود ندارد که مثلا ما بگوئیم ده سال سکان اختیار این شهر در اختیار این مدیر است و شما بر اساس یک چشم انداز شهر را اداره کن و بر اساس یک چشم انداز برو سراغ درامدهای پایدار. به همین دلیل است که شهرداران میروند سراغ درآمدهایی که سهل الوصول است مثلا تغییر کاربری، فروش تراکم و عوارضی که ناشی از فروش شهر است ولی هیچ کدام از شورای شهر گرفته تا مدیران شهری نمیروند سراغ اینکه یک لایحه قانونی و جامع در خصوص وصول درآمدهای پایدار تعریف کنند که به عنوان یک سنت حسنه ماندگار در مدیریت شهری بماند.
از سوال اصلی غافل نشویم؛ واقعا شیراز به طرح ترافیک نیاز دارد؟
گفتیم که شیراز جزو کلان شهرهای کشور است و از این بابت نیازمند یک مدیریت و یک برنامه ریزی در حوزه حمل و نقل است. این نیاز، نیازی است که می شود گفت که اکثر شهرهای بزرگ در کشورهای دیگر هم داشته و دارند. از دهه ۱۹۷۰ به این طرف را میتوانیم مثال بزنیم؛ وقتی ازدحام اتفاق میافتد و جمعیت زیاد میشود یک عوارضی تحت عنوان «عوارض ترافیک» در خیلی از شهرها در نظر گرفته میشود. خیلی از شهرهای بزرگ در نرژو، انگلستان، سوئد و سنگاپور شاخصترین شهرهایی هستند که بحث عوارض ترافیک را از ۱۹۷۰ به بعد وضع کردند. در ایران و در تهران هم از دهه ۵۰ بحث محدوده طرح ترافیک مطرح شد و بعدا این محدوده گسترش پیدا کرد و در دهه ۸۰ بحث زوج و فرد مطرح شد. تهران شهری است که فاصله جمعیتی و فاصله عملکردی آن در سطح ملی، خیلی متفاوت است با شهرهای دیگر، اما متاسفانه بلافاصله تبدیل میشود به الگویی که سایر کلان شهرها هم سعی میکنند آن را دنبال کنند. اما مطالعات و تحقیقات نشان میدهد که تجربه تهران تجربه خیلی موفقی نبوده است و اشکالاتی بر آن مترتب است. خیلی از شهرهایی که ما مثال زدیم بحث محدودههای ترافیکی، ممنوعیت ترافیک یا عوارض ترافیک وضع کردند، اما این نیازمند یک سری پیش شرطهایی است و یک سری زمینههایی میخواهد که تحققپذیری اقدام را برای شما مسجل کند. بنابراین ما فقط اگر بخواهیم در حوزه حمل و نقل از محدودیت استفاده از خودرو و یا محدوده ترافیک زوج و فرد صحبت کنیم و راجع به محورهای دیگر حوزه مدیریت اقدامی نکنیم، تردیدهایی در اثربخشی برنامههای ما وجود خواهد داشت.
برای رفع این تردید چه مولفههای دیگری باید در برنامهریزی حمل و نقلی لحاظ شود تا اثربخشی طرح افزایش یابد؟
چهار محور در حمل و نقل وجود دارد که باید به صورت همزمان دیده شود؛ اول اینکه توسعه حمل و نقل عمومی همگانی باید اتفاق بیفتد، دوم؛ مدیریت ترافیک یعنی همان دریافت عوارض، محدوده طرح ترافیک، و محدودیت استفاده از خودروی شخصی باید صورت گیرد، سوم؛ مدیریت تقاضا دیگر محوری است که در حوزه حمل و نقل است که متاسفانه در این جا وجود ندارد و چهارم هم افزایش بهرهوری معابر یعنی تمرکز بر روی احداث شبکههای بزرگراهی و شریانی. اینها باید همزمان اتفاق بیفتد.
این چهار مرحله همزمان در شیراز چگونه است؟ رعایت میشود؟
شما وقتی نگاه میکنید، در ده سال اخیر شهرداری شیراز، عمده تمرکزش را روی بحث افزایش بهرهوری از معابر گذاشته است یعنی احداث تقاطع غیرهمسطح، پلها، تونلها، شبکههای بزرگراهی شریانی. برنامه ریزی و طراحی شهری در شیراز بر اساس یک سیاست حمل و نقل خصوصی است یعنی خودرو محور است در حالی که تجربه خیلی از شهرهای دیگر در دنیا این است که دارند میروند به سمت پیادهراه سازی. نهضتی در آمریکا راه افتاده است تحت عنوان نهضت حذف بزرگراهها (Highways Removal Movement). یعنی بزرگراههایی که در دهه ۶۰ تا ۷۰ احداث شدهاند تبدیل می شود به مسیرهای سبز و محورهای پیاده، یعنی کاملا به این رسیدهاند که حمل و نقل شخصی به عنوان یک راه حل نیست. بنابراین اینجا دور تسلسلی وجود دارد یعنی مسابقه «راه – اتومبیل – راه» و این داستانی است که شهرهای دیگر طی کردهاند. شما هرچه تسهیل کنید رفت و آمد اتومبیل شخصی را، عملا دارید کمک میکنید به افزایش ترافیک. در حالی که کل برنامههای ما تنظیم شده است بر اساس حمل و نقل شخصی، اگر یک دفعه تصمیم بگیریم که ورود اتومبیل را به محدوده مرکزی شهر که اتفاقا بافت تاریخی و فرهنگی و معمولا نگین هر شهری است، محدود کنیم، عملا باعث پژمردگی این بافت میشویم. از طرف دیگر چون شما زمینههای بسترسازش را هم طراحی نکردهاید به نوعی باعث نارضایتی شهروندان میشوید، یعنی یک جور ناراضیتراشی دارد اتفاق میافتد که شاید در دراز مدت به نفع مدیریت شهری نباشد و شهروندان را در مقابل مدیریت شهری قرار بدهد.
آقای دکتر، پس تا الان چیزی که مشخص شد اینکه شیراز به واسطه اینکه کلان شهر محسوب میشود، نیازمند اقدامات محدودیتی در ارتباط با مرکز شهر و بافت تاریخی است.
بله. ولی این مستلزم یک سری اتفاقاتی است که باید بیفتد.
بحث زیرساختها الان در بحث طرح ترافیک شیراز خیلی جدی است. در صحبتهای انتقادی که نیروی انتظامی نسبت به شهرداری دارد، همیشه این بحث مطرح بوده و حتی هست! یک طرف مجرا که مخالف اجرای طرح ترافیک است یا انتقادات جدی به آن دارد، اصلیترین حرفش این است که زیرساخت فعلی شیراز، توان تحمل طرح ترافیک را ندارد لذا طرح نمیتواند گره از مشکل شیراز بگشاید. حالا با توجه به این مسائل اگر به صورت موردی بخواهیم بگوئیم که چه زیرساختهای باید وجود داشته باشد که الان وجود ندارد، دقیقا به چه مواردی باید اشاره کنیم؟
بحث زیر ساخت یعنی تامین پارکینگ، اصلاح شبکه حمل و نقل عمومی، تعریف مسیرهای ویژه و به طور کلی اصلاح ساختار حمل و نقل عمومی. اینها یکی از بحثهایی است که میگوئیم مربوط به زیرساخت است. اما غیر از این یک سری اتفاقات دیگری هم باید بیفتد؛ مثلا در سیاستهای شهرسازی باید یک اصلاحاتی اتفاق بیفتد. سیاستهای شهرسازی یعنی چی؟ ما در حوزه اقتصاد و شهرسازی یک بحثی داریم تحت عنوان «توالی سیاستی». منظور این است که سیاستها مثل یک زنجیره، اتفاقاتی هستند که به هم وابستهاند و اثربخشی و کارآمدی و موفقیت هر سیاستی، در گروه یک سیاست دیگر است. یعنی شما مثلا فرض کنید اگر نظام حمل و نقل عمومی کارآمد نداشته باشید، محدودیت ترافیک یا وضع طرح زوج و فرد، نمیتواند کمکی به حل مسئله ترافیک شما بکند. یعنی وقتی شما این ممنوعیت و محدودیت تردد را بدون اصلاح ساختار حمل و نقل و بدون تامین زیرساختها بخواهید انجام دهید، عملا مشکلات شهروندان افزایش مییابد و تخلفات و ترددهای غیرمجاز هم بیشتر میشود. یعنی وقتی شهروندان گزینهای ندارند که بخواهند استفاده بکنند، خوب قاعدتا مشکلات و تخلفات بیشتری اتفاق میافتد. به نظر میآید خود شهرداری شیراز هم واقف هست به این مسئله. شاید در مصاحبه کسان دیگری هم که دستاندرکار این موضوع هستند بارها اشاره شده که این حداقلها وجود ندارد. به نظر آنها منتظرند که در واقع با شروع کردن و استارت زدن این محدودیت تردد در بافت مرکزی شهر، بشود یک استارتی برای شکلگیری زیرساختها و اصلاح ساختار زد در حالی که معمولا عکس این باید اتفاق بیفتد و شما از قبل این پیش شرطها را باید تامین کنید. شما محور نمازی – ستاد را فرض کنید. این محور به عنوان قطب مراکز بهداشتی درمانی در شهر شیراز که خدماتش فقط محدود به شیراز هم نمیشود و استانهای جنوبی و حتی فراتر از مرزها را هم پوشش میدهد شناخته شده است. عمده مراکز بیمارستانی، داروخانهها، مراکز کلینیکی و پاراکلینیکی در اینجا مستقر هستند. آیا در این محور که عمده کاربردش خدماتدهی درمانی است میتواند طرح ترافیک را با موفقیت انجام داد؟ این بحث سیاست شهرسازی که میگویم بر میگردد به این؛ یعنی آیا پالایش عملکردی اتفاق افتاده است؟ آیا در طرح راهبردی – ساختاری، نسبت به جابجایی این مراکز برنامهای دیده شده؛ مراکزی که اتفاقا خدماتی هم ارائه میدهند که وابسته است به حمل و نقل شخصی، یعنی شما نمیتوانید یک مریضی که بخواهد بستری شود را با خط واحد بیاوری بیمارستان! نمیدانم واقعا چه فکری شده نسبت به این موضوع. بنابراین تامین زیرساختها صرفا تامین پارکینگ نیست، صرفا تامین یک سری گیتها و نصب دوربینهای مداربسته که تردد را کنترل و بعد جریمه کند نیست بلکه اصلاح سیاستهایی است که مربوط میشود به ساختار شهر، مربوط میشود به نظام توزیع کاربری. نهادهای مسئول میتوانستند یک پالایش عملکردی را از سالهای قبل در دستور کار قرار دهند که این پالایش عملکردی منجر به خروج این مراکز اعم از آموزشی، اداری، بهداشتی درمانی و … بشود که جاذب جمعیت هستند و نیازی هم نیست که واقعا در محدوده هسته مرکزی شهر باشند. بنابراین چون این اتفاقات نیفتاده است، شروع این طرح ممکن است منجر شود به یک سری نارضایتیهایی که بعدا گریبان خود مدیریت شهری را میگیرد و موجب میشود تا در آن بازنگری کنند. به نظر میآید که این گامهای اولیه که باید برداشته شود تا شرایط برای شروع طرح فراهم بشود، هنوز انجام نشده است. شاید یکی از دلایلی که تا الان چندین بار اجرای طرح محدوده ترافیکی هم به تعویق افتاده است و نیروی انتظامی خیلی تمکین نمیکند که اجرا کند آن را، این است که نیروی انتظامی نمیخواهد خودش را در مقابل شهروندان قرار دهد به دلیل اینکه تبعات این طرح را میداند.
پس شما علاوه بر این نمادهای سخت افزاری و عینی زیرساختها مثل پارکینگ که معمولا منتقدین طرح میکنند، معتقدید که یک نگاه نرمافزاری کلانتر نیز باید به ماجرا بشود.
این واقعا یک نگاه تقلیلگرا است که بگویند تامین پارکینگ کردهایم و ووردیها را مجهز کردهایم به دوربینها. این یک نگاه حداقلی به زیرساختها است. گفتم اگر مدیریت ترافیک میخواهد اتفاق بیفتد، این چهار تا سیاست یعنی توسعه حمل و نقل عمومی، محدودیت استفاده از خودرو شخصی، مدیریت تقاضا و افزایش بهرهوری معابر باید به صورت همزمان و زنجیرهای اتفاق بیفتد تا بتوانید یک نظام حمل و نقل کارآمد داشته باشید و موفقیت این تصمیم را تضمین کنید.
با این حساب پس فعلا باید منتظر باشیم! اگر بخواهد طرح به درستی انجام بشود، نیازمند یک نگاه کلان است که حتی باید به مسائل شهرسازی هم ورود کند. این یک بحث است و یک بحث دیگر اینکه فعلا در کوتاه مدت ما با ترافیک شیراز باید چه کنیم؟ اگر بنا باشد منتظر اصلاح ساختارهای شهرسازی باشیم با توجه به این که پرونده مترو سالها است که باز است، و احتمالا این اصلاح ساختاری هم مانند مترو زمانبر خواهد شد، مشکلات ترافیک آزار دهنده میشود. الان برای ترافیک شهری باید چه کرد؟
ببینید مسئله ترافیک و حمل و نقل مسئله پیچیدهای است. اگر کسی بگوید من در کوتاه مدت میخواهم مسئله ترافیک را حل کنم، این نشان میدهد که یا حمل و نقل را نمیشناسد یا اینکه راهحلهای برخورد را نمیداند. یک مسئله بسیار پیچیدهای است. مشابه مسئله مسکن است که اگر کسی بگوید مسئله مسکن را در دو یا سه سال ریشهکن میکنم یا فقر شهری را از بین میبرم، امکان پذیر نیست و نشان میدهد که مسئله را خوب نشناخته است. گفتم مجموعهای از اقدامات باید اتفاق بیفتد که شما وقتی دارید محدودیت دسترسی را برای خودروها ایجاد میکنید در مقابلش باید افزایش دسترسی به حمل و نقل عمومی را ایجاد کنید. نمونه شاخص حمل و نقل عمومی شهر شیراز، همین بحث مترو است که در ده پانزده سال اخیر، بارها بهرهبرداری از این پروژه کارآمد به تاخیر افتاده است. از آن سو شما نمیتوانید بگوئید من با احداث یک خط ویژه بحث حمل و نقل عمومی را تامین کردهام! شهرداری برخی مواقع چنین ادعایی میکند که بله! خطهای ویژهای ایجاد کردیم که صرفاً مختص اتوبوس است و مشکل را تا حدی رفع کردیم.
در برنامهریزی حمل و نقل، معمولا میگویند اقدامات حمل و نقل عمومی اگر میخواهد موفقیت آمیز باشد باید سه شرط داشته باشد: اول اینکه انبوه باشد؛ یعنی اینکه توان جابجایی انبوه مسافر را داشته باشد مثل مترو، مثل شبکه اتوبوسرانی. دوم اینکه شبکه باشد نه خط؛ اینکه شما دو تا خط ایجاد کنید مثل همان اتفاقی است که راجع به BRT در تهران صورت گرفت. BRT اگرچه سیاست مثبتی تلقی میشود و شهروندان هم از آن راضیاند ولی به دلیل اینکه شبکه نیست و کل شهر را پوشش نمیدهد، از کارآمدی لازم برخوردار نیست. بنابراین در شیراز هم با طراحی دو یا سه یا چهار مسیر ویژه شما نمیتوانید ادعا کنید که من جایگزین حمل و نقل شخصی را تامین کردهام. و سومین ویژگی اینکه باید کارآمد باشد یعنی اینکه شما بتوانید برنامهریزی بکنید که مثلا شبکه اتوبوسرانی ما ایستگاههایش برنامه منظمی داشته باشد و شما بر اساس برنامه کاری میدانید که در ساعتهای خاص در آنجا اتوبوس حضور دارد تا شهروند بتواند مدیریت زمان داشته باشد. خطوط ویژه به دلیل اینکه این سه ویژگی را ندارد، اثربخشی هم ندارد اگرچه اقدام مثبتی محسوب میشود.
یک بحثی وجود دارد در حوزه مدیریت شهری که میگویند خیلی از وقتها، عدم توفیق ما اغلب به این دلیل است که مسئله غلطی را حل میکنیم نه اینکه راهحل های غلطی میدهیم! مسئله ترافیک در شیراز اینگونه است. چون مسئله خوب تبیین نشده، راهحل درست برای یک مسئله غلط ارائه میشود. بحث محدوده طرح ترافیک یک راهحل درست است که در کشورها و شهرهای دیگر هم تجربه شده اما چون زوایای دیگر موضوع بررسی نشده، بنابراین ما یک راهحل درست را برای یک مسئله غلط به کار میبریم. به همین دلیل است که میگویئم بزرگترین مسئلهما در شهر این است که نمیدانیم مسئلهمان چیست! حتی همین احداث پلها، تقاطعهای غیرهمسطح و تونلها که شهرداری بخش عمده بودجهاش را در این حوزه صرف میکند، دارد دامن میزند به حمل و نقل شخصی. بعدا شهرداری تصمیم میگیرد که حمل و نقل شخصی را در هسته مرکزی شهر محدود کند که در تعارض با آن سیاستهای کلان شهرداری است.
آیا در چارچوب سیاستهای اصلاحی که مطرح کردید، این مسئله میتواند وجود داشته باشد که مثلا یک شهرک درمانی در اطراف شیراز به وجود بیاید تا مطبها، بیمارستانها، کلینیکها و … که در محور نمازی تا ستاد هستند به آنجا منتقل شوند و بار ترافیکی کم شود؟
در شهرسازی ما یک بحثی داریم به عنوان «Zoning» یعنی منطقهبندی و پهنه بندی. منطقهبندی، امروزه اگرچه مورد انتقاد واقع شده اما در خصوص محدوده مرکزی شهرها، این اتفاق باید بیفتد. این بحث سالهای قبل هم در شیراز مطرح بود که یک شهرک سلامت شکل بگیرد؛ جایی که با تامین زیرساختهایی مثل پارکینگ، مهمانسراها و … خدماتدهی درمانی را از مناطق مرکزی شهر خارج کند. بنابراین شکلگیرین یک شهرک یا زون که صرفا خدمات درمانی بدهد، یکی از الزاماتی است که میتواند و باید اتفاق بیفتد. باید پالایش عملکردی رخ بدهد یعنی بافت تاریخی شما صرفا برای عملکردهای فرهنگی و گردشگری و مذهبی باشد، عملکردهایی که بتواند انسان پیاده را جذب کند، توریسم را جذب کند و در مقابل مثلا فرض کنید، بخشهای اداری و آموزشی و … که جاذب جمعیت هستند به مناطق دیگر منتقل شوند. مثلا چه ضرورتی دارد دانشکده مهندسی یا مجتمع تخصصی امام رضا یا خیلی از مراکز درمانی دیگر در محور نمازی – ستاد باشند؟ این همان بحث اصلاح سیاستهای شهرسازی و رابطه حمل و نقل و کاربری زمین است. معمولا میگویند بدون اصلاح سیاستهای شهرسازی، اصلاح سیاستهای حمل و نقل امکانپذیر نیست. متاسفانه در شهرداری شیراز این رابطه در نظر گرفته نمیشود. مثلا یکی از معضلات جدی در شیراز، بحث تجاریهای خطی است. مثلا فرض کنید شبکه شریانی طراحی کردهاید برای تسهیل حمل و نقل خودرو، بعد کنارش مجوز تجاری میدهید و این مجوز خودش عامل ترافیک و کندی حرکت میشود. لذا در حوزه حمل و نقل، حتما بحث کاربری باید لحاظ شود.
البته این نگاه بخشی در استان فارس سابقه دار است. نگاه به یک زمینه بدون در نظر گرفتن جوانب دیگر. مثلا در حوزه تولید گندم اینقدر استان فارس افتخار کرد به این که در تولید گندم ربته اول را دارد و اینقدر از منابع زیرزمینیاش استفاده کرد که الان با کمبود جدی آب روبروست. این نگاه انگار در حوزه ترافیک هم وجود دارد. یعنی شهرداری میخواهد مشکلات ترافیک را صرفا در کف خیابان حل بکند بدون نگاه بلند مدت به حوزه شهرسازی و اثرات آن بر ترافیک.
بله. این مسائل چون زمان بر است و نیاز به دوراندیشی دارد، مدیران معمولا خیلی تمایلی ندارند به این حوزه. برای من خیلی راحتتر است بروم چهار تا پل و تقاطع بزنم! خیلی از این پروژه های عمرانی جلوتر از زمان موعد افتتاح میشود اما پروژههایی که جنبههای عمیق و راهحل بنیادین دارند مثل قطار شهری، خیلی کسی به آن نمیپردازد.
یک مسئلهای که وجود دارد این است که این مشکلات کمی هم به نگاه اعضای شورای شهر برمیگردد. بحث هدف ۹۰ را حتما شنیدهاید. دغدغهای که تعدادی از دانشجویان داشتند که به یک جریان دانشجویی تبدیل شد و نگاه انتقادی به هدف ۹۰ داشت، این بود که توزیع نامتوازن بودجه در نقاط مختلف شهر، به نحوی است که مناطق کمتر برخوردار، درصد کمتری از بودجه را دریافت میکردند. یک استدلالی که میشد بحث ترافیک بود. گفته میشد که با هزینهکرد بیشتر این بودجهها در مناطق پرازدحام شهر، عملا ازدحام آنها افزایش مییابد و ترافیک هم طبیعتا بیشتر میشود. حرف اصلی این بود که علیرغم ناسازگاری هدف ۹۰ با عدالت اجتماعی، این طرخ ترافیکساز هم هست. این استدلال درست است؟
کاملا درست است. وقتی شما پراکنش موزون خدمات نداشته باشید، یعنی خدمات و عملکردها و فعالیتهایی که جاذب جمعیت است، به صورت قطبی توزیع شود، قاعدتا جمعیت هم در تصمیمگیریها و تولید سفر، به این مساله توجه میکند. ضمن اینکه موجب تشدید شکاف بین شمال و جنوب شهر میشود و منافات دارد با عدالت اجتماعی و با عدالت فضایی. در شهرسازی علاوه بر عدالت اجتماعی، عدالت فضایی هم وجود دارد. عدالت فضایی یعنی اینکه باید پراکنش موزون فعالیتهای خدماتی متناسب با جمعیت و سطوح سرانههایی که باید وجود داشته باشد، صورت گیرد. این عدالت فضایی اگر در تصمیمات ما و در مکانیابی خدمات رعایت نشود، قاعدتا منجر میشود به ناعدالتی اجتماعی و قطبی شدن فعالیتها و این قطبی شدن فعالیتها روی تراکم و روی حمل و نقل تاثیر کاملا مستقیمی دارد. جالب است که استدلال برخی از دوستان شورای شهر سابق و حتی شهرداری و حتی مدیران فعلی ما این است که به دلیل اینکه ما عوارض را از شمال شهر میگیریم، نمیتوانیم در جنوب شهر هزینه بکنیم! در حالی که دقیقا این عکس آن چیزی است که در اسلام وجود دارد.
در سال ۸۹ وقتی جمعی از دانشجویان خدمت آیتالله ایمانی میرسند و استدلال برخی اعضای شورای شهر مبنی بر اینکه چون از بالاشهریها عوارض میگیریم باید برای بالاشهریها هزینه کنیم! را مطرح کردند، ایشان هم خیلی صریح گفته بودند که این استدلال با ذات اسلام سازگاری ندارد چرا که اسلام میگوید از غنی بگیرد و به فقیر بده.
مسئله بعدی، اثرات طرح محدوده ترافیکی روی بافت تاریخی شیراز است؟ این طرح چه اثری روی این بافت میگذارد؟
یکی از مواردی که در شهرسازی مورد بررسی قرار میگیرد این است که محدودیت تردد در مراکز مرکزی عملا موجب پژمردگی آنها میشود. همین الان منطقه ۸ که بافت تاریخی است، به دلیل خروج جمعیت اصیل شیراز از این بافت و جایگزینیاش با یک سری مهاجر، اقشار فرودست، افاغنه و گروههای بزهکار، متاسفانه با یک افت هویت و فروپاشی سازمان اجتماعی مواجه شده است. وقتی این اتفاق میافتد بهترین راه حل این است که شما بازآفرینی اجتماعی انجام دهید. به جای اینکه نوسازی کالبدی کنید و بافت فرسوده را در دستور کار فرار دهید و بگوئید بکوبید و بسازید! گفته شده است اگر شما بتوانید هویت جمعیتی را ارتقا بدهید و آن جمعیت اصیل را به نوعی برگردانید به این بافت، خود این نوسازی اجتماعی منجر به نوسازی کالبدی هم میشود. چون آن جمعیت اصیل یک تعلق خاطری دارد به این بافت و یک شبکه اجتماعی منسجمی است که وقتی نوسازی اجتماعی اتفاق بیفتد به دلیل همین تعلق خاطر، در برنامههای شهرداری مشارکت بیشتری انجام میدهند و منجر میشود به نوسازی کالبدی و نوسازی فیزیکی. به عبارت دیگر آن نوسازی اجتماعی مقدم بر نوسازی کالبدی است در حالی که الان ذهن خیلی از مدیران عکس این است و میگویند چه کار کنیم که بافت را نوسازی کنیم؟! در حالی که میگویند شما کاری نمیخواهد بکنید بلکه زمینههای بازگشت جمعیت و ارتقای هویت اجتماعی و جمعیتی و ارتقای سکونت را فراهم کنید تا اقشار متوسط رو به بالا بیایند آنجا ساکن شوند. وقتی شما دارید دسترسی به این مناطق را محدود میکنید و محدودیت طرح ترافیک میگذارید در این بافت تاریخی، قاعدتا ارزش زمین میآید پایئنتر و دسترسی محدود میشود و خودش کمک میکند به پژمردگی بیشتر آنجا. یکی از اقشاری که الان خیلی از این طرح ترافیک ناراضی هستند، کسانیاند که در مراکز تجاریاند و به دلیل این که شهروندان دسترسی شان محدود میشود به اینجا، آنها از لحاظ اقتصادی متضرر میشوند.
اتفاقا اولین تجمعی هم که در همان روز اول طرح جلوی استانداری برگزار شد، اعتراض کسبه خیابان انقلاب اسلامی بود.
بنابراین نکتهای که میخواهم تاکید کنم این است که این محدودیت نباید منجر به تضعیف مرکز شهر بشود چون الان خیلی از کشورهای دنیا و شهرهای موفق دنبال این هستند که چه کار کنند که مرکز شهر را احیا کنند؛ از طریق احیای جمعیت و پالایش یک سری فعالیتها و کارکردهای مزاحمی که یا آلایندگی دارد و یا لزومی ندارد در مرکز باشد. از آن سو فعالیتهای گردشگری و فرهنگی در بافت مرکزی باید تقویت شود و حوزههای درمانی و اداری و … هم باید از مرکز خارج شود. عدم جلوگیری از تضعیف مرکز و هسته تاریخی شهر باید در طرح محدوده ترافیکی مورد توجه قرار گیرد.
خوشمان آمد.متاسفانه ما (سیستم وابسته به ما)ارتقا پیدا نمیکنه مگر با آزمون و خطا.
بله مدیریت شهری واقعا سخته و مرد اجرا میخواد نه هوچیگر
یکی از هنرهای مدیر شهری هم همراه کردن همه تفکراته با منطق نه با زور
دوست خوبم این مصاحبه توسط سایت شیرازه تهیه شده و کسی نیست که ندونه مخالفت سایت شیرازه با شهرداری توسط آقای “ر” انجام میشه و آقای “ر” کلا تفکرش مخالفت با شهرداریه! و شاید بیشتر سیاسی تا عملگرایانه. یعنی اگر فرضا امروز شهرداری اعلام کنه تمام پروژه های عمرانی و ایضا طرح ترافیک و جشنواره های نصف و نیمه این شهر تعطیله و به جاش تمام بودجه رو میریزیم به پای برگزاری کنگره فلان ( احیانا در راستای معرفی سومین حرم اهلبیت) و کمک مالی به مناطق محروم، به به و چه چه این سایت و اون افرادی که گفتم بلند میشه. به معنای دیگه این افراد بیشتر مایل به ماهی دادن هستند تا یاد دادن ماهیگیری! و ترجیح میدنت مردم دار باشن حتی به بهای همراهی با فرهنگ غلط جا افتاده در میان مردم!
یک سوال بسیار ساده: من به عنوان یک شهروند، هر روز مسیر عبورم از همین منطقه ایه که طرح ترافیکه و تازگی هم یک طرفه شده. به شخصه از ترافیک روان منطقه راحتم و احساس می کنم وضعیت بهتر شده. ( البته ذهنم رو از نظرات و افکاری که روزنامه های پولکی استان تند تند حواله مردم می کنند خالی کردم!) واقعا چه دلیلی برای مخالفت وجود داره؟! این نکته رو هم بگم که من فقط از وسایل نقلیه عمومی استفاده میکنم . فقط و فقط! پس مشکل کجاست؟! مشکل از منه یا مشکل از اون کسیه که عادت کرده حتما با وسیله نقلیه شخصیش بره توی شلوغ ترین نقطه شهر و حتما هم جای پارک گیرش بیاد؟!
باید بفهمیم فرهنگمون توی خیلی از مسائل مشکل داره. بعد از فهمیدم این موضوع، خیلی مسائل خود به خود حل میشه. تا نفهمیم هر اتفاقی، آب در هاون کوفتنه. و متاسفانه و صد تاسف که کسانی که باید فرهنگ ساز باشند ( از جمله رسانه ها و مجریان قانون) خودشون هنوز این مسئله رو نپذیرفتن! وقتشه بیدار بشیم و مشکل رو در خودمون ببینیم نه در دیگران…
جالبه بنده هم هرروز به واسطه اینکه خانه ام در این منطقه است عبور میکنم اما مدت زمان رسیدن به محل کارم دو برابر شده
البته بنده از مسیر سواری رو میروم چون محل کارم طوری است که امکان رفتن با اتوبوس را ندارم بله اگر شما از لاین وسط می روید مسلما زودتر می رسید
کاش مردم یکم خودخواهی رو کنار میزاشتن وبجای استفاده از ماشین شخصی از وسایل نقلیه عمومی استفاده میکردن
این امر فرهنگ سازی لازم داره و اکثر مردم مقاومت نشون میدن چون فقط به خودشون فکر میکنن
دیر یا زود شیراز مجبوره این طرح رو اجرا کنه کاش بجای بهانه تراشی و اینقدر ایراد گرفتن شهروندان کمک میکردن طرح بهتر اجرا بشه و نقدش میکردن وگرنه بنظ بنده راهی جز اجرای طرح زوج وفرد تو بلند مدت نیست
در ضمن شهرداری هم بایدانواع وسائل نقلیه عمومی به روز واستاندارد رو مخصوصا تو محدوده طرح اجرائی کنه تا مردم خودشون به سمت این وسائل برند ….
مترو
ترانوا
brt
تاکسی های مناسب ومتعهد
اتوبوس
مسیر دوچرخه سواری و …
انشالا هر وقت شهرداری این کارایی رو که گفتید انجام داد چشم مردم هم خودروی شخصی نمیارن!!!
با راه اندازی خطوط مترو و با اون حجم جابجایی مسافر مشکل ترافیک شیراز حل خواهد شد . پس باید تمام انرژی بر اتمام خط ۱ و راه اندازی خطوط دیگر مترو باشه .
درود
مشکل اصلی شیراز یه عده بی دانش و البته پول دوست تو بدنه شهرداریه شما ببینید با پرداخت عوارض و خلافی شما هر کاری تو این شهر میتونی انجام بدی از ساختمان سازی کنار بلوار گرفته بدون عقب نشینی تا مجوز میوه فروشی دقییقا سر چهارراه شیراز مشکل ترافیک نداشت اگر بخاطر پول برادرای شهرداری هزار تا خلاف انجام نمیدادن هر کس حرفای من رو قبول نداره هزار مورد از تخلف خود مدیریت شهرداری در صدور مجوزهای خلاف مقررات شهری رو عنوان میکنم شما توقغ دارید پول عوارض و خلافی بره تو جیب شهرداری که باش چهارتا پل ناقص مایه شرم بسازه بعد پلیس راهنمایی تمام نیروهاش رو بسیج کنه که گند شهرداری رو پاک کنه
سلام نمیدونم طرح جمع اوری ماشینی هایی که درسطح شهراز سرعتگیرهابیشتر شدن با کدوم بنده خدایی هست که اینقدر زادو ولد شون زیاد شده قبلا انصافی هم داشتن حالا چنان نایلون خریدتو گره میزنن که ۲روز بعد که موفق به بازکردنش میشی تازه میفهمی چه گولی خوردی