صبح دوشنبه ۱۶ دیماه فرمانده انتظامی فارس با همراه خبرنگاران با حضور در نقاط مختلف شیراز، مشکلات اجرایی طرح ترافیک در این کلانشهر را بررسی کرد.
به گزارش خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه فارس، نبود راه دسترسی برای عابران پیاده که قصد عبور از عرض خیابان را دارند و نبود ایستگاه مناسب اتوبوس و تاکسی خصوصا در خروجی زیرگذر زند، یکی از مهمترین مشکلات در مسیر اجرای طرح ترافیک است.ایمنسازی مسیرهای تردد برای عابران پیاده، اطلاعرسانی به موقع و مناسب به کسانیکه قصد سفر به محدوده طرح ترافیک را دارند، نصب و راهاندازی دوربین در مبادی ورودی طرح، تسهیل تردد تاکسی در خطوط ویژه و ارتقا آگاهیهای شهروندان در خصوص طرح، از جمله ضرورتهای است که در این بازدید مورد توجه قرار گرفت.
ساماندهی خطوط مبدا – مقصدی تاکسی در نقاطی که بهعنوان محدوده ترافیکی مشخص شده و همچنین ایجاد ترمینالهای مناسب برای استقرار اتوبوس و تاکسی در مبادی ورودی طرح، از جمله نکاتی است که بهعنوان زیرساخت اولیه در اجرایی شدن هرچه بهتر طرح، مورد نظر است.به گزارش ایسنا، یکی از نکات مهم در اجرای طرح، ضرورت آگاهسازی شهروندان خصوصا کسبه فعال در محدوده در خصوص زمان مناسب برای انتقال بار و جابهجایی کالاها بهشکل عمده است.
با توجه به اینکه زمان مجاز برای تردد خودروهای حمل بار اعم از کامیون وکامیونت، براساس قوانین و دستورالعملهای پلیس راهور مشخص شده است، لذا اطلاعرسانی دقیق به شهروندانی که در محدوده طرح ترافیک فعالیت تجاری انجام میدهند و نیاز به استفاده از وسایل نقلیه باربری برای انتقال کالا و بار دارند، در قالب برشور و تبلیغات مناسب، ضروری است.به گزارش ایسنا، فرمانده انتظامی فارس در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران گفت: معمولا کارشناسان و مسئولان براتکا به مسایل علمی، کارشناسی و تجارب خود، نقطهنظراتی را بیان و طرح و فعالیتی را در دستور کار قرار میدهند اما همواره هر کار تئوری و علمی، در هنگام اجرا ممکن است با اشکالاتی روبرو باشد.
سردار سرتیپ سیروس سجادیان خاطرنشان کرد: در حین اجرا است که بسیاری از معایب و محاسن که قبل از آن مد نظر قرار نداشته، مشخص میشود.وی با تصریح اینکه یکی از مزایای اجرای فاز ارشادی طرح ترافیک، مشخص شدن بسیاری از محاسن و مشکلات طرح است، خاطرنشان کرد: موضوع طرح انتقاد و انجام نقدهای دلسوزانه، مقولهای است که ارتباطی با تخریب و زیرسئوال بردن اقدامات یا مسئولیتها و مسئولان نداشته و ندارد.
سجادیان با تاکید براینکه هدف وی از بیان مشکلات طرح ترافیک، زیرسئوال بردن شخص یا اشخاص مسئول یا طرح کارشناسی شدن طرح محدودیت تردد در شیراز نبوده و نیست، گفت: یکی از مشکلاتی که در بررسی محدوده در روز اول اجرای فاز ارشادی طرح ترافیک در شیراز مشهود بود، لزوم تردد تاکسیها در مسیر خطوط ویژه است.
وی با اشاره به بررسی نقاط مختلف محدوده ترافیک، مبادی ورودی و خروجی از این محدوده و زوایای مختلف طرح از بعدازظهر یکشنبه تا امروز، گفت: دقت در شیوه اجرا، مسیرهای تردد، گفتوگو با مردم و همراه شدن با آنان در مسیرهای مختلف، در ارتقا آگاهیهای مسئولان و مشخص شدن راهکارهایی برای کاهش مشکلات احتمالی مردم، بسیار ضروری و تاثیرگذار است.
فرمانده انتظامی فارس با تاکید براینکه هدف از اجرای طرح ترافیک، کاهش آلودگی هوا، تسهیل دسترسی مردم به دوایردولتی و خدماتی مستقر در محدوده طرح و همچنین تسهیل تردد وسایل نقلیه عمومی و کاهش زمان سفر در این محدوده است، گفت: زمان اجرای طرح، براین اساس تنها در ساعتهای اداری پیشبینی شده است.
سجادیان در عینحال تصریح کرد: با توجه به اینکه اوج تردد در شیراز، در دو بازه زمانی، ۱۰ تا ۱۴ و ۳۰ دقیقه و بعدازظهرها از ساعت ۱۷ تا ۲۱ است، لذا پیشنهاد تغییر ساعت را دادهایم.
وی با تاکید براینکه حجم ترافیک در محدوده مرکزی شیراز خصوصا در ساعتهای بعدازظهر، بیشتر از ساعتهای صبح و زمان اداری است، گفت: اگر بازه زمانی را در دو بخش صبح و بعدازظهر در زمانهایی که اوج تردد است، تقسیم و اعمال کنیم، اهداف مورد نظر از اجرای این طرح بهتر حاصل میشود.
فرمانده انتظامی فارس با اشاره به لزوم توجه به در دسترس بودن پارکینگ بهتعداد کافی، گفت: شهرداری اعلام کرده که ۴ هزار و ۵۰۰ واحد پارک وجود دارد لذا درخواست کردهایم که نشانی پارکینگها اطلاعرسانی شود تا نیروهای راهور نیز مردم را راهنمایی کنند.
سجادیان گفت: هدف ما از اجرای فاز ارشادی طرح ترافیک این است که مردم را مطلع و همراه کنیم، اگر آگاهیهای مردم ارتقا پیدا کرده و از مزایای طرح و شیوه اعمال و مسیرهای مناسب تردد، مطلع شوند و با مجریان همراهی کنند، طرح به شکل مطلوب و تاثیرگذاری اجرا خواهد شد.
فرمانده انتظامی فارس همچنین گفت: ۴۹ معبر ورودی و خروجی در محدوده طرح ترافیک وجود دارد و لازم است تمام این مبادی به دوربین مناسب مجهز شده و این دوربینها در اختیار نیروی انتظامی قرار گیرد، تاکنون هیچ دوربینی در اختیار پلیس قرار نگرفته است.
سجادیان گفت: نیروهای پلیس راهور در خصوص این طرح کاملا توجیه شدهاند و در زمان اجرای فازهای بعدی، هیچ یک از شهروندان با مشکلی مواجه نخواهند بود مگر تلاشی برای ارتقا آگاهیهای خود انجام نداده باشند.
به گزارش ایسنا، ایجاد باور نزد مردم که اجرای طرح محدودیت تردد با هدف ارتقا سطح رفاه شهروندی است، یکی از موضوعات ضروری بهشمار میرود که در کنار آگاهیبخشی در خصوص شیوه اعمال و روشهای اجرا، اهمیت دارد.
به حتم نداشتن نگاه تک بعدی به اجرای طرح محدودیت ترافیکی در شیراز و در نظر گرفتن مصالح شخصی و فردی بهجای مصالح عمومی و ضرورتها، برای همه شهروندان ضروری است و مردم هم باید تلاش کنند تا آگاهیهای لازم را در این خصوص کسب کرده و در رفع اشکالات احتمالی، تذکرات لازم را از طرق مختلف به اطلاع مسئولان و دستگاه مجری برسانند.
مشارکت مردم یکی از مهمترین عوامل در نتیجه بخش بودن تمام فعالیتها در جوامع مدنی بهشمار میرود و تاکید بر همراهی مردم ضرورتی انکارناپذیر است.
به گزارش ایسنا، طرح محدودیت ترافیکی شیراز، که به تصویب شورایعالی ترافیک کشور رسیده است، از روز یکشنبه، ۱۵ دیماه اجرایی شده است.
در فاز اول این طرح، کار بهشکل ارشادی انجام خواهد شد تا پس از فراهم شدن همه ملزومات، زمینه برای فاز تردد زوج و فرد خودروها آماده شود.
براساس طرح تدوین و تصویب شده، زمان اجرای طرح به شکل زوج و فرد، ۶ ماه پیشبینی شده است.
هماینک و براساس طرح ترافیک شیراز، زمان محدودیت تردد در پاییز و زمستان، ساعت ۷ صبح تا ۱۵. ۳۰ بعدازظهر و در بهار و تابستان، از ساعت ۶. ۳۰ تا ۱۵ بعدازظهر است.