تاریخ : پنج شنبه, ۱ آذر , ۱۴۰۳ Thursday, 21 November , 2024

آخرین اخبار

ساخت همزمان ۴ خط مترو در شیراز 🎥: پیشرفت ۸۵ درصدی زیرگذر گویم گلسنگ و حفاری کوه رحمت برای تخت جمشید خطرناک تر است یا کنسرت؟ 🎥: آخرین روند ساخت زیرگذر گویم 🎥: ساخت بزرگترین پارک آبی کشور در شیراز 🎥: ساخت بزرگترین آکواریوم کشور در شیراز کمبود زمین مسکن ملی در صدرا ساخت ۶ شهرک جدید مسکونی در فارس 🎥: آخرین وضعیت احداث دوربرگردان اردی‌بهشت شیراز – تیر ۱۴۰۳ ثبت ملی ۹ درخت کهنسال در فارس حافظیه همچنان در صدر پربازدیدترین جاذبه تاریخی کشور در نوروز پیروزی تیم بسکتبال لیموندیس شیراز برابر تیم مس رفسنجان دو کشته و سه مصدوم در برخورد کامیون با خودرو سواری 🎥: مرگ ۸ نفر بر اثر گازگرفتگی در فارس 📸 افتتاح باند جنوبی بزرگراه کوهسار و سپس تعطیلی آن! فجرسپاسی برابر نفت مسجد سلیمان شد 📸 برداشت گل نرگس از بزرگترین نرگس زار دیم کشور شکست تیم لیموندیس شیراز مقابل نماینده آبادان 🎥 معرفی پروژه پارک آبی شیراز 🎥 ادامه روند ساخت بزرگراه شرق شیراز

19

تونل سعدی و چند نکته

  • کد خبر : 5612
  • 15 آذر 1392 - 10:29

امین آل شمس؛ شیراز۱۴۰۰- پس از مدت‌ها فرصتی بدست آمد تا از مسیر پل فضیلت – سرداران (شهیدان اوجی) و مسیر تونل سعدی عبور کنم که در این میان چند نکته قابل توجه و البته قابل تامل بود. نور‌پردازی و فضای سبز پل وضعیت خوبی داشت و زیبایی مناسبی به مسیر بخشیده بود اما مسئله‌ای که وضعیت پل را دچار مشکل کرده ساخته نشدن دو لوپ شرقی می باشد که وضعیت نامناسب و خطرناکی را رقم زده است. خودروهایی که از مسیر فضیلت شمالی به سمت تونل حرکت می‌کنند و قصد حرکت در مسیر شرق به غرب بزرگراه سرداران را دارند به دلیل ساخته نشدن لوپ شمالشرقی در دهانه تونل اقدام به دورزدن کرده تا از خروجی شمالفربی پل به مسیر خود ادامه دهند که با توجه به خروج خودروها با سرعت بالا از تونل می‌تواند حوادث مختلفی را رقم زده و از سوی دیگر باعث ایجاد ترافیک در ورودی تونل می شود.

تصویر ماهواره ای از تونل سعدی و پل اتصالی

تصویر ماهواره ای از تونل سعدی و پل اتصالی

مسئله بعدی وضعیت کلی تونل است که با توجه به مدت زمانی که صرف ساخت آن شد مسیر ورودی و خروجی آن (پل نصر – فضیلت و مسیر اتصالی به جاده خرامه) هنوز شروع به ساخت و تکمیل نشده‌اند و متاسفانه باید گفت عریض‌ترین تونل شهری ایران و خاورمیانه به محله‌ای بن بست می‌رسد که باعث شده هرینه ۳۵ میلیارد تومانی صرف شده برای آن فعلاً در حد دسترسی محلی تنزل یابد، هرچند که نباید اقدام ارزشمند شهرداری در ساخت تونل در منطقه محروم شیراز را نادیده گرفت.

سراسر نمای تونل سعدی و پل اتصالی

سراسر نمای تونل سعدی و پل اتصالی

مسئله بعدی درباره مسیر خروجی تونل به سمت جاده خرامه وضعیت تعریف شده برای این مسیر است و پاسخ به این سووال که آیا خودرو‌ها خارج شده از تونل باید از بلوار عبور کنند یا بزرگراه؟ و درصورت تعریف شدن مسیر به صورت بلوار و ایجاد دوربرگردان‌ها همسطح و با توجه به اینکه این مسیر به یکی از ورودی‌ها و خروجی‌های شیراز تبدیل می‌شود، وجود این دوربرگردان‌ها مشکلی برای خودرو‌ها ایجاد نمی‌کند؟

سازه خروجی تونل سعدی که همچنان ناقص است

سازه خروجی تونل سعدی که همچنان ناقص است

از سوی دیگر در جلسه این هفته شورا مصوبه‌ای با مضمون جابجایی برخی از ردیف‌های بودجه عمرانی شهرداری به تصویب رسید که در بندی از آن به این مورد اشاره شده بود که از ۲ میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده برای ساخت تقاطع نصر – فضیلت تنها ۱۰۰ میلیون تومان آن جذب شده و ۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان باقی مانده به دیگر پروژه‌ها اختصاص داده شود که همین موضوع نشان دهنده این است که تا پایان سال و گذشت حدود ۹ ماه از کلنگ زنی این تقاطع عملاً شاهد هیچگونه اقدام اجرایی در این پروژه مهم و تاثیرگذار نیستیم که نکته‌ای منفی در کارنامه شورای شهر و شهرداری شیراز محسوب شده و باید دلیل کلنگ زنی نمایشی اعلام شود.

در روز قبل از افتتاح تونل درحالیکه بار‌ها از این تونل به اسم «سعدی» نام برده شد با صرف هزینه‌ای کلیه بنر‌ها به اسم تونل فضیلت تغییر نام داده شدند و حتی تابلوهای راهنمای مسیر به تونل فضیلت تغییر نام داده شدند که در نوع خود عجیب و قابل توجه بود. پس از آغاز به کار شورای چهارم و در اولین جلسه شورای نامگذاری نام این تونل مجدداً به سعدی بازگردانده شد که تاکنون نام سعدی به تابلوهای راهنمای مسیر بازنگشته است. در این میان دو موضوع قابل بحث است، نخست اینکه اساساً معیارهای شورای نامگذاری معابر شیراز برای انتخاب اسامی چیست و افراد خاضر در این شورا از چه تخصصی در آشنایی با فرهنگ، تاریخ، ریشه کلمات و چرایی انتخاب اسامی محلات قدیم و جدید شیراز برخوردار هستند. مورد دوم این است که چرا باید نام این تونل که برگرفته از یکی از نامی‌ترین شاعران ایران است به نامی دیگر تغییر کند که نیاز باشد با اعتراض شهروندان این نام بازگردانده شود و با این بی‌تدبیری هزینه‌ مجدد به بودجه شهر که از جیب شهروندان تامین می‌شود، تحمیل گردد؟

متاسفانه مدیریت کلان شیراز در حد نام این شهر نیست و مسوولان باید وسعت دید و تصمیمات خود را توسعه بخشند تا شیراز روزی بتواند در برابر دیگر شهرهای کشور حرفی برای گفتن داشته باشد که با توجه به ضعف های موجود در بدنه شهرداری و وجود سطحی نگری در میان اعضای شورای شهر که در بحث‌های طولانی بر سر مسائل کم اهمیت و یا بی‌اهمیت در جلسات شورا، کاملاً نمو پیدا می‌کند، امری دور از ذهن به نظر می‌رسد.

telegram
لینک کوتاه : https://shiraz1400.ir/?p=5612

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 7در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۷
  1. علیرغم ایجاد تحول در مباحث عمرانی شهر شیراز پس از روی کار آمدن مهندس پاک فطرت ولی متاسفانه از نظر زیباسازی پروژه ها و مباحث احیاء فرهنگ و تمدن ایرانی و اصیل دیار پارس به ویژه در ایجاد المانها و نمادهای شهری و همچنین نامگذاری معابر بسیار ضعیف عمل کرده اند و سایر کلان شهرها از این نظر گوی سبقت را با فاصله بسیار زیاد از شیراز گرفته اند

  2. چی بگم باید ادامه این تونل رو تا کمربندی شمال غرب شیراز ساخته میشد و اون دو لوپ پل سرداران فضیلت ساخته میشد که الان این تونل بی فایده نباشه. من نمیدونم مگه تملک چن تا خونه فرسوده از اون نقطه شهر که زیاد زمین ها گرون نباید باشه چقد هزینه داره که شهرداری دو لوپ رو حذف کرده؟ اگه یکی دو میلیارد بیشتر برا تملک خرج کرده بودن می تونستن اون دو تا لوپ رو هم بسازن بعدش دامنه کوه رو از این خونه های فرسوده آزاد کنن و به جاش فضای سبز ایجاد کنن اصراف لوپ ها روی دامنه کوه

    • شهرداری اگر یه کاری رو درست انجام داد باید تعجب کرد!!!! داستان کارای شهرداری از ملانصرالدین هم رد کرده….
      آخه میخوام بدونم مگه قبل از انجام یه پروژه،کارشناسی نمیشه…شهرداری باید اسامی کارشناسای این قبیل پروژه هارو به گینس معرفی کنه…

  3. رویه مشکوکی اخیرا در جریانه از این قرار که اول پروژه ای را تا مرز ناحیه مورد نیاز به تملک میرسانند بعدا به فکر تملک میافتند.روشن است که وقتی مردم ببینند شهرداری به بن بست وناچاری رسیده قیمتهارا فوق العاده بالا میبرند . مگر حالا مشود تملک کرد حالا که تونل یا پل یا خیابان به جلوی خانه مردم آمده .۴ علت هم میشه برای این بدبختی بیان کرد یکی همان نظریه پت و مت خودمونه .یکی هم میشه گفت که شهرداران دوست دارند برای با لیاقت نشان دادن خود هرچه زودتر اقدامات بصری انجام بدن پس اول پل و تونل میسازن بعد میرن سراغ تملک حالا اگر چند ده میلیلرد هم راکد موند موند.نظریه بعدی میتونه این باشه که خونه مسئولین تو اون منطقه باشه با این کار قیمت خونشون از حالت عادی خیلی بالا تر میره .نظریه محتمل تر از بقیه هم اینه که آرمان مسولان فارس به جای اینکه روحیه این را داشته باشند که متمایز از بقیه شهرها باشند و اقداماتی عالی تر و متمایز تر انجام دهند به فکر یک شبه تقلید از شهرهای دیگه اند (خلاقیت + خرد =صفر) مثلا همین مترو که هر عقل سلیمی با توجه به گسترش طولی شیراز و وجود رودخانه خشک هم راستا با این شهر مترو را میانداخت تو رودخانه با احتمالا یک صدم هزینه که میشد صرف حمل ونقل عمومی کرد.مثالهای زیادی از این پروژهها هست که میتونه پست مناسبی برای این سایت با عنوان (شهرداری را چه میشود) باشد .

  4. ما که نیستیم از این خدمات شهرداری فخیم شیراز استفاده کنیم ولی اون دوربرگردان دهانه تونل رو دیدم آخر بی تدبیری هست و طرز فکر شهرداری ما رو نشون میده من فکر کنم باید روح تازه در طرز فکر و اجرای شهرداری دمیده بشه کارای سطحی و رفع مسئولیتی و همش هم خودمون مقصر هستیم که وقتی همچین طرح نابخته ای ساخته میشه ازش تعریف میکنیم و … جاهای دیگه دارن بزرگراه دو طبقه میسازن اینجا هم دوربرگردان در دهانه تونل و در حقیقت تاسف برانگیز هست یعنی بدترین جای ممکن جای دوربرگردان گذاشتن و حالا میشینن تازه تلفات رو میشمارن .

  5. با درود خدمت همه دوستان گرامی. و امین عزیز بابت این مطلب مفید و صادقانه.
    با نوشته های امین موافقم.
    خود من در دیداری که با مدیر حوزه و مشاور ارشد شهردار شیراز داشتم، در مورد این موضوع و وضعیت نامگذاری معابر گله کردم و و در مورد عدم آینده نگری در پروژه های شهرداری شیراز، صحبت کردم.ایشون هم قول دادن در جلسات و در شورا مطرح میکنند.

    متاسفانه شورای نامگذاری معابر امروزه بصورت افراطی به معابر و بزرگراه های تازه تاسیس شیراز نگاه میکند. بطوری که امروزه اسامی پل ها به اسم شهدا و اسامی بلوار ها و بزرگراه ها به اسم علما مزین میشود.
    این افراط است. با توجه به اینکه شهدای جنگ تحمیلی نزد ما مقام شامخ و والایی دارند، و احترام اینان نزد ما واجب است، اما این صحیح نیست که دائم به همین بهانه نام معابر شیراز را تغییر دهیم و در بیشتر مواقع نام های مهجور و مجهول عربی برای آنها انتخاب کنیم. امید وارم این روند نا مناسب و سطحی نگر، اصلاح شود.

  6. واقعا بسیار زشته که چنین پروژه ی با این عظمت ساخته بشه ولی خروجی و لوپ های این تونل چنین وضعیتی داشته باشه و ناقص باشه اخه اقای شهردار این هست دید کلان به شهر شیراز که از اون اسم میبری ؟

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.