سایت خبری - تحلیلی شیراز۱۴۰۰: در آبان سال گذشته، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر شیراز در گفت و گویی نوید ساخت ۸ اَبَر پروژه شهری برای توسعه عمرانی شیراز را داده بود. در این مطلب مروری خواهیم داشت بر وضعیت ۸ اَبَر پروژه ای که اسکندری وعده ساخت آنها را داده بود.
۱- ساماندهی رودخانه خشک: یکی از وعده های همیشگی شهرداران شیراز که البته در چند سال اخیر کمرنگ شده است، ساماندهی رودخانه خشک بوده است که هیچگاه به ثمر نشنسته و بجز طرح های عجیبی مانند ساخت اتوبان برروی آن چیزی جز ساخت کنارگذرهای تاریک در آن ایجاد نشده است.
۲- ساماندهی رودخانه چنارراهدار: یکی دیگر از رودخانه فصلی شیراز که از جنوب این کلانشهر عبور می کند و آنهم بارها اسیر وعده شده است.
قرار بود در این رودخانه پروژه گردشگری ایجاد شود که طبق معمول به نتیجه نرسید و تنها یک پارک معمولی که دسترسی مناسبی هم ندارد در ابتدای آن ساخته شده است.
۳- بزرگراه کوهسار: قدیمی ترین پروژه عمرانی کلانشهر شیراز پس از قطارشهری با عمری نزدیک به ۲۰ سال. متاسفانه ساخت بخش های مختلف بصورت یکجا انجام نشده و مشکلات تملک، فنی و مالی پروژه مانع از تکمیل این پروژه بزرگ شهری شه است. به نظر می رسد در نهایت در سال آینده شاهد تکمیل این پروژه باشیم.
۴- تونل ملل: یکی از سودمندترین طرح های عمرانی کلانشهر شیراز که دوره علیرضا پاک فطرت کلنگ زنی شد اما به مرحله اجرا نرسید. این تونل کمربندی شمالی شیراز را به بزرگراه کوهسار و فلکه قصردشت متصل می کند که می تواند نقش بسیار جشمگیری در کاهش ترافیک دروازه قرآن و مسیر آن تا مرکز شهر داشته باشد. با ساخت این طرح فاصله زمانی رسیدن از پلیس راه شیراز - اصفهان تا فلکه قصردشت به کمتر از ۱۰ دقیقه می رسد.
۵- زیرگذر گویم: یکی از مشکلات قدیمی شیراز، عرض کم ورودی شمالغرب این کلانشهر در محل شهرک گویم است که با افتتاح آزادراه شیراز - اصفهان این معضل دو چندان خواهد شد.
ساخت این زیرگذر در شهریور سال جاری آغاز شده و مسوولان وعده تکمیل آن را تا پایان سال آینده را داده اند. اکنون باید دید که آیا این وعده محقق خواهد شد و این زیرگذر پس از افتتاح خواهد توانست معضل ترافیک این منطقه را حل کند یا خیر!
۶- ساماندهی کمربندی جنوب: کمربندی جنوبی شیراز را می توان قلتگاه این کلانشهر نامید. مسیری نا ایمن، بدون آسفالت مناسب، دوربرگردان های غیرهمسطح فراوان و ورودی - خروجی های پی در پی و بدون گاردریل که باعث شده هرساله تعداد زیادی از افراد جان خود را در این مسیر از دست دهند.
برای ساماندهی این کمربندی اقدامات مختلفی از جمله استاندارد و محدودسازی ورودی و خروجی ها، بهسازی روشنایی و آسفالت، ایمن سازی حاشیه جاده با نصب گاردریل و یا بلوک سیمانی و ساخت تقاطع های غیرهمسطح در دستور کار قرار گرفته که بخشی از این اقدامات از جمله ساخت تقاطع نواب صفوی در حال انجام است.
۷- تقاطع قصردشت و بهسازی همت شمالی: ساخت این طرح در اواخر دوره مهندس پاک فطرت آغاز و در دوره مهندس اسکندرپور به بهانه هزینه سنگین تملک و عدم نیاز با توجه به شعار "پیاده محوری" متوقف ماند.
اکنون باید دید این پروژه که در ۵ سال قبل حدود ۴۵ میلیارد تومان هزینه تملک داشت و تاکنون اجرای آن پیگیری نشده است، چه وضعیتی پیدا می کند.
۸- سد تنگ سرخ: یکی از سنگ های بزرگ شهرداری برای نزدن! طرحی که از همان ابتدا به محلی برای مخالفان و موافقان طرح تبدیل شد. موافقان آن را محلی برای تبدیل به منطقه گردشگری و آبیاری باغهای قصردشت می دانستند، مخالفان هم ساخت این طرح را مساوی با مرگ دریاچه مهارلو و شور شدن آب رودخانه و آسیب به باغ ها ارزیابی کردند.
هر چه بوده، این طرح تاکنون به مرحله اجرا نرسیده و بعید به نظر می رسد در آینده ای نزدیک اتفاق خاصی برای آن رخ دهد.
نتیجه گیری: با گذری بر شرح پروژه های وعده داده شده مشاهده می شود تنها ۳ پروژه از ۸ پروژه وارد فاز اجرایی شده اند و باقی آنها کم و بیش فاصله زیادی تا اجرایی شدند دارند و باید دید تا ۳ سال آینده و پایان عمر شورا، وعده های رییس کمیسیون عمران شورا به کجا خواهد رسید.