سایت خبری - تحلیلی شیراز۱۴۰۰: یکی از مشکلات عمده کلانشهر شیراز عدم توسعه زیرساختهای حمل و نقل است، چه ریلی، چه هوایی و چه زمینی. حمل و نقل ریلی شیراز داستان پر دردی است که از یک شو آف در سال ۸۸ و با افتتاح نصفه نیمه قطار شیراز - اصفهان شروع شد و همچنان این خط نتوانسته به سرعت استاندارد و مناسب حمل و نقل دست پیدا کند، آنهم در شرایطی که قرار است اصفهان و تهران با خط سریع السیر به یکدیگر متصل شوند. نکته جالب اینکه مکان یابی ایستگاه راه آهن به شکلی انجام شده که عملا در بن بست است و سایر مسیر منتهی به شیراز از جمله بوشهر و اهواز نیازمند احداث ایستگاهی دیگر در شرق این کلانشهر هستند.
فرودگاه شیراز نیز علی رغم اجرای طرحهای توسعه، با گذشت سالها از شروع ساخت ترمینال پروازهای خارجی هنوز چشم انتظار تکمیل این پروژه است.
اما مشکل اصلی در بخش حمل و نقل زمینی است، جایی که شیراز بعنوان یکی از ۵ کلانشهر بزرگ کشور تنها با اصفهان بصورت بزرگراه در ارتباط است و هیچ ارتباط زمینی بصورت بزرگراه و آزادراه با سایر مراکز استانهای همجوار ندارد. آزادراه شیراز - اصفهان نیز که همه ساله وعده آینده به خود دیده و آزادراه شیراز - بوشهر نیز در کما به سر می برد.
در این بین مصیبت بزرگتر در محدوده شهری شیراز است جایی که کمربندی پر از ایراد آن قرار گرفته. مسیری که با گذشت سالها از اجرای آن هنوز تکمیل نشده و مسیر کنارگذر شرق که زیباشهر را به پل فسا متصل می کند راهی بسیار طولانی برای تکمیل در پیش دارد و برای اینکه متوجه شویم این راه چقدر طولانی است، همین بس که بدانیم اجرای آسفالت پل بسیار ساده زیباشهر چندین ماه است که به طول انجامیده!
موضوع قابل توجه درباره کمربندی شیراز این است که علی رغم اینکه مسوولیت این مسیر بر عهده اداره کل راه و شهرسازی فارس است اما عملا بار مالی اجرای تقاطع های طراحی شده بر دوش شهرداری بوده و اداره راه و شهرسازی اقدام خاصی در این زمینه انجام نداده است! برای مثال برای اجرای طرحهای پل جوادیه، فرهنگیان و پلهای رودکی هزینه ای بسیار گزاف از جیب شهروندان خرج شد اما اداره راه و شهرسازی در زمینه انجام تعهدات پلسازی خود بسیار کند عمل می کند.
جدا از بحث ساخت پل و تقاطع، کمربندی شیراز دارای مشکلاتی بوده که زمینه ساز حوادث گوناگون و جان باختن تعداد زیادی از شهروندان شده است. از نبود روشنایی، گاردیل، دوربرگردان استاندارد و خط کشی مناسب گرفته تا آسفالت نامناسب که نارضایتی شدیدی را در بین مردم باعث شده است.
در بحث آسفالت و در سال ۹۷ بخشهایی از مسیر بهسازی شد اما این اقدام نیمه کاره رها گردید تا وضعیت آسفالت بخشهای زیادی از کمربندی چیزی شبیه به فاجعه باشد. اکنون که در سال جاری شهرداری حدود ۳ میلیون متر مربع آسفالت معابر اجرا کرده، بد نیست اداره راه و شهرسازی نیز به خود آمده و بخشهایی که نیاز به آسفالت و مرمت دارد را بهسازی کند تا بلکه کمی از میزان نارضایتی عمومی کاسته شود.
جلوبندی ماشینها تو این کمربندی کذایی داغون شد