تاریخ : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳ Friday, 22 November , 2024

آخرین اخبار

ساخت همزمان ۴ خط مترو در شیراز 🎥: پیشرفت ۸۵ درصدی زیرگذر گویم گلسنگ و حفاری کوه رحمت برای تخت جمشید خطرناک تر است یا کنسرت؟ 🎥: آخرین روند ساخت زیرگذر گویم 🎥: ساخت بزرگترین پارک آبی کشور در شیراز 🎥: ساخت بزرگترین آکواریوم کشور در شیراز کمبود زمین مسکن ملی در صدرا ساخت ۶ شهرک جدید مسکونی در فارس 🎥: آخرین وضعیت احداث دوربرگردان اردی‌بهشت شیراز – تیر ۱۴۰۳ ثبت ملی ۹ درخت کهنسال در فارس حافظیه همچنان در صدر پربازدیدترین جاذبه تاریخی کشور در نوروز پیروزی تیم بسکتبال لیموندیس شیراز برابر تیم مس رفسنجان دو کشته و سه مصدوم در برخورد کامیون با خودرو سواری 🎥: مرگ ۸ نفر بر اثر گازگرفتگی در فارس 📸 افتتاح باند جنوبی بزرگراه کوهسار و سپس تعطیلی آن! فجرسپاسی برابر نفت مسجد سلیمان شد 📸 برداشت گل نرگس از بزرگترین نرگس زار دیم کشور شکست تیم لیموندیس شیراز مقابل نماینده آبادان 🎥 معرفی پروژه پارک آبی شیراز 🎥 ادامه روند ساخت بزرگراه شرق شیراز

13

دیدگاه شما، شیراز در سال ۱۴۰۰ چگونه خواهد بود و چگونه باید باشد؟

  • کد خبر : 4279
  • 24 مهر 1392 - 19:54

یکی از مهم‌ترین مباحث این روزهای شیراز، بحث ساخت و سازهای تجاری است که در جدید‌ترین اظهار نظر هاجری عضو شورای شهر به مخالفت با ادامه روند ساخت مجموعه‌های تجاری پرداخته است. به گزارش شیراز۱۴۰۰، به عقیده وی در شیراز توجه به تولید فراموش شده است و مجموعه‌های تجاری درحال ساخت و ساز هستند که فرهنگ عمومی را تحت تاثیر قرار داده‌اند.

حال شیراز۱۴۰۰ قصد دارد این سئوال را از شما بپرسد که «مهم‌ترین راهبرد توسعه و پیشرفت شهر شیراز» چه باید باشد و تا سال ۱۴۰۰ شیراز می‌بایست چگونه به این راهبرد دست پیدا کند؟ سئوال بعدی این است که با توجه به پتاسنیل‌های شهر شیراز در زمینه‌های مختلف و اقدامات درحال انجام، شما چقدر به آینده شیراز امیدوار هستید و امید دارید تا شیراز تا سال ۱۴۰۰ به جایگاه واقعی خود برسد؟

telegram
لینک کوتاه : https://shiraz1400.ir/?p=4279

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 32در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳۲
  1. باید ظاهر شهر علی الخصوص در مسیر های تردد مسافران و توریستها که متاسفانه اکثرا در بافت قدیم و فرسوده قرار دارند تحول اساسی ایجاد شود و ظاهر شهر از یک شهرستان سنتی به یک کلانشهر مدرن تغییر یابد . خط یک مترو هم کاملا آماده و خطوط ٢و٣ نیز در دست احداث باشد . برجهای حاشیه اتوبان حسینی الهاشمی نیز با ارتفاعهای زیاد و معماری های مدرن خودنمایی کنند . از شهردار عزیز هم خواهش میکنم از همین الان اجازه احداث بنا های زیر ٢٠ طبقه را در این منطقه ندهد تا انشاالله این اتوبان یادگار ماندگار دوران مدیریت ایشان باقی بماند

  2. به نظر من هم ساخت و سازهای تجاری تجاری تو شیراز دیگه داره بیش از حد میشه شیراز نیاز به فضاهای تفریحی گردشگری و ورزشی و فرهنگی داره و باید پروژه هایی ساخته بشه که با تهران و اصفهان قدرت رقابت داشته باشه مترو شیراز هرچه سریع تر در بهترین شکل ممکن باید ساخته بشه و پروژه های ناتموم تموم بشه و نکته مهم اینه که ذهنیت مسئولین شیراز باید این باشه که پروژه های شیراز سرآمد پروژه های دیگر شهرها باشه

  3. اگه اینجوری پیش بره تا سال ۱۵۰۰ هم شیراز به جایگاه واقعیش نمیرسه!

  4. با هاجری مخالفم

  5. درود.
    ما در این سالها و مخصوصا از سال ۸۸ به بعد، شاهد رشد و توسعه بی سابقه و بی بدیل در کلانشهر شیراز بودیم.به گونه ای که امروزه کمتر کلانشهری در ایران از بین ۵ کلانشهر اصلی کشور، مثل امروز شیراز است.البته غیر از تهران. به عنوان مثال شهر هایی مانند مشهد، با توجه به اینکه سرمایه گذاری در آنجا بیداد میکند و توسعه عمودی در شهر مشهد بسیار زیاد شده است، ویا در اصفهان فقط پروژه هایی مانند سالن اجلاس و شهررویاها و … در دست انجام میباشد و …. . اما به نظر این حقیر، امروزه خوشبختانه شیراز از همه و یا اکثر لحاظ ها در حال پیشرفت و توسعه میباشد. بگونه ای که امروز شیراز در کشور مقام اول تعداد پروژه ها را به خود اختصاص داده است.
    بطور کلی، به نظر من، در حال حاضر نمیتوان گفت که در ۸ سال آینده و در سال ۱۴۰۰ خورشیدی، چه اتفاقی میافتد و یا چه چیزی افتتاح و یا ساخته میشود.!
    اما در گوشه ای میتوان گفت که در آن سالها، و یا زودتر، تمامی رینگ ها تکمیل شده پلها افتتاح شده اند و یا باید به فکر ایجاد پل های جدید و بطور کامل متفاوت، رینگ های جدید در مسیر های جدید، افتتاح کامل و بی نقص خط ۱ هر دو فاز بود.
    افتتاح خط ۲ . و شروع عملیات اجرایی خط ۳ . حتی میتوان امیدوار بود که تا قبل از آن موقع، بی آر تی توسط شهرداری و سازمان اتوبوسرانی و … معنای واقعی پیدا کند که فکر نمیکنم خواسته ی زیادی باشد. میتوان امیدوار بود که بیشتر پروژه های خوابیده امروز و یا تاقص و یا ساخته نشده، ساخته شوند و بلند مرتبه سازی هایی که بیشتر آنها امروز تعطیل شده اند؛ دوباره شروع بکار کنند.حتی شاید ورزشگاه بزرگ دهکده المپیک شیراز ساخته شود.و یا فضای سبز شهر، توسعه ی بسیار بسیار زیادی کند و شیراز براستی سبز ترین و با طراوت ترین شهر خاورمیانه گردد.

    اما در بین همه ی اینها، باید به جمعیت شهر در آن موقع توجه داشت.امروزه جمعیت کلانشهر شیراز چیزی حدود ۱ میلیون و ۷۳۰ هزار نفر است. بی شک جمعیت تا ان موقع و یا زودتر رشد زیادی خواهد کرد.( همه روزه در بیمارستان مادر کودک در بالای دروازه قرآن، حدود ۲۰ یا ۲۵ نوزاد متولد میشود.).شاید جمعیت شیراز تا آن موقع بالای ۲ میلیون نفر برسد.
    خدا داند.
    مهم اینست که شیراز آن موقع، شهری بی بدیل- توسعه یافته- سرسبز-منظم- بومی- گردشگری- صنعتی-کامل شده و … باشد.حتما اینگونه خواهد شد.
    اما خواسته ای که از همشهریانم دارم، از مقایسه شیراز با سایر شهرها و مخصوصا همسایه شمالی پرهیز کنید.
    شیراز از آنجا از همه لحاظ سر است.

  6. من موافق با نظر آقای هاجری هستم ، شیراز به موازات پیشرفت های عمرانی قابل توجه و پروژه های هدفِ شایسته ای که در دستور کار داره باید به سمت تولیدات متناسب با شانِ نام شیراز و گسترش فضاهای فرهنگی و تفریحی ای که درآمدزایی برای شهر داشته باشه ، حرکت کنه .
    در این زمینه حقیقتا میشه شهر مشهد رو مثال زد که پروژه های منحصر به فرد و عظیمی رو افتتاح کرده و انشاالله خواهد کرد .

    به امید ایرانی آباد با شهرهایی متمدن و خودکفا و ثروتمند در آینده ای نزدیک ….

  7. اینکه سرمایه گذاری به کدام سمت بره وظایف شهرداری هست مثلا به سرمایه گذار گفته بشه اگه مجموعه فرهنگی مثلا سینمای مولتی پلکس و سالن های تئاتر بسازه عوارض کمتری میگیره و پرداخت خدمات دیگرش هم با سوبسید هست مثل آب و برق و گاز و تلفن. اینطوری بجای هر روز یه مجتمع تجاری یه جا سبز بشه به مکانهای فرهنگی اضافه میشه.دیگه اینکه چرا مثلا ساخت سالن بزرگ چند هزار نفری رو بخش خصوصی نسازه؟شهرداری اگه تخفیف در عوارض بده خیلی راحت میتونه ساخت و سازها رو به سمنتی که دوست داره هدایت کنه!
    توسعه عمرانی شهری مثل پل و زیرگذر و… به همین سرعت باشه خوبه و بیشتر از این دیگه جالب نیست چون هزینه بالای این طرح ها باعث میشه شهرداری تک بعدی عمل کنه و شهر تک بعدی رشد کنه.

    شیراز در سال ۱۴۰۰ در دو صورت به جایگاه خوبی خواهد رسید:

    اول توسعه سریع و هر چه بیشتر زیرساختهای گردشگری مثل خط مترو برای تخت جمشید،خطوط راه آهن محلی به شهرهای باستانی دیگر استان برای دسترسی بهتر گردشگران،هتل سازی،صحبت با ایرلاین های بزرگ دنیا برای معرفی شیراز و جذب توریست،اهمیت دادن “”واقعی”” به توسعه حافظیه و سعدیه و زندیه،درست کردن مناسب راه های دسترسی به آثار گردشگری بافت قدیم و…

    دوم توسعه هر چه بیشتر و سریعتر فضای سبز شهری. از دوست معماری شنیدم درختکاری در پیاده روها و بلوارها جز سرانه فضای سبز حساب نمیشه!! من نمیدونم دلیل این قانون چیه اما فقط با یک نگاه مختصر به خیابان های زیبای شهر اولین چیزی که جلب نظر می کنه درختان بلند و سرسبز آنهاست و شهرداری باید بدون توجه به این قانون اقدام به درختکاری در همه خیابان ها و بلوارهای شهر نماید زیرا به زیباسازی شهر و البته تغییر آب و هوا بسیار کمک می کند..

    سوم سامان دهی هر چه سریعتر رودخانه خشک بدون توجه به وضعیت سد تنگ سرخ

    شیراز از قدیم به دو چیز معروف بوده که متاسفانه هیچ وقت به این دو توجهی نشده است یکی پایتخت فرهنگی ایران (که هنوز یک سالن اجتماعات بدربخور بزرگ،یک سینمای چندسالنه و یک سالن تئاتر نداره اسمش هم هست پایتخت مثلا فرهنگی!!!!!)
    دیگه شهر گل و سبزه که خدا رو شکر هر روز خبر سوختن یه باغ رو می شنویم و دریغ از ساخت یک پارک جدید با درخت (نه چمن!) و یا درخت کاری در دامنه کوه های شیراز و پیاده رو ها و بلوارها!!)

    در کل با این وضع و بدون توجه به دو موضوع فوق تا سال ۱۴۰۰ حتی اگه کل خیابان نادر و ملاصدرا دو طبقه بشه، چهار خط مترو راه اندازی بشه و چندین تقاطع غیر هم سطح ۵ طبقه هم ساخته بشه باز هم شیرازاز جایگاه واقعی اش بسیار عقب است.

  8. ساخت و ساز واحدهای تجاری از ارکان توسعه صنعت هست . چون تولیدات واحدهای صنعتی در مجموعه های تجاری باید به فروش برسه پس با پیشرفت ساخت و ساز تجاری محصولات صنعتی بیشتر در دید عموم قرار میگیرن و این باعث پیشرفت صنعت هست
    در این ۸ سال باقیمانده تا سال ۱۴۰۰ شیراز باید با سرمایه گذاری در زمینه های گردشگری و ساخت هتل و مجموعه های تفریحی و تجاری مدرن و در کشاورزی نوین و صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و فولاد و صنایع مادر و معدن به بهره وری کامل برسه تا سرامد تمام شهرهای ایران باشه .
    در مورد گردشگری با ساخت مجتمع های شهر عتیق و شهر پایدار و بند چنارراهدار و سد تنگ سرخ و پارکهای ابی صدرا و حسینی الهاشمی و پارکهای با وسعت ۵۰ و ۶۰ هکتار و مجمعوعه باغ موزه مشاهیر ایران و جهان و مجموعه سعدی شناسی و مجموعه تاریخی نیکان و مجموعه اب رکنی ودر قسمت توریست سلامت با راه اندازی بیمارستانهای پیوند اعضا و سوانح سوختگی و اعصاب و روان و ساختمان جدید بیمارستان نمازی شیراز میتونه خودشو در کشور سرامد کنه .
    در مورد مجتمع های تجاری با راه اندازی کامل مجتع خلیج فارس و سعدی و مشیرو دوستان و نگین و افتاب ۲ و ……به افق چشم انداز برسه .

  9. با سلام خدمت مدیر سایت اگه ممکنه ی جلسه در مورد سیستم روشنایی خیابانها و بلوارها بزارید این چراغها فکر کنم در زمان قاجاریه نصب شده و طی این چند سال فقط چراغهای بلوار چمران رو عوض کردن که زیبایی خاصی به این بلوار داده خواهشن این موضوع را در جلسات مطرح کنید با تشکر

  10. اول از هر چیز باید نقاط قوت و ضعف شهر شیراز بر شمرده بشه سپس نقاط قوت تقویت و نقاط ضعف جبران
    نقاط قوت شهر شیراز:
    ۱. شهریست تاریخی با جاذبه فراوان گردشگری
    ۲. وجود دو دانشگاه برتر ایران، دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز( قطب علمی کشور وپزشکی کشور )
    ۳. شهریست مذهبی، حرم شاهچراغ و …
    ۴. شهری با بیشترین و مدرن ترین مجمتع تجاری در ایران
    ۵. شهری با داشتن چهره های ماندگار و شناخته شده جهانی
    نقاط ضعف شهر شیراز:
    ۱. عقب ماندگی در عمران و شهر سازی نسبت به سایر کلانشهرهای ایران
    ۲. نداشتن و یا نامناسب بودن امکانات تفریحی مانند شهر بازی های روباز ( شادی شهر سابق) پارک های آبی- باغ وحش در خور شهر شیراز
    ۳. کمبود پارک های جنگلی و کوهستان
    ۴. عدم اتمام طرح های عمرانی کلان اعم از مترو و ورزشگاه
    ۵. صنعتی نبودن
    ۶. نامناسب بودن خطوط اتوبوس رانی و نبود خطوط brt
    ۷. نبود تله کابین با وجود اینکه ۴ طرف شیراز کوه قرار داره
    ——————
    حالا با کمی دقت متوجه میشیم که درون نقاط قوت نابسامانی های فراوانی وجود داره که اگر تصحیح بشه جای امیدواری داره
    ۱.ضعف در مدیریت مسافران و گردشگران
    ۲.ضعف در مدیریت توزیع مناسب مراکز درمانی و تجمع نامعقول آن در بولوار زند و خیابان های اطراف
    ۳. نامناسب بودن چهره شهر در اطراف حرم شاهچراغ و کندی عملیات عمرانی در این اماکن
    ۴. ضعف در مدیریت توزیع مناسب مجمتع های تجاری و ساخت آن ها در مکان های نامناسب با عرض کم خیابان و نبود پارکینگ به ویژه خیابان عفیف آباد و معالی آباد
    ۵. عدم بها دادن به چهره های سرشناس و ماندگار شهر شیراز نظیر وجود نداشتن تندیس حافظ- کوروش- مرحوم نمازی- کریم خان زند و …
    در مورد نقاط ضعف کنونی
    در ۳ سال اخیر با حضور مهندس پاک فطرت کارهای خوب و گاه عظیم در سطح شهر انجام شده که با امید به این موضوع که اگر همین روند تا ۱۴۰۰ ادامه داشته باشه شیراز از نظر عمرانی جز ۳ شهر برتر ایران خواهد شد
    و اما صنعتی شدن شیراز که ممکنه تبعات جبران ناپذیری داشته باشه
    ۱. افزبش آلاینده های هوا
    ۲. مهاجرات کنترل نشده به شهر شیراز
    راهکار : ساخت کارخانه در کل استان پهناور فارس از شمالی ترین نقطه گرفته تا سواحل زیبا خلیج پارس بدین ترتیب به جای با یک شهر صنعتی آلوده سر و کار داشته باشیم یک استان با نرخ بیکاری زیر ۳ درصد و مهاجرت معکوس خواهیم داشت که در آن صورت هم اهالی شهر شیراز و هم استان فارسی ها راحت تر خواهند بود.

    • عالی گفتی داداش خیلی خوب بیان کردی و تقریبا همه چیزارو گفتی.

    • این ها رو هم اضافه کنید
      شهر سلامت باید زودتر تکمیل بشه
      با ساخت دریاچه مصنوعی در شمال و و همچنین وجود دریاچه مهارلو میشه خیلی بهتر از این ها از این امکانات بهره برداری کرد
      باید به پیست اسکی در شمال شیراز(سپیدان) و همچنین تفریح گاه هایی مثله آبشار مارگون و دشت ارژن برای شهروندان شیرازی و هم استانی ها بیشتر رسیدگی و شکوفا کرد
      باید آزاد راه ها به سمت شمال و جنوب ساخته بشن
      وجود راه آهن در استان باید عاملی برای توسعه تجارت و صنعت در کنار مسافرت شهروندان و هم استانی ها و جذب گردشگر باشه
      بیمارستان ها باید خیلی بیشتر بهبود پیدا کنن و امکانات بیمارستانی الان خیلی خوب نیس
      برخلاف اینکه ما پزشکان خیلی زیادی داریم
      ایجاد یک منطقه آزاد تجاری در فارس باعث رونق فارس میشه
      باید ساختمان های اداری از منطقه مرکز شهری دور بشه
      خیابان های اصلی شهر مثله پارامونت- مشیر-نادر- سینما سعدی و… تا خود زند که باریک هستن باید سر و سامان بگیرند و وضعیت درستی به حال اونها اندیشیده بشه
      باید همه مغازه های قدیمی رو در یک محیط جدید و زیبا در عین حال سنتی با امکانات مدرن تعویض کنن و اون مغازه ها رو تخریب کنن و فضای رفت و آمد و یا ماشین رو کافی رو بوجود بیارن و همچنین از ظاهر نازیبای اون مناطق تبدیل به ظاهری کاملا زیبا کنن همچنین عدم وجود فضای سبز در اون منطقه بیداد میکنه
      باید خیابان هایی که در اونها هنر و معماری و عمران و طبیعت دست به دست هم میدن استفاده کنن
      مثله خیابان هایی که در کشورهای خارج میبینیم مثه خیابان شکوفه گیلاس در آمریکا یا خیابان آب و یا خیابان گل و خیابان نور و خیابان آینه وخیابان چمن و…
      باید آنقدر وسایل حمل و نقل عمومی کافی باشه + پارکینگ که مردم به صورت خودآگاه وناخودآگاه نیازی به استفاده از ماشین های شخصی در اون نواحی نبینن
      پارک های بزرگ و… در جنوب شهر و مرکز شهر و شمال شهر خیلی لازمه و پارکهایی که مردم خیلی راحت بتونن توش از این سر شهر به اون سر شهر برن بدون برخورد با یک چهار ر اه (حتی در چهار راه ها راهی جداگانه به اونها اختصاص بدیم)
      کتابخانه و دوچرخه های کرایه ای باید درشهر زیاد بشه
      وسایل نقلیه عمومی باید زیاد و همچنین کارامد باشه
      باید اتوبوس هایی هم باشه که تشخص با سوار شدن اونها خیلی راحت از اینور شهر به اونور شهر بره
      تصور کنید شخصی قصد داره از فلکه فرودگاه بره صدرا و یا از میدان گلستان بره شهرک گلستان
      چند تا اتوبوس باید سوار و پیاده بشه تا به مقصد برسه؟؟
      وضعیت سینماها بهبود پیدا کنه و پردیس های سینمایی ایجاد بشه
      به وضعیت های فرهنگی شهر توجه خاصی بشه
      و کاری نکنن که حافظ و سعدی مثله شاعران معمولی ایران بشن
      به بناهای تاریخی اهمیت خاصی بدن
      به بناهای مذهبی هم اهمیت خاصی بدن و از ساخت بازارهای عظیم کنار اونها خوداری کنن
      روخانه شک رو هرچه زودتر آباد کنن
      (الان بفل حاظیه دارن یه گود برداری عظیم میکنن که حاکی از یه ساختمون سازی عظیمه و این یعنی نابودی حافظیه! کی مسئول این جنایته؟ تو اصفهان یک کیلومتر اونور تر داشتن یه ساختمون ۸ طبقه می ساختن خودشونو کشتن و حالا بقل حافظیه دارن یه
      همچین کاری میکنن و کسی چیزی نگفته؟ امیدوارم اشتباه کنم!)
      و…
      به امید سربلندی شیراز و شیرازی

  11. ممنون از زحماتتون با اینکه هنوز خیلی سایت خوبی هست ولی احساس می کنم برای آینده نوع آوری نیاز داره،

  12. ببینید،بیشتر از اینکه یک اعضای شورا بخواهد نظر شخصی بدهد باید شورا یک کمیته متخصص مشورتی داشته باشد تا تصمیم های کارشناسی اونجا به بحث گذاشته شود و چند برنامه رو به احتساب معایب و محاسن به شورا ارائه کنند و شورا یکی از اون برنامه ها رو جهت یک دهه پیشرفت انتخاب کند.

    جدای از این بحث ها،بنظر شخصی من که میتونه در راستای یکی از اون برنامه ها قلمداد بشه،اینه که خود شهر شیراز نباید بعنوان شهری صنعتی در نظر گرفته بشه. چرا که شیراز از دیرباز شهری فرهنگی،خدماتی و توریستیاست پایتخت فرهنگ و تکنولوژی ایران قلمداد میشود و بهتر است روی این موارد سرمایه گذاری بشه و بحث صنعتی شدن رو وسعت بدیم به استان،لزوما دلیلی نداره برای صنعتی شدن یک استان،صنعت مختص مرکز استان باشه و چه بهتر که پتانسیلی توریستی و فرهنگی و شهری مدرن معرفی گردد در برنامه ها و این شهر همچنان از آلودگی های زیست محیطی پاک بمونه و بعنوان شهر پاک ایران زمین لقب بگیره و صنعت رو در شهرستان هایی با فاصله بیش از ۱۰۰کیلومتری از شیراز(فاصله کمتر یا بیشتربسته به نظر کارشناسان) تعریف بشه و شهرستان های مد نظر هر یک صنعتی درخور قابلیت ها و پتانسیل خود داشته باشند که این امر می تواند جدا از پیشرفت متوازن استان و عدم مهاجرت به مرکز به مهاجرت معکوس هم کمک شایانی کند.

    در آینده شیراز هم بنظر من مهمترین وظیفه شهرداری توسعه سریع و دسترسی تمامی نقاط شهر به سیستم حمل و نقل سریع درون شهری(مترو و مونوریل) باید باشد تا با دسترسی این چنین مزیت هایی از جمله کاهش آلودگی های زیستی،کاهش تصادفات و کاهش ترافیک و زمان سفر و استفاده بهینه از وقت و نشاط اجتماعی و کاهش هزینه های عمرانی جهت ساخت تقاطع های جدید و تونل ها گسترش خیابان ها به جهت استفاده عمومی از مترو اشاره کرد و این کاهش شدید هزینه ها میتواند در امر زیباسازی سرمایه گذاری شود.
    بطور مثال میتوان با اندکی تغییر در هزینه کرد پروژه های عمرانی به سمت ساخت مترو و سرمایه گذاری سالانه ۷۵۰میلیاردی از طریق اوراق مشارکت و فاینانس و سرمایه گذاری شهرداری شیراز می توان در مدت ۴ سال سه هزار میلیارد تومان در پروژه مترو سرمایه گذاری کرد که در همین مدت ۴سال میتوان خطوط باقی مانده را نیز افتتاح نمود.(کاری که دوبی در همین مدت ۴سال تمامی شهر را به خطوط مترو متصل کرد)
    و از سال پنجم میتوان با کاهش شدید ترافیک در شهر و استفاده عمومی از مترو بدلیل دسترسی در تمامی نقاط شهر در برنامه پروژه های عمرانی نیز تجدید نظر نمود و بطور کاملا هدفمندتر و شکبل تری این پروژه ها رو اجرا نمود.
    با آرزوی توفیق برای همه مسئولین و آبادانی شیراز شهر راز و ایران سرزمین زیبایی ها

    • باهات کاملا موافقم ولی تصحیح کنم که الان در شهر بزرگ صنعتی سیراز در سمت پل فسا و یا در سمت مرودشت آلودگی آنچنانی وجود نداره
      ولی باید از اقتصاد استان بهره برد البته به طور صحیح!
      الان با نگاهی به کتاب های اطلس استانی میتونین ببینین که سهم استان فارس در دارابودن معادن از استان هایی مثله اصفهان و.. بیشتره و در حد کرمانه ولی از نظر میزان کارگر و … در حد پایینی قرار داره و بیشتر فعالیت در معادنش هم به شن و ماسه و سنگ های تزیینی برمیگرده
      و همچنین از لحاظ دامداری باید توسعه خیلی بیشتری پیدا کنه
      و کشاورزی هم باید اصولی انجام بشه نه اینکه با مصرف نابجا در برهه ای از زمان باعث نابودی دایمی کشاورزی استان بشیم

  13. با سلام
    برای پیشرفت واقتصاد یک شهر میتوان صنعت های توریستی تفریحی وتوریستی سلامت وتوریستی تاریخی وتوریستی ورزشی را گسترش دادو نیاز به صنایعی که باعث الودگی محیط زیست شود نیست با یک برنامه ریزی اصولی وصحیح وجذب سرمایه گذار داخلی وخارجی وتشکیل گروه های سرمایه گذار وجذب پولهای سرگردان مردم استان میتوانیم سبز ترین شهر خاورمیانه شویم و نیازی به صنایع الوده نداریم فقط بایدفعل خواستن را مردم ومسئولین انجام دهند.

  14. شهر مردمان با فرهنگ در تمام زمینه ها …

  15. شیراز هنوز خیلی زیاد کار داره در زمینه های (توسعه عمرانی-زیباسازی-ترمیم بافت فرسوده-فضای سبز-تفریحی-و…….)
    این روند ساخت تجاری زیاد درست نیست در جاهای پر رفت وامد و بدون امکانات رفاهی و فضای سبزو پارکینگ کم -نبود امکانات تفریحی و…….

  16. امین جان این سوال که شما چقدر به آینده شیراز امیدوار هستید؟
    در درجه اول بستگی به مسائل و وضعیت کلان کشور داره. اگر تحریم ها برداشته بشه و اقتصاد دوباره رونق بگیره و با انزوا و رابطه ی خصمانه با کشورهای دنیا کنار گذاشته بشه اونوقت می شه امید بسیار داشت که شیراز با جذب سرمایه گذار ها طرح های بزرگی مثل شهر سلامت رو به سرانجام برسونه و با جذب توریست رونق به بازرار و کسب و کار شیرازیا برگرده و شهر جان تازه ای بگیره.
    در ادامه ما انتخابات مجلس رو داریم که باید با هوشمندی مردم از ورود افرادی با تفکرات بسته (مثل جناب هاجری) جلوگیری بشه.

    شیراز ۳ راه داره

    ۱_صنعتی شدن
    ۲_توریستی شدن
    ۳_تجاری و بازرگانی شدن

    یک شهر می تونه در عین حال تمام این راه ها رو بره اما باید اولیت بندی بشه.محور توسعه شیراز در درجه اول کدام خواهد بود؟
    اگر نظر منو بخواید شیراز می تونه در درجه اول توریستی باشه چون همه ی فاکتورهاشو داره و با این همه جاذبه نمی تونه توریستی نباشه همچنین پتانسیلهایی در زمینه توریسم پزشکی داره که با شهرک سلامت می تونه بالفعلش کنه

    در درجه دوم بازرگانی و تجاری می تونه باشه.فراموش نکینم ثروتمندترین شهرهای جهان صنعتی نیستند بلکه تجاری هستند(مثل دوبی و شانگهای چین و هنگ کنگ و…) و برخلاف نظر جناب هاجری مهمترین فاکتور در تجاری بودن یک شهر تعداد واحدها و مجتمع های تجاریشه .اگر قراره یک شهر واقعا بازرگانی بشه هرچقدر مجتمع تجاری داشته باشه بازم کمه.فاکتور مهم دیگه نزدیک بودن به آبهای بین المللی است که با اتصال فارس به دریا این موضوع هم محقق شده گرچه اگر حتی این اتفاق هم نمی افتاد شیراز همچنان نزدیک ترین کلان شهر خوش آب و هوا به خلیج فارس هست.راه آهن شیراز بوشهر و شیراز بندرعباس و عسلویه هم می تونه بسیار کمک کنه.

    در درجه سوم شیراز می تونه صنعتی باشه.اما صنعتی متناسب با وضعیت و موقعیت شیراز.بعنوان مثال صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی, صنایع تولید دارو و گیاهان دارویی,صنایع الکترونیک.خوشبختانه این نوع صنایع نسبت به صنایع دیگه کمتر باعث آلودگی هوا می شن و در عین حال می تونن تعداد بیشتری رو جذب کار کنن چون برای راه اندازی و در ادامه توسعه دادنش نیازی به اینکه حتما دولت سرمایه گذاری کنه نیست.فقط باید سرمایه دارهارو مجاب کرد که بیان و پولشون رو اینجا به کار بندازن.

    و اما جایگاه اصلی شیراز, قله ی فرهنگ و ادب ایران زمین است.شیراز بعنوان زیباترین شهر ایران شایستگی پایتخت فرهنگی بودن این سرزمین رو داره. امیدوارم با گسترش فضای سبز و اتمام طرح های ترافیکی و عمرانی و اجرای پروژه های فرهنگی و گردشگری و تفریحی شیراز همچنان زیباترین شهر ایران بمونه و در این راه پیش بره.جایگاه شیراز حتی بعد از مشهد هم قرار نمی گیره چه برسه بعد از شهری با مشخصات قم.امیدوارم روند تغییر هویت شیراز متوقف بشه و بجای تنزل جایگاه شیراز و شماره و عدد گذاشت بر روی نام شیراز, جایگاه اصلی این شهر به رسمیت شناخته بشه و عنوان پایتخت فرهنگی به این دیار برگرده.مسولیت تحقق این هدف در درجه اول بر گردن خوده مردم شیرازه.

  17. به نظر من مهم ترین شاخصه ای که در شیراز باید روش کار بشه میتونه ایجاد علاقه و فرهنگ دوست داشتن شیراز و استان فارس بین مردم استان و شهر شیراز باشه یعنی چی ؟ یعنی اینکه تک تک مردم این شهرو استان به مسائل شهری و عمرانی و تاریخی و فرهنگی و ادبی آگاه بشن و براشون این مسائل مهم بشه و پیگیری کنن نه اینکه بی تفاوت باشن و در عمل فعل خواستن برای سازندگی شهر و استان و کشو ر رو صرف کنن.نه اینکه ندونن دهکده المپیک کجاسات یا مثلا بی تفاوت به عدم میزبانی شیراز در جام ملت ها نباشن یا مثلا سرنوشت باشگاه های شهرشون براشون مهم باشه یا مثلا براشون فرق داشته باشه که اینجا دارن بلوار میسازن یا بزرگراه یا ارزش ادبی و فرهنگی حافظ و سعدی براشون نهادینه بشه یا براشون مهم باشه که قصردشت داره نابود میشه نه اینکه از دور بشینیم و ایده آل گرایانه صحبت کنیم باید تک تک ما ها دوستان و آشنایان و همشهریانمون رو آگاه کنیم و منافع شهرو استان رو بر منافع شخصی ارجحیت بدیم و اگر یک روز به این اگاهی رسیدیم خودبه خود خیلی از مسائل شهری و فرهنگی حل میشه . شهروند به خودش اجازه نمیده مثلا سد معبر کنه یا ترافیک راه بندازه یا آلودگی صوتی راه نمیندازه و نمیذاره شهرش نادیده گرفته بشه از این طریق قرهنگ شهردوستی و افتخار در این شهر بر فرهنگ بیگانه پرستی و غریب نوازی و بی خیالی پیروز میشه و هرکس هم که به این استان و شهر وارد میشه دیگه نمیتونه فرهنگ روستا یا شهرش رو پیاده کنه و مجبور میشه به اصولی پایبند بشه و از طرفی مسئولان هم که از دل همین شهروندان خواهند بود به خود اجازه تخطی و اشتباه نمی دهند زیرا میدانند که مورد بازخواست از طرف مردم قرار خواهند گرفت و دیگر نمی توانند با سکوت از ناآگاهی مردم سواستفاده کنند و بدین صورت میتونیم به پیشرفت شهر و استانمون خوش بین باشیم دیگه در آن روز نیاز نیست درمورد عناوین و القاب با سایر شهرها مجادله کنیم چون دیگر خود به خود به این عناوین شایسته سزاوار خواهیم شد حال نیز شایسته هستیم اما همیت و خواست کلی برای پس گرفتن نداریم .

  18. ۱- نابودی کامل باغات قصرالدشت
    ۲-هجوم گسترده مهاجران به شهر (در نتیجه نابودی کامل فرهنگ شیرازی)
    ۳-گسترده بی رویه شهر (به ویژه در سمت شرق)
    ۴-ترافیک گسترده
    ۵- پیوستن شیراز به شهرهای آلوده
    ۶-نابودی کامل بافت تاریخی شیراز
    ۷- و ….
    و اما
    ۸- افتتاح فاز یک خط یک مترو !!!
    ۹- افتتاح چندین پل و زیر گذر (که البته شهر های رقیب به مراتب در این زمینه پیشرفت داشته اند)
    ۱۰-افتتاح ناقص چندین تونل !!!!
    ۱۱- ساخت تعدادی هتل که باعث عدم ثبت مکانهای تاریخی در یونسکو خواهد شد و البته به دلیل عدم وجود گردشگران عمدتا خالی هستن.
    ۱۲- و دیگر هیچ ….

  19. نظر ر.ا.ش را بیشتر میپسندم چون به ریشه مشکلات اشاره میکنه و در اون مفهوم توسعه پایدار احساس میشه .ما هر طور بخواهیم آینده را مهندسی کنیم باز به نوعی آزمون و خطاست یا هیچ وقت نمیتونیم طرح جامعی رو ارائه بدیم . اما اگر یک سیستم خودش خودش رو نقد و ارتقا بده همه مشکلات حل میشه . باید این اعتراف تلخ رو بکنم بنده و همشهریانم نسبتا دغدغه های سطحی تری داریم و بیشتر گرفتار چشم و همچشمی های بی ارزش شدیم . پس ای کاش مسئولان این سوال را در برار خود قرار دهند چگونه میتوانم ذائقه مردم را به سمت جاه طلبی جمعی و دغدغه مند بودن و تفکر عمیق و آینده نگرایانه سوق بدهم ؟چگونه میتوانم فرهنگ نقد و جرات انتقاد کردن مردم از خودم را پرورش دهم ؟آن موقع هست که دیگر لازم نیست نگران افراط و تفریطها باشیم و اقتصاد مردم از دلالی و راحت طلب به سمت تولید و کار آفرینی میره ثروت براساس لیاقت واقعی توزیع میشه شهر صاحب شخصیت اجتماعی میشه و میتونه رویداد های فرهنگی رو مدیریت کنه و صادر کننده مکتب خودش باشه. پس تفکر (روزی کسی خواهد آمد و حق مارا خواهد گرفت)را رها کنیم و برای سوال بالا که چه کنم تا تفکر رقابتی و دلسوزانه را در بین همشهریانم رخنه دهم جواب پیدا کنیم.

  20. ۱.توسعه ی حمل و نقل عمومی:
    ۱-۱:راه اندازی خطوط تعریف شده ی مترو
    ۲-۱:هوشمند سازی اتوبوسرانی از طریق تجهیز اتوبوس ها به سیستم های موقعیت یابی(GPS) و ایجاد ایستگاههای هوشمند به منظور مانیتورینگ کردن مکان اتوبوس ها و زمان رسیدن اتوبوس ها به ایستگاه.
    ۳-۱:هوشمند سازی تاکسیرانی از طریق تجهیز تاکسی ها به سیتم های مسافت سنج ماهواره ای و پرداخت الکترونیکی
    ۲.توجه ویژه به فضای سبز و گردشگری و ورزش
    ۱-۲:ساماندهی رودخانه خشک و رودخانه ی جنوب شیراز
    ۲_۲:تامین آب مورد نیاز فضای سبز شهری از منابع پایدار
    ۳-۲.توجه ویژه به بحث توریست
    ۴-۲.راه اندازی پارک های گردشگری و مجهز به وسائل بازی
    ۵-۲.راه اندازی تله کابین
    ۶-۲:راه اندازی ورزشگاههای نیمه تمام
    ۷-۲:احداث زمین ها و سالن های مجهز ورزشی در محله ها
    ۳.توجه به مبحث ترافیک:
    ۱-۳:احداث پل های استاندارد به منظور حذف گره های ترافیکی
    ۲-۳:احداث مسیرهای دسترسی آسان به راههای خروجی شهر
    ۳-۳:ایجاد پل های مکانیزه ی عابر پیاده
    ۴-۳:حذف سرعت گیرهای غیر ضرور، تسطیح و خط کشی خیابان های شهر و عریض کردن خیابان های تنگ
    ۵-۳:تکمیل رینگ های شهری
    ۴.توجه به بحث بهداشت شهر:
    ۱-۴:انتقال صنایع آلوده کننده از قبیل پشم شیشه و کارخانه ی سیمان و روغن نباتی به خارج از شهر
    ۲-۴:اتصال منازل به سیتم فاضلاب شهری و پوشاندن جوی های آب و جمع آوری آب های سطحی
    ۳-۴:بالا بردن کیفیت آب شرب شهر از طریق حذف کلر در سیستم تصفیه ی آب و استفاده از روش های نوین در تصفیه ی آب
    ۴-۴:ساخت و تجهیز و نوسازی بیمارستان ها
    ۵.توجه به مبلمان شهری و نظم بخشیدن به نماهای بیرونی ساختمان ها
    ۶.توجه به منابع درآمدزایی شهر و استان
    ۱-۶:احداث بزرگراهها
    ۲-۶:احداث خطوط ریلی
    ۳-۶:احداث ایستگاههای قطار نزدیک منابع صنعتی شهر و فرودگاه
    ۷.توجه به فرهنگ عمومی و شهر نشینی
    ۱-۷:آموزش های عملی و نه تنها شعارگونه
    ۲-۷:ایجاد مراکز فرهنگی از قبیل کتابخانه های تخصصی و عمومی و سالن ها و مراکز مذهبی

  21. سلام
    کارهایی که الان شیراز به نظر من که شهروند این شهر هستم به شدت به اون احتیاج داره :
    ایجاد مبلمان شهری مناسب
    ایجاد سیستم حمل و نقل مناسب
    و از همه مهمتر این هست که مسولین سری هم به طرحهای نیمه تمام بزنن که خیلی منظره بدی تو شهر دارن

  22. شیراز شهر صنعتی نبوده و نباید به این سمت برود که آن روز دیگر نابودی این شهر زیبا خواهد بود.

  23. doroste ke proje haye omrani va shahr sazi komak ziadi be shahrvandan mikone ama mohem tar az dashtan refahe shahri dashtan shoghle ke tanha rahesh ine ke sarmaye dar haye shahr ro tashvigh be sarmaye gozari tooye sherkat haye mokhtalef va karkhane haye mokhtalef konim age sood dar an zamine bishtar bashe shiraz dar sanat pishrafte ziadi mikone

  24. برنامه ریدی کوتاه مدت، میان مدت و طولانی مدت. البته قبل از هرچیزی لازم هست که به صورت اورژانسی چن تا برنامه در شهر انجام بشه:
    ١) محور خیابان زند نماینده کل شهر شیرازه اگه اتفاقی اینجا بیافته تقریباً در کل شهر تاثیرگذار هست. معزلات این قسمت ترافیک و فرهنگ شهری اون هست یک سری کارهایی هست که تقریباً خرجی نداره سریع جواب میده ولی بسیار موثر هست. اقدامات لازم در خیابان زند:
    ١-١) تکمیل سریعتر پیاده روها ویکنواخت کردن کل پیاده روهای خ زند از نمازی تا شهرداری، یعنی یک فرد پیاده وقتی از نمازی حرکت میکنه تا وقتی به شهرداری میرسه با یک نوه سنگفرش برخرود داشته باشه نه اینکه هر قسمت برای خودش رنگی و شکلی. لازم هست این مسیر اولویت طراحی با افراد پیاده باشه نه ماشین. البته در ساخت این پیاده روها کیفیت به شدت مورد دفت باشه یعنی یک بار کار بکنن با کیفیت ولی برای بیست سی سال. قسمتهایی از پیاده روهایی که جدیداً ساختن سنگها دارن کنده میشن.
    ١-٢) جلوگیری از ورود وسایل نقلیه به خصوص موتورسیکلتها به پیاده روها. تقریباً همه مردم از وضعیت موتورسوارها در سطح شهر ناراحت هستن. خیابان زند در تمام قسمتها بخصوص قسمتهایی که بازسازی شدن شاهد تردد موتورسیکلتها با سرعت بالا در پیاده رو هستن جالبتر اینکه پلیس هم ایستاده!!!!!!!!!! و هیچ واکنشی نشون نمیده!!!!!!!!!!! لازم هست به هر روشی شهرداری پلیس رو وادار به برخورد با این موتورسواران متخلف بکنه از طریق وزارت کشور از طریق روزنامه و صدا و سیما
    ١-٣)ایجاد پارکینگهایی در حاشیه پیاده روها در کنار خیابان برای موتورسیکلتها. مشخصات این پارکینگها: کنار خیابان باشند مثلاً بین باغچه های کنار پیاده روها فضاهایی هستن که استفاده ای ندارن با قرار دادن میله هایی افقی میتوان این قسمتها رو برای پارک موتورسیکلت جدا کرد، هر موتورسیکلتی که خارج از این محوطه ها پارک کنه فوراً توقیف بشه، فاصله این پارکینگها مناسب باشه
    ١-۴) ایجاد پارکینگهای مکانیزه شبیه پارکینگ کنار هتل هما در محوطه ارگانها وادارات موجود در خیابان زند. اینکار موقتاً بار ترافیکی خیابان زند رو کم میکنه و اون رو از حالت یک پارکینگ عمومی در میاره هر وقت هم که لازم بود مبشه این پارکینگها رو جابجا کرد. چیزی که الان چهره خیابان زند رو خیلی زشت کرده اینه که کلاً هر چی نگاه میکنی ماشینهای پارک شده در حاشیه خیابان رو میبینی که به شدت چهره خیابان زند رو زشت کرده
    ١-۵) خط ویژه اتوبوس مزایایی رو هم داره یکی اش اینه که رفت و آمد پیاده در عرض خیابان رو منظم کرده. قبلاً شما هر جایی رو تو خیابون میدی که چن نفر دارن از خیابون رد میشن واین هم چهره شهر رو زشت میکرد . کلاً چیزی که چهره خیلی از خیابونهای کشورهای اروپایی رو زیبا کرده و در بدو ورود به چشم میاد نظم و ترتیب هست. باید از ورود موتورسیکلت و عابر پیاده به داخل این خط ویژه جلوگیری کرد
    ١-۶)رعایت دقیق سرعت اتوموبیل در خیابان زند با نصب دوربینهای ثبت سرعت.
    ١-٧)آسفالت یکدست و خط کشی زیبا و با کیفیت خیابان زند بعد هماهنگی با کلیه دستگاههایی که در خیابانها تاسیسات دارن . اگه خط کشی و عرض خیابان در کل مسیر نمازی تا شهرداری یکی باشه و یکنواخت خیلی زیباتر میشه
    ١-٨)ایجاد دو پایانه اتوبوس در میدان نمازی و میدان شهرداری. ارتباط بین این دو پایانه فقط از طریق اتوبوسهای بی آر تی باشه مثلاً هر دو دقیقه یک اتوبوس از مبدا حرکت کنه و در ایستگاههای بین راهی توقف داشته باشه این اتوبوسها باید از نظر ظاهری یکنواخت ، زیبا ، دارای امکانات کامل شامل کولر باشن و مخصوص همین قسمت از شهر باشن یعنی مرتب از نمازی به شهرداری در حال رفت و برگشت . و در خط ویژه
    ١-٩) ساماندهی وضعیت تاکسیهای مسیر زند تا شهرداری:
    ١-٩-١) انتخاب محلهایی در خروجیهای خیابان زند برای استقرار تاکسیهای خطی مثل ابتدای ملاصدرا ابتدای بیست مترس ابتدای مشیرفاطمی و…. محل این ایستگاهها باید طوری انتخاب شود که موجب ترافیک نگردد و در ضمن باید از سوار کردن مسافر توسط تاکسی ها و مسافربرها در این مناطق جلوگیری شود، در حال حاضر مقدار بسیار زیادی از ترافیک خ زند به خاطر مسافربرهایی هست که در جاهایی مثل ورودی ملاصدرا به زند توقف میکنن
    ١-٩-٢) انتخاب محلهایی در خ زند برای سوار و پیاده کردن مسافر در حاشیه خیابان و ایجاد توقف گاه موقت در این محلها
    ١-٩-٢) کنترل مکانیزه با دوربین های ثبت تخلف در خیابان زند. تقریباً با اطمینان میتوان گفت که پلیس در طرحهای این قسمت با شهرداری همکاری نخواهد کرد پس با نصب دوربین میتوان این نقیصه را جبران کرد. در ضمن لازم است که تا چند ماه بصورت گسترده در تلوزیون رادیو و نصب بیلبورد در خیابان زند از نصب دوربین اطلاع رسانی کرد . مثلاً با این مضمون: همشهری گرامی، دوربینهای ثبت تخلف در خیابان زند نصب شده است. لطفاً از توقف در حاشیه خیابان حتی برای مدت کوتاه خودداری فرمایید.

  25. خدا کنه ما بجز حرف زدن عمل هم بکنیم.اونوقت شیراز میشه گلستان.یک شهر ا تک تک اعضای اون درست میشه.پس هر یک از اعضا باید از خودشون شروع کنن.تا جایی که میتونید فرهنگ سازی کنید و فرهنگ های جدید و مناسب یاد بگیریم و به هم اموزش بدیم.اونوقت شهر خودبه خود به سمت پیشرفت حرکت میکنه.

  26. دوستان خلاصه و جمع بندی شده بنویسند که در حوصله بقیه دوستان هم باشه که با نظراتشون آشنا بشن.

  27. به نظر من :
    ۱- افزایش کیفی فرهنگ شهروندی و شهرنشینی و درگیر کردن شهروندان مناطق مختلف شهر با مسائل محلات، مناطق و شهرشان.
    برای این کار بایستی هویت محله های شهر را با ایجاد شوراهای محله به آن بازگردانیم(مثل کاری که در چهار سال اخیر در تهران انجام شده).
    این کار جدا از اینکه باعث افزایش مشارکت و همکاری شهروندان در مناطق اطرافشان میشه، امنیت محلات را هم بیشتر میکنه.
    ۲- افزایش (کمیت به همراه کیفیت) امکانات عمومی از جمله خطوط بی آر تی، کتابخانه، مساجد، پارک، مسیرهای دوچرخه سواری.
    ۳- هویت دادن به نما و معماری ساختمان ها و ابنیه شهر.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.