دکتر جعفر قادری، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه شیراز- نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی: پی گیری بازگرداندن بخشهایی از قسمتهای جداشده از فارس در کنار خلیج فارس که تا سال ۱۳۴۲ جزئی از این استان بوده است و ساحلی شدن این استان دارای، دلائل قوی و محکمی است که باعث شده تا این موضوع به یک موضوع ملی تبدیل و نه تنها در این دولت بلکه در همه دولتهای بعد از انقلاب مطرح بوده است. ورود نهادهای تصمیم گیر کلان امنیتی در سطح ملی در کنار هیئت دولت نشان از اهمیت بالای این موضوع دارد. در این مختصر نوشته با اشاره به حقایق موجود به دلایل و منافع این طرح اشاره خواهد شد.
حقایق موجود:
۱- دسترسی به آبهای آزاد بین المللی و حمل و نقل ارزان دریائی روزبروز براهمیت دریاها می افزاید.
۲- استفاده از ذخائر غذائی و معدنی دریاها بعد دیگری از اهمیت دریاها است.
۳- محدودیت دسترسی به آب، نیاز به شیرین کردن آب دریاها را بوجود آورده است.
۴- استان فارس تا سال ۱۳۴۲ یک استان ساحلی بوده و از طریق بخش گاوبندی (شهرستان پارسیان فعلی) به خلیج فارس اتصال داشته است.
۵- استانهای ساحلی کشور، از جمله هرمزگان دارای عمق کافی سرزمینی نیستند، بدین لحاظ از ساحل خود بخوبی استفاده نمیکنند.
۶- با جدائی فارس از خلیج فارس، نام این خلیج، به یک اسم فاقد وجه تسمیه تبدیل شده است.
۷- تامین امنیت در بخشی از ساحل جنوبی کشور، حد فاصل بوشهر تا بندرعباس کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
۸- بخشی از ساحل در جنوب فارس مورد استفاده اقتصادی قرار نمی گیرد.
۹- در استان فارس در مکانیابی واحدهای تولیدی آب بر(با مصرف بالای آب) دقت کافی نشده است.
۱۰- با تسریع در خصوصی سازی و کاهش تصدی دولت، توزیع فرصتهای شغلی به سمت استانی شدن پیش می رود.
۱۱- با تشدید در رقابت های صنعتی، نقش هزینه های حمل و نقل در رقابتی تر شدن صنایع پررنگ تر می شود.
۱۲- جهت گیری توسعه صنعتی آینده کشور، به سمت توسعه صنایع وابسته به مواد اولیه و بازار مصرف خارجی است.
۱۳- حمل و نقل دریایی ارزان ترین شیوه حمل و نقل است.
۱۴- استان فارس با گذشت زمان جایگاه خود را در بین استانهای جنوبی از دست داده است.
۱۵- کریدورهای مهم حمل و نقل کشور(بندرعباس و ماهشهر به داخل کشور) جنوبی – شمالی است تا شرقی – غربی
۱۶- از جنوب به شمال فارس و در ادامه تا شمال کشور، استعداد ایجاد یک کریدور هوایی و زمینی جاده ای و ریلی وجود دارد.
دلایل بازگشت بخشهایی از پارسیان به فارس و ساحلی شدن این استان:
اگر بر الحاق بخشی از پارسیان به استان فارس اصراری وجود دارد، برای این اصرار دلایل محکم و مستندی وجود دارد که به طور اختصار به این دلایل اشاره خواهد شد.
الف- دلایل امنیتی:
در فاصله ۸۰۰ کیلومتری بندربوشهر تا بندرعباس در ساحل خلیج فارس، هیچگونه کانون امنیتی وجود ندارد. لذا در این فاصله، که همجوار با حوزه پارس جنوبی است، کشور با تهدیدات نظامی، مواجهه است. حضور قدرتمندانه استان توانمندی مثل استان فارس در این فاصله درکنار استانهای موجود، این خلا را پر می کند. پیش بینی یگانهای نظامی دریائی برای استان فارس و استقرار واحدهای ستادی این یگانها در شیراز و یگانهای عملیاتی آنها در جنوبی ترین نقطه این استان در کنار یگانهای نظامی دریائی در سایر استانهای ساحلی، نقطه امیدی برای دفاع از مرزهای دریائی است.
ب – دلایل سیاسی:
یکی از دلایل محکم و قوی برای این الحاق، وجه تسمیه پیداکردن نام خلیج فارس است (قبلا نام کشور پارس بوده و بعد از تغییر نام کشور، خلیج فارس در کنار استان فارس قرار داشته است). در گذشته استان فارس به عنوان استان هفتم کشور مشتمل بر استانهای فعلی فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویر احمد، بخشهایی ازهرمزگان و کشور بحرین بوده است و بدلیل ارتباط با خلیج فارس، یکی از استانهای ساحلی بوده است. اگرچه در فرآیند تغییر نام کشور، اسم خلیج فارس وجه تسمیه خود را از دست نداده است ولی با گذشت زمان و جدا شدن استانهای جنوبی از استان فارس، عملا بین استان فارس و خلیج فارس جدایی ایجاد شده است. این جدائی شیطنت هائی را بدنبال داشته است. برای اینکه شیطنت نامگذاری خلیج فارس به نام جعلی خلیج و یا خلیج عربی کمرنگ و از بین برود و بین استان فارس و خلیج فارس فاصله ای نباشد و به تبع آن خلیج فارس یک اسم با مسمی باشد، می بایست دوباره زمینه بازگشت بخش هایی از ساحل خلیج فارس، به استان فارس فراهم، و به این ترتیب استان فارس دوباره یک استان ساحلی گردد.
ج- دلائل اجتماعی و فرهنگی:
۱- وابستگی سیاسی گذشته به استان فارس: تابعیت سیاسی بخش گاوبندی سابق (پارسیان فعلی) به استان فارس تا سال ۱۳۴۲ به عنوان یک بخش از استان فارس و همجواری این واحد تقسیماتی با شهرستانهای فعلی لامرد و مهر در جنوب فارس و عدم وجود مسیرهای ارتباطی مناسب زمینی برای ارتباط با بندرعباس و شهرستانهای شرقی استان هرمزگان، سبب شده تا از نظر فرهنگی و اجتماعی، آداب و رسوم و خلق و خوی اهالی سواحل این محدوده به مردم جنوب فارس شباهت زیادی داشته باشد.
۲- سفرهای اقتصادی و گردشگری به فارس: شهرهای جنوبی فارس، شهر شیراز و بیشترشهرستانهای استان فارس، از دیرباز محل مراجعه اهالی خطه ساحلی جنوب فارس برای رفع نیازهای آنان بوده است.
شهرت و آوازه شیراز در زمینه پزشکی باعث شده تا اهالی سواحل جنوب فارس حتی آنهائی که از این مناطق جلای وطن نموده و برای کار و فعالیت راهی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس شده اند، برای رفع نیازهای درمانی خود به شیراز تردد نمایند.
نیازهای اقتصادی نیز، اهالی سواحل جنوب فارس را به شیراز و سایر شهرهای فارس کشانده است، بگونه ای که بخش عمده ای از نیازهای اقتصادی آنان از فارس تامین می شود.
این اهالی در فصل تابستان که حرارت هوا در آن مناطق تاب و توان مردم را تحلیل می برد، برای تغییر ذائقه و دسترسی به هوای مناسب تر راهی شیراز و سایر شهرهای خوش آب و هوای فارس می شوند. به عبارت دیگر، شهر شیراز منطقه ییلاقی مردم ساحل جنوبی فارس است. درست است که زندگی عشایری در جوامع امروزی چندان نمودی ندارد و حتی خود عشایر نیز از ییلاق و قشلاق سنتی استفاده نمی کنند، ولی زندگی ییلاقی و قشلاقی به شکل جدید آن بین سواحل جنوبی فارس و شیراز، در حال توسعه است.
در نتیجه این ارتباطات، بخش قابل توجهی از اهالی ساحل جنوب فارس که در هر سال، سفرهای زیادی به شیراز داشته و مدت زمان این سفرها تحت تاثیر نیازهای درمانی، گردشگری و اقتصادی، بیشتر از یک روز است، با خرید واحد مسکونی دوم، برای خود در شیراز، یک مکان زندگی ییلاقی فراهم کرده اند.
د- دلایل اقتصادی:
در حالیکه در شرایط فعلی، سواحل جنوبی فارس در استان هرمزگان یکی از صدها منطقه ساحلی این استان است و هیچگونه نقشی به عنوان مبدا صادراتی و وارداتی ندارد، در صورت تداوم ارتباط سیاسی با استان فعلی هیچ اتفاق اقتصادی در این مناطق رخ نخواهد داد. با الحاق ساحل جنوبی فارس به استان فارس، این ساحل تنها منطقه ساحلی و تنها مبدا صادراتی و وارداتی فارس خواهد شد. اگر هیچ دلیل دیگری برای توجه فارس به این ساحل پس از الحاق وجود نداشته باشد، همین یک دلیل کافی است تا این نقطه یک نقطه نورچشمی فارس باشد.
مزایای بازگشت بخشهایی از پارسیان به استان فارس و ساحلی شدن این استان:
برای بازگشت بخشهایی از پارسیان به استان فارس مزیت های زیادی وجود دارد که در اینجا به بخشی از آنها اشاره خواهد شد.
۱- همراستا شدن سفرهای اداری مردم سواحل جنوب با سفرهای گردشگری و اقتصادی آنان
اگر مقصد سفرهای اداری مردم که فعلا به بندرعباس انجام می شود با سفرهای درمانی، گردشگری و اقتصادی آنان که به شیراز انجام میشود، در یک راستا قرار گرفته و با الحاق این بخشها به استان فارس به یک مسیر کشانده شود، قطعا صرفه جوئی زیادی در هزینه ها و وقت خانوارهای ساکن در سواحل جنوب را بهمراه خواهد داشت. علاوه بر اینها این همراستا شدن سفرها تعداد سفرها را کاهش داده و تلفات جانی و مالی کمتری را نیز بدنبال خواهد داشت.
۲- شکل گیری بنادر صادراتی و وارداتی با ظرفیت بالای تخلیه و بارگیری در سواحل جنوب فارس –
این مناطق در شرایط فعلی به عنوان دروازه واردات و صادرات بحساب نمی آیند. اگر این مناطق به فارس ملحق شود، به دروازه ورودی و خروجی کالا از فارس به خارج و بالعکس تبدیل خواهد شد. ایفای این نقش مستلزم احداث بنادر با ظرفیت بالای بارگیری و تخلیه کالا است.
۳- شکل گیری کریدور جنوبی- شمالی از جنوب تا مرکز و شمال استان فارس
در شرایط فعلی کریدورهای مهم کشور جنوبی – شمالی کشور در چند کریدور خلاصه میشوند. در کنار کریدورهای جدیدی که در آینده شروع خواهد شد، به کریدور دیگری که از جنوب فارس شروع و تا شیراز و بخشهای شمالی کشور ادامه خواهد یافت، میتوان اشاره کرد. این کریدور که هم زمینی و هم هوائی است میتواند با خطوط هوائی، جاده ای و ریلی پوشش داده شده و حجم قابل توجهی از بار و مسافر را از خود عبور دهد. فعال شدن این کریدور باعث افزایش فعالیتهای مرتبط با بخش خدمات در استان فارس شده و رونق زیادی به بخشهای کشاورزی و صنعت فارس می بخشد.
۴- امکان توسعه صنایع انرژی بر، آب بر و وابسته به حمل و نقل در جنوب استان فارس
محدودیت دسترسی به آب، عدم دسترسی به حمل و نقل ارزان دریائی و مشکلات دسترسی به مواد اولیه و بازار مصرف خارجی باعث میشود تا بخشهای میانی و شمالی فارس امکانی برای توسعه صنایع آب بر، انرژی بر و وابسته به حمل و نقل نداشته باشند. الحاق بخشهایی از ساحل به فارس باعث میشود تا این صنایع در جنوب فارس توسعه یافته و عقب افتادگی فارس در این زمینه مرتفع شود. این امکان باعث رشد سریع اشتغال، درآمد و تنوع تولیدات صنعتی در فارس خواهد شد. منافع این ظرفیت ایجاد شده به همه شهرستانهای فارس تسری خواهد یافت.
۵- توسعه ظرفیتهای اداری، اقتصادی، اجتماعی و دانشگاهی شیراز و استان فارس
با ساحلی شدن فارس، امکان استقرار بخشهایی ازشرکت نفت فلات قاره، سازمان بنادر و کشتیرانی، شیلات دریائی، نیروی دریائی سپاه و ارتش، رشته ها و مراکز مرتبط با دریاها و اقیانوسها و … در استان فراهم شده و خود همین توسعه های اداری، اشتغال و درآمد زیادی در استان فارس (شیراز و ساحل متصل شده به استان فارس) ایجاد میکند و جایگاه اداری و اقتصادی فارس در بین استانهای کشور نیز ارتقاء خواهد یافت.
۶- امکان تاسیس منطقه آزاد تجاری – صنعتی فارس در ساحل جنوب فارس
در حال حاضر در بیشتر استانهای ساحلی از جمله هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، گیلان و مازندران مناطق آزاد تجاری – صنعتی وجود دارد و بوشهر نیز پیگیر تاسیس یک منطقه آزاد تجاری صنعتی در حوالی شهر بوشهر است. اگر فارس ساحلی نباشد، شانسی برای داشتن منطقه آزاد تجاری – صنعتی ندارد. در شرایطی که هرمزگان دو منطقه آزاد تجاری صنعتی در کیش و قشم دارد، ساحل جنوب فارس بدون الحاق به فارس نمی تواند به یک منطقه آزاد تجاری – صنعتی تبدیل شود. با ساحلی شدن فارس، امکان احداث این منطقه در ساحل جنوب فارس وجود دارد.
۷- کاهش فشار بر منابع آبی در بخشهای میانی و شمالی فارس
اگرچه استان فارس در همه بخشها امکان توسعه دارد ولی به علت کم آبی امکان سرمایه گذاری در همه بخشها را ندارد. در بخشهای جنوبی اگر چه محدودیت دسترسی به آبهای سطحی و آبهای زیرزمینی وجود دارد ولی این کمبود با شیرین کردن آب دریا قابل جبران است. این محدودیت در بخشهای مرکزی و شمالی بمراتب بیشتر است. هدایت فعالیتهای آب بر به بخشهای جنوبی استان و در کنار ساحل باعث میشود تا آب موجود در بخشهای میانی و شمالی استان برای فعالیتهای کشاورزی و خدماتی مورد استفاده قرار گیرد.
۸- تقویت امنیت مرزهای دفاعی جنوب کشور حدفاصل بوشهر تا بندرعباس
در فاصله ۸۰۰ کیلومتری بندرعباس تا بوشهر مرزهای کشور دارای پوشش امنیتی مناسبی نیستند. ساحلی شدن فارس باعث میشود تا در بین این دو نقطه یکی از استانهای توانمند کشور در کنار استانهای موجود، متولی تامین امنیت دریائی کشور شود. حضور فارس در کنار دریا، نه تنها منجر به پر کردن خلا مرزی در ساحل این محدوده میشود، بلکه باعث تقویت امنیت کل خلیج فارس خواهد شد.
۹- برخورد با شیطنت نامگذاری جعلی برای خلیج فارس
با اتصال فارس به خلیج فارس بهانه ای برای استفاده از عنوانهای جعلی برای خلیج همیشه فارس باقی نخواهد ماند.
۱۰- تقویت جایگاه استانهای جنوبی کشور در تصمیم گیری های ملی
قرارگرفتن فارس با داشتن ۱۸ نماینده در مجلس و تعداد قابل توجه مدیر ملی در کنار استانهای ساحلی جنوبی کشور نه تنها مزاحمتی برای استانهای ساحلی موجود ندارد، بلکه باعث تقویت جایگاه ساحل نشینان جنوب در مراکز تصمیم گیری کشور خواهد شد. فارس میتواند با نقش محوری خود جمع متفرق این استانها را به سمت همگرائی برده و با استفاده از جایگاهی که در مراکز قانونگذاری و اجرائی دارد، بر توان اثرگذاری این استانها بیافزاید. همراهی فارس با استانهای ساحلی جنوب باعث سوق دادن بخش قابل توجهی از امکانات کشور به مناطق جنوبی خواهد شد.
۱۱- تقویت فعالیتهای گردشگری در ساحل جنوبی فارس
ساحل جنوب با الحاق به فارس به یکی از مهمترین مقاصد گردشگری فارسی ها خصوصا در فصول سرد سال تبدیل خواهد شد. با توانی که در فارس برای سرمایه گذاری در این محدوده وجود دارد، نقش این نقطه به یک نقش ملی و شاید فراملی تبدیل خواهد شد. تبدیل شدن به یک قطب گردشگری اثرات زیادی روی اشتغال و درآمد این مناطق خواهد گذاشت.
۱۲- تقویت جایگاه دفاعی دریائی کشور
در جریان جنگ تحمیلی، فارس اگرچه بار زیادی از جنگ را در حوزه های زمینی و هوائی بر دوش کشید، ولی این استان نقش کمتری را در دفاع از دریاها داشت. حضور فارس در کنار دریا و استقرار نیروی دریائی در فارس باعث خواهد شد تا این استان در جهت تقویت جایگاه دفاعی دریائی کشور نقش موثرتری را برعهده بگیرد.
۱۳- بهره گیری بیشتر کشور از امکانات اقتصادی، امنیتی و سیاسی دریاهای آزاد
ساحلی شدن استان فارس، باعث بهره گیری بیشتر کشور از ذخایر و امکانات غذائی دریاها خواهد شد. این یک واقعیت تلخ است که کشور ما به اندازه سهمش از امکانات و ذخائر غذائی دریائی استفاده نمی کند. بسیج امکانات و دانشگاههای فارس در تقویت ابعاد علمی استفاده از دریا، این امکان را فراهم میکند تا به شکل موثرتری بتوان از توانمندیهای دریا استفاده کرد. ساحلی نبودن استان فارس زمینه را برای دایرکردن رشته های مرتبط با دریا در دانشگاههای فارس فراهم نکرده و هیچ صنعت مرتبط با دریا در این استان شکل نگرفته است، در حالیکه تاسیس این رشته ها و این صنایع در دانشگاههای توانمند فارس و محیط های دارای استعداد فارس، قرین به صواب خواهد بود.
۱۴- تبدیل سواحل جنوب فارس به یک کانون توسعه ملی
الحاق سواحل جنوب فارس به استان فارس زمینه شکل گیری کانون جدیدی از رشد و توسعه را بین بندرعباس و بندر بوشهر ایجاد می کند. همان تاثیری که بعد از جنگ، ایجاد دومین کریدور جنوب- شمال بر روی توسعه بندرعباس و شهرهای واقع در مسیر این کریدور گذاشت، این الحاق نیز با ایجاد یک کریدور جدید، همان تاثیر را بر روی سواحل ملحق شده و شهرهای واقع در این کریدور خواهد گذاشت. در حال حاضر در فاصله ۸۰۰ کیلومتری بین بندرعباس و بندر بوشهر هیچ کانون توانمند و قوی توسعه نداریم. هرکدام از بنادر خمیر، چارک، لنگه، پارسیان، عسلویه، کنگان و دیر در حکم کانون های قوی توسعه ظاهر نشده اند. خدماتی که در این بنادر ارائه می شود، بیشتر جنبه محلی و منطقه ای دارد و این بنادر بیشتر سرویس دهنده به یک و یا چند شهرستان هستند، در حالیکه اگر سواحل جنوب به فارس ملحق شود این سواحل نه تنها به استان فارس، بلکه به استانهای دیگر نیز سرویس خواهد داد. با این اقدام عملا یک خط ترانزیتی جدید از جنوب به شمال به موازات خطوط ترانزیتی موجود شکل خواهد گرفت، در این صورت سواحل در این محدوده از یک کانون توسعه محلی به یک کانون توسعه ملی تبدیل خواهد شد.
۱۵- کمک به توسعه بخشهای شرقی هرمزگان
هرمزگان با سواحل طولانی ناچار به توزیع امکانات خود در یک محدوده وسیعی از ساحل است. ورود فارس به محدوده سواحل جنوبی خود و سرمایه گذاری در این محدوده و اثری که بصورت شعاعی توسعه این منطقه بر روی بخشهای غربی هرمزگان خواهد گذاشت باعث میشود تا هرمزگان خیلی نگران توسعه بخشهای غربی خود نباشد و امکانات خود را برای توسعه شرق هرمزگان بکارگیرد.
۱۶- توسعه سرمایه گذاری خارجی در کشور
مردم فارس با حضورطولانی در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس دارای تمکن بالایی هستند. ساحلی شدن فارس و مطرح شدن فرصتهای جدید سرمایه گذاری در این استان باعث میشود تا این افراد سرمایه های خود را وارد استان و کشور نموده و از این طریق فرصتهای شغلی توسعه بیشتری یابد.
درهرمزگان هیچ کس راه را برای رسیدن دیگر استانها به دریا نبسته است
تصور این که بتوان با تکه تکه کردن سواحل کشور و واگذاری آنها به استان های دیگر که دست کم تا مرکز آنها بیش از ۶۰۰ کیلومتر فاصله وجود دارد، نمیتوان دلخوش به توسعه بود، بلکه باید با هدایت درست منابع و نگاه برنامهای و آمایشی، این امکان را در پیشرفت و توسعه و ثبات آن فراهم کرد.
یکی از دلایل اصلی محرومیت استانهایی مانند هرمزگان و بوشهر به رغم ظرفیتهای بالای اقتصادی و منابع سرشار نفت و گاز و تلاشهای فراوان صورت گرفته در این مناطق وجود نگاههای گاهی سیاسی و غیرکارشناسانه به ظرفیتهای این مناطق یا نگاههای صرفا تمرکز گرایانه به کلان شهرهای دیگر بوده است که مانع از جریان یافتن سرمایهها به سوی این مناطق شده و تنها مسرت سیاسی عدهای را تامین کرده است و اکنون بواسطه همین نگاههای معیوب است که عدهای وعده تحقیرکننده آبادانی یک منطقه را در صورت پیوستن به استان دیگر میدهند.
مگر در شرایط فعلی مانعی بر سر راه سرمایهگذاریهای دیگر استانها در سواحل وجود دارد یا مگر برای عبور مردم استان فارس و رسیدن آنها به ساحل از آنها گذرنامه و روادید طلب میشود که برخی به دنبال جدا کردن مناطق ساحلی هرمزگان و الحاق آن به دیگر استانها هستند. در عین حال سواحل هرمزگان و همه سواحل جنوبی کشور و سواحل جزایر متعلق به همه مردم ایران است و میتوانند در نهایت امنیت و آرامش در آن سرمایهگذاری کنند.
اگر اتصال به فارس باعث توسعه میشد خب همین حالا باید مناطق جنوبی فارس مانند لار و مهر و خنج و لامرد و اوز و گراش و گلهدار و…توسعه مییافتند. الان تمام سرریز نیروهای جوان منطقه لارستان در سالهای دور و نزدیک به سمت هرمزگان بوده چون بازار کار مناسبی در این منطقه نبوده و نیست و سر زدن به بازارهای قشم و بندرعباس به خوبی حرف من را تایید میکند. اگر استان فارس توان جذب این نیروها را داشت هیچگاه این افراد به صورت مهاجر به هرمزگان نمیآمدند.
در خصوص امنیت خلیج فارس هم اکنون نیروهای نظامی استان فارس در حفاظت از مرز سهم دارند و مردم هرمزگان هم هیچ مخالفتی ندارند چرا هدف ملی است .
خلیج فارس ارث پدری هیج کس نیست و به همه ایران تعلق دارد. همانگونه که سعدی و حافظ و … متعلق به همه ایران است.
به امید روزی که (بعضی) سیاست مداران با بازی سیاسی آرامش و دوستی مردم کشور را بهم نزنند
مردم هرمزگان با عزیزان فارس از دیرهنگام دوست همراه بوده اند و خواهند و گرفتار این بازی های سیاسی نخواهند شد.
این نظر شخصی شماست و برای خودتون محترم در حال حاضر قسمتهای منفصل شده به فارس متصل میگردد و شما هم بفرمایید با دید بازی که دارین بقیه هرمزگان رو آباد کنید و از این قسمت چشم پوشی کنید آره زیاد هم مهم نیست واقعا همه جا ایران هست حالا استان فارس هم مرز داشته باشه چرا شما ناراحت میشین . به این نکته توجه کن در طول ۸۰۰ کیلومتر جمعیت قابل توجهی زندگی نمیکنه نیاز به امنیت هست ما میایم تامین میکنیم و بساط قاچاق و قاچاق بر و قاچاق چی رو بر می کنیم شما هم همون بندرعباس رو آبادکنید که نام خوش ازتون بیادگار بماند !
دوست عزیز دلیل اعتراض استان رو در کامنت دیگری عرض کردم خدمتتون
دلیل اینه مردم احساس میکنن هرمزگان شده گوشت قربونی و هر کی لابی سیاسی داشت میاد و یه چیزی میبره واسه خودش
فاریاب و معادنش برای کرمان
فولاد هرزگان برای اصفهان
کیش و قشم برای تهران
اسکله برای کردها
و…
حالا مردم میگن ما نمیخواهیم دیگه به مسئولین و نماینده کم کارمون دل بسپریم و خودمون اومدیم توی صجنه و طرف اعتراض هم شما عزیزان نیستید
کی گفته هرمزگان شده گوشت قربونی؟
این استان فارس هست که شده گوشت قربونی شما :
پارسیان و بوشهر و سیسخت و شرق فارس وکهکیلویه باز هم بگم ؟
تازه اینها رو گرفتن اونوقت روش ادعا هم دارن! این بده!
اگر قرار باشه هرکسی بیاد بگه من خودم میخوام حقم رو بگیرم که سنگ رو سنگ بند نمیشه ! تشویش اذهان عمومی نکنید و خودتون هم میدونید که اشتباه می کنید !
۱- این نماینده محترم بهتر بود بیشتر به دلایل حقوقی اشاره کنند.
۲-پرشیا به کل ایران اطلاق میشه. این درست نیست که بگیم چون خلیج فارس به فارس وصل نیست داره اسمش را ازدست میده. ایشون با این حرفاشون به تجزیه شدن کشور کمک می کنند.
باید به آقای قادری به خاطر غیرت و تعلق خاطری که به فارس دارد تبریک گفت. الحق در بین نمایندگان فارس ایشان فعالترین و باغیرت ترین نماینده است و بقیه نمایندگان بایستی با تبعیت از ایشان و یکدلی از حق مسلم مردم خونگرم فارس دفاع کنند
متاسفانه چندی پیش در کامنت ها حملات تندی نسبت به ایشون صورت گرفته بود
مثلا ایشون لامردی هستن و بومی نیستن و چرا نماینده شیراز شدن
باز خدا رو شکر همه متوجه شدن مهم نیست ازکجایی استان نماینده ای ، مهم اینه برای استان خدمت کنی
با سلام خدمت همه
در این سایت آخرین تقسیمات کشوری را تا قبل از دولت یازدهم به شما نشان میدهد
اگر دقت کنید میبینید بخش قطرویه هنوز جزء استان فارس هست و اگر خدا بخواهد این بخش از فارس جدا نشده
http://result-p.moi.ir/Portal/Home/Default.aspx
.بعدازباز پس گرفتن بخش کوشکنار از هرمزگانی ها
.باید از الان همه تلاش کنیم تا بخش چاه مبارک بوشهر راهم بگیریم خیلی خیلی مهم هست.
با تشکر از مدیریت محترم خوب سایت
لطفا اطلاع رسانی کنید
امیدوارم در این مورد همدلی بین مسئولان استان وجود داشته باشه که سرمایه گذار مناسب برای احداث “مـــنـــطـــقـــه آزاد تـــجـــاری – صـــنـــعـــتـــی فـــارس در ســـاحـــل جـــنـــوب فـــارس” جذب شود و عنوان شود که سرمایه گذارِ استانی، در صورتی حاضر به سرمایه گذاری است که فارس ساحلی شود و مرکز سومی تحت نظارت فارس در کنار بندرعباس و بوشهر برای تجارت ساحلی ایجاد گردد…
مدیریت سایت امیدوارم که این مسئله را پیگیری نمایید…چون سرمایه گذارهای خصوصی در استان کم نداریم(خصوصا در همان لار و لامرد)
و تدارک ۱ راهپیمایی در حمایت از این الصاق…(همانطور که در بندرعباس هم راهپیمایی کردند) و اطلاع رسانی از آ«
نباید به این مسئله احسلسی برخورد کرد و به عاملی برای تبلیغات برخی به اصطلاح مسئولان استان فارس بشه که با موج سواری به نفع خودشون تبلیغات غیر واقعی و اغراق آمیز انجام بدن
باید به دکتر قادری یادآور شد شهر شیراز قلب استان فارس حال و روز خوبی داره شهرها و سایت های تاریخی و باستانی استان بدون رونق و رو به نابودی هستن (محوطه بیشاپور تنگ چوگان کاخ ساسان و اردشیر و ……) دریاچه ها و تالابهای استان خشک و نابود شدن وضعیت صنعت در استان کاملا در اغما هست وضعیت فرهنگی هم که با وجود متحجران و تانک سوارها ره بر ترکستان داره حالا مانور دادن روی موضوعی که آینده مشخصی نداره با چه انگیزه ای مطرح میشه
در حالی که کارنامه شما در استان فارس (فارس قبل از الحاق) نمره قبولی نداره و پس از الحاق هم به همین منوال خواهد بود.
اقای قادری چندین ساله که نماینده شیراز هستن .ایشون نه تنها پرکار ترین نماینده استان هستن بلکه پر کار ترین نماینده کشور هم هستش
ای کاش اینقدر بد بین نباشیم .قبول دارم اوضاع شیراز در خور نامش نیست.ولی تو دوره نمایندگی ایشون به فارس و شیراز خدمات بزرگی ارایه داده
دوستان ۱ سری به این سایت بزنید و مثل همین توضیحات جناب قادری خیلی منطقی و مودبانه، منش و پیشینه فارسی ها و نظرتون رو بنویسید….
http://fararu.com/fa/news/165349
اتصال فارس به دریا شروع جذب سرمایه گذار خارجی و جهش صنعتی
همانگونه که مردم بندرعباس، تجمعی مضحک و به اصطلاح موثر را راه انداختند، که بیشتر به جشن های خیابانی شبیه بود،
ما مردم فارس و جمعیت ۲ میلیونی شیراز، اجتماعی بصورت جشن مبنی بر الحاق شهرستان پارسیان به فارس و حمایت از این مصوبه انحلال ناپذیر، و اتصال بلافصل فارس به دریا، برگزار میکنیم…….
این چی میگه؟
http://www.tabnak.ir/fa/news/349922/%D8%AA%D9%88%D9%82%D9%81-%D9%85%D8%B5%D9%88%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7
هرمزگانی ها نگران این هستند اهمیت بندرعباس بعد از اتصال فارس به خلیج فارس به خاطر اهمیت شیراز از بین بره واسه همین به شدت مخالفت میکنند ان شاءالله قدم بعدی تغییر اسم فارس به پارس باشه در کلیه اسناد ملی و سیاسی
به عنوان هرمزگانی منهم موافقم فارس بشه پارس چرا اصلش هم همینه
ولی با این طرح جدا سازی مخالفم
ما هم با ادامه اتصال گاوبندی با هرمزگان مخالفیم!
از مدتها پیش بحث تقسیم فارس به ۳ استان بوده است وامکان دارد بعد از مدتی و رونق گرفتن این سواحل شهرهای جنوبی پیگیر این قضیه شوند و جدا شوند چون به دلیل وسعت وتعداد شهرستان ها این امر محتمل به نظر می رسد. آنوقت سرمایه هایی که می توانست برای شیراز مثمر ثمر باشد آنجا و برای عده ای خاص هزینه شود.
به نظر من با اتصال فقط این بخش هایی که فعلا انجام شده این تقسیم شدن صورت نمیگیرد. ضمنا یکی از مهمترین دلایل اتصال فارس به دریا تامین امنیت خلیج فارس هست.چون یکی از قوی ترین نیروهای نظامی و دریایی ایران رو استان فارس داره و یکی از سریع ترین نیروی واکنش رو داره.
به نظرم باید کاری کنیم جدی حتی خبر گزاری ها هم دارن طرف اونا رو میگیرنhttp://www.entekhab.ir/fa/news/132595
به نظر من تنها نماینده فعال شیراز قادریه
شوربختانه نام افزونه ای که پاسخ دیدگاه ها را ایمیل میکرد یادم نیست
جناب مدیر کاش این افزونه رو نصب میکردید 🙂
عضو شورای شهر کوشکنار پاسخ نماینده شیراز را داد/
پاسخ های منطقی به استدلال های غیرمنطقی
عضو شورای شهر کوشکنار پارسیان در پاسخ به یادداشت جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی درخصوص دلایل و مزایای ساحلی شدن استان فارس، جوابیه ای را صادر کرد.
jonoubnews.irبه گزارش جنوب ایران به نقل از جنوب نیوز- علی قاسمی عضو شورای اسلامی شهر کوشکنار شهرستان پارسیان در پاسخ به یادداشت جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی درخصوص دلایل و مزایای ساحلی شدن فارس، جوابیه ای را صادر کرد.
متن کامل جوابیه عضو شورای شهر کوشکنار که در اختیار پایگاه خبری جنوب نیوز قرار گرفته، بدین شرح است:
بنا به دلایل ذیل الحاق پنج روستای صورباش، فارسی، اکبری، تمبو جنوبی و تمبو شمالی تابعه بخش کوشکنار پارسیان از توابع استان هرمزگان به فارس غیر کارشناسی و غیر منطقی می باشد:
۱- مطابق با ضوایط قانون تقسیمات کشوری، روستاهای تابعه هر بخش باید نسبت به مرکز بخش مربوطه کمترین فاصله داشته باشد. اولین روستای از پنج روستای فوق با مرکز بخش کوشکنار ۵/۲ کیلومتر و با مرکز شهرستان پارسیان کمتر از ۳۰ کیلومتر فاصله دارد در حالی که با الحاق آنها با لامرد فارس فاصله این روستاها با مرکز شهرستان لامرد بیش از صد کیلومتر خواهد شد و این جفای بزرگی در حق این روستاها بوده و باعث سرگردانی و نارضایتی مردم آن روستاها خواهد شد. و برخلاف ضوابط تقسیمات کشوری است و از تصمیم عجولانه غیر کارشناسی انتظاری بیش از این نمی رود.
jonoubnews.ir
۲- در حال حاضر استان هرمزگان از طریق بخش کوشکنار پارسیان همجوار پارس جنوبی استان بوشهر است با الحاق این پنج روستای مرزی به فارس، استان فارس همجوار استان بوشهر خواهد شد و امتیاز همجواری هرمزگان با پارس جنوبی از دست خواهد رفت و پارسیان و کوشکنار از امتیاز بکارگیری نیروهای بومی وتخصیص اعتبارات عمرانی از طریق پارس جنوبی محروم خواهند شد. با الحاق پنج روستا به فارس، فارسها این امتیاز مهم را از کوشکنار و پارسیان خواهند گرفت و در راستای تأمین اهداف استان فارس، پارسیان از نظر اقتصادی صدمه فراوانی خواهد دید لذا هیچ پارسیانی و کوشکناری چنین اجحافی را نخواهد پذیرفت. نتیجه تصمیم غیر عرفی و غیر منطقی این است که تمامی منابع در آمدی ایجاد کننده عمران و آبادی منطقه غرب هرمزگان را از آن فارس خواهد کرد و با این اقدام در توسعه همه جانبه بر روی غرب هرمزگان بسته خواهد شد!!!؟؟؟
۳- محدوده ساحلی چهار کیلومتری که به فارس ملحق شده دارای ساحلی مرجانی کم نظیر ودر محدوده پارک ملی حفاظت شده نایبند زیر نظر سازمان محیط زیست قرار دارد که خود این پارک زیر نظر پارکهای بین المللی حفاظت شده است. مسوولین استان فارس بارها اعلام داشته اند که هدفشان از الحاق پنج روستا به فارس ایجاد بندر آزاد و منطقه ویژه اقنصادی در این محدوده است. لازمه احداث منطقه آزاد، خاک برداری و خاک ریزی در سطح بسیاروسیع و دگرگونی وسیع درساختارمحیط زیست است که مهمترین آن نابودی پارک ملی نایبند است و این برخلاف مصالح ملی و ارزیابی زیستی محیطی است.پس با انجام این الحاق هیچ گونه کار اقتصادی انجام نخواهد شد و کسانی که این طرح را ارائه داده اند باید پاسخگو باشند. ازریاست محترم سازمان محیط زیست کشور و مدیران کل محترم محیط زیست استانهای هرمزگان و بوشهرتقاضا دارم که به این موضوع مهم ورود کنند.
۴- در دریا نمی توان دقیقا خطوط مرزی تعیین کرد و در صورت تحقق و عملیاتی شدن الحاق پنج روستابه فارس این استان، تحت عناوین گوناگون بیشتر مرزهای دریایی پارسیان و یا احتمالا بوشهر را در اختیار خواهد گرفت در این صورت مرزنشینان دریا دل و ساحل نشین از نعمت عظیم خدادادی دریا محروم خواهند شد و این نعمت از آن استانی می شود که نزدیکترین شهرستان آن بیش از صد کیلومتر با دریا فاصله دارد و غرب پارسیان که در مجاورت دریا قرار دارد باید از این نعمت خدادادی دریا محروم شود!!!؟؟ دل خوشی مردم ساحل نشین به منابع خدادادی و عظیم دریا است واین مرزداران غیور و شجاع که سالها با دریا و صید وصیادی و ملوانی عجین شده اند نمی توانند شغل دیگری را برگزینند و این می تواند بحران اجتماعی و بیکاری را بدنبال داشته باشد.
۵- بیان این نکته که خلیج فارس با استان فارس شناخته می شود استدلال کاملا نادرستی است زیرا خلیج فارس اسم استانی نیست و یک نام ملی و فرا منطقه ایی است و هیچ استانی حق ندارد که نام ملی را به نام استان خود مصادره کند.
۶- خداوند نعمت گردشگری و آب و هوای خوب را به فارسها و نعمت دریا را به هرمزگانیها عطا کرده، بنابراین هر استان باید بر اساس پنانسیل موجود استانی خود برنامه ریزی کنند و عمران و آبادی را برای استان خود به ارمغان بیاورند نه اینکه به پتانسیل استانهای دیگر چشم طمع بدوزند و با ملحق کردن مناطق پتانسیل دار استانهای دیگر به استان خود باعث نارضایتی و تنش اجتماعی آن جامعه شوند و یا به هر شیوه ایی به اهداف غیر منطقی خود برسند. لذا هر استان باید به داشته های خود قناعت کند.
۷- سوابق گذشته درخشان هرمزگانیها نشان داده که دارای تجارب فراوانی در مرزبانی و حفط و حراست و دفاع از مرز های آبی خلیج فارس می باشند. استان فارس تجربه گرانبهای هرمزگانیها را ندارند لذا مانند هرمزگانیها قادر نخواهند بود که از مرزهای آبی خلیج فارس دفاع کنند پس باید دفاع از مرزهای دریایی به هرمزگانیهای دریا دل و عاشق دریا واگذار کرد و به این دلیل در حال حاضر مرزهای هرمزگان یکی ازامن ترین مرزهای آبی کشور است.
۸- بعضی از مسئولین فارس به گونه ایی وانمود می کنند که آنها در استفاده از پتانسیل دریا توانمندتر هستند و هرمزگانیها این توانایی ندارند. همه استانها زیر نظر یک دولت اداره می شوند و در شرایط برابری قرار دارند و اینگونه نیست دولت محترم خدمتگذار به یک استان عنایت ویژه ایی داشته باشد و خدای ناکرده به استان دیگر بی توجه باشد. استان هرمزگان هم می تواند اعتبارات ملی را صرف استفاده از پتانسیل دریا کند کما اینکه این مهم را قبلا انجام داده است. و این چنین نیست که استان فارس بتواند اعتبارات ملی را جذب کند و استان هرمزگان ازانجام این مهم ناتوان باشد.
از پیگیرها و تلاشهای نماینده محترم ولی فقیه در استان، مجمع نمایندگان مجلس در استان و شوراهای اسلامی تابعه شهرستان و ائمه جمعه شهرستان پارسیان و هم چنین پیگیریهای ریاست محترم مجلس و جناب آقای ابوترابی نایب رئیس محترم مجلس تقدیر و تشکر کرده و از ریاست محترم محبوب جمهور که دستور تعلیق این طرح را صادر کردند تشکر ویژه می نماییم. با توجه به موارد فوق و بدلیل تبعات منفی گسترده ایی که این طرح دارد مردم این شهرستان و روستاهای تابعه ازاین بزرگواران و ریاست محترم محبوب جمهوری اسلامی استدعا دارند که دستور فرمایند این طرح را ملغی کنند تا نگرانی مردم منطقه برای همیشه برطرف شود.
نماینده شیراز روز گذشته در گفتگو با سایت های این استان برای چندمین با اقدام به بیان اظهاراتی در ضرورت اجرای این طرح کرده بود. (+)
متاسفانه ایشون هم مثل بعضی از هموطنان خودشون رو جدا از ایران میدونن . قرار نیست با تقسیمات کشوری فرهنگ جایی عوض بشه یا ویزا و روادید خواسته بشه . متاسفانه شماها فکر کردین بهتون دارن تجاوز میکنن و متوجه نیستین که اینجا ایران هست نه هرمزگان و نه … بهتره از خوای متعصبانه بیدار شین و با جامعه ایرانی درآمیزید . همچین درباره مرز صحبت میکنه که انگار چی قراره بشه . متاسفم .
به این غیرت نمیگن به این افکار جدایی طلبانه میگن.
سلام نماینده محترم فارس جناب اقای قادری ما مخالف منطقه ازاد تجاری نیستیم بیا پای کار قدمت روی چشم ولی این فکر از سرت بیروت کن که با لابی گری سیاسی میتونی تکه ای از هرمزگان را جدا کنید بزرگتر از شما هم نمیتونه
دوست عزیز این انتقال انجام شده کاملا
سلام دوستان همشهری
یه خواهش داشتم
پیگیری این موضوع خیلی عالی و مفید هستش ولی با ادبیاتمون دوستان هرمزگانی رو قانع کنیم بهتره تا اینکه دلخور و آزرده خاطر
تمامی این خطه تحت سرپرستی فارس بزرگ بوده
هرمزگان که از مریخ نیومده اینجا!!!!!! اونها مستقل شدن
ولی ادبیات دوستان هرمزگانی هم باید شایسته تر باشه
اصل این هستش که همه دوستیم و هموطن
به امید روزی که مسئولین بدون تبعیض سیاستگذاری کنن تا مردم به هم بدبین نشن
بندریهای عزیز!!!!! ما شیرازیها دوستتون داریم
همگی شادباشید
مدیر محترم سایت سلام ظاهرا قرار نیست حرف هرمزگانیها منتشر کنید خیلی بیطرفی دمت گرم ای اصل مرام و معرفت افرین لنگه و بستک هم مال شما مطمنا الان دیگه منتشر میکنید ای ابنبات ای کندروک ا ی قرص نعنا پر پروک دستم بگه تا پا بشم وا خوبیت اشنا بشم
دوست عزیز کلیه نظرات تایید میشن و فقط نظرات حاوی توهین منتشر نمیشن
صادق باش برادر بنده هیچ توهینی نگردم ولی منتشر نگر دید
دوست عزیز اگر توهینی نبوده قطعا منتشر شده، دلیل نداره نظرتون منتشر نشه. ممکنه بخاطر منفی زیاد مخفی شده باشه
بله هم میهن شعرت نشان از شعور والاى توست ! خودتو ناراحت نکن هرچه خدابخواد همون میشه ! خاک هرمزگان مال مردم هرمزگان است .
یکی از فایده های بسیار مهم و مهم ترین فایده
استان شدن لامـــــــــرد
در آینده است
به همین علت اولین جایی که جشن گرفتند لامــــــــــــرد بود
بازرگانان لامرد خیلی خوشحال هستند
نماینده محترم لامرد
و سایر مسئولین لامردی
و نماینده محترم لامردی شیراز
هم بسیار خوشنود هستند
اقایان محترم شما بهتره به فکر استان خودتون باشید که مثلا این طرح به نفع استان هرمزگانه نه کا کو ما را به امید شما خیر نیست شر مرسان دکتر عجب دلایلی اوردی ادم فکر میکنه این منطقه جایی که دو کشور با هم اختلاف دارند وافعا عجبا دوست داری لارستان استان بشه میدونید با این کارتون ارامش یک استانو به هم زدید اقای دکتر دستت درد نکنه انصاف داشته باش منتشر کن
به عنوان یک فرد کاملا بی طرف میگم
دلایلتون اصلا منطقی نبود ! یک جوری از استان فارس و استان های دیگه صحبت میکنید انگار کشورهای جدا از هم هستند .
اگر دنبال حمل و نقل راحت تر هستید . اگر به دنبال تامین امنیت هستی و اگر به دنبال خیلی کارهای دیگر هستید خوب الان هم میتونید با امضای چند تفاهم نامه همین کارها را در استان همجوار انجام دهید . نیازی نیست حتما جدا شود.
وقتی نماینده های کلان شهرهای ما دلایلشون به این صورت باشد .. خوب این هم میشود حال و روز کشورمان
متاسفم فقط
همشهری های عزیز چرا یکم فکر نمیکنید؟!!! اینا همه نقشه های از قبل طراحی شده هست، اگر الان لار و لامرد رو جداکنن خیلی ضرر میکنن به همین خاطر به اسم فارس میخوان اون منطقه رو بگیرن که بعدا با خیال راحت لار و لامرد رو جدا کنن و تشکیل استان جدید بدن.