نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید لایحهای قوی و منسجم در حمایت از تولید و رونق تولیدات به مجلس ارائه کند.
به گزارش شیراز ۱۴۰۰ به نقل از خبرگزاری تسنیم از شیراز، بهرام پارسایی بعد از ظهر امروز در نشست خبری اولویت اول استان فارس را اشتغال واحدهای تولیدی دانست و اظهار داشت: مشکل بسیاری از واحدهای تولیدی بدهیهای بانکی و اعتباری است که امید است با حمایت مجلس و دولت با تزریق بودجه مشکل واحدهای صنعتی حل شود.
پارسایی با تصریح بر همراهی مجلس با دولت در ارائه لوایح کارشناسی شده در بخشهای مختلف خاطرنشان کرد: از دولت انتظار داریم لایحهای منسجم و قوی در حمایت از تولید ارائه کند.
وی با تاکید بر حل مشکل بیکاری، عدم همراهیها را به مثابه موضوعی عنوان کرد: تبدیل به بحرانی اجتماعی خواهد شد و در این صورت امکان فعالیت مثبت در رفع بیکاری میسر نمیشود.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ایجاد روحیه امیدبخش در جامعه، بیان کرد: ما با لیستی به نام امید وارد کارزار نمایندگی شدیم پس نمیتوانیم ناامید باشیم و به طور حتم با امید گشایشها در حوزه اشتغال جوانان حاصل خواهد شد.
پارسایی با بیان اینکه عدهای در کشور با دامن زدن بیشتر به مشکلات تلاش میکنند تا ناامیدی را به بدنه جامعه تزریق کنند، افزود: مانند موضوع برجام که عدهای تنها تخریب میکنند، غافل از اینکه به عمران و آبادی کشور لطمه و تیشه به ریشهها میزنند.
وی نداشتن برنامه، سایه سنگین و گسترده سیاستزدگی، عدم حمایت و سوء مدیریت را از مهمترین دلایل عدم توفیق سرمایهگذاری در استان فارس و شهر شیراز بیان کرد و گفت: نام استان فارس خود برندی برای جذب گردشگر است که متاسفانه با تنگنظریها توجهی به این امر نشده است.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تنگنظریها نسبت به سرمایهگذاری در استان فارس سبب شده تا پنجره واحدی برای این حوزه در راستای کاهش بروکراسی اداری تعریف نشود.
پارسایی، وظیفه نمایندگان مجلس را نظارت بر حسن اجرای قوانین دانست و گفت: در موضوع الحاق استان فارس به خلیج فارس نیز نمایندگان مجلس مصوبه قانونی را پیگیری خواهند کرد.
وی تامین بودجه ورزشگاه میانرود با قول مساعد دکتر محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت تا قبل از دهه فجر و تحقق اعتبار ماده ۱۰ و ۱۲ خشکسالی استان فارس را از اقدامات اخیر نمایندگان شهر شیراز برشمرد.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: افراد به جای مهتم کردن به بیتقوایی به وظایف خود عمل کنند و خود را میزان سنجش تقوای دیگران نبینند.
پارسایی با بیان اینکه اگر قرار است دفاع از منافع ملی و موکلان حمل بر بیتقوایی شود ما همواره دفاع خواهیم کرد افزود: دوستان هر اسمی میخواهند روی آن بگذارند اما امروز مخالف حکومت کسی است که عملکردش نارضایتی مردم را به دنبال داشته باشد.
وی تصریح کرد: افرادی که نمیتوانند جوابگوی وظایف و عملکردشان باشند خود را پشت دین و مذهب و نظام قرار میدهند.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در این مسیر برخی هم توهم مدیریت دارند و تصور میکنند اگر نباشند زیرمجموعهشان تعطیل میشود، در حالی که ما نخبههای زیادی داریم که وجود مدیران متوهم جلو گردش و پیشرفت آنها را گرفته است.
پارسایی تاکید کرد: متهم کردن افراد به بیدینی و توطئه علیه نظام جرم است و متاسفانه برخی در صحبتهایشان متوجه بار حقوقی سخنانشان نیستند.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی به دلیل عدم مدیریت در این عرصه و عدم مدیریت منابع آب لطمههای سنگینی به استان فارس وارد شده است اظهار داشت: بحثی که مورد تاکید دولت است و نمایندگان آن را با جدیت دنبال میکنند استفاده از محصولات کمآب و دارای توجیه اقتصادی و تولیدات صنعتی و بهروز کردن آبیاری است.
پارسایی با ابراز تاسف از اینکه هنوز با وجود خشکسالیهای شدید در استان فارس از آب شیرین و آب چاه برای کاشت به صورت غرقابی استفاده میشود افزود: موفقیت در این عرصه به مدیریت جدی نیاز دارد و جهاد کشاورزی استان باید برنامههای خود را ارائه دهد.
وی با اشاره به اینکه استفاده از کشت دیم و توسعه و تقویت صنایع تبدیلی و فرآوری در استان فارس میتواند بخش مهمی از مشکلات حوزه کشاورزی را برطرف کند گفت: با توجه به اینکه استان فارس بیشترین سطح کشت غوره و انگور کشور را دارد اما هیچ برنامه حمایتی توسط جهاد کشاورزی برای حمایت از باغداران ارائه نشده است.
پارسایی به پرونده کارخانه کاشی و سرامیک حافظ که در کمیسیون اصل ۹۰ در حال بررسی است اشاره کرد و اظهار داشت: واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی متوقف شده است.
وی با بیان اینکه کارخانه تولیدی کاشی و سرامیک حافظ، یکی از واحدهای تولیدی دولتی بود که در سال ۹۱ و در جریان اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شد، خاطرنشان کرد: پس از بررسی اعتراضات نمایندگان تشکلهای کارگری به نظر میرسد که ارزش در نظر گرفته شده برای واگذاری این کارخانه محقق نشده است.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با انتقاد نسبت به آنچه که رانتهای مختلف از دلایل مهم این اتفاق بوده است، به سلسه مراتب واگذاری واحدهای تولیدی زیر قیمت واقعی اشاره و عنوان کرد: روند واگذاری کارخانه کاشی و سرامیک حافظ بر اساس شکایت نمایندگان تشکلهای کارگری سبب تعطیلی کارخانه شده است.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ با استناد به شواهد قانونی معتقد است که بر اساس اصل ۴۴ باید تنها ۸۰ درصد از کارخانه فوق واگذار شده باشد و به مدت ۵ سال نباید هیچ گونه خللی در روند کاهش نیرو ایجاد شود و افزود: این مهم در واگذاری کارخانه کاشی و سرامیک حافظ رعایت نشده و مدتی پس از شروع روند واگذاری عذر کارگران خواسته شده است.
وی با بیان اینکه ارجاع شکایت حقوقی به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس پیگیری خواهد شد، گفت: یکهزار و ۵۰۰ پرونده باقی مانده از مجلس قبل در این کمیسیون وجود دارد که بسیاری از آنها مبنای شکایت شخصی دارد و در حیطه رسیدگی به این کمیسیون گنجانده نمیشود.
باسمه تعالی
موضوع: قرابت های تاریخی و فرهنگی مردمان استان های بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و فارس و ضرورت پیوستگی و اتصال دوباره این استان ها و احیای فارس بزرگ و بامسما شدن نام دریای پارس(خلیج فارس)
وحی آمد سوی موسی از خدا بندهٔ ما را ز ما کردی جدا
تو برای وصل کردن آمدی یا برای فصل کردن آمدی
تا توانی پا منه اندر فراق ابغض الاشیاء عندی الطلاق(مولانا)
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای روحانی
سلام علیکم
احتراما به استحضار می رساند در شرایطی که بانگ و آواز شوم جدایی و فصل در کشورها به گوش می رسد و دولت ایران همواره بر وصل و پیوستگی تاکید می کند، در سطح داخلی چندان این سیاست مهم مورد توجه و عنایت جدی نبوده و در دهه های اخیر بارها بدون یک نگرش کلان و جامع، مناطق و شهرستان هایی از همدیگر جدا گشته و تشکیل استانی جدید داده اند و هنوز این داستان غم انگیز فصل و جدایی با القای اختلاف و انشقاق در مردم و توهم اختلاف دو یا سه شهر با همدیگر ادامه دارد.این در حالیست که اصولا سیاست تاسیس استان های جدید از همان آغاز اشتباه و خطا بوده و موجبات گسست های تاریخی و فرهنگی را فراهم آورده است. با توجه به قرابت های تاریخی و فرهنگی عمیق و پیوسته مردمان استان بوشهر و فارس، و ضرورت بامسما شدن نام خلیج پارس بجهت همجواری با ایالت بزرگ و تاریخی پارس(شامل استان های فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد و برخی دیگر از شهرها) ایجاب می کند با پرهیز از نگاههای اقتصادی و نفتی و تنها به ضرورت فرهنگی و تاریخی، و با نگاه همدلی و عشق و محبت این پیوستگی حاصل آید. امروزه با سیستم های پیشرفته و فناوری های نوین، پاره پاره نمودن مناطق و تاسیس استان های جدید به بهانه اداره بهتر و توسعه بیشتر، دیگر محلی از اعراب ندارد و امری ناپذیرفتنی است. و از سویی دیگر این یک واقعیت تلخ است که تا به اکنون نیز استان بوشهر و مردم آن بهره چندانی از درآمدهای نفتی و گازی نبرده اند و این سخن که با پیوستگی دوباره به فارس، منافع نفتی خود را از دست می دهیم دروغی بیش نیست. چون تا به الان هم سهم استان بوشهر در این پروژه های عظیم اقتصادی اندک بوده و دلیل آن ضعف شدید نمایندگان مجلس در ادوار مختلف و مسوولان ارشد استان بوشهر بوده است. و گمان می رود با پیوستگی دوباره این دو استان علاوه بر برطرف شدن دغدغه های فرهنگی و تاریخی امثال اینجانب، بلحاظ اقتصادی نیز با زیادشدن نمایندگان مجلس در استان فارس بزرگ و پیگیری مسوولانی قوی تر و کاربلدتر، دغدغه های اقتصادی مردم استان فعلی بوشهر نیز برطرف شود. اینکه در گذشته برخی نمایندگان و مسوولان استان فارس در پی جدایی تنها بخشی از استان بوشهر و آن هم یک منطقه نفتی و اقتصادی بوده اند چون برمبنای دغدغه های مادی و زودگذر دنیایی بوده است، به نتیجه مطلوب نرسیده و واکنش انتقادی مردم استان بوشهر را نیز به همراه داشته است، درحالی که در درخواست اینجانب تاکید بر پیوستگی تمام نقاط این دو استان به یکدیگر، و ضرورت توجه به قرابت های تاریخی و فرهنگی این دو استان و احیای دوباره نام خلیج فارس در کنار استان فارس است و از آنجا که این پیشنهاد از جانب یک محقق و نویسنده از استان بوشهر داده می شود، هیچگونه نگاه اقتصادی در این درخواست مورد عنایت نیست. بعنوان مثال آثار تاریخی و فرهنگی استان بوشهر پس از جدایی از پارس به حاشیه رفته است، در حالی که آثار باستانی دشتی و دشتستان و دیگر مناطق استان بوشهر نیز در حوزه تاریخ فارس: مهد تمدن ایرانی، و ادامه منطقی و جغرافیایی همان آثار تاریخی کازرون و شیراز و پاسارگاد و … است.
متاسفانه در گذشته برای وفاق و آشتی و نزدیکی و الفت مناطق مختلف اقدامی شایسته انجام نشد و تصور کردیم که با پاره کردن استان های بزرگ و تاسیس شهرها و استان های جدید مشکلات حل میشود. یادمان باشد که ما اعضای یک خانواده هستیم(سرزمین پهناور و مقدس ایران)؛ و از دشمنی و ستیز میان مثلا یزد و اصفهان و کرمان و بوشهر و فارس و خوزستان جز تیرگی و تاریکی، نصیبی نخواهیم برد. اگر نفت و گاز بوشهر به فارس و دیگر مناطق می رود که باید هم برود، مردمان فارس نیز آب این منبع حیاتی خود را سالها از ما دریغ نکردند و محصولات غذایی و کشاورزی خود را در اختیار ما گذاشتند. همین یک مثال برای آگاهان کفایت می کند.( در این مثال نیز بر مقوله فرهنگ و قرابت های تاریخی و فرهنگی فارس و بوشهر تاکید می کنم).
برای اثبات پیوستگی تاریخی و فرهنگی استان های فارس و بوشهر صدها سند قطعی تاریخی و مدارک متقن موجود است و بحث بیشتر دراین باره ضرورتی ندارد.
نیکیهاى ماندگار و باقیات صالحات از نظر پاداش و امید نزد پروردگار بهتر است(سوره کهف ایه۴۶ ). خداوند این سرزمین مقدس را همواره از خشکسالی و قحطی و بی آبی نجات دهد.
درپایان ضمن آرزوی موفقیت و بهروزی برای حضرتعالی ازمحضرتان خواهشمند است با توجه به سوابق و مدارک فوق، دستورات مقتضی در این خصوص صادر فرمایید.
با سپاس – سجاد واعظی (فارغ التحصیل کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی از دانشگاه ادیان و مذاهب قم و پژوهشگر تاریخ و ادبیات)
۰۹۱۷۳۷۶۳۹۳۰
Sajad_vaezi@yahoo.com