بزرگترین پل کابلی کشورهمزمان با میلاد حضرت ولی عصر (عج) در شیراز به بهره برداری میرسد. رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: عملیات اجرایی ساخت پل کابلی میدان ولی عصر (عج) از سال ۹۱ آغاز شد و عملیات اجرایی آن پس از ۵ سال به اتمام رسیده و تا حدود ۲ هفته آینده همزمان با میلاد حضرت مهدی (عج)، این پروژه که به نام ایشان مزین شده به بهره برداری می رسد.
رضا محمدیان ادامه داد: این پروژه از نظر فنی دارای شاخصههای منحصربه فردی است و در کشور هیچ پل کابلی با این ابعاد و نوع سازه که به صورت تک پایلون اجرا شده، وجود ندارد و طول پلهای اجراشده آن ۲ کیلومتر است که بر روی ۵۲ پایه سوار شده و ارتفاع پایلون اصلی آن ۶۳ متر است.
وی تصریح کرد: تسهیل تردد در محورهای شرقی- غربی و شمالی- جنوبی میدان و دسترسی سریعتر به جادههای کمربندی شهر، خلق یک نماد زیبا و ماندگار شهری، افزایش سرعت عبور و مرور و کاهش زمان انتظار در چراغ قرمز و در نتیجه کاهش مصرف سوخت، آلودگیهای صوتی، زیست محیطی و تصادفات و افزایش ایمنی مردم از جمله اهداف اجرای این پروژه است.
وی با اشاره به همکاری قرارگاه خاتم الانبیا (ص) به عنوان پیمانکار این پروژه، در خصوص علت تاخیر در اجرای پروژه، اظهار داشت: عدم همکاری برخی مالکین در تملک مسیر پروژه و مشکلاتی که در جابه جایی تاسیسات به وجود آمد باعث شد علاوه بر افزایش هزینه اجرا، پروژه با چندین ماه تاخیر به اتمام برسد.
وی اضافه کرد: یکی دیگر از مواردی که باعث تاخیر در اجرای این پروژه شد، اجرای ایستگاه مترو شماره ۹ بود که با توجه به وسعت این ایستگاه که از ایستگاههای بزرگ خط یک بود، عملیات ساخت پل را تحت الشعاع قرار داد و حتی یکی از دلایل اجرای این پروژه به صورت پل کابلی نیز وجود همین ایستگاه بود که در حال حاضر عملیات ساخت این ایستگاه ۸۰ درصد پیشرفت دارد. از سوی دیگر وجود تحریم ها نیز باعث شده بود تا درخصوص خرید برخی تجهیزات که مجبور بودیم از شرکت های خارجی خریداری کنیم با مشکلاتی مواجه شویم.
رضا محمدیان گفت: پروژه پل کابلی ولی عصر (عج) با توجه به موقعیت آن در ورودی شهر و قرارگرفتن در مسیر فرودگاه شیراز و نیز نزدیک بودن به موزه دفاع مقدس میتواند به عنوان یکی از نمادهای زیبای شهر شیراز مطرح شود و در کنار آن، پارک ولی عصر (عج) نیز با توجه به قرارگرفتن در کنار موزه دفاع مقدس در حال تبدیل به فضایی مطلوب برای گردشگران به عنوان باغ موزه دفاع مقدس است و تا پایان سال عملیات اجرایی باغ موزه دفاع مقدس نیز به اتمام می رسد.
وی ادامه داد: یکی از مباحثی که مدت ها این پروژه را تحت الشعاع خود قرار داده بود وجود یک ستون بتنی بود که از گذشته به عنوان یکی از نمادهای تخت جمشید در محل این میدان قرار گرفته بود که با تمهیدات صورت گرفته در طراحی پروژه توسط مهندسین قرار شد این ستون در سر جای خود باقی بماند. وجود این ستون در کنار پل کابلی، نمادی از مهندسی قدیم و جدید است که نشان می دهد سطح مهندسی ما تا چه حد پیشرفت کرده است. رئیس کمیسیون عمران شورای شهر شیراز گفت: یکی دیگر از مباحثی که در اجرای این پل مدنظر قرار گرفته است بحث زیباسازی و نورپردازی آن است که توسط سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز انجام و تمامی تلاش خود را به کار بسته تا از آخرین تکنولوژی روز دنیا و نورپردازی هوشمند در اجرای نورپردازی آن استفاده کند و نورپرداری پروژه ۳ تا ۴ ماه پس از افتتاح پروژه به انجام خواهد رسید.
وی ادامه داد: جمع کل هزینه ساخت این پل بالغ بر ۱۲۴ میلیارد تومان است که ۷۵ میلیارد تومان صرف عملیات اجرایی، ۴۵ میلیارد تومان برای تملک و ۴ میلیارد تومان برای جابه جایی تاسیسات هزینه شده است.
رضا محمدیان گفت: البته این پروژه دارای چند طرح تکمیلی از جمله یک طرح هندسی ترافیکی و یک تقاطع نیز در اطراف خود است که با اجرای آن، کارآیی این پل بیشتر مشخص خواهد شد.
وی از اتمام عملیات اجرایی ساخت تقاطع میدان معلم طی هفته های آینده خبر داد و گفت: علاوه بر پل کابلی ولی عصر(عج)، چندین پروژه دیگر از جمله تقاطع میدان معلم، چندین فرهنگسرا، باغ های خانواده، جزیره نهراعظم در رودخانه خشک و پارکهای بزرگ نیز طی روزهای آینده به بهره برداری میرسد که یکی از این پروژه ها، فاز دوم پروژه کوهسار مهدی (عج) به سمت چمران و میدان قصردشت است که البته هنوز درخصوص اجرای تقاطع جام جم برای تملک زمین صداوسیما در مسیر پروژه به نتیجه نرسیده ایم، اما در حال حاضر با اجرای طرح های ترافیکی، این پروژه را به بهره برداری میرسانیم و از دانشگاه شیراز به دلیل همکاری که در اجرای پروژه با ما داشت تقدیر می کنیم.
وی اضافه کرد: از پروژه هایی که طی این مدت به بهره برداری رسیده است بخش اعظم آنها در شورای چهارم اجرا شده و مابقی پروژه ها نیز ظرف مدت یک سال آینده به بهره برداری میرسد. رئیس کمیسیون عمران شورای شهر شیراز گفت: در برنامه ۵ ساله دوم، پیشرفتهای خوبی داشتیم اما زمانی که این برنامه در سال ۹۲ تدوین شد به ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داشت که با توجه به هزینه ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومانی که هرسال برای نگهداری شهر مورد نیاز است و نیز تکیه شهرداری به دریافت عوارض، تحقق این بودجه شدنی نبود. به همین دلیل نیز روشها و راهکارهای دیگری برای تامین بودجه از جمله دریافت تسهیلات بانکی و فروش اوراق مشارکت طی این مدت تعریف شد و با این کار بخش اعظمی از مشکلات ما در این زمینه رفع شد و هم اکنون برنامه سوم ۵ ساله شهرداری در شورا در حال تدوین است.
معاون عمرانی شهرداری شیراز نیز در حاشیه این نشست به خبرنگار ما گفت: ایده ساخت پل کابلی ولی عصر(عج) در سال ۸۹ مطرح و در نهایت تابستان سال ۹۱ طرح اجرایی شد و این پل توسط مهندسین مشاور اردام و با همکاری کارشناسان اسپانیایی طراحی گردید.
آرش فرج زاده افزود: طول این پل ۲ هزار و ۶۰ متر است و هیچ کدام از پل های کابلی کشور در تبریز، تهران و اهواز و حتی پل کابلی درحال احداث مشهد با این پل قابل مقایسه نیست و این پل عنوان بزرگترین و طویل ترین پل کابلی کشور را به خود اختصاص میدهد.
وی با اشاره به میزان بالای احجام فنی و مهندسی این پل اظهار داشت: حجم خاکبرداری صورت گرفته در این پل ۵۳ هزار مترمکعب، مقدار آرماتوربندی آن ۸۵۰۰ تن، سطح قالب بندی ۵۰ هزار مترمربع و حجم بتن ریزی آن ۵۷ هزار مترمربع است که این حجم کار در نوع خود کم نظیر است.
وی افزود: علت اصلی ساخت این پروژه به صورت کابلی، فاصله زیاد میان ستون های پل به دلیل وجود ایستگاه مترو در زیر عرضه پل است که توسط ۴۸ غلاف که ۲۵۰۰ کابل از درون آن عبور کرده نگهداری می شود که این کابل ها جدای از کابل های پیش تنیدگی است که در سازه پل استفاده
شده است.وی اظهار داشت: به جرات می توان گفت پل کابلی شیراز یکی از خاصترین پروژه ها و نمادی از پیشرفت و ترقی علم مهندسی کشور است که علاوه بر زیبایی، موجب بومی سازی طراحی و اجرای چنین پروژه هایی شده و نزدیک شدن به آرمانهای اقتصاد مقاومتی را محقق می سازد.
تراژدی تکرار شدنی تمام پروژه های شیراز!!!!!باز هم افتتاح ناقص با وجود زمان کافی برای انجام نورپردازی!!!!!خدایا همینشم شکر
ماشالا چقدم تمام و کمال داره افتتاح میشه. نورپردازیش که سه چار ماه بعد از افتتاح تکمیل میشه، باغ موزه دفاع مقدسم ک تا پایان سال عملیات اجراییش تموم میشه ایستگاه شماره ۹ و پارک ولیعصرم که…
بهرحال همه اینا با هم پروژه بزرگ ولیعصر رو تشکیل میدن
آقای محمدیان گفته نورپردازی این پًل ۴ ماه بعد به بهره برداری میرسد که این جای تأسف دارد. مردم صبور شیراز انتظار داشتند این پروژه که ۲ سال و نیم از زمان بندی عقب است بطور کامل و بی عیب و نقص افتتاح شود. ضمنا باید آشفتگیهای زیادی که در کلّ آن منطقه بخاطر این پروژه ایجاد شده با سرعت ترمیم و باز سازی شود و اینگونه نباشد که شهروندان احساس کنند یک پًل ساخته شده اما پیاده رو ها، محوطهها و فضاهای سبز مجاور آن ویران شده اند. برای زیبا سازی این منطقه باید طرحهای پیشرفته انجام شود اما افسوس که شهرداری شیراز در مبحث زیباسازی هنوز اندر خم کوچه اول مانده است.
چرا وضعیت سایت تغییر کرده؟ حالت قبلی خیلی بهتر بود. شاید نسخه موبایلی سایت رو تغییر دادید. درسته؟ همون قبلیه که بهتر بود
چه مشکلی داره مهدی جان؟
با شکوه و زیبا. تبریک به شیرازیوی گل!
پرچممون بالاست!
همه دنبال این هستند که گردشگری را رنق بدهند مخصوصا گردشگرهای اروپایی را حالا مردی با این بی حماقتش همون چهار تا گردشگر را هم فراری می ده واقعا که دست مریزاد. بعد از افزایش ۳۰ درصدی تلفات جاده ای فارس در نوروز این دومین حادثه ی گردشگران خارجی در فارس است پل سازی پیشکش فرهنگ را درست کنید لطفا
یواش یواش آوازه و شهرت جاده های فارس داره جهانی میشه..بعید نیست یه سازمان بین المللی به این قضایا ورود کنه تا یه جوری این مشکل جاده ها و تلفات آون رو حل کنه. البته بعید میدونم بشه درستش کرد.اینجا راننده ها حواسشون کجا هست من نمیدونم.همه جا بجز روبروشون..
با نظر دلبر من کاملا موافقم چپ کردن اتوبوس گردشگران اروپای خبر بسیار بدی بود که باعث لطمه خوردن به صنعت گردشگری میشه کاش راههای فارس استانداد های لازم را داشت تا هرساله این تعداد هموطنان خودمون را از دست ندیم و همین سهل انگاری ها باعث شد که اتوبوس مسافران خارجی هم چپ کنه.تو اخبار اعلام کرد دو نفر هم فوت کردند که نشان از ضعف مدیریتی استان.
خداکنه مدیریت کمربندی رو هم شهرداری زودتر بپذیره که با وجود بازگشایی پارک دراک و سیل ورود مردم به اون منطقه ممکنه تصادفات بازم بیشتر از قبل بشه