تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024

آخرین اخبار

پیروزی تیم بسکتبال لیموندیس شیراز برابر تیم مس رفسنجان دو کشته و سه مصدوم در برخورد کامیون با خودرو سواری 🎥: مرگ ۸ نفر بر اثر گازگرفتگی در فارس 📸 افتتاح باند جنوبی بزرگراه کوهسار و سپس تعطیلی آن! فجرسپاسی برابر نفت مسجد سلیمان شد 📸 برداشت گل نرگس از بزرگترین نرگس زار دیم کشور شکست تیم لیموندیس شیراز مقابل نماینده آبادان 🎥 معرفی پروژه پارک آبی شیراز 🎥 ادامه روند ساخت بزرگراه شرق شیراز ارایه لایحه بودجه ۲۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی شهرداری شیراز در سال ۱۴۰۳ پروژه نیمه کاره و شکست خورده المان ورودی غربی شیراز خرید آنلاین تنقلات تا ۵۰% تخفیف در شیراز: لذت خرید بدون دردسر حوادث بی پایان رانندگی در آزادراه شیراز – اصفهان 🎥 تصاویر هوایی از طبیعت برفی فارس گلایه شهردار شیراز از شرایط تامین واگن برای خط ۲ مترو گازگرفتگی ۳۸ نفر در استان فارس تبلیغات گسترده در صفحات اینستاگرام شیراز بازگشت خطوط شبانه اتوبوس به شیراز ورود سامانه بارشی به فارس 📸 پیشرفت پروژه زیرگذر گویم / آذر ۱۴۰۲

7

سهم شیرازیها از مترو پس از ۲۰ سال: ۱۵ کیلومتر!

  • کد خبر : 32476
  • 08 اسفند 1395 - 10:43

شاید عادتمان داده باشند به دادن وعده‌هایی که تنها در پرانتز شعار و حرف می‌مانند و عملیاتی نمی‌شوند؛ وعده‌هایی که در ایامی خاص پررنگ‌تر می‌شود؛ البته وعده‌ دهندگان امیدوارند که گرد گرفتاری‌ها و روزمرگی‌ها و … لایه‌ای ضخیم بر ذهن شنوندگان کشیده و وعده‌ها فراموش شود.

به گزارش ایسنا منطقه فارس، بخشی از گناه فراموش شدن و به عمل نرسیدن بسیاری از وعده‌ها شاید بر دوش رسانه‌ها و خبرنگارانی باشد که تنها یادگرفته‌اند! منعکس کننده وعده‌ها باشند؛ حرف‌ها را بی‌کم و کاست بنویسند و منتشر کنند؛ و خود جزو اولین دسته از فراموش کنندگان وعده‌ها قرار گیرند.

یکی از مهمترین وعده‌هایی که طی یک‌سال گذشته بارها و بارها تمام مسئولان مرتبط با قطار شهری شیراز، آن را تکرار کردند، اتمام فاز دوم قطار شهری شیراز بود؛ پروژه‌ای که به نقطه پایان ۲ دهه از عمر آغاز عملیات اجرایی آن رسید و هنوز تعداد زیادی از شهروندانی که در روز شروع این پروژه دوران کودکی را سپری می‌کردند و اکنون روزهای پایان جوانی را طی می‌کنند، رویای برخورداری از این زیرساخت حداقلی را با خود یدک می‌کشند.

این در حالی است که ترافیک و تمام مصائب آن، به معضلی بسیار بزرگ در شیراز بدل شده و تن شهر و مردمانش را رنجور کرده و آرامش را از روح و جسم شهروندان زدوده است؛ حجم فزاینده خودروها، شیراز را به سیطره خود درآورده و شهروندان همچنان در سردرگمی وعده‌هایی که به عمل نمی‌رسند! مانده‌اند.

از اولین کسانیکه وعده تکمیل مترو در شیراز را داد، استاندار وقت فارس در زمان شانزدهمین سفر استانی هیئت دولت و رئیس‌جمهور بود؛ زمانیکه یکی از دست‌آوردهای سفر دکتر روحانی به شیراز و فارس را تصویب تامین کل اعتبارات مورد نیاز خط یک اعلام کرد.

پس از آن و در اردیبهشت همان سال، مجری خط یک سازمان قطار شهری شیراز با استناد به همان مصوبه، از تکمیل شدن ایستگاه‌های دوازده‌گانه این خط، خصوصا ایستگاه‌های میدان ولی‌عصر(عج) و میدان امام حسین(ع)، به عنوان اصلی و بزرگترین ایستگاه‌ها خبر داد.

حجت‌الله قهاری در یک شامگاه بهاری در آخرین روزهای اردیبهشت سال ۹۴ و در جریان بازدید خبرنگاران از وضعیت احداث ایستگاه ولی‌عصر و ریل‌گذاری خطوط مترو در فاز ۲ خط یک، اعلام کرد که کار در سه شیفت و با قدرت ادامه دارد تا دهه فجر سال ۹۵ شاهد بهره‌برداری از ۲ ایستگاه ولی‌عصر و امام حسین باشیم؛ وعده‌ای که محقق نشد.

به گزارش ایسنا و براساس اطلاعاتی که بعد از سفر رئیس‌جمهوری در سال ۹۴ اعلام شد، قرار بود ۱۰۰ درصد اعتبارات سال ۹۴ و ۹۵ قطار شهری محقق شود؛ تزریق ۲ هزار ۶۰۰ میلیون ریال اعتبار سهم دولت، شاید این باور را ایجاد کرده بود که آرزوی تردد قطار شهری در شیراز بعد از ۲ دهه، به واقعیت خواهد انجامید.

اما بعد از آن و در طول سال ۹۴ و تا نیمه‌های سال ۹۵ هم این وعده بارها و بارها از سوی مسئولان تکرار شد؛ شهردار، اعضای شورای شهر و مدیر عامل مترو، از کسانی بودند که به مردم امیدورای دادند که تا پایان سال قطار مترو مردم را از میدان گلسرخ تا میدان احسان، جابه‌جا خواهد کرد. مسیری که به حتم تاثیر بسزایی در کاهش ترافیک شهری برجای می‌گذاشت و می‌گذارد.

اسدالله حاج‌زمانی البته در ابتدای سال ۹۵ کمی از وعده‌های داده شده کاست و بهره‌برداری از تمام ایستگاه‌های قطار شهری در سال ۹۵ را از لیست وعده‌ها حذف و به این اکتفا کرد که می‌توان تا پایان سال با عبور از بعضی ایستگاه‌ها، مانند ایستگاه اصلی میدان امام‌ حسین(ع)، کار را به سرانجامی خوب گره زد.

حاج‌زمانی از آن دسته مدیرانی است که کمتر وعده می‌دهد و همیشه او را با لباس کار و درون ایستگاه‌ها و پروژه‌ها یا حاشیه شورای شهر می‌توان دید؛ اما او هم وعده بهره‌برداری از مترو را به مردم داده بود. وعده‌ای که شاید آن روز گمان نمی‌کرد محقق نشود.

اگرچه طی دو سال گذشته بخش‌های زیادی از پروژه قطار شهری با سرعت و کیفیتی مناسب تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید، ایستگاه‌های باقیمانده از فاز یک و عملیاتی شدن کار احداث خط ۲ و پیشرفت مناسب آن، یا احداث ایستگاه وکیل که به دلایل متعددی، از فهرست ایستگاه‌های قطار شهری حذف شده بود؛ همان ایستگاهی که باران سبب ریزش حاشیه آن شد و خیابان زند باریک را ۱۰ روزی مسدود کرد و بر ترافیک شهر افزود و مردم صبورانه تحمل کردند؛ بی آنکه کسی از آنان قدردانی کرده باشد.

البته شهریور سال ۹۵ یکی از مهمترین بخش‌های کار تکمیل و ریل‌گذاری خط به پایان رسید؛ به‌گونه‌ای که امکان عبور قطار مترو از ایستگاه‌هایی که روند اجرایی احداث آنها به هزار و یک دلیل موجه و غیرموجه، متوقف مانده یا طولانی شده بود، فراهم شد؛ اما محقق شدن وعده‌ها در تور محقق نشدن وعده دولت برای تزریق اعتبارات مصوب، گیر افتاد و از چند ماه قبل سرها به تاسف تکان خورد که احتمال بهره‌برداری از فاز دوم قطار شهری شیراز تا پایان ۹۵، کم رنگ شده است!!

استاندار فارس نیز در آخرین نشست خبری خود وعده‌ای جدید را مطرح کرد؛ وعده‌ای که شاید برای اکثر رسانه‌ها آنقدر پر امید نبود که در تیترها پررنگ نشد و با فونتی مشابه سایر بخش‌های متن مصاحبه، نوشته و از آن عبور شد.

سید محمدعلی افشانی آن روز وعده داد که رئیس‌جمهوری ابتدای اردیبهشت ۹۵ و با هدف شرکت در یادروز سعدی به شیراز سفر کرده و چند پروژه بزرگ مانند فاز دوم قطار شهری و پل کابلی ولی‌عصر(عج)، با حضور دکتر روحانی به بهره‌برداری خواهد رسید.

این درحالی است که مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز، اخیرا در بخشی از گفت و گویی که در مورد ریزش خیابان زند باریک در محدوده ایستگاه وکیل حادث شده بود، گفت که هنوز سهم دولت از اعتبارات مورد نیاز مترو، محقق نشده است؛ اگرچه حاج‌زمانی ناامید نبود اما تاکید داشت که بهره‌برداری از فاز دوم قطار شهری حداقل ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

حاج‌زمانی آن روز اعلام آمادگی کرد که می‌توان تا پایان سال از میدان نمازی، به حدود ۴ کیلومتر بالاتر یعنی چهارراه زند و نزدیک به میدان شهرداری رساند.

محدوده‌ای که بخش اعظم گره‌های ترافیکی شهر را در خود دارد و به دلیل وجود دوایر متعدد دولتی، بیمارستان‌ها و مراکز تخصصی و فوق‌تخصصی کلینیکی و پاراکلینیکی و مطب‌های پزشکان و استقرار بخشی از بازارهای اصلی و دانشگاه‌های متعدد و …. همواره با مشکل ترافیک سنگین مواجه بوده است.

به گزارش ایسنا، وعده‌ای که قریب به یک هفته قبل توسط مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز مطرح شد، اکنون از سوی شهردار شیراز نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

علی‌رضا پاک‌فطرت شهردار شیراز پنجشنبه گذشته و در مراسم بهره‌برداری از تعدادی بوستان، از وجود امکان رساندن قطار مترو تا چهارراه‌زند تا پایان امسال را مطرح کرد.

پاک‌فطرت البته این موضوع را نیز طرح کرده بود که امکان رسیدن قطار از میدان گلسرخ تا ایستگاه میدان ولی‌عصر(عج) نیز تا پایان امسال وجود دارد اما باید صبوری کرد تا بعد از احداث ایستگاه وکیل کل فاز دوم را راه‌اندازی شود!

شهردار شیراز، تامین واگن را موضوعی ملی عنوان کرده و از آغاز ساخت ۲ هزار دستگاه واگن براساس توافق‌های انجام شده بین وزرای صنعت و کشور خبر داده و زمان تحویل واگن‌ها به کلان‌شهرهای دارای مترو را سال آینده (۹۶) اعلام کرده است.

پاک‌فطرت در عین حال از خریداری شدن ۵ واگن (یک رام) قطار خبر داده و ابراز امیدواری کرده بود که با ورود این تعداد واگن امکان بهره‌برداری از فاز دوم خط یک فراهم شود.

اگرچه در گذشته، مدیرعامل قطار شهری شیراز به‌درستی تاکید داشت که با توجه به حجم مسافران قطار شهری در محدوده شرق شیراز، برای بهره‌برداری از فاز دوم مترو و ارائه خدمات در فواصل هر ۱۵ دقیقه یک قطار، نیاز به حداقل ۴ رام قطار (۲۰ واگن) احساس می‌شود.

به گزارش ایسنا، آنچه برای مردم اهمیت دارد این است که وعده بهره‌برداری از فاز ۲ خط یک قطار شهری شیراز، محقق نشد؛ قطار متروی شیراز به مقصد نرسید و به پایان رسیدن انتظارها به اردیبهشت ۹۶ موکول شد؛‌ باید به انتظار نشست و رصد کرد که آیا این وعده محقق خواهد شد؟

telegram
لینک کوتاه : https://shiraz1400.ir/?p=32476

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 24در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲۴
  1. قدیما میگفتن امسال افتتاح میشه میرفت تا ۱۰ تا سال دیگه ولی الان شده نهایتا ۱ سال.
    باید رکود ساخت و ساز رو هم در نظر بگیرید امین جان
    سال۹۶ تمام ۷ خط مترو تهران تکمیل میشه باید وزارت کشور سال دیگه به شیراز وبقیه شهرها بیشتر بودجه بده
    اگر این مدیریت پاک فطرت وحاجی زمانی نبود الان مترو شیراز همچنان خیابان مدرس را بند آورده بود

    • کدوم ۱ سال دوست عزیز؟ مترو شیراز سالهاست که از برنامه عقب افتاده. درسته که تهران و مشهد کاملا از شیراز جلو هستند اما همواره تأکید میشد که شیراز سومین شهر مترو ایران است. اگر این کندی و وعده‌های پوچ ادامه داشته باشه بزودی این عنوان توسط اصفهان، تبریز و یا حتا ‌قم از شیراز گرفته میشه… تأکید صدها مرتبه شهردار و سایر مدیران این بود که تا پایان امسال قطعا و بدون شک خط ۱ کامل خواهد شد . دولت هم در این زمینه مقصره اما مسئولین استان و شهر بیشتر مقصرند که قدرت چانه زنی‌ و لابی گری لازم را ندارند و بی‌ هوا به مردم وعده‌های مکرر در اینباره دادند. اگر شورای شهر از تدبیر و صداقت کافی‌ برخوردار بود بخاطر عدم تکمیل خط ۱ ، عدم افتتاح پًل کابلی و پارک دراک و پروژه معلم، و عدم توانایی در آغاز پروژه‌های گردشگری نظیر تله کابین ، شهر بازی و پارک آبی باید طرح استیضاح شهردار را در صحن علنی شورا فورا مطرح میکرد. چرا که همه اینها وعده‌های شهردار برای پایان سال ۹۵ بود که هیچ یک محقق نشد. آخر ضربه زدن به پیشرفت شهر و وعده و مصاحبه پوچ تا کی‌؟؟

    • نمیشه کم کاری و ناتوانی شهرداری شیراز و شخص شهردار رو در مقابل شهرداری تهران و قالیباف در زمینه مترو، به بودجه وزارت کشور ربط داد. چون این رو شهردارهای همه ی کلانشهرها هم گفتن که چند ساله دولت به جز مشهد، به هیچ کلانشهری برای مترو کمک مالی نکرده. قالیباف هم که دشمن خونی روحانی هست و هر روز علیه هم فحشکاری دارن. آخرینش هم سر ماجرای املاک نجومی در تهران بود که تا هنوز ورد زبان روحانی هست و تا تندروها بهش درباره “فیشهای حقوقی” میگن، اونم سریع میگه “املاک نجومی”. یعنی قالیباف رو رسما نماینده جناح مقابل و دشمنِ خوش می دونه. دولت یک قرون به شهرداری ای که قالیباف رئیسش هست کمک نمی کنه. قالیبافم اینو هر روز میگه. پس ما واقعا باید ببینیم چرا شهرداری شیراز انقدر در ساخت مترو ناتوان بوده. چرا حتی داریم از تبریز و اصفهان هم عقب میفتیم؟ من می ترسم که با این وضع بشیم حکایت اون خرگوش مغروری که انقدر غرق در غرور و بی خیالیش شد که توی مسابقه ی دور، حتی از لاکپشت هم عقب افتاد و شکست خورد و ما هم حتی از کرج و اهواز هم در مترو عقب بیفتیم!! برای همین اینکه فکر کنیم با اتمام ساخت خطوط متروی تهران سرعت ساخت خطوط متروی شیراز بالا میره، سراب و توهمی بیش نیست. چون ریشه مشکلات شهر ما در بحث مترو جای دیگه هست.
      و راستی متروی تهران هم هشت خطه هستش فعلا و نه هفت خطه. شش خطِ درون شهری و دو خط رابط و برون شهری. خطوط شش و هفت که درون شهری هستن در سال ۹۶ افتتاح میشن و خط هشت که به فرودگاه امام و شهر پردیس وصل میشه هم در همین سال افتتاح میشه. تهران یک خط مترو هم داره که به کرج وصل میشه و سالهاست که افتتاح شده. خطوط شش و هفت و هشت مترو تهران با هم همزمان حفر تونل شدن و الان به جز یک سوم پایانی خطی هشت، کار حفر تونل همه ی این سه خط تمام شده!! حالا شما شهرداری شیراز رو نگاه کن!! افسوس…

      • این چه حرف بی اساسی هست که میزنید؟ بودجه تهران همیشه از طرف هر دولت بدون توجه به سلیقه سیاسی باید به صورت لایحه به مجلس ارایه بشه امسال هم ۱۶۹/۴۳۳/۹۰۰/۰۰۰/۰۰۰ به تهران کمک شده که ۲.۵ برابر کمک دولت به تمام کلانشهر هاست. این هم لینک خبر:
        http://www.ghatreh.com/news/nn34913073/%DA%A9%D9%85%DA%A9-169%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D9%88433%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%B4%D9%87%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%AD%D9%87-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D8%AC%D9%87

      • علی جان این خبر کذبه برادر. در لیچار بودن این خبر همین بس که نوشته دولت ۱۶۹ تریلیون تومان در سال ۹۶ به شهرداری تهران کمک خواهد کرد!! اصلا همچین چیزی شدنی نیست! شما می دونی ۱۶۹ تریلیون تومان میشه چقدر؟!!! بعد از هر ۹۹۹ هزار میلیارد تومان، یک تریلیون تومان هست!! بودجه کل کشور برای سال ۹۶ نزدیک به ۲۷۰ هزار میلیارد تومان مصوب شده! حالا چطور کمکهای دولت به شهرداری تهران میشه ۱۶۰ تریلیون تومان؟!! این رقم ده ها و ده ها برابر از کل بودجه کشور بیشتره!! حتی چند برابر کل بودجه دولت آمریکا هم هست!! شما گمونم لازمه ابتدا با اعداد و ارقام آشنا بشی!
        دولت با این ادعا که به دلیل کاهش شدید قیمت نفت و تحریمها دچار کسری بودجه و بحران مالی هست، چند ساله که به هیچ شهرداری ای در ایران به جز شهرداریه مشهد کمک مالی نکرده. اینرو دولت اقرار می کنه. طرحهای کمک مالی به شهرداریها هم صرفا برای سال ۹۶ هستن و به امید بالا بودن قیمت نفت! اونم با رقمهای بسیار محدود. همین! وگرنه در این سالهای گذشته که وضع همونی بوده که خدمتت عرض کردم.

      • رضای عزیز من با اعداد اشنا هستم اما انگار شما نییستید.هر ۱ تریلیون یک هزار میلیارد هست نه هر ۹۹۹ هزار میلیارد https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86.
        پس این رقمی که من گفتم میشه ۱۶۹ هزار میلیارد که ده ها برابر از کل بودجه کشور نیست و حتی چند برابر کل بودجه دولت آمریکا هم نیست. اما نکته دوم اینکه هیچ جای دنیا از جمله ایران توی بحث کمک به یک نهاد مثل شهرداری پول نقد واریز نمیکنن این حرف یعنی اینکه قرار نیست ۱۶۹ هزار میلیارد پول نقد به حساب شهرداری تهران توی بانک شهر واریز بشه برای همین ربط دادن ۱۰۰٪ اون به پول نفت و درامد دولت درست نیست (نه اینکه کامل غلط هست). این هزینه ها همیشه به صورت فاینانس یا سرمایه گذاری دو یا چند جانبه یا ضمانت مالی از طرف دولت انجام میشه و بخشی از اون به صورت نقد واریر میشه. مثل این خبر ایرنا که ۱۰۷ ضمانت دولتی در دو سال گذشته برای سرمایه گذاری خارجی در تهران ارایه شده http://www.irna.ir/fa/News/81840575/ یا مثلا سرمایه گذاری برای کنترل آلودگی هوا و… پس میبینید که خبر قبل لیچار نیست.

  2. متاسفانه هیچ یک از دولتها روی خوشی به شیراز نشان نداده اند و به نظر من دلیل طولانی شدن ساخت متروی شیراز عدم پرداخت سهم ۵۰ درصدی از سوی دولت است و شهرداری با چنگ و دندان در سالهای اخیر عملیات ساخت این پروژه را سرپا نگه داشته است در حالی که وضعیت مشهد و تهران کاملا متفاوت است و متروی این دو شهر با بودجه های دولت با سرعت در حال ساخت است و این یعنی تبعیض به تمام معنی!!

  3. حتی فکر کنم قطارهایی که دولت برای تبریز و اصفهان با طول خطوط آماده ی افتتاح کمتر نسبت به شیراز تامین کرده بیشتر باشند و این آخر بی عدالتیست!
    باز خدا پدر و مادر حاجی زمانی رو بیامرزه که نگذاشته مترو روی زمین بمونه!
    با وجود این ناعدالتی ها ولی امیدوار هستیم خط ۲ هم تا پایان سال ۹۷ حدود ۱۰ کیلومترش به بهره برداری برسه! اگه دولت همکاری کنه و بذارند حداقل منابع ملیمون درحد شهرهای دیگه باشه خیلی بهتر از اینها می تونیم باشیم!

  4. خداوکیلی اگه خود شهرداری ، سال ۹۳ واگن های قطارشهری رو جداگانه خریداری نمی کرد و جدای از دولت قرارداد نمی بست ، باور کنید نمی گذاشتند سومین شهر مترو دار بشیم .
    با وجود اینکه متروی شیراز بسیار جلوتر از اصفهان و تبریز بود ولی بقول سقاییان نژاد، شهردار وقت اصفهان، که گفت واگن ها باید اول در اصفهان تست بشن بعد برن به شیراز ، برنامه هم واقعا مثل اینکه همین بوده!

  5. از سال ۸۱ تا ۹۵ میشه بیست سال تمام؟
    طول کشیده ولی دیگه اغراق نکنید چهارده پونزده سالی میشه از شروع عملیات اجرایی متروی شیراز میگذره!

  6. سلام امین جان. خوبی؟ گزارش جالبی نیست. به هیج وجه کارشناسی نیست و بیش از اینکه نقد درست و اصولی باشه، سرهم کردن چند تا حقیقت و تهییج احساسات خواننده است.

  7. امین جان این گزارش مشکل اولش اینه که ۵ سال گذاشته روی زمان واقعی ساخت مترو و مشکل بعدیش اینه که طوری صحبت کرده که متروی اصفهان و تبریز که عملا خیلی از شیراز عقبترند را جلوتر جلوه داده!

    • معنی خیلی عقب رو میشه بگید؟ الان که تو واگن مترو ما حسابی عقب افتادیم! بخاطر ایستگاه وکیل هم حالا حالاها مترو به گل سرخ نمیرسه!

    • وقتی ادمین شیراز ۱۴۰۰ اینگونه فکر میکنه از هموطنانمون در شهر های دیگه چه توقعی دارید؟
      پروژه جلوتر بودن مگه به زمان افتتاحش هست؟ یه ایستگاه وکیل حتی اگه حالا حالا ها هم آزاد نشه دلیل نمی شه که جلوتر بودن متروی شیراز رو انکار کنید! در شیراز امید وجود داره با وجود اینکه ۶ کیلومتر از خط دوم قطار شهری رو هم حفاری کرده در سال ۹۷ فاز یک خط دو رو تمام کنه که احتمال تحقق این وعده هم خیلی زیاده چون قطعا در سال دیگه عملیات حفاری خط ۲ در فاز یک تموم میشه!
      در صورتی که تبریز خط دومش پیشرفتی نداره اصفهانم که معلوم الحاله و شاید اواسط سال آینده تازه خط ۲ رو شروع کنه!
      اصلا بذار متروی شیراز خط یکش بطور کلی دوماه بعد از متروی اصفهان افتتاح بشه. بالاخره در سال دیگه ما ۲۵ کیلومتر مترو در ۱۵ سال و اصفهان ۲۰ کیلومتر مترو در ۱۸ سال و تبریز هم ۱۷ کیلومتر در ۱۵ سال خواهد داشت!
      سال ۹۷ که تبریز و اصفهان توی مرحله ی تاتی تاتی خط ۲ هستند ما زمزمه های افتتاح خط ۲ به گوشمون میرسه! حالا دو رام قطار هم دیگه اینقدر گنده کردن نداره! این از تبعیض دولته. درست! ولی تا چه زمانی می تونه تبعیض رو قائل بشه؟ حالا تا چند ماه دیگه اون اختلاف رام قطار هم بر طرف میشه!
      اینطور گزارش نشر دادن بیشتر آدمو ناامید می کنه!

  8. مترو فقط شده مایه زشت کردن شهر ها(البته غیر از تهران)بیش از ده سال عملیات اجرایی درحد وسیع در کلانشهر ها شروع شد و فقط شهرهایی مثه شیراز و اصفهان که از لحاظ نمای شهری خیلی مهمتر از شهرهای دیگه هستن برا جذب توریستا تبدیل کرده به کارگاه،زیباترین نقاط شهر ها شده چهره زشت کارگاه ها،دود و صدای ماشین الات و الانم که سه شیفت کردن مثلا اصفهان را از بس ماشین های سنگین میرن و میان الودگی و سروصدا،از بی برنامگی هاشون گذاشتن اینقد اخر کار که بخوان اینطوری بسازن،اخرشم خدا میدونه ایستگاه هایی را که وعده ساخت خاصش را دادن چی از اب در بیاد،یادتون باشه مترو نیازه اما برا شهرهایی مثه شیراز و اصفهان زیادش هم جالب نیست،مخصوصا اصفهان چون سر همین خط یک جدالی بین میراث فرهنگی و شهرداری بود همواره چون بافت مرکز شهر اصفهان به شدت تاریخی بود و هرجا را که حفاری میکردن اثار تاریخی پیدا میکردن ،یا مثلا اگر الزام یونسکو نبود میخواستن خط دو مترو را از زیر میدان نقش جهان(هرچند در عمق زیاد)رد کنن که توسط یونسکو این طرح ممنوع شد و مجبور شدن از مسیر دیگه ای عبور بدن،وگرنه حتی پلاک های خط دومترو را هم تو میدان نقش جهان زده بودن و خداروشکر یونسکو به داد نقش جهان رسید،میخوام اینا بگم که مترو فواید خودشو داره و باید هم باشه،اما شهرهایی مثه اصفهان و شیراز نباید الگو تهران داشته باشن به علت تاریخی بودن،باید این دوشهر به فکر مونوریل و تراموا و…باشن،پس زیاد به اینکه کدوم شهر چقد طول خط مترو داره نداشته باشین،هر شهری بافت خودشو داره و باید همه جوانبو دید

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.