هنرمند شیرازی با استفاده از موزاییک دست به خلق اثری با مضمون آثار تاریخی شیراز زده است. علی عبدی، خالق این اثر در گفت و گو با شیراز۱۴۰۰ درباره اثر هنری اجرا شده خود چنین توضیح می دهد: پس از پایان تحصیلات دانشگاهى، بیش از بیست سال را در کسب علم، مهارت و تجربه در وادى هنر سپرى نموده ام که کسب این تجربه ها در کنار عرق وافر من به این خطه گهربار از میهن عزیزمان، به من این اجازه را داد تا دست به خلق اثرى منحصربفرد در زمینه هنرهاى تجسمى در شهر شیراز بزنم.
این هنرمند شیرازی با بیان اینکه در حدود یک سال پیش به دعوت مدیران محترم مجموعه آموزشى و فرهنگى احسان، طرحى را براى سردر و ستون هاى مجاور درب ورودى تالار این مجموعه ارایه نموده است، ادامه داد: پس از موافقت ایشان با این طرح، ایده هاى اولیه به نظر اساتید و دوستان در رشته هاى گرافیک و هنرهاى تجسمى رسید و پیشنهاد هاى ایشان در کار مد نظر قرار گرفت.
وی ادامه داد : طرح پیشنهادى من، خلق یک اثر هنرى موزاییک بود که بتواند در آینده بعنوان یکى از جاذبه هاى دیدنى شیراز، مورد توجه قرار گیرد، اثرى متمایز و منحصر بفرد در نوع خود. عبدی با بیان اینکه براى بیشتر ما نام هنر موزاییک، یادآور کارهاى کاشى شکسته نقش بسته بر دیوارهاى خیابان ها و بزرگراه هامى باشد بیان داشت: طرح مورد نظر ما، اجراى یکى از سخت ترین و زیباترین سبک هاى هنر موزاییک بود که در این سبک، کاشى ها با اشکال کاملا منظم و با فاصله هاى برابر در کنار هم قرار مى گیرند و این کاشى ها طى چندین مرحله به اندازه هاى دلخواه در مى آیند و پس از سوهان زده شدن، استفاده مى گردند.
این هنرمند شیرازی ادامه داد: براى آنکه بیشتر با دقت بکار رفته در خلق این اثر آشنا شوید، کافى است بدانید ابعاد کوچکترین قطعات کاشى هاى استفاده شده، ابعادى برابر دو میلیمتر در دو میلیمتر دارند و بطور متوسط در یک مربع فرضى ده در ده سانتیمتر در برخى قسمت ها تا حدود دویست قطعه کاشى در کنار هم قرار گرفته اند که ابعاد قطعات به اندازه اى کوچک هستند که جهت جانمایى آنها از ابزارهاى ظریف مورد استفاده در دندان پزشکى استفاده مى نماییم.
عبدی درباره خصوصیات این اثر هنری به شیراز۱۴۰۰ گفت : به روز بودن طرح، ماندگار بودن، نداشتن وابستگى زمانى کل اثر به دوره خاصى، الهام گرفتن از تاریخ، فرهنگ و تمدن این خطه از کشور و البته برقرارى ارتباط مخاطبین خاص این فضاى فرهنگى، هنرى با اثر مورد نظر، از جمله خصوصیات در نظر گرفته شده براى خلق آن است که در اینجا ذکر این نکته را لازم مى دانم که تالار احسان شیراز از نظر تعداد و ترافیک برنامه هاى هنرى و فرهنگى که در این سالن برگزار مى شوند، رتبه نخست را در شیراز دارا بوده و این مسئله مهم باعث شد تا در تمامى مراحل کار، توجه ویژه و خاصى مد نظر قرار گیرد.
وی با بیان اینکه مراحل کار به دو بخش اجراى سردر و ستون ها تقسیم گردید افزود : در فاز نخست، اثر هنرى ویژه سردر طى شش ماه با همکارى گروهى از هنرمندان اجرا و نصب گردید. این مرحله از کار، مساحتى حدود هشت متر مربع را شامل مى شد کهدر این طرح، مجموعه از بارزترین نمادهاى شهر شیراز در زمینه هاى گردشگرى، فرهنگى، تاریخى و مذهبى در کنار هم قرار کرفته اند. تصاویر این نمادها، به فرم خاصى ساده سازى شده و نهایتا به شکلى پیوسته و متناسب در کنار هم قرار گرفته اند.
او ادامه داد : در فاز دوم که هم اکنون در حال اجرا مى باشد و مساحتى حدود دوازده متر مربع را در برخواهد گرفت، طرح شامل طرح دو پیکره متعلق به ایران باستان جهت ستون هاى جنبى مى باشد و در ستون وسط نیز اثرى متفاوت از سرو شیراز اجرا خواهد گردید. انتخاب طرح پیکره هاى باستانى که در موزه لوور نگهدارى مى شوند، مقوله اى مفصل است که در اینجا امکان شرح آن نیست. سرو میانى نیز که سرو شیراز را به گونه اى نو به تصویر خواهد کشید، یادآور اهمیت این درخت و طبیعت سبز در فرهنگ و تاریخ فارس دارد و دوایر نارنجى رنگ تشکیل دهنده این سرو نیز، در همه ستون ها و همچنین سردر ورودى به شکل خاصى تکرار کردیده اند تا ضمن ایجاد پیوستگى و هماهنگى بین بخش هاى مختلف اثر، مفاهیم دیگرى را نیز یادآور شوند.
گفتنی است این هنرمند و سایر همکاران وی هم اکنون در حال اجراى مرحله دوم از کار هستند و چنانچه عزیزانى مایل به یادگیرى این هنر و یا همکارى در خلق این بخش از اثر مى باشند، مى توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با صفحه ایسنتاگرام وی تماس حاصل نمایند.
نمیدانم. این هنر خریدارهم دارد؟
متن رو خونده باشید نوشته که یرای کجا ساخته شده
عالیه…باعث افتخار شیراز هستید.
کاش از این آثار هنری در ایستگاههای مترو هم استفاده میشد.
دقیقا منم داشتم به مترو فکر میکردم
فوق العاده زیباست. از آثار این چنینی جای جای شهر استفاده بشه تا همه لذت ببرن.