تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024

آخرین اخبار

پیروزی تیم بسکتبال لیموندیس شیراز برابر تیم مس رفسنجان دو کشته و سه مصدوم در برخورد کامیون با خودرو سواری 🎥: مرگ ۸ نفر بر اثر گازگرفتگی در فارس 📸 افتتاح باند جنوبی بزرگراه کوهسار و سپس تعطیلی آن! فجرسپاسی برابر نفت مسجد سلیمان شد 📸 برداشت گل نرگس از بزرگترین نرگس زار دیم کشور شکست تیم لیموندیس شیراز مقابل نماینده آبادان 🎥 معرفی پروژه پارک آبی شیراز 🎥 ادامه روند ساخت بزرگراه شرق شیراز ارایه لایحه بودجه ۲۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی شهرداری شیراز در سال ۱۴۰۳ پروژه نیمه کاره و شکست خورده المان ورودی غربی شیراز خرید آنلاین تنقلات تا ۵۰% تخفیف در شیراز: لذت خرید بدون دردسر حوادث بی پایان رانندگی در آزادراه شیراز – اصفهان 🎥 تصاویر هوایی از طبیعت برفی فارس گلایه شهردار شیراز از شرایط تامین واگن برای خط ۲ مترو گازگرفتگی ۳۸ نفر در استان فارس تبلیغات گسترده در صفحات اینستاگرام شیراز بازگشت خطوط شبانه اتوبوس به شیراز ورود سامانه بارشی به فارس 📸 پیشرفت پروژه زیرگذر گویم / آذر ۱۴۰۲

7

نگاه شما : بی توجهی مطلق به ساخت فضاهای تفریحی و سرگرمی در شیراز

  • کد خبر : 26833
  • 19 فروردین 1395 - 11:37

یکی از بینندگان سایت در مطلبی ارسالی، به بررسی وضعیت فضاهای تفریحی – سرگرمی شیراز پرداخته که شیراز۱۴۰۰ آن را منتشر می نماید.

پل سازی خوب است و کافی نیست،

بی توجهی مطلق به ساخت فضاهای تفریحی و سرگرمی در شیراز

  1. مطلب نوشته شده همه ارکان جامعه را در شهر شیراز مورد نقد قرار می دهد: از شهرداری و پلیس گرفته تا مردم.
  2. چرا هرجا می رویم و در هر جا می خوانیم مدام از زیبایی شهر تبریز گفته می شود و شهر اول ایران بودن در زیبایی و نظافت و از نام شیراز خبری نیست؟ حتماً همین امروز همه خوانندگان این مطلب در مورد جایگاه شیراز و تبریز یک مطالعه تاریخی و ادبی و هنری داشته باشند. البته واقعیت آن است که همه جای ایران سرای من است،اما کنه مطلب ما چیزی دیگری در خود دارد: جایگاه تاریخی شهر شیراز و آوازه بین المللی آن که هیچ شهری در ایران از آن برخوردار نیست. این مسأله را دست کم نگیرید و برای آن ارزش قایل شود.
  3. شهرداری شیراز با مدیریت مهندس پاک فطرت در سال های اخیر کارهای کارستانی کردند که در مخیله هیچ شیرازی نمی گنجید. این سال ها پروژه های شهرداری حتی در کشور سرآمد است، اما همه داستان این نیست، چرا که هزار نکته باریک تر ز مو اینجا است. پل ها و تقاطع های زیادی ساخته شد، اما از زیباسازی و نظم و ترتیب و بهبود ساختار و فرهنگ سازی هیچ خبری نیست! البته در این داستان همه مقصرند: از شهرداری گرفته تا اداره ارشاد و پلیس و نهادهای دیگر به اضافه خود مردم! در ضمن همه مسؤولان شهر و استان ما باید با مطالعه و فکر و شیک و تر و تمیز باشند درست مثل همین جناب پاک فطرت. خیلی مسأله مهمی است تا وقتی آن مسؤول جایی می رود، احساس کمبود نشود!
  4. اشتباه مطلق است که فکر کنیم شهر خیلی ایده آلی داریم. البته هیچ کدام از شهرهای ایران ساختار مدرن و متعادل و منظم و ایده آل ندارند، اما خوش منظرتر و بدمنظرتر دارند! معلوم است که بهتر است ما جزو خوش منظرترها باشیم و البته بهتر است که ما منظم ترین و زیباترین باشیم. هستیم؟ خیر! به حتم نیستیم! مقصر مسؤولان کنونی نیستند که بنای شهر از اول اصولی نبوده است، اما آیندگان مقصر بودند که جلوه های شهری چشم نوازی به شهر نیافزودند.
  5. زیاد فریب حرف های قشنگ مسافران نوروزی را نخوریم که می گویند: شیراز، خیلی زیبا است! شک نکنید خیلی از آنها خیلی از جاها را ندیده اند! آب و هوا و حال و هوای مادرید درست مثل شیراز است، اما آنها کجا و ما کجا؟ اگر دوست دارید بدانید شهر زیبا یعنی چه، حتماً یک سر به مادرید تشریف ببرید! در مقام مقایسه که برآییم، هیچ حرفی برای گفتن وجود ندارد.
  6. در بند ۳ گفتیم که شیراز عاری از هرگونه چشم انداز با شکوه شهری و جلوه های بصری چشم نواز است، مثل پل طبیعت تهران، ایل گلی تبریز، پارک ناژوان اصفهان. برای شهر پر آوازه مان زشت نیست؟ مهم ترین گزینه برای هر شهری همین چشم نواز بودن بخش ها یا نمادهای از آن است. آیا ساخت یک پل و مقداری تزیین آن ورودی شهر را چشم نواز می کند؟! حتماً دوباره طرح المان ورودی شرق شیراز را بررسی کنید. آیا برای شهر بزرگ شیراز است یا یک شهر ۱۰۰۰۰ نفری با ۵ کیلومترمربع وسعت؟!
  7. شیراز تنها کلان شهر پر آوازه ایران است که در آن از فضای سرگرمی و تفریحی عمومی و بزرگ خبری نیست! سازمان مشارکت های اقتصادی داریم که فقط پاساژ و مجتمع مسکونی می سازد و در آن از فضاهای کلان تفریحی حداقل تا الان که هیچ خبری نیست! اصفهان کوه ندارد و در دو جا تله کابین دارد، شیراز دور و برش پر از کوه هست و توان ندارد!
  8. نظم و ترتیب شهری چیزی نیست که در ایران ما به درستی تعریف شده باشد، اما اگر نگوییم شیراز ما از این نظر و بی توجهی توأم مردم و مسؤولان نسبت به این مقوله افتضاح است، می توانیم بگوییم بسیار زننده است! البته در ظاهر مجموعه تفریحی در پای کوه دراک در حال ساخت است. این مورد خوبی است، اما خواهش می کنیم ساخت هر چیزی را بیش از حد طول ندهید و تا پول نیست، اصلاً شروعش نکنید! می گویند که “یا مکن با پپیلبانان دوستی یا بنا کن خانه ای در خورد پیل” و وقتی هم می سازید خوب و مدرن و تمیز و همه چیز تمام بسازید.
  9. در شیراز به راحتی در خیابان ها آشغال می ریزند. کاش ما به مقوله زیبایی و پاکیزگی شهرمان توجه می کردیم! از آن طرف هم ای کاش مسؤولان ما به جای گذاشتن جلسه و وقت بیش از حد صرف کردن سر یک موضوع ساده به نام طرح ترافیک و خط ویژه اتوبوس که در دیگر کلانشهرها به سادگی حل شده است، وقتی توانایی بخشی از شهر احساس نمی شود، حداقل تمام استعداد و توانایی خود را صرف جدیت و برنامه ریزی در فرهنگ سازی و نظم و انضباط شهری و موضوع ساده تمیز نگه داشتن شهر از سوی مردم می کردند. بد نیست بدانیم که چنین مسأیلی، صد سال پیش در تمام دنیا حل شده است و کارهای مهم دیگری را پی گرفته اند! واقعاً فراموش نکنید که در یک جنبه هایی ما بهترین مردمیم و در بخش هایی هم حتماً بدترین مثل همین سهل انگاری در مسأله توجه به نظافت شهری. لطفاً…لطفاً…لطفاً مسؤولان قوانین سخت و شدید تنبیهی را در برخورد با افراد بی نظم و ناهنجار و بی دقت نسبت به مسأله تمیزی شهر درنطر بگیرند و اینقدر بی خیال نباشند! با تشکر! لطفاً خوب بخوانید: برخورد جدی! شش ماه بعد مردم خودشان مثل همان داستان کمربند بستن همه چیز را یاد می گیرند و دیگر کسی در خیابان آشغال نمی ریزد! بد نیتس در این زمینه احساس امنیت خاطی به حداقل ممکن برسد تا شیراز سرآمد شود.
  10. انجام تخلفات رانندگی در شیراز از آب خوردن هم ساده تر است، چون پلیس به اندازه کافی حضور ندارد و حضور خیلی مؤثر هم ندارد. مگر با خودمان تعارف داریم؟! درواقع به همان اندازه که مردم نسبت به مسأله مهمی مثل رانندگی  بی خیال اند، به همان اندازه هم چلیس باید نسبت به آنها با خیال باشد! پلیس راهنمایی و رانندگی وظیفه اش همین است نه دیگر، نه چیز دیگر! حتماً دقت فرمایید: حضور جدی و قاطع پلیس راهنمایی و رانندگی.
  11. آیا دوران پاساژ سازی های دم دستی در شیراز به اتمام نرسیده است؟ ما شیرازی ها نشان دادیم که خوب می سازیم، اما خوب تمام نمی کنیم. پل معالی آباد حرکت خوبی بود، اما زیرش بدون هر گونه فضای سبز و درخت کاری تمام شد و رفت پی کارش! آن هم از مجتمع خلیج فارس. مجتمع خلیج فارس مثل سیتی سنتر اصفهان می توانست کف سازی شیک تر داشته باشد و مرکز برندهای بین المللی باشد، اما باز هم شد مرکز غرفه های زشتی که فرقی با مجمع های مرکز شهر ندارند! فقط بزرگ تر است! هتلش هم که هیچ، دریاچه اش هم که هیچ، آگهی مزایده اش هم که خجالت آور! تفاوت نظم شیرازی و اصفهانی را همین جا ببینید. نه این که اصفهان اروپا است، اما به قول معروف کار را که کرد، آن که تمام کرد. ما شیرازی ها گاهی سهل انگاریم، گاهی الکی به یک موضوع کوچک گیر می دهیم، گاهی هم مسأله بزرگی را به امان خدا ول می کنیم!
  12. یکی از ویژگی های شهر اصفهان سبز بودن آن در همه جا است. با این وصف شما نمی دانید جای خوب شهرید یا جای بد! اما در شیراز خیابان ملاصدرا و ستارخان مان که مثلاً خیابان های خوب مان هستند و مرکز تجاری، چهار تا درخت منظم و قشنگ چسبیده به هم ندارد! در رسانه ها از سازمانی فضای سبز تقدیر کردند، اما بیشتر فکر می کنم باید تنبیه می کردند، چرا که این مشکلات ملموس را ندیده یا دیده و توجه نکرده است! یکی از عوامل زیباتر شدن اصفهان، منهای کاشت انبوه درخت تا حد ممکن، استفاده از شمشاد در باغجه های دو طرف خیابان ها است.
  13. آسفالت خیابان ها و کوچه های شیراز تقریباً مثل بدترین شهرهای کوچک است!
  14. شهرداری اصفهان، سازمان تفریحی دارد. تمام بخش های سرگرمی شهر را همین شهرداری (مؤسسه تفریحی سپاهان وابسته به شهرداری اصفهان) ساخته است، بعد در شهر ما بخش خصوصی با هزار مصیبت باغ وحش و باغ پرندگان می سازند، نمی دانیم سختی آن چقدر است و فقط عشق و علاقه است که باعث می شود آنقدر هزینه کنند، متهم شان هم می کنیم! وقت سختی های شان مسؤولان کجا هستند؟! دقیقاً کجا هستند؟! اما سازمان فرهنگی شهرداری شیراز هم مهم ترین و ارزشمندترین فعالیت های اثربخش خود را در دیدگاه عموم در کفته ترازو بگذارد. سازمان اقتصادی هم حتماً بگوید که غیر از جلب مشارکت در ساخت پاساژ و مجتمع مسکونی چه کارهای دیگری قرار است انجام دهد. درواقع فعالیت های ارزنده را زیرسوال نمی بریم، فقط این پرسش را مطرح می کنیم که مهم ترین فعالیت های خود را بگوید. بهتر است به جای نصب خودفالگیر در حافظیه، مسؤولان ما به فکر ساخت پارک وحش و تله کابین و آکواریوم و پارک های بین المللی باشند. سطح فکر در این شهر خیلی بالاتر از این باید باشد. در شیراز هر کس مسؤول هر بخش از شهر است، باید بین المللی فکر کند و نه حتی ملی! حال آن که خیلی از کارهای مان در این شهر روستایی است! بد نیست مادرید را ببینید، پل و زیرگذر و روگذر زیادی ندارد، اما عجیب زیبا و تمیز است و ترافیک هم ندارد! کوالالامپور و توکیو را هم ببینید، بد نیست. یک سری هم حتماً به لندن بزنید. مشورت گرفتن ننگ و عار نیست در قرن۲۱! واقعیت آن است که اگر مشاورین ما می خواستند کار کارستانی برای مدرن سازی شهر و زیباسازی آن و فرهنگ سازی در آن کنند، تا حالا کرده بودند! یادتان نرود و یادمان نمی رود که شیراز شهر بین المللی و فراملی است، نه یک روستا! پس به تفکر بین المللی هم نیاز دارد.
  15. نوشتیم و باز تکرار می کنیم که به طور نسبی همانقدر که کارها در شیراز با بی نظمی یا کم نظمی همراه است و ناتمام، در اصفهان همه چیز تا حد زیادی منظم و تر و تمیز و شیک است! ما در شیراز تقریباً با عنصری به نام شیک بودن برخورد نداریم! خیابان های مان که هیچ، بیشتر پاساژهای مان هم هیچ، خیابان های مان هم که هیچ تر! چرا؟ برویم در تاریخ و فرهنگ معاصرمان جستجو کنیم. همه چیز به داشتن حافظ و سعدی نیست!

و اما:

  1. همت عمومی می طلبد تا شیراز از بی نظمی و نازیبایی رهایی یابد. با متخلفان برخورد جدی باید شود. مسإولان مان در این مورد سهل انگاری نکنند.
  2. نیمه شرقی شیراز از چهاراه زند به سمت فرودگاه یک ده تمام عیار است با مقداری آسفالت با کمترین میزان بهره مندی از مناظر یک شهر بزرگ! می دانم که می گویید شهرهای دیگرمان هم همین اند. خب، نمی شود آنها باشند و ما آن گونه نباشیم؟! به عنوان مثال ما وقتی از دروازه قرآن وارد شیراز می شویم، فقط دروازه قرآن مان قشنگ است، بقیه چیزهای مان زشت است! مسافری که با اتوبوس وارد شیراز می شود تا به پایانه وارد شود، حتماً بدترین مناظر شهری را در بد ورود در بلوار هفت تنان و چهل مقام و اینها می بیند! نه تمیزی، نه ساختمان درست، نه فضای سببزی، نه زیبایی، نه قشنگی، نه نشانی از یک شهر بزرگ و هیچ! چرا واقعاً هیچ کدام از مسؤولان این مسایل را مورد توجه قرار ندادند. حتماً تا این مطلب را خوانید، همین امروز فاصله دروازه قرآن تا پایانه را طی کنید. شاید تا الان دقت نداشته اید. مسافر وارد ده می شود یا شهر بزرگ و تاریخی شیراز؟! از سمت جاده فسا نیز دیگر بدتر! قرار بود بلوار مدرس زیبا شود، کو؟! جاده بوشهر هم که دیگر واصمیبتا. یعنی اگر یک فضا و معبری کارگاهی بود، دیگر به فضای سبز و زیایی احتیاج ندارد؟! تکرار می کنیم: در اصفهان حتی فضاهای بد شهری نیز با درختان انبوه پوشانیده شده است.
  3. سازمان فضای سبز دقیقاً در شیراز چه کارهایی انجام داده است و چه کارهای در سطح بین المللی قرار است انجام دهد؟ پارک سازی خوب است، اما به تغییر مناظر معابر شهری کمک شایانی نخواهد کرد، بلکه بیشتر فضای استراحت و گردش درون شهری محسوب می شود. فضای سبز معابر کمک اصلی را به تغییر منظره شهر می کنند. مطالعه و دیدن منظره ها و مبلمان شهری و فضاهای سبز اروپا و آسیای جنوب شرقی تجربه مسؤولان فضای سبز و کارشناسان آن را حتماً خیلی خیلی بالا خواهد برد، به خصوص وقتی با استفاده از تجربیات کارشناسان آنها همراه شود. مدام نگوییم خودمان همه چیز داریم! مناظر شهری مان نشان می دهد که نه این گونه نیست، بعضی چیزها را هم که خیلی مهم است، نداریم!
  4. شیراز شهر خوبی برای هنجارشکنی های ملموس و عینی و بی نظمی های مطلق است به دلیل عدد بالای مهاجرت های بی رویه با مهاجرانی که در سال های اخیر (۱۵-۱۰ سال اخیر) به دنبال تغییر در بعضی چیزها و با ثروتمند شدن ناگهانی و یک شبه آمدند، آموزش های لازم را ندیدند و کسی هم به آنها نگفت بالای چشم تان ابرو! البته طرح این مسأله، نژادپرستی نیست، بلکه یک واقعیت عینی است که مهاجر غیرمطلع تحصیل نکرده باید آموزش های لازم را حتماً ببیند، وگرنه نتیجه اش همین بلبشویی خواهد بود که در شهر شاهدش هستیم.
  5. شیراز حتی اگر خیابان هایش هم زیبا باشد، ساخمان های بدترکیب و زشت دارد، برای همین حتی خیابان زیبای شهر هم خوب جلوه نمی کند مگر فقط در یک خیابان به نام ارم! یعنی تمام این شهر شهر فقط یک معبر مسکونی زیبا دارد با درختان انبوه! البته دو ا! چمران را فراموش نکنیم! زشت است. نه؟ طرح اجباری زیباسازی ظاهر ساختمان های شهر برای مردم خرج دارد، اما برای شهرداری، نه! لطفاً این کار را بکنید! نمی توانند، بانک شهر وام دهد، ولی اجباری باشد. در شش ماه شهر تغییرات عمده ای از نظر ظاهری خواهد کرد. خود شهرداری با استفاده از متخصصان واقعی طرح بدهد. در تمام شهر با ترکیب سرو و چنار و نارنج، انبوه سازی درختان را آغاز کنید. نتیجه اش را ۵ سال و ده سال بعد ببینید. در اصفهان از بس، درختان انبوه هستند، زشتی های شهر در خیلی از جاها پنهان شده است، ضمن این که وضعیت ساختمان ها منظره بسیار مطلوب تری به نسبت شیراز دارد. ما حتی معالی آبادمان هم که بهترین جای شهر است، درخت ندارد، انبوهش که بماند! منطقه فرهنگ شهرمان هم ندارد! کوچه ها که هیچ! بقیه جاهایی هم که دارند، نامرتب هستند و انبوه نیستند. دوباره بخوانید: درختکاری انبوه! اصفهان کوچه هایش هم درخت دارد.
  6. بعضی کارها در شهرمان عجیب و غریب است! واقعاً مسؤولان شهری ما با خود فکر نمی کنند که وجود دوربرگردان در مسیرهای پرسرعت مثل چمران یا رحمت یعنی چه؟! در دهات هممعنی نمی دهد چه برسد در شهر! در کدام شهر بزرگ چنین چیزی را شاهد هستید که فضای برگشتن را در یک شریان اصلی به راننده می دهد که او هم به راحتی تصادف کند؟! ساده ترین کار همین دور برگردان است که خیلی از تصادفات را هم باعث می شود و دقیق ترین و شاید هم یک مقدار سخت ترین فکرهای تازه دیگر!
  7. ساخت فضاهای تفریحی مدرن فراموش نشود. البته کامل، نه نصفه نیمه! واقعاً ساخت پارک آبی فروزان به سخره گرفتن این مردم نبود؟! کارها را عظیم و با شکوه انجام دهید و تمام و کمال، نه ناقص، در همه جهات.
  8. مدرنیته… مدرنیته … مدرینته با حفظ سنت ها! دیدن همان مادرید و لندن معنی این حرف را خیلی مشخص خواهد کرد!
  9. شرق شهر را فراموش نکنید، ضمن این که تفاوت هایش را با یک روستا هم حتماً برای ما مشخص کنید.
  10. تکلیف زمین های آزاد و بی مصرف پر شماری را که در شهر وجود دارد، چه کسی باید مشخص کند؟ شیراز از این نظر فکر می کنیم شهر اول کلانشهرها است!
  11. برخورد با متخلفین رانندگی. می گویند فرهنگ شهر جامعه را از نوع رانندگی رانندگان شان متوجه شوید. البته الله اعلم.

البته فکر می کنیم که در سال ۹۵، به دلیل برنامه ریزی و تغییر تفکر حاکم بر شهرداری در سال های اخیر، جهش خوبی برای شیرازمان اتفاق خواهد افتاد. در عین حال بد نیست بگوییم این نوشته، نداشته ها را مورد نقد قرارداد، چرا که پیش از در مورد داشته ها به اندازه کافی و فراتر از آن صحبت شده است که سپاسگزار همه زحمت کشان هستیم. صحبت دیگری نیست مگر بهبود وضعیت بسیار نامطلوب شهرمان. خیلی به حرف مهمانان نوروزی گوش ندهید! آن حرف ها خیلی با منطق و واقعیت جور نیست. شیراز باید بسیار پیشرفته تر از این باشد. مدرن بودن به ساختمان های صد طبقه نیست، به زیبایی و همگونی است. شما چند ساختمان ۲۰-۳۰ یا ۴۰ طبقه در کلن آلمان و پاریس و نظیر آن می بینید؟ در عوض زیباترین شهرهای جهان اند با مناظر چشم نواز. دوباره بخوانید: چشم نواز! این مطالب را برای خودمان، شما خواننده محترم و مسؤولین ارجمند نوشتیم.مطالب ارزنده و مهم و قابل توجهی است. از آن سرسری نگذرید! حرکت های خوبی در شهر شده است. ستبوس همه زحمت کشان این شهر هم هستیم، اما نگران آن هم هستیم. این وضعیت در شأن این شهر نیست. دوباره یادآوری می شود: به دنبال ایجاد مناظر چشم نواز و خلاقانه شهری بر مبنای سنت ها و طبیعت مان باشید. ایجاد نظم فرهنگی و اجتماعی و شهری را فراموش نکنید. کارها را درست تمام کنید، نه نصفه نیمه! هر چیری می سازید، شیک و عالی بسازید. ما هیچ چیز شیک و مدرنی در شهرمان نداریم. اگر داریم، بگویید! شاید ما ندیدیم و یا شاید خیلی ایده آل طلبیم! ایده آل طلبی حق این شهر است. نیست؟ ما حاضریم به این شهر کمک کنیم برای مدرن شدن. برای مشاوره دادن. برای خوب شدن. برای بهترین شهر ایران و آسیا و دنیا شدن. شهری که بهترین نیست. شوخی نداریم. نیست دیگر! واقعاً هم نیست. برای یک بار هم که شده است، خواهش می کنیم بدون دنبال پاسخ دادن و دنبال توجیه بودن و قضاوت کردن، به حرف ها و طرح های منتقدان گوش دهید و عمل کنید. نتیجه اش را خودتان خواهید دید و دعای خیر همه بدرقه راه تان خواهد بود. به عمد در بخشی از مطلب، مطابق معمومل سنوات گذشته و حرف های عامیانه، اصفهان و شیراز را مقایسه کردیم که بدانید چرا همه مدام می گویند: اصفهان، فلان و بهمان! به هر حال تا نباشد چیزکی، مردم نگویند چیزها. اروپا نیست، اما از ما در بخش های عمده ای بهتر است در بسیاری از ابعاد به خصوص زیبایی شهری و نظم بهتر در یک شهر ایرانی و پاکیزگی! باز هم تکرار می کنیم این نقدها را روا می دانیم، چون نسبت به شهرمان تعصب مفرط داریم، چراکه هرچه شهر زیبا و پر درخت هم باشد، باز هم کم است. تکرار می کنیم: تمام این نقدها دلیلی بر انکار زحمات مسؤولان و دیگر زحمت کشان نیست، بنابراین خواهش مان این است که اسم هر نقدی را تخریب نخوانیم.  از متن معلوم است که دلسوزیم و پر پیشنهاد!

موفق باشید.

جمعی از متعصبان و علاقمندان به شهر

telegram
لینک کوتاه : https://shiraz1400.ir/?p=26833

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 35در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳۵
  1. عالی بود . با تمام حرفاشون موافق هستم مخصوصا مخصوصا بحث فضای سبز و نظم سطح شهر و خیابان ها و اسفالت ها . کاملا موافقم که بسیار بسیار، نظارت کمی روی این مساعل ذکر شده هس . دستشون درد نکنه انتقاد های واقعا خوبی بود و امیدوارم حداقل کمی تاثیر گذار باشه

  2. بارها به وضعیت بسیار بسیار ضعیف فضای سبز معابر اعتراض شده اما تیم فعلی شهرداری شیراز نه تنها به این موضوع توجهی نکرد بلکه با بهانه کم آبی وضعیت رو از آنچه بود خرابتر هم کرد. نیازی به مقایسه با اصفهان نیست حتی برخی شهرهای بسیار کوچک همین استان مانند آباده یا استهبان وضعیت بسیار بهتری از این نظر دارن
    تنها خیابان های سرسبز شیراز ارم قصردشت مدرس و چمران هستن که سه مورد اولی در زمان آن خدا بیامرز احداث و مورد چهارم هم به واسطه عبور از میان باغات موجود چنین سبز و خرم هستن
    چند سال پیش شهردار شیراز در مصاحبه ای گفت وقتی در گرمای تابستان مادری را میبینم که در سایه تیر چراغ برق ایستاده خجالت میکشم اون زمان به خودم گفتم لابد ایشان قراره وضعیت فضای سبز معابر رو بهبود بده اما در عمل خلافش رو دیدیم و حالا هم که مشغول ساخت بزرگترین پارکهای شهری ایران هست به واسطه عدم توجه به معابر اجر خودش رو داره ضایع میکنه
    در سالهای اخیر اگر درختی کاشته شده عمدتا درخت نارنج یا سایر درختای کم سایه و کوچک بوده اما جناب شهردار محترم آفتاب شیراز آفتاب جنگ هست و جز چنار هیچ درخت دیگه ای جلودارش نیست.
    همونطور که دوستمون گفتن در اصفهان فضای سبز نازیبایی ها رو پوشونده، بعضی از نازیبایی ها به این سادگی ها قابل بهبود نیست و بالغ بر یک قرن زمان برای بهبود لازم دارن که میشه با توسعه فضای سبز اونها رو پوشوند و جواب معادله رو عوض کرد. ای کاش این مسائل ساده رو میفهمیدند

  3. عالی بود ولی ایا این مطلب نباید به گوش مسئولین شهر برسد…چه خوب بود که این مطلب حداقل در روزنامه خبرجنوب که میدانیم حداقل در اداره ها خریداری و خوانده میشود چاپ شود.

  4. مدت‌ها منتظر گذاشته شدن چنین مطلبی در این سایت بودم
    فضای سبز معابر در شیراز بسیار ضعیف هست و اگرچه با نظرات ذکر شده در مطلب موافقم اما به نظرم الگو قرار دادن اصفهان تا این اندازه در این زمینه بسیار کار اشتباهی هست چون هر چند اصفهان وضعیت بهتری در برابر شیراز داره اما همونطور که نویسنده ذکر کرده باید نگاه فراملی داشته باشیم و به نظرم اصفهان فقط در مقام مقایسه با شهرهای ایران وضعیت مناسبی داره، برای همین سعی کردم مقایسه‌ای داشته باشم بین شهرای ایران و جهان در این مورد که لازم به ذکره در این مقایسه شهرهای اروپایی لحاظ نشدن به علت تفاوت بسیار زیاد آب و هوایی و همچنین در شهرها از باغ‌ها تصویربرداری نشده و هدف معابر بوده فقط.

    اول شهرهای خودمون و اول شهرهای مدعی عنوان “سبز”:
    معابر شیراز شهر مدعی عنوان سبز:
    https://i.imgsafe.org/361521f.png

    اصفهان مدعی دیگر عنوان سبز و با وضعیتی کمی بهتر از شیراز:
    https://i.imgsafe.org/4910b53.png

    تبریز با وضعیتی نسبتاً مشابه شیراز و با وجود منابع آبی بسیار گسترده تر:
    https://i.imgsafe.org/5d7988e.png

    مشهد با وضعیتی مشابه:
    https://i.imgsafe.org/4fda0da.png

    حالا میریم و شهرهای کشورهای دیگه رو میبینیم:
    تورونتو در جنوب کانادا:
    https://i.imgsafe.org/5169265.png

    لس آنجلس در کالیفرنیا، ایالتی که به واسطه کمبود منابع آب بخش زیادی از آب خودش رو از ایالت‌های همسایه وارد میکنه و چندین بار آب رو جیره بندی کرده:
    https://i.imgsafe.org/65e3c83.png

    فونیکس در ایالت آریزونا یکی از خشک ترین ایالت های امریکا:
    https://i.imgsafe.org/6c523dc.png

    لاس وگاس در ایالت نوادا یکی از بیابانی‌ترین ایالت‌های امریکا:
    https://i.imgsafe.org/6d1c039.png

    اوضاع وقتی غم‌بارتر میشه که وضعیت رو شهرهامون رو با شهرهای عربستان مقایسه کنیم و شباهت‌های بسیار زیادی از نظر فضای سبز با شهرهای این کشور ببینی!
    مدینه در عربستان، بسیار شبیه به شهرهای ایران:
    https://i.imgsafe.org/6cd9112.png

    مکه:
    https://i.imgsafe.org/6311b4b.png

    در آخر هم ازتون دعوت میکنم تا thumbnail تمام این عکس‌ها رو در کنار هم ببینیدو سعی کنید شهرهای ایران و عربستان رو از هم متمایز کنید تا بیشتر متوجه این فاجعه تاسف بار بشید:
    https://i.imgsafe.org/ad67653.png

    • دوستان توجه داشته باشیم کهعلی رغم کمبودها در فضای سبز، کمبودفضای سبز شیراز به هیچ وجه با کلانشهرهایی مانند تهران، تبریز و مشهد قابل مقایسه نیست و سرانه فضای سبز شیراز خیلی بیشتر از این۳ شهر هست

      • بله در مورد سرانه این درسته اما چیزی که روی عدد سرانه تاثیر زیادی داره تعداد پارک ها هست و در نتیجه وقتی صرفاً از فضای سبز معابر صحبت میکنیم تکیه به عدد سرانه کار منطقی به نظر نمیرسه. شهرهاب تبریز و مشهد اگرچه از نظر سرانه از ما پایینترن اما چیزی که در عمل تو معابرشون مشاهده میشه وضعیتی کاملاً مشابه شیراز هست البته در تهران خیلی وضعیت بهتره.
        هدف از این مقایسه که انجام دادم مقایسه شهرهای ایران با هم نبود بلکه هدف نشان دادن وضع اسف بار وضعیت فضای سبز همه شهرهای ایران در مقایسه با سایر کشورها بود که در تصاویر بنده فقط تصاویر ماهواره ای رو گذاشتم که اگر کسی با استریت ویو خیابان ها رو ببینه خیلی بیشتر هم به عمل فاجعه و تفاوت ها پی میبره

      • درست میگی مجتبی جان. از لحاظ نظم فضای سبز وضعیت خوب نیست. بزرگراه سرداران با گذشت ۱۵ سال از افتتاح هنوز درخت نداره! مسیرهای جدیدتر مانند رسول اعظم، دراک و احمد بن موسی هم که بماند!

      • درود
        مدت زیادی است که مخاطب سایت شیراز ۱۴۰۰ هستم و تعصب بسیار زیادی نسبت به شیرازدارم . اما قطعا با این حرفتون مخالفم . نوروز امسال به مدت ۶ روز مشهد بودم و به واسطه رشته تحصیلی و دوستان خوبی که در اونجا دارم از نقاط زیادی در شهر بازدید کردم . شاید شیراز بخاطر وجود باغ هایی در سطح شهر ظاهرا فضای سبز بیشتری داشته باشه ، اما از نظر فضای سبز در خیابان ها حداقل از مشهد و اصفهان بسیار عقب تره !! حجم فضاهای سبز در بزرگراه های مشهد کاملا مشهود و زیاد بود و با توجه به مشکل کم آبی ، خیلی باعث تعجب شد .

      • سعیدجان سرانه فضای سبز شیراز بدون احتساب باغها ۲۰ و با حساب باغها ۴۶ متر مربع هست. در حالیکه سرانه فضای سبز مشهد ۱۳ متر هست

  5. بسیار عالی و البته قابل تأمل بود…لیکن جای این مطلب بر روی میز مسئولین شهر است و نه صرفا در این سایت…کاش این مطلب در روزنامه خبرجنوب هم کار می شد بسا اینکه به چشم مسئولین و البته همشهری های عزیزمان هم بیاید.

  6. حرفهاشون کاملا صحیح هست و فکر کنم هر شیرازی اونها رو تائید میکنه ولی مشکل اصلی این هست که در کشورهای پیشرفته مسئولانشون جزو شایسته ترین و پیشروترین مردمشون هستند اما اینجا نه. وقتی مسئولان شهری اکثرا از جاها و فرهنگی اومدن که همین شیراز بی نظم و در هم و بر هم براشون مثل اروپا و آمریکا میمونه نمیشه ازشون توقع داشت که تلاشی برای بهتر شدنش بکنن چون اصولا سطحشون بیشتر از این حد نیست.

  7. نکته دیگه‌ای که برای بهبود فضای سبز کشورمون و شیراز میخوام ذکر کنم همونطور که در متن اومده استفاده از تجربیات سایر کشورها هست، به عنوان مثال در کانادا و امریکا(اروپا رو اطلاع ندارم) هر کس صاحب یک خانه مستقل هست موظفه که به ایجاد و نگهداری فضای سبز در مقابل منزلش و به طور مثال اگر چمن مقابل منزل رو به موقع نزنه مورد جریمه شهرداری واقع میشه و بنابراین کسانی که توانایی انجام چنین کارهایی رو ندارن مجبورهستن تا شرکت‌هایی رو به این منظور استخدام کن و در غیر اینصورت باید آپارتمان نشینی بشن پس ما هم میتونیم از این قوانین استفاده کنیم در شیراز و همچنین با توجه به سبک ساختن خانه در ایران که فضای زیادی در پشت بام صاف و بدون شیب داریم میتونیم با تشویق‌های بسیار و همچنین کمک هزینه‌هایی برای سبزکردن بام منازل اقدام کنیم که در حالت فعلی با توجه به ایزوگام بودن این پشت بام‌ها فقط به انعکاس بیشتر گرما توسط پشت بام‌ها کمک کردیم

    مورد بعدی همونطور که در متن هم اومده تعداد زیاد زمین های بزرگ و ول اون هم در قلب شیراز هست که میتونه به پارک‌های بزرگی تبدیل بشه و منظر شهری و فضای شهری رو بهبود بده و همچنین آب و هوا رو
    در این تصویر بخش زیادی از این زمین‌ها قابل مشاهده هست:
    https://i.imgsafe.org/f209580.png

    مورد بعدی باغات در حال نابودی قصردشت هست، به شخصه اعتقاد دارم حتی در صورت اعمال قانون حبس ابد برای تخریب کنندگان باغ‌ها، باز هم دیر یا زود تمام این باغ‌ها به زمین‌ها همچون آنچه در تصویر قبل گذاشتم تبدیل خواهند شد و تنها راه حفاظت از اونها خریداری کردن تدریجی و تبدیل کردنشون به پارک عمومی هست حتی اگر هزینه این کار به قیمت متوقف کردن تمام پروژه‌های عمرانی پل سازی و بزرگراه سازی شهر باشه.

  8. در مورد فضاهای تفریحی فکر میکنم شهرداری باید خودش با ورود کردن به ساخت برخی از پروژه‌های تفریحی به جای گشتن در به در دنبال سرمایه گذار اول سرمایه گذاری رو در این شهر برای سرمایه گذار جذاب کنه که متاسفانه در حال حاظر بدون ایجاد جذابیت شهرداری دنبال جذب سرمایه گذار هست که این کار کاملاً بی حاصله، به عنوان مثال شهرداری با ساختن تله کابین کوه دراک میتونه سرمایه گذارای زیادی رو برای ساخت پروژه دهکده آرامش که قطعاً از منحصربه فردترین مناطق گردشگری جهان خواهد شد رو پای قرارداد بکشونه حالا شما فرض کن این تله کابین رو از اون طرف و از روی باغات قصردشت تا کوه چمران ادامه بده که در این صورت بلافاصله سرمایه گذار برای پروژه بام شیراز هم پیدا خواهد شد، ضمن اینکه سرمایه گذاری روی چنین طرحی بازگشت سرمایه ای بسیار سریع داره و علاوه بر ایجاد جذابیت برای سرمایه گذار میتونه منبع درآمد خوبی هم برای شهرداری تبدیل بشه.
    مورد بعدی استفاده از تجربیات کشورهایی هست که در این زمینه تجربه زیادی دارند مثل امارات که میتونه خیلی کارساز باشه.

  9. مورد بعدی رو که میخوام بگم در مورد پیشرفت شهرم شاید در نگاه اول خنده دار به نظر برسه اما به نظرم ایده خوبی هست و اونم اینه که شهرداری یک وبسایت خیریه راه اندازی کنه مثلاً با عنوان “شهرمان را خود سازیم” یا چیزی شبیه به این و توی اون وبسایت امکان پرداخت آنلاین کمک هزینه های مردمی افراد خیر برای هزینه شدن در بخش های زیربنایی و تفریحی و گردشگری شهر باشه و به صورت کاملاً شفاف تمام هزینه های جمع آوری شده و خرج شده در بخش های مختلف برای شهروندان قابل مشاهده باشه و مبالغ جمع آوری شده صرفاً و کاملاً شفاف خرج پیشرفت شهر (و نه امور جاری) بشه و حتی این سایت میتونه به شهروندان این امکان رو بده که مشخص کنن پولی رو که کمک میکنن دقیقاً دوست دارن تو چه بخشی(مثلاً گردشگری یا عمرانی) هزینه بشه، من میدونم شهرداری مجمع خیرین رو احداث کرده اما واقعاً چند درصد مردم اونو میشناسن و یا چند درصد میدونن چطور باید باهاشون همکاری کرد و یا اصلاً حوصله همکاری با اونا رو دارن؟ اما با ساخت چنین سایتی و البته تبلیغات فراوان برای اون به طوری که بیشتر مردم اون رو بشناسن میشه کمک هایی جمع کرد که هر چند معجزه آسا نیستن اما میتونن کمک خوبی باشن و مردم هم در کار خیر سهیم میشن مطمئن باشید هنوز هم افراد خیر زیادی در این شهر زندگی میکنن که نسبت به شهرشون بی تفاوت نیستن.

  10. سلام. نقد بسیار گیرا و دلسوزانه ای بود و از این بابت از نگارندگان اون به شخصه بسیار سپاسگذارم! اما برای جامه عمل پوشاندن به این نقدها اولاً باید روحیه همکاری و مشورت پذیری از افراد و شرکت های کاربلد در سطح ملی و حتی بین المللی در شهر شیراز بالا رود و دوماً اینکه این نقد صحیح در جایی درج شود که به چشم و گوش ابتدا مسئولان تصمیم گیرنده در سطح شهر و سپس عموم ساکنان شهر شیراز برسد وگرنه اینکه صرفاً در این سایت وزین و شخصی که بازدیدکنندگان اون رو اغلب دوستداران جوان شیراز و افراد غیرتصمیم گیرنده تشکیل میدهد، دردی رو دوا نمی کند و مثل خیلی نقدهای بهجای این سایت به زودی به آرشیو و فراموشی سپرده خواهد شد! در آخر هم بسیار ممنونم ابتدا از گردانندگان این سایت مفید و سپس کاربران دلسوز اون

  11. یک موضوع که در متن بسیار عالی بهش اشاره شده بود بحث فضای سبز بود، بهتره من هم اشاره کنم به آفت جدیدی که متاسفانه گریبانگیر شیراز شده.در هر کوی و کوچه و خیابون که یک بنای قدیمی رو برای ساخت یک بنای جدید اعم از آپارتمان یا تجاری تخریب می کنند در حین ساخت پوشش گیاهی واقع در پیاده رو خراب میشه و بعد از اتمام ساخت مالک با کمال بی توجهی اون مکانی رو که روزی پیاده رو بوده سنگ فرش میکنه و به راحتی پیاده رو فضای سبز خودش رو از دست میده.حالا با هجم بالای ساخت و ساز ببینید تا چند سال آینده آیا پیاده رو های ما مثل قبل سرسبز هست؟یا فقط یه مشت کاشی فرش و ساختمان میبینیم و من این قضیه را به رییس فضای سبز شیراز در دوره قبل گفتم و ایشان من رو مسخره کردن و من هم اتاقشون رو ترک کردم.

  12. باسلام
    در کل بانقدی که ایشون انجام دادن موافقم ولی نقدی که به صحبتهای ایشون وارد هست
    ۱بی توجهی در مورد فضاهای تفریحی شده نه مطلق نمونش ساخت پارکهای بزرگ چندصدهکتاری دراک وبام شیرازپس نمیشه واژه مطلق رودر این مورد بکاربرد
    ۲درموردتبریزاین شهرشهر زیبایی هست هرچندکه هرشهر زیبایی خاص خودش روداره اینکه (همه جاصحبت از زیبایی تبربزهست ) بنظر نظرشخصی نویسنده متن میاد
    ۳درموردمسافران نوروزی حداقلش اینه که شیراز رو نسبت به شهرهای کشور مورد مقایسه قرار میدن وجایگاه شیراز رو میشه از صحبتهای مسافران درک کردهرچند نباید ازکمبودها غافل شد ولی با این لحن همه شیراز رو نازیبا توصیف کردن غیرمنطقی به نظر میرسه

    • خیلی دوست دارم اینو توضیح بدید که چطور ایل گلی تبریز جلوه بصری چشم نواز هست ولی باغ جهانی ارم باغ عفیف اباد باغهای قصردشت و… به نظر شما جلوه بصری چشم نواز نیستند وبه قول خودتون شیراز هیچی نداره!!!

  13. درود
    نقد عالی و به جایی بود و فکر میکنم که یه جورایی حرف دل خیلی از شهروندان رو زدید،در ضمن نقد بسیار خوب است و با انتقاد؛ به کم و کاستی ها پی میبریم ولی منکر کارهای خوب که شهرداری در این چند سال کرده نیستم و به نظرم لازم بوده ولی کافی و کامل خیر و نسبت به سازمان های دیگر شهر عملکرد خوبی داشته،باز هم تشکر میکنم از نویسنده این مطلب و امیدوارم باز از مطالب شما بهرمند شویم.

  14. با سپاس از دوست گرامی بابت یادداشت نسبتا کاملی که ارائه کردند.
    اما چند نکته:
    ۱- وضعیت محله سعدی و خود آرامگاه سعدی به شدت تاسف بار تر از چهاراه زند به سمت شرق شیراز است.
    ۲- همانطور که می دانیم گردشگران ایرانی و حتی غیر ایرانی به خاطرزیر گذر و پل سه یا چند سطی (که البته زیر آن هم، همچنان چراغ قرمز وجود دارد!!) به این شهر نمی آیند؛ بلکه دلیل اصلی آن به خاطرشرایط آب و هوایی و عمدتاً جاذبه های معنوی و نا محسوس(نه مادی) است. به همین دلیل باید توجه ویژه مسئولان به اینگونه موارد باشد که البته متاسفانه این چنین نیست.
    ۲-۱- درختان قدیمی و باغات (فضای سبز) توسط مردم و شهرداری در حال نابودی (خوشبینانه رها شده) است ، برای نمونه شاهد احداث زیر گذر دلگشا پس سه سال هستیم اما درختان منطقه و باغ دلگشاه به شدت آسیب دیدند و به جای احداث چمن کاشی کاری شدند! و نمونه های اینچنینی بسیار.- بلوار چمران – باغهای قصر الدشت و ……….
    ۲-۲- متاسفانه جدیدا خانه های یک یا دو طبقه در محلات و کوچه ها و خیایان های اصلی با مجوز شهرداری به سرعت بالا در حال تخریب هستن (اما این به خودی خود بد نیست) اما با احدات هر آپارتمان شاهد تخریب درختان در خانه و روبه روی کوچه هستیم در خیابانهای اصلی به خاطر داشتن نما و جای پارک درختان به عمد توسط کسبه پاساژها و مغازه ها تخریب میشود و …….
    ۳- در منطقه سه شهرداری بیشترین آثار و جاذبه های گردشگری و تاریخی وجود دارد البته اهمیت این منطقه برای شهردار و خود شهرداری منطقه متاسفانه احساس نمی شود. و باید اولویت تمام طرح ها و برنامه به این منطقه اختصاص داده شود به دلیل اینکه گردشگران که به شیراز سفر می کنن به خیابان شریعتی و منطقه معالی آباد و فرهنگ شهر و … مراجعه نمی کنن و عمده محلهای بازدیدشون منطقه سه و هشت است که وضعیت مطلوب و شایسته ای ندارد.

    و در آخر دوست عزیز شمال شهری باید این نکته عرض کنم حتی در منطقه هفت شهرداری (شرق شیراز) آثار ارزشمندی وجود دارد که مورد بی مهری واقع شده برای نمونه – قصر ابونصر (که مهمترین سند هویتی و قدیمی ترن اثر تاریخی شیراز محسوب میشود اما ……) – برم دلک – کهندژ – دریاچه مهارلو و …..

  15. من چند بار در همین سایت این موضوع را گفتم ولی مدریت محترم نظرات را سانسور میکرد در اینستا ۱۴۰۰ هم یاداوری کردم باز مدریت ۱۴۰۰ انجا هم گفتند چرا اینقدر اصفهان را مثال میزنید در عید امسال اوج بی لیاقتی شهردار شیراز مشخص شد دوده ماشین و سیاهی از در و دیوار شهر و زیرگذرها توی چشم میزد اکثر جدولها رنگ نشده بود و ………. بازم این نظر سانسور و مدریت سایت میگه چرا اینقدر اصفهان را مثال میزنید

  16. قابل توجه نویسنده مقاله :
    خیلی از مسافرین نوروزی که از شیراز تعریف میکنند چند دلیل داره :
    ۱ – فضای شهری شیراز شاداب هست و هوای تمیز و پاک دارد .
    ۲ – فضاهای رستورانها بسیار شاد هست که در مورد دیگر کلانشهرها اینگونه نیست .
    ۳ – اثار تاریخی و باستانی و باغهای زیبای شیراز چند روز مسافران رو سرگرم خواهد کرد .
    ۴ – منظر ورودی از بلوار مدرس امسال بسیار عالی هست و لازم هست که از سازمان فضای سبز شهرداری تشکر کنیم . فضای سبز بلوار مدرس اگر در خیابانهای دیگر شهر هم اجرا شوند واقعا کاربینظیر خواهد شد .
    ۵ – از نظر ساخت هتل – شیراز بهتر از اصفهان و تبریز عمل کرده است .
    ۶ – البته در تمام خیابانها و بزرگراههای شهر باید در دو طرف خیابان و بزرگراه درختکاری
    انبوه و فشرده صورت بگیره تا منظر شهری رو زیبا کنه برای مثال در اطراف بزرگراه ارین و حسینی الهاشمی و بلوار خلیج فارس کاشت درختان بصورت کنار هم و انبوه جلوه دیگری به منظر شهری خواهد داد .
    ۷ – شهرداری میتونه از تمام پیشنهادات سازنده دوستان در این سایت نهایت بهره رو ببره .

  17. سلام. خیلی خوب و به جا بود این مطلب. البته باید راجع به کوچه های اصفهان عرض کنم که اصلا درخت کاری ندارد و به خاطر بافت قدیم اصفهان ۸۰ درصد کوچه هاش تنگ و باریک هستن. نکته بعد اینکه اصفهان شروع کارهای عمرانیش از۱۳ سال قبل از شیراز شروع شده که این خود باعث میشه بودجه ای که الان در نظر میگیرن بیشتر در راه مناظر شهری استفاده بشه و بحث سرگرمی. ولی همانطور که توی مطلب هم بهش اشاره شد سر و سامان دادن به معابر و زیبا سازیشون باید بشه دغدغه اصلی شهرداری. که تو همین شهر خودمون جاهایی هستن که میتونن الگوی بقیه نقاط بشن. مثل پیاده روهای باهنر جنوبی به سمت کمربندی. بحث

  18. بحث خیلی خوبی بود و ممنون بابت این دلسوزیهاتون

  19. اگه امکانش هست میخوام دستانتون رو بابت این مطلب درست و بهنگام ببوسم به خدا قسم تمام حرف های دل من بود تمام غم و اندوه من از بی فرهنگی و بی نظمی مردم بود تمام گلایه های من در مورد بی صاحبی شهرم رو بازگو کردی تمام اندوه من از زشتی ورودی شیراز از دروازه قران رو گفتی من فقط میتونم بگم یه حمت میخواد و اول از خود مردم از رانندگی و نریختنذزبالهذو حتیب گذاشتن زباله شروع میشه بعد به خواسته های بالاترمون یعنی نبود امکانات تفریحی میرسیم نیاز هست ولی بی فرهنگی امروز بلای جان شیراز شده بی توجهی مردم به محیط اطراف نفس شیراز رو گرفته منظر زشت و نبود المان های شهری شیراز رو نابود کرده و بجرات میتونم بگم شهرداری به تنهایی مقصر نیست پلیس راهنماییی و رانندگی دولت. سازمان اب و برق و در صدر ان ها مردم
    دست فروش ها معظل بزرگ دیگری هستن حجوم بی امان مهاجران و بی فرهنگی ان ها به شیراز

  20. متن نسبتأ خوبی بود، اما زیاد منصفانه نیست، بی توجهی مطلق به ساخت فضاهای تفریحی و سرگرمی ؟؟!!!!!! پس مطالبی که توی همین سایت از آبنما و پارک و پارک حاشیه ای و… میخونیم اگر در مجموعه ی پروژه های تفریحی نیست پس در چه زیر مجموعه ای قرار میگیرن ؟!! و همینطور در این متن زیر ساخت ها به شدت نادیده گرفته شده، برای مثال خدمتتون عرض میکنم، یه فرد نیازمند یا بهتر بگم کم درامد موضوع شیک پوشی شاید اولویت سوم یا چهارمش باشه، در مورد شیراز هم شما باید اینو در نظر بگیرید که اولویت شهرداری رفع نیازهای عمرانی و ساختاری شهر هست و باید هم به همین شکل باشه و روزی که ما دغدغه تردد شهری نداشتیم میتونیم به طور جدی به مسایل دیگه مثل مبلمان شهری و درختکاری بپردازیم ( ضمن اینکه در حال حاضر هم این امور در شهرداری جریان داره اما نه به اندازه توقع شهروندان ) همینطور بودجه ی شهرداری و برنامه های شهرداری برای تأمین هزینه ی پروژه ها رو نمیشه نادیده گرفت، واقعأ هزینه های هنگفتی خرج شده و این جهش شیراز توی سال های اخیر ستودنی بوده و تمام انتقادات رو متوجه شهرداری نکنید، حتمأ خاطرتون هست که پیشترها درختان درب منازلمون رو خودمون آبیاری میکردیم، و خیلی وقت ها درخت های بیچاره در انتظار آب له له میزدن، اما الان خود شهرداری متولی آبیاری درخت ها شده و خیلی با برنامه دارن رسیدگی میکنن ( در محله ما و اطراف که به این شکل هست اگر جایی سراغ دارید که کم کاری میشه به شهرداری اطلاع بدید ) و اینکه نقش درختکاری رو در برون رفت از این شرایط نا همگون تا این اندازه پر رنگ میبینید برای من جای سؤال داره، یادمون باشه درخت ها هوای ناپاک رو به هوای پاک تبدیل میکنن و همه ی ما میدونیم، اما همه فکر نمیکنیم که چطور هوای ناپاک کمتر تولید بشه، این همه سواری تک سرنشین چه بلایی به سر هوای شیراز در میارن ؟! اینجاست که زیرساختی که خدمتتون عرض کردم خودش رو نشون میده، مترو که پوشش کمی در حال حاضر داره، اتوبوس ها که به قدری فرسوده هستن که رغبت نمیکنیم سوار بشیم یا در مسیرهایی که اتوبوس ها نو شدن به قدری پر ازدحام هست که جرأت سوار شدن نداریم، تاکسی هم که اکثرأ توی فصل سرد بخاری ندارن، و توی فصل گرم کولر، تازه شانس بیاریم راننده ی محترم خوش اخلاق باشه، بی آر تی و تراموا هم که نداریم بخوایم بش بپردازیم، و تمام اینا دست به دست هم میده و میشه سواری تک سرنشین، حالا با تمام این گفته ها شما فکر میکنید مشکل ما کجاس؟ نباید شهرداری اولویت رو روی پل سازی و ساخت محورهای جدید برای کاهش ترافیک مرکزی شیراز و این مقوله هایی که گفتم بذارن ؟! هوای پاک به جز درختکاری راه های دیگه هم داره،همونطور که زیبا سازی شهری هم داره، در اخر خواهش میکنم اصفهان رو چشم اندازمون قرار ندیم، دنباله روی چیز خوبی نیست، نوگرا باشیم، مثل کاری که با چتر توی تهران شده بود اومدیم کپی کردیم تو شهرمون، پتانسیل خودمون رو بشناسیم بعد اقدام به عمل کنیم، ما از هیچ شهر دنیا چیزی برای بهترین شدن کم نداریم، امید که آگاهانه عمل کنیم، ممنون از سایت خوب شیراز ۱۴۰۰ که فرصت بیان تمام دیدگاه ها رو میدن، خدا قوت، پیروز باشید .

  21. دوستان عزیز تمام بحث ها درست و جدی است اما مهم اینه که داره کارهای خوبی توی شیراز انجام میشه و ما هم باید کمک کنیم حتی با انتقاد کردن
    ممنونم که اینقدر به شیراز و کمبودهاش اهمیت میدید و دغدغه فکریتون شده
    امیدواریم این نسل و نسل اینده شیراز و فارس رو به جایگاه اصلی خودش برگردونه
    با بی توجهیی که از تهران به این شهر میشه و ظلم و جفایی که به این خطه ارزشمند ایران دارن میکنن امیدوارم همه ماها دست به دست هم بدیم و این شیراز رو اباد و استان فارس رو به جایگاه مهم تاریخی و صنعتی و کشاورزی و جهانگردیش برگردونیم
    خداییش هیج جا شیراز و اب و هوا و مردمش نمیشه

  22. باز هم مثل همیشه میگویم که اوضاع در همه جای ایران کمی به جز تهران همین است.
    درکنار چیزهایی که درباره تبریز و اصفهان گفته شد بهتر است چیزهای دیگررا ببینیم مثلا اینکه اصفهان در طول ۴۰ سال گذشته حتی یکدونه هتل ۵ ستاره نساخته و وضع درباره ی تبریز هم همینطوره. اگر در شیراز ورزشگاه درست و حسابی نداریم در ایران هم نداریم. بعد از ۴۰ سال هنوز آزادی بهترینه. اکه مهارلو و باغهای قصرالدشت رو خشک کردن زاینده رود و همین ناژوان و ارومیه و باغات تبریز رو هم خشکوندن. شما فکر میکنید اصفهان بدون رود چی داره؟ اگه شیراز سینمای درست نداره ۲ تا استان پهناور در ایران کلا سینما ندارن.
    وضع همه جا همینه. این دولت و اون دولت هم نداره. خدا به داد ایران برسه………

  23. با سلام خدمت همه دوستان در اینجا دو نکته را می خواستم خدمت بزرگواران عرض کنم۱- یکی از زیبایی های شهر لس انجلس آمریکا درختان نخل تزیینی ان می باشد در حالی که متاسفانه در کمال ناباوری امسال شهرداری اقدام به قطه درختان نخل بین بلوار هفت تنان حدفاصل میدان گلستان تا میدان هفت تنان کرده ۲- یکی از دوستان در مطلب بالا اشاره کردند به ساخت پروژه دهکده ارامش میشه هر کدام از دوستان عزیز در مورد این پروژه اطلاعاتی دارند توضیح بدهند که این پروژه چی هست و چگونه خواهد بود

  24. من مخالف چون همه انگشتان دست مثل هم نیستند همه چیز به شهردار ودولت مربوط نمی شه این شهر یعنی خودمان بپذیریم که این هستیم ایا اپارتمانمان ها دولت ساختن یا سود جوها ایا باغ ها رو شهردار خراب کرده یا سود جویان چندبار تحصن کردیم بابت گرانی و بیکاری و انتقال تکنولوژی و کارخانه های مدرن سرمایه گذاری در شهرما یعنی ملک مغازه طلا که اخرش چه بشود کدام سرمایه گذار در شهرما فکر نام بوده فقط حرص منفعت می زنیم نه اتحادی نه یک پارچکی شهر بی در و دروازه باید متعهد شویم با اتحاد و دیختن پول هایمان روی هم مثل ژاپن و المان بعد از جنگ جهانی دوم همه چیز امکان دارد اگر سود جویی اختلاص نکند چند بار تجمع کردیم مرگ بر فساد گفتیم خواستیم مجازات شود ولی به مطهری حمله می کنیم پرچم امریکا اتیش می زنیم یک بار پرچم دزدی و اختلاص اتش زدیم یک سایت فراخوان اجتماع بده چه فیزیکی چه اینترنتی ببینیم کجا هستیم

  25. حمید جان
    دهکده ارامش در واقع همان شهرپایدار هست که قبلا شیراز ۱۴۰۰ پروژه رو معرفی کرده بود .

  26. یک موضوع که باید توجه بشه اینه که پارک سازی با ساخت مکانهای جدید و تفریحی ۲ مقوله جداگانه هست. پارک سازی در ذات وظایف معمولی شهرداری هست ۵۰ سال پیش هم پارک آزادی ساخته شد و ۲۰ سال پیش هم پارک جنّت که هنوز همانند ندارند. گرچه در ۵ سال اخیر در زمینه ساخت پارک‌های جدید شهرداری ضعیف عمل کرده، حالا هم اگر پارک دراک سرسبز و زیبا و قابل استفاده ساخته بشه خیلی‌ خوب و لازمه اما نمیتونه جای مکانهای توریستی جدید مانند تله کابین و باغ گلها و باغ پرندگان و خزندگان و دلفیناریوم و سافاری و آکواریوم و…رو بگیره. هرچیز بجای خویش نیکوست . مانور تبلیغاتی زیادی روی پارک دراک داده می‌شه حالا خدا داند کامل یا ناقص افتتاح میشه اما این موجب غفلت از ساخت امکانات مدرن تفریحی جدید مانند آنچه نام بردم نباید بشه. سالهای قبل شهرهای دیگه این امکانات را ساختند و شیراز تماشاگر بود.

  27. مطلب بسیار عالی بود

    مدیریت کنونی شیراز تمام هم و غمش طرح های عمرانی در زمینه ی ترافیک شهری بخصوص پل سازیه
    که البته در این کار بسیار موفق بوده .کافیه یه مقایسه کوچک با عملکرد مدیران قبلی داشته باشیم
    اما در زمینه ی فضای سبز سطح شهر. این مدیریت بسیار ضعیف و بدون برنامه کار کرده.
    ساخت پارک بسیار عالی است اما
    بیشتر وقت شهروندان نه در پارک بلکه در معابر عمومی و پیاده روها سپری میشه.
    امیدوارم در سالهای آینده و با تغییراتی در مدیریت شهری از پتانسیل های جدید در این زمینه هم برخوردار بشیم.
    با دوستمون موافقم
    نگاه ما صرفا نباید کپی برداری از تهران باشه
    ما باید جهانی فکر کنیم
    شیراز می تونه یک شخصیت شهری کاملا مجزا و منحصر بفرد داشته باشه. نه صرفا یک کپی کوچکتر از تهران

  28. کاش میشد نورپردازی حاشیه خیابانهای شیراز درست انجام میشد.
    یه کار زیبا مثل همونی که در خیابان ولی عصر تهران انجام شده و بصورت نیمه کاره در خیابان ارم روبروی باغ ارم انجام شده.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.