سرویس وعدهها: مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس با بیان اینکه آزادراه اصفهان-شیراز تا سال ۹۶ به پایان میرسد، از اجرای روسازی بتنی در این آزادراه خبر داد و گفت: در حال حاضر این پروژه با مشارکت ۵۰ درصدی دولت و ۵۰ درصدی بخش خصوصی توسط قرارگاه خاتمالأوصیا در حال اجرا است.
به گزارش شیراز۱۴۰۰ و به نقل از تین نیوز، هوشنگ عشایری درباره پیشرفت عملیات اجرایی آزادراه اصفهان-شیراز اظهار داشت: این مسیر آزادراهی به عنوان یکی از پروژههای ملی کشور، حجم زیادی عملیات عمرانی دارد.
وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی مناسب استان فارس، بیان کرد: استان فارس بر سر کریدورهای ترانزیتی شمال-جنوب و شرق-غرب قرار دارد و لازم است حلقههای مفقوده این کریدورهای در استان رفع شود، این پروژه بزرگترین مزیت را برای مردم منطقه جنوب کشور، استانهای بوشهر، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان دارد.
پیشرفت فیزیکی ۱۸ درصدی آزادراه اصفهان-شیراز/اختصاص ۱۷۰ میلیارد تومان از محل اوراق مشارکت در ۲ سال اخیر
عشایری افزود: این محور بزرگراهی در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی حدود ۱۸ درصد در دو فاز در حال تکمیل است، این دو فاز در ۷ قطعه تعریف شده توسط سرمایهگذار با سهم مشارکت ۵۰ درصد دولت و ۵۰ درصد بخش خصوصی در حال انجام است. مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس گفت: در حال حاضر سرمایهگذار پروژه قرارگاه خاتمالاوصیاء است که آورده ۵۰ درصدی خود را ارائه میدهد و ۵۰ درصد سهم دولت هم در دو سال اخیر که پروژه به صورت جدی فعال شده است، پرداخت میشود.
وی با بیان اینکه هر قطعه این آزادراه ۱۱۰ کیلومتر است، افزود: قطعه دوم این محور به طور ۱۱۰ کیلومتر در حال اجرا است، برای این پروژه در سال گذشته ۱۵۰ میلیارد تومان و سال ۹۱ پیش ۲۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت فروخته شد که جمعاً ۱۷۰ میلیارد تومان است. عشایری بیان کرد: در این دو سال عملیات عمرانی به صورت جدی توسط پیمانکار و سرمایهگذار دنبال شده است و در حال حاضر پروژه در حال انجام است.
تملک اراضی برای آزادراه کاملاً انجام شده است
مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس بیان کرد: از مزیتهای پروژه آزادراه اصفهان-شیراز این است که از سال ۸۵ که این پروژه تعریف شد عملیات تملک اراضی کل مسیر انجام شده است و از نظر ارزیابی مشکلی ندارد و در همین راستا بستر کار برای پیمانکار مهیا است.
وی در مورد عدم پیشرفت فیزیکی مناسب این پروژه در سالهای اخیر بیان کرد: در واقع از شهریور سال ۹۱ عملیات اجرای این پروژه آغاز شد و قرارداد این پروژه در قطعه دوم که به طول ۱۱۰ کیلومتر از ایزدخواست تا سده است شهریور ۹۱ منعقد و از طرف شورای عالی اقتصاد ابلاغ و مصوب شد.
عشایری بیان کرد: با وجود آنکه پروژه از اواخر ۸۹ کلنگزنی شد اما رسماً از شهریور ۹۱ فعالیت خود را آغاز کرد. ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی برای آزادراهی که ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه لازم دارد، رقم پایینی نیست زیرا اجرای عملیات زیرسازی و ابنیه فنی، عملاً حجم پایینی از پیشرفت فیزیکی را نشان میدهد در حالی که در راهسازی و روسازی عملاً زمان کوتاهی را لازم دارد و هم درصد پیشرفت بیشتری را نشان میدهد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس تأکید کرد: اگر صرفاً به موضوع زیرسازی بپردازیم میتوان گفت بیش از ۵۰ درصد عملیات زیرسازی در این پروژه انجام شده است.
تکمیل آزادراه اصفهان-شیراز تا سال ۹۶/ اجرای روسازی بتنی مسیر آزادراه
عشایری اظهار داشت: پیشبینی میشد طبق برنامه این آزادراه در سال ۹۵ به اتمام برسد اما در بهترین حالت، احتمالاً عملیات اجرایی تا سال ۱۳۹۶ به طول بیانجامد. مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس گفت: از مزیتهای مناسب این پروژه این است که برای اولین بار در کشور روسازی بتنی در آن تعریف شد و مقرر شده است کل ۲۲۰ کیلومتر برای اولین بار در کشور روسازی بتنی شود که مزیت بالایی دارد. عشایری با بیان اینکه با تکمیل این مسیر آزادراهی فاصله بین تهران تا شیراز حدود ۲ ساعت کاهش مییابد، ادامه داد: این پروژه حدود ۱۳۰ کیلومتر فاصله بین شیراز تا تهران را کوتاهتر میکند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس اظهار داشت: اجرای این مسیر موجب حذف سه گردنه صعبالعبور شده و شرایط بسیار مطلوبی را برای مسافران در محور کریدور شمال – جنوب ایجاد میکند. یکی از برنامههای اساسی وزارت راه و شهرسازی ایجاد ظرفیتهای جدید حمل و نقلی برای روانسازی ترافیک و کاهش سوانح جادهای و رانندگی است.
توسعه اقتصادی کشورها و رشد در دیگر جوانب، زیرساختهای قوی حمل و نقلی را میطلبد و در این راستا باید هر چه زودتر محورهای جادهای خود را تکمیل کرده و حلقههای مفقوده کریدورهای بینالمللی را بسازیم تا مثل کشورهای توسعه یافته، در بخش جاده، رشد مطلوبی داشته باشیم و اهداف پیشروی کاهش سوانح رانندگی، هر چه بهتر محقق شود، توسعه کریدورهای کشور در راستای توسعه ترانزیت یکی از اولویتها در بخش حمل و نقل است.
آزادراه اصفهان-شیراز به طول ۲۲۰ کیلومتر در قالب دو قطعه در دست اجرا است تا عملیات اجرایی آن با سرعت بیشتری انجام شود، قطعه اول آن به طول ۱۱۰ کیلومتر از ایزدخواست به سده و قطعه دوم به طول ۱۱۰ کیلومتر از سده به شیراز در حال انجام است.
مشخصات فنی این پروژه شامل این موارد است: عملیات خاکی با حجم ۴۰، ۰۰۰، ۰۰۰ مترمکعب، بتن ریزی و سنگچینی ۱. ۴۰۰، ۰۰۰ مترمکعب، طول گالریها ۲۲۰۰ متر، تعداد ۷۰۰ دستگاه پل کوچک و ۱۵ دستگاه پل بزرگ در کنار احداث ایستگاه عوارضی، راهدارخانه، محل استقرار پلیس راه، پیشبینی جایگاه پمپبنزین و مجتمعهای خدماتی-رفاهی.
آزادراه اصفهان ـ شیراز که در زمان آغاز عملیات اجراییاش از آن به عنوان فرصت تاریخی برای سرمایهگذارى مضاعف در منطقه یاد شد بنا به اعلام مسئولان یکی از توجیهدارترین پروژههای راهسازی کشور بهشمار میرود که مدت اجرا در زمان کلنگزنی چهار سال اعلام شده است. طرح احداث آزادراه شیراز ـ اصفهان حدود ۴۰ سال قبل پیریزی شده اما تا ابتدای انقلاب مطالعات محدودی انجام و تقریبا از شهریورماه ۹۱ وارد فاز اجرایی شد.
مزایایی احداث آزادراه شیراز – اصفهان
طول مسیر فعلی شیراز – اصفهان ۴۸۰ کیلومتر است، به منظور کوتاه شدن فاصله بین این دو شهر تاریخی و توریستی به میزان ۱۳۰ کیلومتر، کاهش مدت سفر به میزان ۲ ساعت، کاهش مصرف سوخت به میزان ۱۳۶ میلیون لیتر در سال و کاهش تصادفات در مسیر کریدور شمال-جنوب، با تکمیل این آزادراه زمان سفر بین اصفهان تا شیراز با خودرو سواری ۱۲۰ دقیقه، با اتوبوس ۱۱۰ دقیقه و با کامیون و مینی بوس ۱۴۰ دقیقه، کاهش مییابد.
کاهش سالانه ۹۰ نفر از تلفات جانی و ۲۰۰۰ نفر مجروح، ناشی از تصادفات، از دیگر مزایای احداث این پروژه است؛ مسیر آزادراهی مذکور سالانه بیش از ۱۸۰ میلیارد ریال کاهش هزینه ناشی تلفات و تصادفات جادهای را به همراه خواهد داشت. کاهش آلایندههای محیطی معادل ۵ هزار و ۷۵۰ تن در سال اول بهرهبرداری از دیگر مزایای بهرهبرداری از این آزادراه است؛ احداث این آزادراه موجب کاهش آلودگی هوا به میزان ۱۳ میلیون پوند در سال خواهد شد.
«نظرات، فقط به صورت نوشتار پارسی و مرتبط با موضوع منتشر میشوند»
خبر روسازی بتن، خبر خوبی است از این جهت که این سیستم علیرغم هزینه بمراتب بالاتر، از دوام بیشتری برخوردار هست و هزینه های نگهداری رو کاهش میده. اما باید توجه داشت که اجرای این روش بمراتب سخت تر از آسفالت هست و در صورت اندکی بی توجهی یا کیفیت پایین ادوات در اجرا، ناهمواری های آزار دهنده ای در سطح مسیر بوجود میاد. (نسبت به آسفالت)
امیدوارم پیمانکار توانایی و تجهیزات لازم برای ساخت بزرگراه بتنی در این حجم رو داشته باشه، وگرنه علیرغم هزینه هنگفت، نتیجه بسیار نامطلوب و نیاز به دوباره کاری خواهد داشت.
با سلام.
پروژه بسیار مطلوب و موثری است که با احداث و افتتاح آن، شاهد افزایش گردشگران و مسافران در فارس و شیراز خواهیم بود.
مسیر آزاد راه، مناطق ویژه و زیبا با چشم انداز های طبیعی را به همراه دارد و یکی از این چشم انداز ها، دریاچه و سد درودزن و جنگل های بلوط در آن مناطق و محدوده کامفیروز و دژکرد میباشد. رشته کوه های زاگرس و دنباله های آن و کوه های جوان و مرتفع هم، چشم انداز ها و مناظر زیبایی را در مسیر آزاد راه بوجود میآورد.
البته بهتر است راه و شهرسازی و حفاطت محیط زیست، همزمان با تکمیل آزاد راه، توسعه فضای سبز و درختکاری را نیز در اقصی نقاط مسیر انجام دهند.
آزاد راه شیراز-اصفهان به آزاد راه تهران-شمال و آزاد راه قم-مشهد متصل میشود که میتوان بعد از راه اندازی مسیرهای مذکور، مسیر شیراز تا مشهد و یا شیراز تا چالوس و رشت را بصورت آزاد راهی طی نمود.
همچنین آزاد راه هایی هم برای تکمیل و توسعه شبکه حمل و نقل فارس و شیراز پیشنهاد شده است که موجب اتصال مرکز استان فارس به سواحل خلیج فارس میشود.
آزاد راه های شیراز-فیروز آباد و شیراز- عسلویه و سواحل استان فارس از این قرار هستند.این درحالیست که بخش های کوچکی از مسیر فیروز آباد هم بصورت آزاد راهی، راه اندازی شده است. آزاد راه شیراز-بوشهر هم نیازمند سرمایه گذار است که بانک هایی حاضر به مشارکت شده اند اما زمان دقیق شروع به ساخت آن معلوم نیست.
مدیران محترم سایت، آیا مسیر آزاد راه به کوهسار متصل میشود و یا به بزرگراه دکتر حسابی و یا چمران متصل میشود؟هنوز مسید دقیق آن به ورودی شیراز مشخص نشده است. به کجا ی شهر وصل میشود؟
طبق گفته ی مسوولین به احتمال زیاد این آزاد راه به ورودی غربی شیراز متصل میشود که با زیبا سازی مناسب ورودی غربی، این ورودی به یکی از زیباترین و دیدنی ترین ورودی های شهر های ایران تبدیل میشود(البته اگر طرح به صورت کامل اجرا شود).
ورودی غربی منظور بلوار امیرکبیر بعد از پلیس راه است یا گویم؟
امیدوام زودتر وسر وقت افتتاح بشه چون برای استان فارس زشته حتی یک سانتی متر آزادراه نداره.
ورودی غربی شیراز (گویم ودوکوهک) با این واحد های تجاری حاشیه و ترافیک مثل جاده روستایی وضعیت خوبی نداره که آزادراه بهش وصل بشه .انتهای آزادره باید به بزرگره های درون شهری و کمربندیها ختم بشه چون غیر این صورت باعث ترافیک و تصادفات میشه.
با ادامه زیرگذر گلستان تا گویم و دوکوهک به صورت بزرگراه در تراز منفی یک و اتصالش به آزادراه از اونطرفم زیرگذر تا پل دکتر حسابی ادامه پیداکنه به شبکه بزرگراهی شیراز(هاشمی؛محلاتی،کوهسار،امام خمینی) اتصال پیداکنه وضعیت خوبی خواهد داشت در خور یک کلانشهر و شیراز.
یا از اونطرف میتونن آزادراه رو مستقیم با تقاطع غیر همسطح با ایجاد مسیر جدید به بزرگراه محلاتی وصل کنن.
حامد جان استان فارس هنوز یک متر هم آزادراه نداره و اون تیکه از مسیر شیراز فیروزآباد رو که میفرمایین بزرگراه هست نه آزادراه!!!برنامه ای برای ساخت آزادراه شیراز فیروزآباد عسلویه هست اما هنو مطالعه هم نشده چه برسه پیدا کردن سرمایه گذار و یا آغاز ساخت!!!
آزادراه شیراز بوشهر اما مطالعه اش تموم شده و برای ۷۵ درصدش هم سرمایه گذار پیدا شده و فقط یه سرمایه گذار ۲۵ درصدی دیگه لازم داره تا کار شروع بشه!!!!
در مورد آزادراه شیراز اصفهان در حال حاضر فقط تیکه شیراز ایزدخواست در دست ساخت هست و از ایزد خواست تا اصفهان این پروژه متوقف هست (یه سرمایه گذار داشت که انصراف داد)
قسمت شیراز تا ایزدخواست شامل ۷ قطعه هست که قطعات ۱ تا ۶ که از ایزدخواست تا تنگه خیاره هست در دست ساخت هست و قطعه ۷ که از تنگه خیاره تا اتصال به شیراز هست هنوز در دست مطالعه هست و معلوم نیست که از کدوم سمت به شیراز وصل شه!!!!
مهمترین کاندیدا ها:
۱- اتصال به جاده سپیدان در حوالی قلات
۲- اتصال به صدرا
۳- اتصال به بزرگراه شیراز مرودشت در حوالی زرقان
۴- مورد شماره ۱ و ۳ با هم
در مورد پیشرفت ۱۸ درصدی هم به نظر من پیشرفت خیلی خوبی هست!!!! فراموش نکنین که در پروژه های راهسازی درصدهای اول کار شامل خاکبرداری و خاکریزی و حفاری تونل و شمع پل و غیره بسیار زمان بر تر از درصد های پایانی که مثل آسفالت و خط کشی و غیر هست طول میکشه مثلا ۱۰ درصد اول یک آزادراه شاید ۲ سال طول بکشه و ۱۰ درصد آخر تنها ۲ ماه!!!!
ممنونم رضا جان.
یادمه سال ۸۸ که انتخابات ریاست جمهوری بود به طور جالبی قطار شیراز اصفهان افتتاح شد. تقارن تصادفی و غیرقابل پیش بینی افتتاح احتمالا کامل ( !!! ) آزادراه شیراز اصفهان و انتخابات ریاست جمهوری بعدی رو به فال نیک می گیریم …
آزادراه شیراز بوشهر در چه حاله؟ اگه خبری دارین ممنون میشم.
باید آزادراه شیراز جنوب در روند درخواست ها قرار بگیره.
از یزدخواست تا اصفهان هیچ کاری انجام نشده
و بعید میدونم اصفهان بزاره کاری انجام بشه
چون هیچ وقت نمیخوان فارس پیشرفت کنه تا بگن ما پایتخت فرهنگی و مهد تمدن هستیم.
مگه بیکار هستن برا خودشون رقیب بتراشن.
اگه دولت هم بخواد اونا سنگ اندازی میکنن.
بعد ببین بزرگراه اصفهان قم چند ساله راه افتاده؟
یک علت دیگه سنگ اندازیشون اینه که این طرح قرار بود در اصل به وسطای اوتوبان کاشان متصل بشه و اصفهان دور زده بشه…با این اوصاف بنظرتون اصفهانیا میان خودشون رو از دور خارج کنن؟
سعید جان طرح های توسعه آزادراهی و حتی بزرگراهی توسط شرکت ساخت زیربناهای حمل و نقل کشور طراحی و اجرا میشن!!!! و هیچ گونه ربطی به هیچ استانی ندارن!!!! نه بودجه استانی بهشون تعلق میگیره و نه از اون استان بهشون نظارت میشه!!!! برای مثال مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان و فارس هیچ کدوم هیچ قدرت اجرایی در پروژه آزادراه شیراز و اصفهان ندارن!!!!
این پروژه یه طرح ملی با توجیه های حمل و نقل، اقتصادی، کاهش تصادفات، پدافند غیرعامل، کاهش مصرف سوخت و…. هست که شما مطمئن باش در صورت حضور سرمایه گذار اون تیکه هم اجرا خواهد شد!!!! و البته به کنارگذر شرقی اصفهان که در دست ساخت هست وصل خواهد شد (همون آزادراه اصفهان کاشان) و با یه فرعی به اصفهان هم خواهد رسید!!!!!
همونطور که آزادراه در دست ساخت شیراز اصفهان در آینده با احداث آزادراه کنارگذر شیراز به آزادراه های بوشهر و عسلویه متصل میشه!!! پس ما شیرازی هام باید بگیم چون آزادراه های بوشهر و عسلوبه قراره شیراز رو دور بزنن پس ساخته نشن؟؟؟
دوست عزیز کل فلسفه ساخت کنارگذرها و کمربندی ها اینه ک خودروهای عبوری از یه شهر بی دلیل واردش نشن و به ترافیک و آلودگیش اضاف نکنن!!!!
ببینم شما اصلا میدونی هزینه ای که به شهرداری شیراز بابت آسفالت بلوار سرداران تحمیل میشه چقدر هست؟؟؟ (به دلیل عدم وجود کمربندی و ورود خوردهای عبوری از این بلوار)
دوباره از اون حرفا زدی که نه پایه داره نه اساس سعیدجان!!رقیب چی؟؟یک کشوره.پیشرفت هر قسمتش باعث سربلندی همه هست.خواهشا دست از این تفکرات منفی بردارین
متاسفم برای این طرز تفکر
با سواری ۱۲۰ دقیقه و با اتوبوس ۱۱۰ دقیقه؟؟؟؟؟؟!!! یعنی اتوبوس سریعتر از سواری؟
زمان کاهشه
همساده عزیز در متن نوشته با سواری ۱۲۰ دقیقه و با اتوبوس ۱۱۰ دقیقه از زمان سفر کم میشه، هر چی بیشتر زمان کم بشه یعنی سریع تر به مسیر میرسه
بعد از شهر خودم اصفهان از پیشرفت هیچ شهری به اندازه شیراز خوشحال نمیشم
آبروی تاریخی ایرانه شیراز