شهردار شیراز گفت: پروژههای متعدد عمرانیِ طراحی و اجرا شده در شیراز با توجه به شاخصههای فنی و مهندسی، نشاندهنده پتانسیلهای علمی و اجرایی مهندسان بومی است.
به گزارش شیراز۱۴۰۰، مهندس علیرضا پاکفطرت جمعه گذشته در حاشیه بازدید چندساعته از پروژه بزرگراه کوهسار مهدی (عج)، گفت: اجرای چنین پروژههایی نیازمند توان بالای طراحی، تعامل مطلوب بین دستگاهی، توان مهندسی و اجراییِ مطلوب و همراهی شهروندان است.
وی ضمن قدردانی از دانشگاه شیراز و صدا و سیمای فارس به واسطه آنچه تعامل بیندستگاهی در تسریع روند اجرای پروژه کوهسار مهدی (عج) خواند، گفت: البته تسریع در احداث تقاطع غیرهمسطح جام جم که تکمیل کننده پروژه کوهسار مهدی (عج) است، مستلزم همکاری بیشتر دانشگاه شیراز و صدا سیما بود که اکنون با تعامل مناسب دانشگاه شیراز بخشی از مشکل احداث این بزرگراه حل شده است.
شهردار شیراز، افزود: البته همکاری صدا و سیما با وجود تمامی موانع حقوقی و قانونی که بر سر راه این سازمان وجود دارد خوب بوده که به گفته مدیرکل محترم صدا و سیما در یک جلسه هماهنگی دیگر میتوانیم به توافق نهایی برای عبور از اراضی این سازمان برسیم.
شهردار شیراز با بیان اینکه نقشههای ترسیم شده برای احداث بزرگراه کوهسار مهدی (عج) به گونهای است که کمترین ورود را به این مجموعه دارد، گفت: این بزرگراه هیچ آسیبی به ساختمانها و مستحدثات این سازمان وارد نخواهد کرد.
وی با اشاره به نقش مهم و کاربردی پروژه کوهسار مهدی (عج) در ایجاد دسترسی سریع شرق به غرب شیراز و بالعکس و همچنین کاهش بارِ ترافیک محدودههای مرکزی و پرتردد شهر، خاطرنشان کرد: یکی از اهداف بزرگ این پروژه، انتقال ترافیک ورودی غربی شهر به بولوار جمهوری اسلامی و شرق شیراز و بالعکس و نیز روانسازی تردد خودروها در محدوده پیرامونی میدان ارم، میدان دانشجو و… است.
ایجاد گذر عابرپیاده عرضی بصورت غیرهمسطح، برای دسترسی شهروندان به طبیعت
شهردار شیراز با یادآوری اینکه در پروژه کوهسار مهدی (عج)، ایجاد پیادهراه گردشگری با توجه به منظر و چشمانداز طبیعی موجود، مدنظر است، گفت: طراحی و اجرای پروژه به واسطه پیشبینی راههای دسترسی ایمن پیاده، امکان دسترسی علاقهمندان به کوهپیمایی و پیادهروی در ارتفاعات منطقه و بهرهبردن از فضای مطلوبِ سبز باغهای قصردشت را همچنان دارد با این تفاوت که مسیری ایمنتر و امکانات رفاهی و خدماتی مطلوبتری نیز در اختیار افراد قرار خواهد داشت.
وی شرایط ساختاری شهر شیراز را برای ایجاد مسیرهای پیادهروی، بسیار مناسب دانست و افزود: مسیرهای پر درخت و همچنین کوهستانی با هوای مناسب و مناظر بدیع، اقشار و گروههای سنی مختلف را برای دوچرخهسواری و پیادهروی به این منطقه هدایت میکند.
شهردار شیراز همچنین گفت: برای پرهیز از تملک املاک مورد مسیر، پروژه به سمت شمال اصلاح تا در کنار کاهش هزینههای تملک از ورود زمینخواران به اراضی شمالی محور در تمام مسیر ۱۰ کیلومتری، پیشگیری شود.
گفتنی است، بزرگراه کوهسار مهدی (عج) در ابتدای مسیر به صورت تقاطع غیرهمسطح از محل تقاطع میدان جام جم در بولوارجمهوری آغاز میشود و پس از طی مسیر ۷۰۰ متری و با گذر از یک تقاطع غیرهمسطح دیگر که ساخته شده به تونل دوقلوی کوهسار مهدی (عج) میرسد؛ تونل شمالی ۱۱۰۰ متر و تونل جنوبی ۸۵۰ متر طول دارد که حفاری و لاینینگ هر دو تونل به پایان رسیده و روسازی و آسفالت تونلها و مسیر منتهی با آنها انجام شده است.
در ادامه این مسیر بعد از تونل کوهسار مهدی (عج)، مسیر بزرگراه به سمت میدان قصردشت و بزرگراه آیت الله محلاتی دو شاخه میشود، شاخهای به سمت میدان قصردشت کشیده و با عبور از تونل دوقلوی ایمان با گذر از پل بزرگ ایمان از طریق کوچه ۹۴ که عملیات تملک و تعریض آن آغاز شده است به میدان قصردشت متصل میشود.
شاخه دوم مسیر در دامنه کوه به صورت مستقیم ادامه پیدا خواهد کرد و در محل کمربندی جوادیه به بزرگراه آیت اله محلاتی و از طریق پل شهدای جهاد به بزرگراه حسینی الهاشمی ادامه مییابد و رینگ داخل شهری را به بزرگراه کمربندی و محورهای استانهای خوزستان، بوشهر، هرمزگان و شهرهای استان فارس متصل میکند.
عکس : محمد احمدی
از پی گیری جناب پاک فطرت تشکر میکنم امیدوارم ما شیرازیها هر چه زودتر شاهد افتتاح کامل این پروژه باشیم که تاثیر به سزایی در کنترل ترافیک داره
درود بر دوستان.
پروژه کوهسار، پروژه منحصر بفرد و بزرگی است که امیدوارم شهرداری، همانگونه که امروزه از لحاظ زیباسازی انصافا نسبت به قبل رشد کرده و بهتر کار کرده، برای این پروژه هم برنامه های اساسی داشته باشد. همچنین طرح فضای سبز این پروژه، تابحال مقرر شده که در ۳۰ متر از طرفین مسیر بزرگراه، فضای سبز ایجاد شود. اما اگر روی کوه هاهم حداقل مقداری درختکاری هم انجام شود و محیط طبیعی زیبایی احداث شود، این مسیر شهری را به یکی از بکر ترین و زیباترین مسیرهای شهری کشور میتوان مبدل کرد.ایجاد آبشارها بر روی کوه های موجود در مسیر و ایجاد درختکاری و احداث مسیر ویژه پیاده روی در سرتاسر این پروژه، از کارهای اساسی و بینطیری است که میتوان انجام داد.
همچنین مسیر تونلهای ایمان تا میدان معلم هم، مسیری ویژه است که برای راه اندازی پیاده راه های گردشگری مناسب است.
با توجه به اینکه تابحال پل و تونلهای ایمان احداث شده اند، میطلبد شهرداری هرچه زودتر فکری بحال تقاطع میدان قصردشت کند.
البته با وجود تراکم و باغ های زیاد آن منطقه، و وجود املاک هرچند قدیمی اما گران، به نظر من شهرداری باید طرح تقاطع ۳ سطحی آن را تغییر دهد.و فقط یک پروژه منحصر به مسیر رینگ را اجرا کند. یا برای مسیر پل ایمان به معلم، پل احداث کند و یا آنرا بصورت زیرگذر اجرا کند.اجرای پل طبقاتی یعنی زیرگذر-میان گذر-روگذر، در میدان قصردشت، با آنهمه ترافیک و شلوغی، کاری بسیار سخت و دارای ریسک و هزینه های بسیار بالایی است و میتوان با یک طرح هرچند ساده اما مفید، رینگ قصردشت را نیز تکمیل نمود.
در مورد بلوار ایمان هم شهردای تصمیماتی دارد که اکنون همه ی آنها در حال مطالعست و نمیتوان مسیر ایمان را به راحتی تعریض کرد و املاکش را براحتی تملک نمود.
تا زمانی که تقاطع جام جم و تقاطع میدان قصردشت، به جایی نرسد و اجرایی نشود، باز کردن مسیر کوهسار دردی را دوا نمیکند و کاری بیهوده است.
درود
حامد جان در قسمتی از کامنتت نوشتی اگر در قسمت سمت کوه درخت کاری بشه ، این مسیر یکی از بکر ترین و زیباترین مسیرهای کشور میشه !!
میشه دقیقا بگی به چی میگی بکر و زیبا و دقیقا بر اساس چه مستنداتی میدونی اگر مسیر درخت کاری بشه ، تبدیل به بکر ترین و زیبا ترین مسیر میشه ؟
در پایان پیشنهاد می کنم در صورت امکان یه مقدار سفر بری یا حداقل تو اینترنت یه گشت کوتاهی بزنی !!
سلام.
سعید جان،
البته شاید بنده در زمان نگارش نظرم، کمی دچار هیجان و یا به اصطلاح (( جو )) شده بودم.!
اما از پیشنهادت تشکر میکنم.فکر خوبیست.البته بنده ۷۵% ایران را دیده ام.
منظور من این بود که مانند برخی از بزرگراه های تهران که در پیرامون آن جنگلکاری شده ( بزرگراه مدرس) و یا برخی از بزرگراه های شمال کشور، اینجا ماهم میتوانیم بزرگراهی سرسبز همانند جاده های شمال را برای مردم و مسافران تداعی و ایجاد کنیم.
حرف اصلی بنده این است که ، از ابن فرصت خوب نهایت استفاده را ببریم.حیف است که با این همه هزینه، پروژه ای خشک و فاقد فضای سبز و زیباسازی افتتاح شود.
بنده یک مقدار سفر رفته ام.یا حداقل گشت کوتاهی در اینترنت زده ام، مدیران ذی ربط در این زمینه، و یا اعضای شورا باید این مسائل را بیاموزند تا با بی برنامگی پروژه ها را جلو نبرند و بعد از چندین وقت یادشان بیاید که پروژه فضای سبز هم لازم دارد.!
ایجاد گذر عابرپیاده عرضی بصورت غیرهمسطح، برای دسترسی شهروندان به طبیعت؟؟؟؟
کاش در مورد این طرح درست حسابی فکر کنن و با ایجاد پلهای غیر همسطح عابر و با آینده نگری زیبایی خاصی به این مسیر ببخشند.
ممنون از جناب شهردار. فقط کاش دوربرگردان همسطح قبل از تونل از پروژه حذف می شد و دوربرگردان غیر همسطح طراحی می شد چرا که دوربرگردان همسطح خارج از استاندارهای بزرگراه هست و باعث تصادف میشه به دلیل قرار داشتن در باند پرسرعت. راستی اون میدون چیه دیگه؟ تقاطع سه سطحی جام جم حذف شد از پروژه ؟
نه علی جان حذف نشده 😀
جوابمو گرفتم متنو الان خوندم .
شیراز واقعا از لحاظ شبکه بزرگراهی شهری نسبت به دیگر کلانشهرها خیلی عقب مانده و واقعا کمبود بزرگراه احساس میشود.اما ضعف اصلی کوهسار بر میگرده به تقاطع قصردشت و ایمان شمالی که در صورت افتتاح کوهسار شاهد ترافیک شدید در محور ایمان به دلیل باریک بودن و مغازه های متعدد در حاشیه ایمان خواهیم بود و تنها را حل طبقاتی شدن ایمان شمالی و جنوبی (مثل بزرگراه صدر تهران )واتصال کوهسار به بزرگراه امام خمینی(کمربندی) میباشد.(شهردای باید از الان تا قبل افتتاح معلم و کوهسار به فکر باشد)
پل عابر پیاده بسیار زیبا مثل پل ابریشم و طبیعت تهران که از روی بزرگراه مدرس عبور میکنه عالیه.باید محور چمران هم با احداث پارکینگ وپل عابر،جلوگیری از توقف حاشیه ای خودروها که باعث ترافیک شده.وساخت دوربرگردان غیر همسطح به بزرگراه تبدیل بشه.
انشاالله که هرچی سریعتر تکمیل بشه آره اون میدونه چیه اون وسط؟ از همین الان به فکر فضای سبز باشند و یه پارک کوهستانی درست و حسابی که بشه دوچرخه سواری کرد و پیاده روی با توجه به منظره دید ابدی که از شهر داره واقعا لذت بخش میشه- در ضمن علت اینکه سطح پل های ساخته شده مثل احسان اینقدر ناهموار و هنگام حرکت با خودرو اذیت میکنه چیه؟
سریعا یه فکر هم به حال فلکه قصردشت کنن چون یه گذر با پهنا بالا وقتی به یه گذر با پهنای کم برسه خودش ترافیک ایجاد میکنه
با توجه به عدم اجرای تقاطعهای جام جم و قصر دشت بهره برداری کامل از این پروژه که حدود ۵ سال از آغاز آن میگذرد حد اقل به ۳ سال دیگر زمان نیاز دارد. اگر معاون فنی و عمرانی قدرتمند بود این کارها زودتر به نتیجه میرسید. آخه آرش فرج زده این کاره است؟ در حد شهردار مناطق هم نیست
خیلی خوبه که پیاده روهای گردشگری مد نظرند. شیراز نباید شهری بشه که توش بدون ماشین نشه جایی رفت. متاسفانه بعضی از پروژه های شهرای دیگه که مورد حسرت ما هستن، مردم رو به این عادت میدن که حتی برای دستشویی رفتن هم از ماشین استفاده کنن!
از اقای پاک فطرت ممنونیم که اینگونه به فکر متحول کردن شیراز از نظر عمرانی هست
همه متفق القول میگن که پروژه های فلکه قصردشت و جام جم مهم ترین پروژه های شیراز هستن که باید اجرا بشن. نمیدونم چرا شهرداری نسبت به این ۲ تا پروژه بیخیالی داره طی میکنه. همین امروز این دو پروژه شروع بشن، با این سرعتی که شهرداری داره ۲ سال دیگه ساختشون طول میکشه . باور کنید پروژه کوهسار بدون این دو تا پروژه اندازه یک کوچه معمولی بیشتر ارزش نداره. حتی پل چمران هم که زدن طرحشو عوض کردن به نظرم اشتباه کردن چون حتی اگر پل نعلی شکلی هم ساخته بشه(که خدا میدونه کی بشه) بازم چمران به کوهسار ارتباطی پیدا نخواهد کرد. شهرداری شیراز هنوز تو زمینه ساخت کامل یک پروژه لنگ میزنه که به نظرم جای تاسف داره. آخه اینا با خودشون چند چند هستن من نمیدونم، اگر قرار باشه همت دو طبقه بشه باید از الآن به فکر باشن که مستقیم وصلش کنن به پل معلم که نخوای یه بار بیای پاسسن دوباره بری بالا! تازه هنوز یه مشکل دیگه هم داریم اینا حتی اگر پل قصردشت رو هم بسازن بازم تو تقاطع قدوسی مشکل ترافیک خواهیم داشت.
من قبلاً چند بار از صفحه تماس با شهردار توی سایت خود شهردار به آدرس eshiraz.ir/mayor چند تا پیشنهاد شهری دادم که همشون خونده میشن توسط خود شهردا و عمل هم میشن اگر در مورد مسائل کلان شهری باشه. حتی یه دفعه مدیر روابط عمومی شهرداری باهام تماس گرفت و از طرف شهردار ازم تشکر کرد. ازتون خواش میکنم از صفحه تماس به شهردار این مسئله رو به شهردار بگید و باور کنید که اونا رو میخونه و و دستور کار قرار میده و نظرات کلان شهری که مردم میدن براش خیلی ارزش داره و بها میده بهشون.
بیخیالی طی نمیکنه تو این شهر کارشناسا تصمیم درست میگیرن شورای شهر میبرش زیر سوال ادارات دیگه مثل صداوسیما ودانشگاه و آب وبرق وگاز ومخابرات واطلاعات همکاری نمیکنن کلا طرح میبرن زیر سوال کازشناسا هم ناامید میشن کلا این شهر سیاست زده ترین کلانشهر کشوره
راستی این حرف e انگلیسی اول واژه shiraz توی آدرس اینترنتی سایت شهرداری واسه چیه؟
سینا جان اطلاع ندارم متاسفانه
e در اینجا مخفف کلمه ی electronic است
مهدی جان ممنون از راهنمایی
خواهش میکنم سینا جان
تو سایت معونت فنی شهرداری تو قسمت پروژه های در حال مطالعه پروژه هایی دیده میشه که ممنون میشم کسی اطلاعی داره توضیح بده:
تقاطع میرزای شیرازی
مسیر ملاصدرا
تقاطع قصردشت – مطهری
همچنین تو قسمت پروژه های مطالعه شده:
تقاطع ساحلی – مطهری
مجتبی جان طرح مطهری ساحلی همون زیرگذری هست که ساحلی خبرنگار رو به ساحلی دانش آموز وصل میکنه و طرح مطهری قصردشت همون زیرگذری هست که در ۴ راه زرگری ساخته شده!!!! هر دوی این ها رو میخوان اصلاح کنن!!! به چه صورت رو نمیدونم اما در مورد ۴ راه زرگری بحث این بود که یا قسمت وسطیش رو مسقف کنن و بکننش ۴ راه یا اینکه یه سطح سوم از قصردشت به قصردشت براش بسازن!!!
مسیر ملاصدرا هم منظور همون طرح ۲ طبقه سازی این خیابون هست که خیلی وقته در دست مطالعه هست و بعید میدونم اجرایی بشه!!! دلیلش هم این نیست که شهراری نمیتونه اجراش کنه!!! دلیلش اینه که مغازه دارهای این خیابون نمیذارن این طرح اجرایی بشه!!! (۳ تا ۴ سال بسته شدن مسیر و گرد و خاک راه انداختن برای ساخته شدنش و…)
تقاطع میرزای شیرازی هم تا جایی که اطلاع دارم اصلاح زیرگذر صنایع هست!
تقاطع میرزای شیرازی فکر کنم روی همون زیر گذر بعد از تاچارا ساخته میشه احنتمالا یک رمپ براش در نظر گرفتن امیدوارم اشتباه نکرده باشم
مجتبی جان
– مسیر ملاصدرا منظور دو طبقه کردن خیابان ملاصدرا هست
– تقاطع مطهری قصردشت باید مثل تقاطع ستارخان بشه و یک پل بر روی خیابان قصردشت ضروری هست .
یکی از اشتباهات تابلویی که تو ساخت این بزرگراه هست اون قسمتیش که کنار کوه پشت مله هست مسیری برای عبور آب باران و سیلاب برای زمستان از زیر خیابون نزاشتن و آب میاد توی خیابون که میتونه حادثه ساز باشه