تاریخ : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳ Friday, 22 November , 2024

آخرین اخبار

ساخت همزمان ۴ خط مترو در شیراز 🎥: پیشرفت ۸۵ درصدی زیرگذر گویم گلسنگ و حفاری کوه رحمت برای تخت جمشید خطرناک تر است یا کنسرت؟ 🎥: آخرین روند ساخت زیرگذر گویم 🎥: ساخت بزرگترین پارک آبی کشور در شیراز 🎥: ساخت بزرگترین آکواریوم کشور در شیراز کمبود زمین مسکن ملی در صدرا ساخت ۶ شهرک جدید مسکونی در فارس 🎥: آخرین وضعیت احداث دوربرگردان اردی‌بهشت شیراز – تیر ۱۴۰۳ ثبت ملی ۹ درخت کهنسال در فارس حافظیه همچنان در صدر پربازدیدترین جاذبه تاریخی کشور در نوروز پیروزی تیم بسکتبال لیموندیس شیراز برابر تیم مس رفسنجان دو کشته و سه مصدوم در برخورد کامیون با خودرو سواری 🎥: مرگ ۸ نفر بر اثر گازگرفتگی در فارس 📸 افتتاح باند جنوبی بزرگراه کوهسار و سپس تعطیلی آن! فجرسپاسی برابر نفت مسجد سلیمان شد 📸 برداشت گل نرگس از بزرگترین نرگس زار دیم کشور شکست تیم لیموندیس شیراز مقابل نماینده آبادان 🎥 معرفی پروژه پارک آبی شیراز 🎥 ادامه روند ساخت بزرگراه شرق شیراز

26

از شهردارانی که فرق بلوار و بزرگراه را نمی‌دانند چه انتظاری می‌توان داشت؟!

  • کد خبر : 14243
  • 03 آبان 1393 - 1:38

شهردار منطقه ۱۰ در گفت‌و‌گو با خبرنگاران از افتتاح بلوار آیت الله محلاتی در سال آینده خبر داد. به گزارش شیراز۱۴۰۰، جدا از طولانی شدن روند ساخت این پروژه آنچه در علامت-سوال [800x600]این میان مورد توجه و تاسف آور است، استفاده از لفظ بلوار برای بزرگراه محلاتی (آرین) بوده که در گذشته و در مورد بلوارهای چمران، رسول اعظم (ص)، طلاییه و بزرگراه الهاشمی نیز تکرار شده است.

جالب اینکه در برخی از تابلوهای راهنمای شهری گاهی از لفظ بلوار و گاهی از لفظ بزرگراه برای مسیر الهاشمی استفاده شده و مشخص نیست که کاربری‌های درنظر گرفته برای مسیر و زمینهای اطراف آن منطبق بر بلوار است یا اتوبان!

از سوی دیگر عدم آینده نگری در ساخت مسیر‌ها و شریانهای اصلی در گذشته مانند سرداران، رحمت، دکتر حسابی و… باعث شده شهرداری هزینه‌ای چند ده میلیارد تومانی را صرف ساخت تقاطع‌های غیرهمسطح در این مسیر‌ها کرده تا این بلوار‌ها را به اتوبان تبدیل کند که زیرگذر دلگشا، پل تخت جمشید، تقاطع‌های نصر و سرداران، معلم، ابوذر غفاری، رضوان، رحمت – باهنر و ادامه مسیر زیرگذر گلستان از جمله این پروژه‌ها محسوب می‌شوند.

متاسفانه این رویه همچنان درحال تکرار بوده و شهرداری بجای ساخت اتوبان و تعریف دوربرگردانهای غیرهمسطح، همچنان به بلوار سازی ادامه می‌دهد تا آیندگان فرصتهای زیادی برای پل سازی و تحمیل هزینه‌های میلیاردی به شهر و شهروندان داشته باشند. بلوارهای رسول اعظم، طلاییه، آفرینش، احمدبن موسی، دست خضر و سایر نمونه‌های مشابه از این دست هستند و این سووال بزرگ را ایجاد می‌کند جای برنامه مدون و آینده نگر در ساخت و ساز مسیرهای شهر کجاست و ساخت و سازهای کنونی بر اساس کدام برنامه انجام می‌شود؟

اما نکته جالب توجه دیگر اینکه در خروجی تونل بزرگراه کوهسار دوربرگردان ایجاد شده و با توجه به رسیدن اخبار مبنی بر ساخت ساختمان جدید بیمارستان نمازی در حاشیه این اتوبان، بنظر می‌رسد کاربری این اتوبان نیز درحال تغییر به سمت بلوار است!

هر دم از این باغ دمی می‌رسد، تازه‌تر از تازه تری می‌رسد

«نظرات، فقط به صورت نوشتار پارسی و مرتبط با موضوع منتشر می‌شوند»

«با ورود به این لینک، وارد قسمت بحث آزاد شوید»

telegram
لینک کوتاه : https://shiraz1400.ir/?p=14243

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 22در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲۲
  1. بابا این که خوبه!!!!
    اومدن داخل تونل سعدی هر ۱۰۰ متر یه سرعت گیر زدن!!!! یعنی همه اش دنده دو و نهایتا سه!!!!
    من نمیدونم چرا تعریف یه مسیر تندرو در شیراز اینقدر سخته!!!!

  2. علاوه بر همه ی اینها عبور عابر پیاده از اتوبان همه جای دنیا ممنوع هست اما اینجا.. یکی دو جای بزرگراه رحمت دیدم هنوز خط عابر پیاده داره و معلوم نیست باید ازش رد شد یا نه؟از طرفی مردم هم نمی دونند کجا بزرگراهه و کجا نیست و گاها عبور می کنند.یک چیز مشخصه و شهردارهای مناطق اکثرا تفاوت بزرگراه و بلوار را نمی دونند و یک وقت میبینی بلوار چمران گارد ریل داره اما اتوبان دکترحسابی و الهاشمی نداره و در کل بزرگراه هایی با مشخصات بلوار داریم و بلوارهایی با مشخصات بزرگراه .

  3. با عرض پوزش از مدیریت سایت۱۴۰۰ باید عرض کنم که متاسفانه کسی که متن این انتقاد را نوشته خودش هم فرق اتوبان با بزرگراه را نمیداند در هیچ جای دنیا داخل شهر اتوبان (free way)ساخته نمیشود بلکه بزرگراه (high way)ساخته میشود در تهران از اتوبان برای اتصال پرند .پردیس و کرج استفاده شده واز بزرگراه برای رینگ های شهری

    • ممنون از شما. انتقادتون بجا و درست بود.

    • دوست عزیز از عبارت expressway استفاده میشه نه موارد فوق. حداقل در ایران.

    • عزیزم شما هم اشتباه می کنید.مطلب زیر از دانشنامه ویکی پدیا

      تعریف بلوار از دانشمامه ویکی پدیا

      بلوار (به فرانسوی: boulevard) به معبری گفته می‌شود که فقط جهت استفاده عابر پیاده باشد.

      در ایران بلوار، خیابانی است که خودروها می توانند در آن رفت و آمد داشته باشند. بعضاً مسیر رفت و برگشت خودروها با درختکاری یاگلکاری از هم جدا می‌شوند.

      بزرگراه معبری است دوطرفه و دارای حفاظ میانی با تقاطع های نامحدود و تقاطع های همسطح محدود و همچنین کنترل دسترسی که عملکرد اصلی آن برقراری ارتباط سریع بین مناطق و نواحی عمده شهری است. بر پایهٔ تعریف مرکز آمار ایران بزرگ‌راه «راهی است حداقل با چهار خط که مسیر رفت و برگشت آن به طور فیزیکی از یکدیگر مجزا و تقاطع‌های آن می‌تواند به صورت هم‌سطح باشد.»[۱] بزرگ‌راه راهی است که خطوط رفت و برگشت آن جدا از یکدیگر باشند و معمولاً در درون شهرها ساخته می‌شود و گاه اجباراً دارای تقاطع‌های هم‌سطح، میدان‌ها و چراغ راهنمایی نیز هستند.[۲]بزرگ‌راه‌ها، به منظور کاهش ترافیک طراحی می‌شوند.[۳] به مجموعهٔ بزرگراه‌های به‌هم‌پیوسته، «سامانه بزرگراهی» یا «شبکه بزرگراهی» می‌گویند.[۴]

      تفاوت بزرگراه با آزادراه در این است که آزادراه هیچ‌گونه تقاطع هم‌سطحی ندارد و ورود و خروج از آن محدود می‌باشد و معمولاً در خارج از شهرها ساخته می‌شود.[۲] برخلاف بزرگراه، آزادراه‌ها عاری از تقاطع‌های هم‌سطح، محل گذر خط آهن و خطوط عابر پیاده به طور هم‌سطح هستند.[۵]

  4. در شیراز به معنای واقعی بزرگراه نداریم. فقط حسینی الهاشمی است که آنهم با ساخت و ساز‌های در حال انجام در ۲ طرفش در آینده از حالت بزرگراه خارج خواهد شد…به خیابانی که در حاشیه ۲ طرفش پارک حاشیه ای‌، مرکز تجاری، درمانی، فرهنگی‌ ساخته شده به هیچ عنوان نمی‌توان بزرگراه گفت.مثلا چمران یک بلوار است نه یک بزرگراه. در کشوری مثل آمریکا اگر جاده ای‌ عنوان بزرگراه استفاده شود عبور عابر پیاده از آن اکیداً ممنوع است و اصولا بزرگراه‌ها فاقد پیاده رو سازی هستند. ضمنا هر گونه ساخت و ساز مسکونی یا تجاری در حاشیه بزرگراه ممنوع است. وگرنه از حالت بزرگراه خارج و به بلوار تبدیل میشود

    • با نطر دوستمون موافقم، مهمترین فاکتور که یک مسیر شریانی رو به بزرگراه یا راه اصلی که یک نمونش بلوارهها هستن تبدیل میکنه نوع کاربری هست که براش تعریف میشه، در نتیجه نداشتن تقاطع همسطح یه مسیر رو به بزرگراه تبدیل نمیکنه بلکه یکی از مهمترین فاکتوها اینه که بزرگراه ها صرفا کارشون انتقال ترافیک از یک نقطه به نقطه دیگه هست و در اون مراکز خدماتی نباید وجود داشته باشه.
      با این حساب تنها جایی رو که من اسمشو میزارم بزرگراه، کنار گذرهای ساحلی هست 😐

  5. شیراز فقط حسینی الهاشمی خصوصیات یک بزرگراه رو داره

  6. این که خوبه..آدم یهچیزایی تو این شهر میبینه که این در برابرش هیچی نیست..واقعا شیراز داره به کجا میره؟؟!!هیچی نگیم بهتره

  7. نکته سنجی بجای سایت شیراز۱۴۰۰ دوباره شهرداری رو به چالش میکشه و از بابت اینکه میبینم کامنتها رو بخوبی رصد میکنید و درجای مناسب از کامنتها استفاده میکنید بسیار خوشحالم .بالاخره باید یک انتهایی برای این موضوع چندین ساله پیدا بشه که چرا مدیران شهری (تحصیلکرده و دارای پست و مقام )هردم از واژه ای برای این معابر استفاده میکنن؟اقایون از یکپارچگی مدیریت شهری حرف میزنن ایا بهتر نیست اینکار رو از مدیران شهری خودشون شروع کنن.چرا مدیران زیر مجموعه خودشون یکپارچه سخن نمیگن؟ ایا تحصیلات لازمه برای انتخاب این مدیران مد نظر قرار نگرفته؟ ایا وحدت یا چمران یا دکتر حسابی یا طلاییه یا پیامبر یا رحمت بزرگراه است یا بلوار ؟ اگر بلوار است که واویلا به شما مدیران شهری شیراز با این ادعاها که هنوز شیراز را بدون بزرگراه مدیریت میکنید و باید دوباره شما رو مدیرانی نامید که شیراز را مانند ابادی خودشان میسازندو میخواهند اداره کنند.اگر بزرگراه است پس چرا گاهی در تابلوهای شهری و سخنان مدیران شهری به عبارت بلوار برای معابر ذکر شده برمیخوریم؟ بعلاوه در کدامیک از معابر بالا استاندارهای بزرگراه (نه استاندارد بزرگراههای خارج بلکه استاندارهای بزرگراه های تهران و اصفهان و تبریز ) رعایت شده است؟
    زمانی میگفتیم رحمت و چمران را فلان سال ساختن انزمان بزرگراه سازی رواج نداشته پس بلوار ساختید و هزینه های گزاف به مردم تحمیل کردین اما برای نسل بعد چه جوابی دارید درمورد طلاییه یا افرینش یا احمدبن موسی یا پیامبر اعظم ؟
    حالا به اصطلاح بزرگراه ساختید من یک سوال دارم در خیابان و بلوار زیرگذر توجیه پذیرتره یا در بزرگراه؟پل کابلی برای بزرگراه مناسب تر است یا چهارراه و بلوار؟ در بزرگراه وحدت به چه دلیلی بجای ساخت پل های عظیم از زیرگذر استفاده شده ؟بخش اعظم زیبایی بزرگراهها پلها و فضای سبز اطرافش هست اگر شما نمیخواین یا نمیتوانید یا بلد نیستین خب خودتون کنار برین شاید یک متخصص بیاد.منطقه ای به این کوهستانی شما چرا کندگذر و رو گذر رو هم سطح ساختین ؟چرا مثل یکی از شهرهای کشورمون کندگذر رو به سطح بالا انتقال نداید ؟ انصافا زیباتر نمی شد با پلهای متوالی برای عبور کندگذرها به شرق و غرب؟در این منطقه کوهستانی شما چند برابر خرج کندن کوه کردین که اگر از تجربیات شهرهای دیگه استفاده کرده بودین هنوز هم بر سر ساخت این روش در ادامه ارین و کوهسار اصرار نمیکردین.اصلا نظر من به چه درد میخوره مسیولین یک شهر نماد مردم یک شهر هستند و السلام.

  8. توهمین تابلو های راهنمای شهری هم هاشمی و رحمت با blvd نمایش داده شده مثل تابلوهای پایین پل احسان.در ضمن اسم بزرگراه و تابلوهای درون بزرگراه باید رنگ سبز باشه.اما تو بلوار و خیابون رنگ یا زمینه سفید.تو آزادره ها که استان فارس فاقد حتی ۱سانتیمتر اون هست زمینه تابلو آبیه.
    الانم دیر نشده شهرداری میتونه با گاردریل بندی وسط و کنار با ارتفاع مشخص برای جلوگیری ورود عابر به تندروها و کنترل و مدیریت ورودی و خروجی تندرو ها و کندرو ها -حذف دوربرگردانهای متعدد غیر ضروری- نصب پل عابر و با خرید اتوبوسهای بی ار تی که دارای درب چپ و راست هستند برای نصب ایستگاه ها در کندروها ، نصب تابلو های مربوط به بزرگراه به مخفف Exp و نصب دوربین و تابلو های توقف در حاشیه بزرگراه ممنوع مانند تهران رحمت -مدرس-مطهری جنوبی-رسول اعظم و…رو به بزرگراه واقعی تبدیل کنه.
    در مورد چمران قسمت بعداز پل زرگری میتونه بزرگراه بشه با ساخت دسترسی و پارکینگ از پشت حاشیه و فضای سبز چمران که خودروها مجبور توقف در حاشیه نشوند.
    ساخت و ساز کنار بزرگره ها مانعی نداره بشرطی که دسترسیها در حاشیه بزرگراه نباشه به گونه ای باشه که مثلان با کشیدن یک انشعاب خیابان فرعی در کنار بزرگراه دسترسی از پشت ساخت و سازها باشه با رعایت حریم سبز حاشیه.
    از بی سوادی مسئولینه-فقط یکم مدیریت میخواهد.

  9. توهمین تابلو های راهنمای شهری هم هاشمی و رحمت با blvd نمایش داده شده مثل تابلوهای پایین پل احسان.در ضمن اسم بزرگراه و تابلوهای درون بزرگراه باید رنگ سبز باشه.اما تو بلوار و خیابون رنگ یا زمینه سفید.تو آزادره ها که استان فارس فاقد حتی ۱سانتیمتر اون هست زمینه تابلو آبیه.
    الانم دیر نشده شهرداری میتونه با گاردریل بندی وسط و کنار با ارتفاع مشخص برای جلوگیری ورود عابر به تندروها و کنترل و مدیریت ورودی و خروجی تندرو ها و کندرو ها -حذف دوربرگردانهای متعدد غیر ضروری- نصب پل عابر و با خرید اتوبوسهای بی ار تی که دارای درب چپ و راست هستند برای نصب ایستگاه ها در کندروها ، نصب تابلو های مربوط به بزرگراه به مخفف Exp و نصب دوربین و تابلو های توقف در حاشیه بزرگراه ممنوع مانند تهران رحمت -مدرس-مطهری جنوبی-رسول اعظم و…رو به بزرگراه واقعی تبدیل کنه.
    در مورد چمران قسمت بعداز پل زرگری میتونه بزرگراه بشه با ساخت دسترسی و پارکینگ از پشت حاشیه و فضای سبز چمران که خودروها مجبور توقف در حاشیه نشوند.
    ساخت و ساز کنار بزرگره ها مانعی نداره بشرطی که دسترسیها در حاشیه بزرگراه نباشه به گونه ای باشه که مثلا با کشیدن یک انشعاب خیابان فرعی در کنار بزرگراه دسترسی از پشت ساخت و سازها باشه با رعایت حریم سبز حاشیه.
    از بی سوادی مسئولینه-فقط یکم مدیریت میخواهد

  10. توی بزرگراه کوهسار که واقعا باید یه دوربرگردان غیر هم سطح بسازن نه اینکه اگر بیمارستان نمازی میخاد ساخته بشه یه دور برگردون هم سطح وسط رفوژ میانی باز کنن که باعث تصادفات در بزرگراه میشه. اون وقت هم باید حریم بزرگراه توسط هر ساختمونی که میخاد ساخته بشه رعایت بشه که فک کنم حداقل ۴۰ متر باید حریم رعایت بشه از نظر قانون وزارت راه و شهرسازی. به نظم چمران هم از زیرگذر زرگری تا پل معالی آباد می تونه بزرگراه باشه یکی از دوستان هم به این موضوع اشاره کرده و درست میشگه اگر در نزدیکی پارک حاشیه ای پارکینگ بزرگی ساخته بشه و اجازه پارک کردن به ماشین ها داده نشه خود به خود چمران بزرگراه خواهد شد. به خاطر اینکه دو تا دوربرگردون در کنار پل ایمان ساخته میشه و می تونن دوربرگردون های هم سطح رو ببندن و این مسیر کاملا استانداردهای بزرگراه رو خواهد داشت. حسینی الهاشمی و محلاتی هم باید روی نحوه ساخت و سازها توجه داشته باشن. بریدگی در اتوبان معنی نداره دسترسی ها به سمت چپ کاملا باید غیر هم سطح باشه و حریم اتوبان رعایت بشه. درمورد طلائیه هم باید بگم متاسفانه شهرداری اون منطقه از علم کافی برخوردار نبوده. کاملا بلوار هست. اگر عریض تر ساخته شده بود و باند کندرو داشت می تونست بزرگراه باشه ولی پیاده رو داره و بدون باند کندرو و ۴ خطه هم هست. بزرگراه باید ۶ خطه باشه

    بدترین نمونه شهرسازی در شیراز هم سرداران هست. که وسط زمین های بایر که کاملا آزاد بودن و نیاز به تملک نداشتن اومدن بلوار ساختن حالا نقاط تلاقی رو تقاطع غیر هم سطح ساختن و واقعا پول شهر رو با نداشتن آینده نگری دور ریختن. به خاطر اینکه راحت می تونست حداقل مثل حسینی الهاشمی یه همچین بزرگراهی از پل غدیر تا هفت تن بسازن. تازه به نظر من مدل پیشرفته تر بزرگراه ها مثل بزرگراه امام علی تهران هست. بزرگراهی که سطحی باند تندرو با کندرو فرق داره و باند تندرو چن متر پایین تر از سطح زمین قرار میگیره. به راحتی امکان داشت سرداران رو یه همچین اتوبانی ساخت ولی نداشتن علم و برنامه شهرسازی مسئول پروژه هزینه گزافی رو به شهر تحمیل کرد و قابل جبران نیست

  11. من میخاستم نکته ای رو خدمت همه دوستان وهمشهریان عزیز عرض کنم که بایدحتما گفته بشه و جاش خیلی خالیه..این درست که مدیریت فارس افتضاح هست،این درست که نمایندگان فارس در مجلس مثل بت بزرگ نشستن وحقوق بگیر بی جیب و مواجب هستن،این درست که موضوع ساده ای مثل طرح ترافیک بزرگ ترین معضل شهر شده وبسیاری دیگر..ولی نقش ما شهروندان درپیشرفت شهرچیست؟نشستن ونگاه کردن و گلایه کردن که فلان مسعول استعفا بده؟من فکر میکنم ومطمعنم که درست هم فکر میکنم که هرشخص بایدابتدا درون خودش رو اصلاح کنه بعد به فکراصلاح دیگران وجامعه باشه..درشیرازما خیلی ها اینو میدونن که مشکلات شخصی مردم بسیار زیاد هست.دروغ،غیبت،کینه،حسادت،دشمنی ها،عدم اعتقاد به اصول دین مانند نماز،روزه،زکات ،عدم مسعولیت پذیری هرفرد حتى درخانه خودش و علی الخصوص تنبلی ماشیرازیا که ریشه آن بی انگیزگی،بی هدف بودن درزندگی وندانستن ارزش هاست !مسعولان هم ازبین مردم انتخاب شدن ازکره ماه که نیامدن که توقع بیجا داشته باشیم وقتی ما خودمون ساده ترین قوانین و مساعل زندگی شخصی رو رعایت نمیکنیم!

    • دوست عزیز لطفا از لفظ “ما” استفاده نکنید و من ترجیح میدم از طرف همه شیرازی ها این بی احترامی که شما به هم شهری های من کردید پاسخ بدهم، ارزشهای دینی که شما ازش نام بردید رو همه همشهری های من دارند و می خواهم یادآور شوم که شیراز بهترین مردم ایران رو توی خودش جا داده، مردمی که نمونه اونها رو هیچ جای دیگری توی این مرزو بوم پیدا نمی کنید.
      شما بهتر نبود بجای متهم کردن این و آن به بی دینی و عدم پایبندی به نماز و روزه و ….، کمی در دوران تحصیل عملکرد بهتری از خودتان ارائه می داید تا مسئولان را مسعولان و مسائل را مساعل نمی نوشتید؟
      آیا ارزشهای دینی به شما یاد نداد که مومنین دیگر را متهم نکنید؟دین مسئله ای شخصی است که همشهریان من آن را به بهترین شکل دنبال می کنند.

    • آقا محمد اگر شما خودت رو آدم تن پرور و تنبل و بی دین میبینی، لازم نیست بقیه مردم رو هم با همین دید ببینی(کافر همه را به کیش خود پندارد) درضمن مردم شیراز مردمی با فرهنگ، هنر دوست و زرنگی هستند و تمام جک هایی که امروزه در جامعه بر ضد شیرازی ها و هر قوم و شهر دیگری پخش شده دقیقا خلاف خلق و خوی مردم اون شهر و دیار است.

      • اول از همه باید عرض کنم که قصد و نیت من فقط شفافسازی وعیان کردن معایبی هست که سبب عقب ماندگی شهر شده نه توهین و تخریب شخصیت مردم.اینکه مردم شیراز خوب و دوست داشتنی هستند شکی نیست.منم از بد بودن مردم حرفی نزدم !فقط گفتم این معایب هست که باید برطرف شود!وبازهم میگویم.چون یک واقعیت است.خداوکیلی خودتون تو شیراز قانونی میبینید؟!ثانیا من خودم یک شیرازیم به خدا! هرمدرکی هم خواستید حاضرم بدم(شناسنامه پدربزرگ و..)ثالثا من مدرک تحصیلی لیسانس دارم واگه مساعل رو اینجوری نوشتم بخاطر نداشتن علامت همزه در کیبورد گوشی همراهم بوده.اگه کسی مساعل رو اینجوری بنویسه ولی قواعد واصول زندگی و شهرنشینى رو رعایت کنه خیلی بهتره!
        با جبهه گیری تنها صورت مسعله رو پاک کرده ایم!درحالیکه تنها و تنها راه پیشرفت و جبران عقب ماندگی شیراز ،از مسیر حل اینگونه معایب میباشد.

  12. تعریف بلوار از دانشمامه ویکی پدیا

    بلوار (به فرانسوی: boulevard) به معبری گفته می‌شود که فقط جهت استفاده عابر پیاده باشد.

    در ایران بلوار، خیابانی است که خودروها می توانند در آن رفت و آمد داشته باشند. بعضاً مسیر رفت و برگشت خودروها با درختکاری یاگلکاری از هم جدا می‌شوند.

    بزرگراه معبری است دوطرفه و دارای حفاظ میانی با تقاطع های نامحدود و تقاطع های همسطح محدود و همچنین کنترل دسترسی که عملکرد اصلی آن برقراری ارتباط سریع بین مناطق و نواحی عمده شهری است. بر پایهٔ تعریف مرکز آمار ایران بزرگ‌راه «راهی است حداقل با چهار خط که مسیر رفت و برگشت آن به طور فیزیکی از یکدیگر مجزا و تقاطع‌های آن می‌تواند به صورت هم‌سطح باشد.»[۱] بزرگ‌راه راهی است که خطوط رفت و برگشت آن جدا از یکدیگر باشند و معمولاً در درون شهرها ساخته می‌شود و گاه اجباراً دارای تقاطع‌های هم‌سطح، میدان‌ها و چراغ راهنمایی نیز هستند.[۲]بزرگ‌راه‌ها، به منظور کاهش ترافیک طراحی می‌شوند.[۳] به مجموعهٔ بزرگراه‌های به‌هم‌پیوسته، «سامانه بزرگراهی» یا «شبکه بزرگراهی» می‌گویند.[۴]

    تفاوت بزرگراه با آزادراه در این است که آزادراه هیچ‌گونه تقاطع هم‌سطحی ندارد و ورود و خروج از آن محدود می‌باشد و معمولاً در خارج از شهرها ساخته می‌شود.[۲] برخلاف بزرگراه، آزادراه‌ها عاری از تقاطع‌های هم‌سطح، محل گذر خط آهن و خطوط عابر پیاده به طور هم‌سطح هستند.[۵]

    • من فکر کنم کسیکه به آقوی همساده نظرمنفی داده،اصولا با دانشنامه و قانون و.. که صدها نفر اونو ویرایش وتایید کردن،مخالف باشه..وفقط قانون خودش واسش مهم باشه(حکومت خودمختار ملوک الطوایفی)!

  13. مشکل اصلی شیراز مهاجر پذیری بی رویه است ولی شیراز آبادترین شهر نیمه جنوبی ایران است و بعد از سالها انجماد تازه شروع به رشد کرده و امید است که جایگاه خودش را بعد از تهران به دست آورد وبرای به دست آوردن جایگاه اصلیش مشکلاتی هست که انشاالله حل می شوند.

  14. این که خیلی بهتر از تبریز
    من تا الان متوجه نشدم چرا تبریز با اینکه جمعیت زیادی دارد ولی امکاناتش در حد شهر چند صد هزار نفر است
    شیراز امکاناتش خیلی بهتر از تبریز است تبریز و آذری ها با اینکه همواره پشت ایران وایسادن ولی دولت با استحاله فرهنگی داره ما رو از بین میبره و سهم ما از جمعیت از ۲۰% سال شصت به ۱۵% سال نود رسید در حالی که اقوام دیگه حق ما رو میخورن مثلا کرد ها که حتی در هشت سال دفاع مقدس از پشت به ایران خنجر زدن و مدارکش هم موجود است سهم از جمعیت از پنچ به هشت درصد رسیده امیدوارم شما که به شیراز گله میکنید بیایید تبریز هم ببینید

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.