تاریخ : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳ Friday, 22 November , 2024

آخرین اخبار

ساخت همزمان ۴ خط مترو در شیراز 🎥: پیشرفت ۸۵ درصدی زیرگذر گویم گلسنگ و حفاری کوه رحمت برای تخت جمشید خطرناک تر است یا کنسرت؟ 🎥: آخرین روند ساخت زیرگذر گویم 🎥: ساخت بزرگترین پارک آبی کشور در شیراز 🎥: ساخت بزرگترین آکواریوم کشور در شیراز کمبود زمین مسکن ملی در صدرا ساخت ۶ شهرک جدید مسکونی در فارس 🎥: آخرین وضعیت احداث دوربرگردان اردی‌بهشت شیراز – تیر ۱۴۰۳ ثبت ملی ۹ درخت کهنسال در فارس حافظیه همچنان در صدر پربازدیدترین جاذبه تاریخی کشور در نوروز پیروزی تیم بسکتبال لیموندیس شیراز برابر تیم مس رفسنجان دو کشته و سه مصدوم در برخورد کامیون با خودرو سواری 🎥: مرگ ۸ نفر بر اثر گازگرفتگی در فارس 📸 افتتاح باند جنوبی بزرگراه کوهسار و سپس تعطیلی آن! فجرسپاسی برابر نفت مسجد سلیمان شد 📸 برداشت گل نرگس از بزرگترین نرگس زار دیم کشور شکست تیم لیموندیس شیراز مقابل نماینده آبادان 🎥 معرفی پروژه پارک آبی شیراز 🎥 ادامه روند ساخت بزرگراه شرق شیراز

13

روزی که «بزرگ» فرو ریخت

  • کد خبر : 12377
  • 16 مرداد 1393 - 11:06

ایرنا/گزارش: سید احمد نجفی

گرماگرم عید فطر امسال و تعطیلات پیوسته به آن، خبر ریزش پل کابلی میدان ولی عصر شیراز منتشر شد،‌‌ همان پلی که در حال ساخت است و متولیانش صفت «بزرگ» برای آن قائل هستند و این صفت را بر روی تابلوهای مجاور حصارهای پنهان کننده آن، نوشته‌اند.81259641-5861405 [800x600]

شاید تعبیر یکی از اهالی رسانه را بتوان نقل کرد که آن زمان پرسیده بود: پل ریخت، آیا اعتماد مردم هم فروریخت؟

این روز‌ها پرسش‌های مردم و شهروندان درباره پل کابلی میدان ولی عصر شیراز پایانی ندارد و عکس‌های بخش ریزش کرده پل در هر کوی و برزن در تلفن‌های همراه، مخابره می‌شود.

می‌دان پرتردد ولی عصر شیراز حدود یک سال و نیم است که به کارگاه ساخت پل کابلی تبدیل شده است و مسافت دو هزار و ۶۰ متری این پل، بنا به گفته متولیان این پروژه را در زمره بزرگ‌ترین طرح‌های عمرانی شهرداری در کلانشهر شیراز قرار داده است.

این پل هنوز به نیمه راه نرسیده، از دیدگاه مدیریت شهری شیراز به عنوان نماد مهندسی این کلانشهر معرفی می‌شد و می‌شود.

سقوط بخشی از این سازه مهندسی در عید فطر امسال، این پل کابلی را به کانون نگاه‌های عابران و سرنشینان خودروهایی تبدیل کرده که در ترافیک و ازدحام به وجود آمده ناشی از برپایی کارگاه ساخت پل، نزدیک ۱۸ ماه است افتتاح آن را انتظار می‌کشند.

هرچند این پل و کارگاه آن همواره در حصار بوده است و فقط تابلوهای آن خبر از ساخت این پل «بزرگ» می‌داد.

ریزش چهل متر از این پل، گویا سرنوشت این پل کابلی را دگرگون کرده و پرسش‌هایی را فراروی رهگذران نهاده است.

عباس، فروشنده دوره گرد حوالی میدان ولی عصر شیراز، گفت: بار کج به منزل نمی‌رسد، تازه اگر هم افتتاح شود دیگر چه اطمینانی هست که این بار کج بتواند از روی پل رد شود.

در نقطه مقابل، شهردار شیراز خوش بینانه‌ترین نگاه به این پروژه را دارد و این دیدگاه خود را در بازدید نمایندگان رسانه‌ها از این پروژه بیان کرد.

تشویق به جای تنبیه

ادبیات روز دوشنبه شهردار شیراز، بیانگر حمایت از پیمانکار و مهندس مشاور و گروه نظارت بر پل کابلی بود.

علیرضا پاک فطرت هیچ تقصیری را متوجه آن‌ها ندانست ولی گفت پای کارگران ساده در میان است.

وی حتی این نکته را گفت که یک ساعت بعد از ریزش پل در محل پروژه حاضر شده و به پیمانکار خداقوت گفته و او را تشویق کرده است.

کم آوردن و کارگران مقصر

سخنان شهردار شیراز در بیان رویداد و اتفاق پل کابلی ولی عصر از این قرار است: چند کارگر در سمت دیگر پل، داربست می‌بستند، چند جک (پایه نگهدارنده) کم آوردند و بدون هماهنگی با گروه مشاور، شماری از این جک‌ها را باز کردند و این اقدام سبب شد پل ریزش کند.

پرسش افکار عمومی که از زبان خبرنگاران بیان شد این است: با فرض پذیرش باز شدن جک‌ها بدون هماهنگی گروه مشاور و رفع مسوولیت از این گروه، در زمان این تخلف کارکردی، گروه نظارت شهرداری کجا بوده است؟

کارگر پروژه بدون امر و دستور و فرمان بالادست خود نسبت به باز کردن جک‌ها اقدام کرده است؟

خبرنگاران به شهردار گفتند: برخی از کارگران حتی با دستور، کاری انجام نمی‌دهند حال چگونه این کارگران بدون اینکه کسی به آنان امری را محول کند، اقدام به کارهای سنگین مهندسی کرده‌اند؟

پس از بیان این سخنان، مردم و افکار عمومی دیدگاهی با این مضمون بر زبان آوردند که در ماجرای سقوط هواپیما، خلبان رخت از دنیا بسته مقصر اصلی حادثه شناخته می‌شد و امروز دیواری کوتاه‌تر از کارگر ساده پروژه پیدا نشده است.

یک کارگر ساده پروژه چگونه می‌تواند خودسرانه اقدام کند و جک‌های پل را بردارد؟ این سوال افکار عمومی را در ذهن خود مرور می‌کردیم که از دالان بزرگ و پیش ساخته رد شدیم که عنوان دفتر کارگاه پروژه را داشت.

دست کم مروری بر عناوین اتاق‌های مختلف و متعدد این راهرو مشخص بود که کار باید حساب و کتاب داشته باشد، چرا که اینجا همه از پیمانکار گرفته تا مهندسین مشاور و حتی دستگاه نظارت شهرداری صاحب اتاق هستند.

پل پس تنیده پیش کشیده

بنا بر اعلام شهردار شیراز، پل کابلی میدان ولی عصر شیراز یک پل پس تنیده پیش کشیده است.

این عبارات و اصطلاحات، خبرنگاران را به راهی روشن رهنمون نکرد.

به گفته شهردار شیراز، مطالعات و جلسات کار‌شناسی و تصمیم گیری ساخت پل کابلی ولی عصر شیراز سه سال و نیم آغاز شد و این جلسات و بررسی ها‌گاه تا نیمه شب ادامه داشت تا اینکه زنگ آغاز عملیات اجرایی پروژه حدود یک سال و نیم پیش زده شد.

پاک فطرت میزان پیشرفت پروژه تا به امروز را ۴۱ درصد عنوان کرد و از احتمال افتتاح این پل در سال ۱۳۹۵ سخن گفت.

بنا بر اعلام مدیریت شهری شیراز، این مجموعه پل در مجموع دو هزار و ۶۰ متر طول دارد و بزرگ‌ترین دهنه آن ۱۰۲ متر است و سایر دهنه‌ها ۴۰ تا ۵۰ متر که کابل‌ها به میزان ۷۰ درصد ماموریت تحمل بار و مقاومت سازه را برعهده دارند.

شهردار شیراز اظهار کرد: بتن و می‌لگردهای به کار رفته در این پل از نوع حرارتی است و می‌لگرد‌ها از نوع باربر نیستند؛ باربری بتن و می‌لگرد در حدی است که ترک به وجود نیاید و یکپارچگی بتن را حفظ کند.

وی ادامه داد: بنا بر برنامه ریزی صورت گرفته، هر سه دهنه با همدیگر کابل کشی می‌شوند و قبل از کابل کشی، نمی‌توان گفت که کار در این بخش به پایان رسیده است چرا که بار اصلی پل را کابل‌ها تحمل می‌کنند. پلی که ریزش کرد حدود ۲۴ روز دیگر قرار بود کابل کشی شود.

بتن خیس بدون کابل کشی

درگاهی نماینده گروه مهندس مشاور پروژه اظهار کرد: پلی که ریزش کرد، در واقع یک بتن خیس بود که کابل کشی نشده بود و نباید انتظار می‌داشتیم که توان تحمل بار را بدون کابل و در شرایط برداشته شدن جک‌ها داشته باشد.

در حالی که شهردار شیراز بر این موضوع تاکید دارد که نمی‌خواهیم بر اجرای سریع‌تر پروژه تاکید کنیم تا کار به صورت کیفی و اصولی انجام شود؛ پرسش خبرنگاران این است: پیمانکار جزء نمی‌توانست تا تامین چند جک مورد نیاز دست نگه دارد؟ آیا این جک‌های با ساختار ساده در زمره موارد تحریمی کشور است که افکار عمومی بپذیرد چاره‌ای جز این اقدام نبوده است؟

توانمندی بی‌نظیر

ریزش پل کابلی

ریزش پل کابلی

شبهه برخی اعضای شورای شهر به موضوع واگذاری قرارداد ساخت پل کابلی به یک قرارگاه بدون تشریفات مناقصه‌ای را شهردار شیراز، ضمن آنکه تایید می‌کند می‌گوید: قانون اجازه داده که چنین پروژه‌های بزرگی را بدون برگزاری مناقصه واگذار کنیم.

پاک فطرت گفت: پیمانکار دیگری با این توانمندی از نظر تخصص، پرسنل و پشتوانه مالی در استان و کشور نمی‌شناسیم که بتواند این طرح بزرگ را مدیریت و اجرا کند.

به گفته شهردار شیراز، این پیمانکار پیش‌تر پل چمران و برخی تونل‌ها در شهر شیراز را اجرا کرده و در اجرای طرح‌های عمرانی شهری شیراز نمره قبولی گرفته است.

شهردار شیراز در ادامه زبان به درد دل گشود و از خلف وعده و ناتوانی‌های برخی پیمانکاران طرح‌های کوچک‌تر کلانشهر سخن گفت.

پاک فطرت بیان کرد: پیمانکار طرح ساخت پارکینگ بزرگ نشاط با ظرفیت ۷۰۰ واحد توقفگاه از جمله پیمانکارانی بود که اعلام کرد توان مالی لازم در شرایط آشفتگی بازار برای ادامه پروژه را ندارد و از آن کنار رفت و سازمان عمران شهرداری عهده دار ادامه کار شد.

وی در ادامه گفت: پیمانکار پروژه از چند پیمانکار جزء در اجرای طرح بهره می‌گیرد؛ پیمانکار‌‌ همان ابتدای امر، تقصیر خود را پذیرفته و از صفر تا ۱۰۰ خسارت را خود باید بپردازد و ریالی از جیب مردم و منافع شهرداری بابت آن پرداخت نمی‌شود.

ارزیابی میزان خسارت

ریزش حدود چهل متر از این پل نه تنها خسارت مالی برای ترمیم آن را در پی دارد بلکه این شائبه را مطرح کرده است که طرح با تاخیر به بهره برداری برسد و تاخیر در اجرای این طرح یعنی ادامه اتلاف وقت و زمان مردم و شهروندان در گذر از میدان ولی عصر که ناگزیر هستند در گذر به مرکز شهر در ترافیک عبور کنند یا اینکه مسافتی طولانی را به اجبار بپیمایند. مدیران شهری به هزینه سوخت اضافه‌ای که شهروندان بابت زمان عقب افتادن طرح باید بپردازند اشاره‌ای نکردند.

پاک فطرت شهردار شیراز درباره مدت زمان مورد نیاز به ترمیم پل ریزش کرده گفت که یک ماه تا چهل روز بیشتر زمان نمی‌برد و البته بازکردن بتن ساخته شده سخت‌تر از ساخت آن است از این رو باید با حساب و کتاب عمل شود.

نماینده پیمانکار در بازدید خبرنگاران از پروژه از ذکر عدد و رقم خسارت مالی وارد شده خودداری کرد و گفت: هنوز این رقم ارزیابی نشده است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز در گپ و گفت با خبرنگار ایرنا در حاشیه بازدید از پل فروریخته گفت که ریزش چهل متر از دو هزار متر یعنی یک پنجاهم کار.

آرش فرجی‌زاده گفت: اگر پل را آماده می‌کردند و ما به عنوان کارفرما می‌دیدیم که مقاومت لازم را ندارد نیز تفاوتی نداشت و دستور تخریب می‌دادیم همچنانکه درباره بخشی از پل معالی آباد چنین عمل کردیم.

معاون شهرداری شیراز اظهار کرد که از آنجا که کار ساخت پل درچند جبهه مختلف در حال انجام است نمی‌توان گفت که ریزش پل توقفی در کار ایجاد می‌کند چرا که لازم نیست ابتدا این قسمت ترمیم شود و بعد سایر قسمت‌ها و از سوی دیگر، اگر کار در بخشی کند شود، در بخش‌های دیگر کار به شکل جدی تری دنبال می‌شود تا پروژه از زمان بندی عقب نیفتد.

 بازهم املای نانوشته

شهردار شیراز گفت: از رسانه‌ها و خبرنگاران که با مردم در ارتباط هستند و از آن‌ها می‌خواهیم به مردم بگویند که به شهرداری اعتماد داشته باشند و اینکه این پیمانکار پروژه را به موقع و سر موعد مقرر تحویل خواهد داد.

وی چند بار بر حمایت خود از ادامه کار پیمانکار و گروه مهندسین مشاور تاکید کرد و ریزش بخشی از پل کابلی را مصداقی بر حکایت املای نانوشته و غلط‌های آن دانست و گفت: این طرح هرچند تا غلط هم داشته باشد از پیمانکار آن حمایت می‌کنم.

این دیدگاه مدیریت شهری شیراز با پرسش‌ها و انتقادهای صریح خبرنگاران همراه شد که بالاخره دانش آموزان در صورت تعدد غلط در برگه امتحانی املاء، تجدید می‌شوند و این استدلال شهردار شیراز از این منظر قابل قبول نیست.

با چنین دیدگاهی، این پرسش نیز مطرح است که فردای افتتاح پل کابلی بزرگ شیراز با اعتبار ده‌ها میلیارد تومانی شهروندان با چه اعتمادی از روی آن گذر کنند و اینکه در صورت وقوع اتفاقی بر روی پل، آیا این مورد هم جزو‌‌ همان غلط‌های املایی است که از نظر آقای شهردار اشکالی ندارد؟

عذرخواهی برای بعد

خبرنگار یک خبرگزاری در نشست خبری شهردار شیراز در محل این پروژه با اشاره به واگذاری بدون مناقصه پروژه به پیمانکار، شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز را مسوول اصلی این پروژه خواند که باید درباره تمام ابعاد آن پاسخگو باشند.

در این نشست خبری، بار‌ها خبرنگاران رسانه‌ها بر ضرورت عذرخواهی از مردم شیراز به خاطر وقوع این رویداد تاکید کردند و می‌گفتند: از اعتماد مردم شیراز و نیز منابع درآمدی آن‌ها که در خدمت شهرداری برای عمران و توسعه شهر است سوء استفاده شده است و باید پیمانکار از مردم عذرخواهی کند.

شهردار شیراز پس از آنکه در این نشست بار‌ها از کار پیمانکار و مهندس مشاور و گروه نظارت شهرداری حمایت کرد، در برابر اصرار خبرنگاران مبنی بر ضرورت عذرخواهی عاملان اتفاق ریزش پل گفت: هر کسی مقصر است باید عذرخواهی کند و چنین نیز خواهد کرد.

درگاهی نماینده گروه مهندسین مشاور نیز در این نشست به تبیین علمی سازوکار پل کابلی شیراز و نحوه ریزش پل از منظر علمی پرداخت و سخنی از عذرخواهی به میان نیاورد و او نیز کارگران را متهم شماره یک این رویداد دانست.

وی در عین حال که این رویداد را اتفاقی منفی دانست گفت: باید دقت کنیم این اتفاق تکرار نشود.

نماینده گروه مهندسین مشاور، کارگران را مقصر دانست اما باور قلبی وی در این نکته هویدا شد که گفت: کارگری از این مجموعه اخراج نخواهد شد.

نماینده پیمانکار حاضر به سخن گفتن در جمع خبرنگاران نشد.

با این حساب خبرنگاران گفتند: شاید کارگران باید عذرخواهی کنند.

برخی اصحاب رسانه شیراز معتقد هستند اگر ریزش پل در زمان تعطیلات نبود، امروز وضعیت به شکل دیگری بود.

پل کابلی، چند پایه دارد که ابتدا، وسط و انتهای آن قرار می‌گیرد.

این پایه‌ها با کابل‌هایی که آلیاژمخصوصی دارند و از فولاد محکمتر ولی بسیار قابل انعطاف هستند، مهار می‌شوند.

شیراز۱۴۰۰: سوالاتی که بی‌جواب ماند،
(۱) آیا کارگری اجازه دارد بدون مشورت با مهندس ناظر، جک‌های پل را بردارد؟
(۲) اگر اجازه دارد، آیا این کار، کار درستی است؟
(۳) اگر کارگر بدون مشورت با مهندس ناظر، اقدام به جابه جایی جک‌ها کرده است، آیا این ضعف پیمانکار نیست که نتوانسته کارگر خود را توجیه کند که بدون اجازه کاری انجام ندهد؟
(۴) این درست است که املای نانوشته غلط ندارد، اما اگر اشتباهی در املا به وجود آمد، باید مداد را مقصر دانست و یا اینکه نگارنده املا باید مسوولیت اشتباه را بپذیرد؟

«نظرات، فقط به صورت نوشتار پارسی و مرتبط با موضوع منتشر می‌شوند»
«با ورود به این لینک، وارد قسمت بحث آزاد شوید»

telegram

لینک کوتاه : https://shiraz1400.ir/?p=12377

مطالب مرتبط

15شهریور
بررسی سامانه شفافیت شهرداری شیراز؛ قسمت اول: حقوق مدیران
عدم شفافیت در سامانه شفافیت شهرداری شیراز؛

بررسی سامانه شفافیت شهرداری شیراز؛ قسمت اول: حقوق مدیران

04اردیبهشت
شهردار شیراز در آستانه استیضاح
تنها ۳مصوبه عمرانی شورا توسط شهرداری محقق شد؛

شهردار شیراز در آستانه استیضاح

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 27در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲۷
  1. با سلام . من عمران خوندم. وقتی پلی به صورت کابلی و به صورت سیستم پس تنیده اجرا میشه بعد از اینکه بتن به ۷۰ درصد مقاومت میرسه کابلها کشیده میشه و مقاومت پل تامین میشه. ولی شهردار محترم گفتند که کابلها هنوز کشیده نشده آخه مگه میشه بتن خشک بشه ولی کابلها کشیده نشده. معلوم نیست چرا انقدر دارن از پیمانکار حمایت میکنن و نمیخوان بگن مقصر پیمانکار بوده. با تشکر

    • آیا در جمع بندی صحبت های آقایان شهردار و نماینده پیمانکار باید به این نتیجه رسید که ایشان از سر لطف و منت مخاطبان و شهروندان را اگر نگوییم افرادی کند ذهن ، حداقل افرادی فرض می کنند که هر چه از دهان مبارک شهردار محترم و نماینده محترم تر خارج شود بر دیده گذاشته ، عوض انتظار عذر خواهی ، تشویقشان کنیم ؟

      • به نظرتون نباید یه تاملی راجب “قرارگاه خاتم الانبیاء ” کنیم ؟
        ارگانی که تو همه چی دخالت میکنه
        از گمرک – فرودگاه – مباحث امنیتی کشور – عمران – بانکداری و گردشگری و …..

      • آقا سعید ایشون واقعا مخاطبان و شهروندان ر افرادی کند ذهن فرض می کنن.
        وقتی می بینن با این همه خراب کاری و دروغ و مردم فریبی باز این همه سینه چاک دارن بنظرت مردم رو بهتر از این فرض میکنه؟
        شما یک جا سخنرانی داری..می خوای دروغ بگی (دور از جون) وقتی کارتو می کنی که می بینی خورنده داره و هستند افرادی که ذهنشونو با دروغ تغذیه می کنی و دوست دارن این کارتو…وگرنه اگه ببینی که مخاطبت واقعه گرا هست و از لحاظ ذهنی بالغ کسی به خودش اجازه این کار رو نمیده.

    • دوست عزیز الزاما خشک به نظر رسیدن بتن به معنای رسیدن به مقاومت ۱۰۰% نیست. در این مورد خاص هم احتمالا همینطور بوده، ضمن اینکه تکنولوژی های ساخت پل کابلی متفاوت هستند و الزاما کابل کشی در مقاومت ۷۰% نیست.

    • بطور کلی ۲ نوع نیروی وزن به سازه منتقل میشه یکی فشاری یکی کششی.
      تیرآهن فلزی تحمل کشش و فشار رو داره، اما بتن فقط فشار رو تحمل میکنه و برای تقویت کشش، بتن رو با میلگرد مسلح میکنن تا کشش رو هم تحمل کنه.
      “سیستم پیش تنیده پس کشیده” یعنی بجای تحمل کشش سازه توسط میلگرد بعد از خشک شدن بتن توسط وزنی که به بتن وارد میشه، میگرد رو حین بتن ریزی با دستگاه و قبل از خشک شدن بتن تحت کشش بگذارند، که این باعث افزایش مقاومت سازه و افزایش طول دهانه و کاهش تعداد ستون های مورد نیاز در پروژه میشه.
      البته اینها اصلا ربطی به پروژه نداره چون اولا کشش در این پروژه خاص توسط کابل های نمایان و متصل به عرشه پل تامین میشه و در صورت طراحی مناسب کابل ها و مقاومت بتن، در دهانه های بسیارررر وسیع کاربرد داره مثل پل های در مناطق صعب العبور یا روی رودخانه های وسیع در دنیا
      دوما ذکر شده ریزش پل بخاطر خیس بودن خود بتن بوده و احتمالا شرایط نگه داری خود بتن
      ضمن اینکه خشک شدن بتن منظور رسیدن به مقاومت نهایی بتن هست نه اینکه الزاما خود بتن خیس دیده بشه ولی طبق عکسها رویه بتن در حدی خشک هست که حتما میلگردها قبل از این حد از خشکی ظاهری بتن توسط دستگاه کشیده شده اند چون اگه در این مرحله میلگردها کشیده بشه، بتن خشک شده ولی به مقاومت نهایی نرسیده و سطح بتن ترک میخوره و ایجاد ترک در هر سازه علامت هشدار نسبت به عواقب بعدی و حتی تخریب سازه است.
      پس حتما مشکل از بتن بوده نه اصطلاحاتی مثل سیستم پیش تنیده پس کشیده که باهاش سعی کردن نگاه مردم و خبرنگاران رو منحرف کنند.

      • این یک نگاه منطقی و کارشناسانه است
        نمیدونم چرا شماها اینجورین ؟ به این نظر هم منفی میدین؟ آها چون که طبق سلیقه شما نیست؟
        ولی دوستان مهندس حقیقت تلخ…بازم دروغ تحویل می گیریم از ایشون..این اولشه…

    • آخه پیمانکار قرارگاه خاتم الانبیا هست.
      من و شما نیستیم.

  2. با اجازه مدیریت سایت منم سوالی واسم پیش اومده
    چرا کارگری که مقصر اخراج نشده ؟؟؟ دلیل حمایت کارفر ما از مقصر چیه ؟؟؟ شک نکنید اگه کارگرا مقصر بودن بی درنگ اخراج میشدن ، کارفرما انقدرم دل رحیم نیس که واسه کارگرش دل بسوزونه ، نتیجه اخلاقی : کارگرا مقصرن ولی نور چشم ما هستن ، کارفرما نه در مطالعه نه اجرا هبچ نقشی نداره و کل پروژه به عهده کارگران هس و ازین به بعد کارفرما بدون هماهنگی کارگرا آبم نمیخوره .

  3. من کاری ندارم ولی مسله داره زیادی بزرگ میشه و بهانه ای برای مخالفان پیشرفت شیراز و شهرداری اتوبان صدر تهران هم بارها فرو ریخت
    در جواب این گذارش خبر گذاری ایرنا من میگم که ما به شهردارمون اعتماد داریم و از این پروژه و سایر پروژه های شهرداری حمایت میکنیم

    • دوست عزیز
      حمایت از شهردار خوبه ! اما باید دید شهردار هم از مردم حمایت می کنه ؟؟ با این توضیحاتی که آقای شهردار دادن جواب منفی هست .
      نمی دونم چرا پذیرش اشتباه و عذرخواهی اینقدر کار سختیه !!
      مسئولین ژاپن برای کوچکترین اشتباهاتشون تا کمر جلوی مردم کشورشون خم میشن .
      ما نیز از فعالیت های عمرانی حمایت می کنیم . اما متاسفانه عملکرد شهرداری صرفا در فعالیت های عمرانی قابل قبوله . در فعالیت های فرهنگی ، ترافیک و … عملکرد مجموعه شهرداری نا امید کننده است .
      دل همه ی ما برای شیراز و پیشرفتش می تپه .
      ضمنا مجموعه شهرداری به اندازه کافی واسه خودش نوشابه باز می کنه و با پول بیت المال هر جا که بتونه فعالیت هاش رو با ادبیات منت گذار با انواع و اقسام بنر و تبلیغات محیطی تو چشم شهروندان می کنه .
      شهر باید شهروند منتقد داشته باشه ( منظورم غرولند کردن نیست )

  4. واقعا بدون تعصب میگم
    گفته های شهردار واقعا شرم آوره

  5. ببینید دوستان…درسته مقصر پیمانکار هست و وظیفه داره تمام خسارت رو جبران کنه و جای تاسفه که مهندسان ناظر عذر رو به گردن کارگرا می اندازن اما به هر حال به هر دلیلی متاسفانه یا خوشبختانه هیچ پیمانکاری به بزرگی و توانمندی خاتم الانبیا در کل کشور وجود نداره.

    در تهران تمام پروژه های بزرگ از اتوبان گرفته تا تونل و پلسازی دست همین پیمانکار هست نمونش اتوبان دو طبقه ی صدر یا تونل توحید. در اصفهان هم همین طور. تمام منظور من این هست که شهردار شیراز بخواد یا نخواد باید با پیمانکار همکاری کنه چون اگر بخواد پیمانکار رو عوض کنه هیچ پیمانکار دیگری توان انجام این پروژه رو نداره.پس نمیشه تقصیری رو متوجه شهردار کرد هرچند جای تاسفه ..

    به هر حال بهتره ادای بازنده ها رو در نیاریم و ازین اتفاق بد عبور کنیم یا اینکه قید پروژه های این چنینی رودر کل بزنیم و به وضع نامناسب الان شیراز راضی باشیم.

  6. گفته های شهردار شک بر انگیز هست و باعث تاسف ….
    رنگ رخساره گواهی دهد از سر ردرون

  7. در مجموع خیلی بد نشد . به واقعیات نزدیک تر شدیم . اگه بعد ها مشکلی پیش میومد مجبور بودن برای حفظ آبرو هم که شده با وصله پینه مشکل رو حل کنن که چند سال اضافه میشد(تونل سعدی) حالا اگر چند ماه عقب بیفته ولی باعث بشه حساسیت کار بیشتر بشه بد نیست.
    رسانه ها هم کمی به سرزنش بپردازن بد نیست اما نه تخریب و لای منگنه قرار دادن.(همتون وضعیت رقابت سیاسی در این شهر رو میدونین که برخی که توانایی نقد سنجیده ندارند به دنبال پیراهن عثمان می گردن ). به هر حال همه ما منافع مشترکی داریم و واگر از این آزمون بیرون بیایم احتمالا در نقاط دیگری از شهر هم از این سازه ها خواهیم ساخت(دروازه قرآن)

  8. منم با حرف های ( دوست ) موافقم
    ما باید حواسمون باشه قضیه رو زیاد بزرگ نکنیم و سوژه دست افراد مخالف شهردار و پیشرفت شیراز ندیم
    البته در اینکه این قضیه دیگه نباید تکرار بشه و مسعولین هم باید ضمن عذر خواهی با افزایش سرعت این عقب افتادن کار رو جبران کنند شکی نیست
    ای کاش حداقل پیمانکار پروژه بجای انداختن تقصیر گردن چند کارگر مسعولیت کارشون رو بعهده میگرفتند …

  9. هر فردی که در زمینه اجرا کار کرده می داند که کارگران بدون دستور مهندس ارزنی را کارگاه ساختمانی جابجا نمی کنند…

  10. سلام ،کی بود کی بپد،من نبودم،کارگرا بودن،موقع پاداش میشه من بودم

  11. سلام به همه دوستان
    به نظر من پراختن زیاد به این موضوع چنان جالب نیست بگذریم که مقصر که بوده و کیست بهتره که از نگاهی دیگر به این موضوع پرداخت. ریختن بخشی از پل به نظر من بد هم نشد. چون که اگر این بخش پل حالا به هر دلیلی ( فنی یا زود بر داشتن جکها) بعد از افتتاح فرو می ریخت اون وقت چه افتضاحی به بار میاورد و آبروی شیراز می رفت. اتفاقا خیلی هم خوب شد که فرو ریخت و این چیزا در ساخت هر پروژه ایی امری طبیعی هست. ریختن قسمتی از پل باعث می شود که نظارت دقیق تر و بیشتری روی ساخت پل صورت گیرد. بیاید با دید مثبت به مسائل بنگریم و همواره با دیدی منطقی به مسائل بنگریم. به امید افتتاح به موقع این پل و آبادانی شیراز سرفراز.

  12. امین جان چندتا خواهش ازت داشتم؟
    یک آمار از تعداد سایتهائی که این خبر رو نشر کردن ارائه بدید
    .
    تمام اتفاق های مشابهی که در ۱۰ سال گذشته در سراسر جهان افتاده
    .
    به نظر من پرداختن بیشتر به این موضوع به ضرر پروژه هست.
    .
    اون پل عظیمی که در عربستان هنگام عبور حجاج فرو ریخت و یک فاجعه انسانی رقم خورد
    .
    پل صدر و.. و…

    مگه یادتون رفته اخلاق آقای پاک فطرت رو این مدلی هست دیگه چکار میشه کرد نباید به دشمنای شیراز رو داد.ایشالا این پروژه با افتتاح در زمان وعده داده شده خاری در چشم دشمنان باشد.امین جان این موضوع رو جان جدت ادامه نده.

    • منم همین رو میگم فقط در تهران در هنگام ساخت اتوبان دوطبقه ای صدر دوبار فرو ریخت و مردم عادی کشته شدن من نمیگم این خوبه ولی پیش میاد در همه جا نباید یک دفعه چشممان را ببندیم به نظر من انچنان هم مسئله بزرگ نیست که بزرگ جلوه داده میشود

  13. با سلام
    بیش از حد مساله در حال بزرگ داره میشه. الان تو برزیل در جریان جام جهانی پل به اون عظمت فروریخت و چند نفر کشته شدند. درشهرهای بسیار پیشرفته دنیا نظیر نیویورک هم از این اتفاقا زیاد میفته و افتاده. در تهران هم قبل از عید یه پل کامل به خاطر بارندگی فروریخت. متاسفانه چون تو شیراز تا حالا کارگاه عمرانی کم بوده از این اتفاقا کم دیدیم و خیلی واسمون عجیبه . پروژه بسیار بزرگ هست و بهتر دوستان به خاطر فقط ۴۰ متر خرابی اینقدر بی لطفی نکنند. با حمایت و دید مثبته که پیشرفت حاصل میشه نه که فقط منفی گویی…

  14. آقایونی که احتمالا از نزدیکان شهردار محترم بودن
    و هیچ سخنی در مخالفت با ایشان را بر نمی تافتن
    و با پاک کردن cookie کامپیوترشون چندین بار نظراتی که بر طبق سلیقشون نبود رو رد میکردن که بگن نظر مردم شیراز اینه حالا بیان تحویل بگیرن…
    بازم متعصبانه طرفداری کنین..
    آیا شهردار محترم علاوه بر اینکه بیت المال رو به هدر داده از اون چیزی که بهدرش دادن و مهم تر از بحث مادیست و غیر قابل جبران (وقت مردم مظلوم شیراز)عذر خواهی کردن؟
    چرا ما توقع داریم که کارگر بنده خدا یا پیمانکار عذر خواهی کنن(اگر چه تمام مقصرین باید از مردم رسما عذر خواهی کنن) ولی متولی و کار فرما شهرداریست که باید جناب شهردار محترم شهامت این رو داشته باشه پیش قدم بشه..
    چقدر جالب! پس ایشون استاد ماسمالی هم هستن (علاوه بر عکس گرفتن)
    اگر این پل ساخته میشد و جون عده ای رو بخطر مینداخت و پل میریخت اون موقع دیگه کارگر بنده خدا رو از کجا گیر میاورد که کاسه کوزرو بشکنه سرش؟ حتما میگفتن مردمی که رد میشدن اون روز زیاد غذا خورده بودن پل سنگین شده بود و قرار نبوده که مردم بدون اجازه شهرداری تغذیشونو بیشتر کنن.
    بگذریم..
    ۱ ماه نمیشه..یادتون هست آقایون؟ که فقط به این میبالیدین که بزگ ترین … رو داریم؟ (انگار که فقط دوست داشتین آمار رزومه مهندس بالا بره)
    چند بار گفتم بجای اینکه بروید دنبال کمیت دعا کنین که این پروژه مهندسی شده باشه
    و در جواب چند نفر که تعصب کورکورانه داشتن فقط بد دهنی کردن و منفی میدادن…امیدوارم چشمتون رو به حقایق باز کنین…
    بعضی مواقع میشه که نظری در سمت مقابل نظر شما هم درست باشه و شما در اشتباه باشید.
    البته تا چنین کسانی که چشم بسته به به و چه چه می کنن و یک وظیفه فی البداهه شهرداری رو مقدس می کنن ( روکش کردن خیابون ) ,چنین افرادی بایدم هوا برشون داره و این همه منت بذارن سر مردم شیراز و بجای اینکه عذر خواهی کنن مدعی هم بشن (والله… اگر روش میشد می گفت که مردم عذر خواهی کنن که ما مجبوریم بخاطرشون دوباره پل رو بسازیم یا خیا بون روکش کنیم )

  15. آقا رضا بزرگش می کنن؟
    همش ۴۰ متر؟
    شما فکر کن اگر ۱ متر اصلا ۱ سانت خراب بشه و جون مردم رو بگیره اون چی؟
    حتا ۱ نفر!
    وای بر ما
    یعنی اینقدر جون همشهریامون بی اهمیته برامون؟

  16. ای بابا عرشه ریخت فدای سر شهردار و قرارگاه خاتم،مردم سیخی چند مهم اینه که میزارو از دپستان خدوم نگیرن!!!!!!!!

  17. چرا اینقدر قضیه رو بزرگش می کنید؟تو پروژه های بزرگ اشتباهاتی پیش میاد
    شماها که اینقدر سنگ شهرهای دیگه رو به سینه میزند اتوبان طبقاتی صدر دوبار ریزش کرد ایستگاه مترو تجریش یک بار رو سر مردم فرو ریخت مترو اصفهان باعث نابودی سی و سه پل داره میشود پل صفه یک بار ریزش کرده
    به جای اینکه غر بزنیم و مخالفت کنیم از شهر و شهردار حمایت کنیم تا دشمنان شیراز رو سیاه شن
    مشکل اصلی مردم شیراز خودکم بینی هست و مرغ همسایه واسشون غازه
    از طرح حمایت کنیم تا با کیفیت بهتر و اصول مهندسی تحویل داده بشه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.