در فاصلهٔ چند روز به چهارمین سالگرد تاسیس وبلاگ شیراز۱۴۰۰ بد ندیدیم نگاهی بیطرفانه داشته باشیم به وضعیت کنونی شیراز در زمینههای مختلف و مقایسه آن با روزی که وبلاگ ساخته شد و شروع به کار کرد یعنی ۳ مرداد ۱۳۸۸.
شاید مهمترین دلیل این وضعیت نبود زیرساختهای گردشگری مناسب علاوه بر داشتههای تاریخی – مذهبی و گردشگری سنتی مانند آرامگاههای بزرگان و باغهای تاریخی باشد. شیراز همچنان از باغهای گل و پرندگان محروم است، تله کابین هنوز هم برروی کاغذ مانده است و از شهرکهای گردشگری بزرگ نظیر پارکهای مینیاتوری و یا پارکهای آبی خبری نیست. اماکنی که براحتی گردشگران را برای ورود ترغیب کرده و میتواند موجب سودآوری مناسبی برای شهر شود.
بنابراین در این زمینه شیراز نیازمند تغییر دید است تا با ساخت پروژههایی نظیر پروژههای ذکر شده و تکمیل پروژههای درحال اجرا نظیر پارک آبی صدرا، آب رکنی و باغ موزه مشاهیر شیراز بتواند به درآمد مناسبی از صنعت گردشگری دست پیدا کند.
عمران شیراز: بدون هیچ گونه توضیحی شیراز به سرعت در مسیر توسعه عمرانی قرار دارد و با پایان برنامه ۵ ساله ۹۲ تا ۹۶ مشکلات عمرانی شیراز بطور کامل برطرف خواهد شد. ساخت بزرگراههای کوهسار، آرین و آفرینش – گلستان، تقاطعهای بزرگی نظیر پل کابلی، پلهای طبقاتی معلم و معالی آباد، پلهای سه سطحی تخت جمشید، رحمت – باهنر، قصردشت، مطهری – ستارخان، مطهری – قدوسی، مطهری – امیرکبیر، مطهری – رحمت، قصردشت، جام جم، پل زیبای ایمان و تونلهای ایمان، کوهسار، سعدی و اکبرآباد شیراز را به شهری پیشرو در زمینهٔ عمران و توسعه شهری تبدیل خواهد کرد که وضعیت کنونی با وضعیت سال ۸۸ به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.
فضای سبز شیراز: فضای سبز شیراز سالهاست درحال درجا زدن است و بجز کارهای جزیرهای و پراکنده شاهد اقدام خاصی نبودهایم و علی رغم وعدهٔ مسئولان سرانهٔ فضای سبز شیراز از سال ۸۸ تا کنون تغییر چشمگیری به خود ندیده است. بنابراین شهرداری میبایست هرچه سریعتر به برنامهٔ کمربند سبز ۱۳۰۰۰ هکتاری شیراز جامهٔ عمل پوشانده و پارکهای کلنگ زنی شدهٔ ۵۷ هکتاری برف فروشان، ۵۰ هکتاری کوشک میدان و ۶۰۰ هکتاری دراک را هرچه سریعتر وارد فاز اجرایی کند و پارک ۷۰ هکتار گلستان را نیز کلنگ زنی کند. در کنار این موارد شهرداری وعدهٔ ساخت برج تاریخی را نیز داده است که دارای چندین هکتار فضای سبز است.
یکی از مهمترین مشکلات جاری گران بودن زمین در شیراز است که همین امر ساخت پارکهای بزرگ را دشوار کرده است. برای حل این مشکل شهرداری میبایست زمینهای بایر حاشیهٔ شیراز را هرچه سریعتر خریداری کرده و تبدیل به فضاهای سبز و پارکهای بزرگ کند. در زمینهٔ فضای سبز بنابراین نیازمند تغییرات بزرگ با تصمیمات بزرگ هستیم و نسبت به سال ۸۸ متاسفانه شاهد تغییر چشمگیری نیستیم.
حمل و نقل شهری: یکی از ضعیفترین زمینههای کاری شهرداری در سطح شهر بدون شک حمل و نقل شهری است که بخشی از آن به دلیل عدم حمایت دولت بوده است. بخش اعظمی از ناوگان اتوبوسرانی شیراز همچنان از اتوبوسهای بدون کولر تشکیل شدهاند که در طول ۴ سال اخیر بجز ورود تعدادی اتوبوس اسکانیا در زمستان ۸۹ شاهد ورود اتوبوسهای جدید نبودهایم. مورد دیگر در زمینه اتوبوس درون شهری، اتوبوسهای BRT هست که هنوز پای آنها به شیراز باز نشده است و در این زمینه دارای ضعف مفرط هستیم.
مترو شیراز نیز چشم اندازی تاریک داشته و وعدههای ماهانه و سالانهٔ مسئولان یک به یک سوخت شده و با ادامه روند کنونی همچنان به سوار شدن بر واگنهای مترو در سال جاری و سال آینده امیدی نیست.
وضعیت تاکسیرانی شیراز نیز آشفته بوده و هنوز ساز و کار مشخصی برای شاغلان این صنف درنظر گرفته نشده است و متاسفانه وضعیت فرهنگی این بخش نیز دچار مشکلات فراوانی است. در مجموع حمل و نقل شهری شیراز در طی ۴ سال اخیر شاهد هیچ نوآوری خاصی نبوده است و در واقع شاهد تصمیمات بدون مطالعه نظیر خطوط ویژه اتوبوس بودهایم تا طرحهای مطالعه شده و مفید فایده.
زیباسازی و مبلمان شهری: با نگاهی به وضعیت کنونی شیراز و مقایسه آن در سال ۸۸ شاهد تغییرات بزرگی هستیم. نقاشیهای شهری در تمامی مناطق شهر دیده میشود که به خوبی چهرهٔ شهر را تغییر داده است و روزبه روز بر کیفیت و حجم کارهای افزوده میشود. در زمینه المانهای شهری نیز از سال گذشته و نوروز سال جاری شهرداری اقداماتی را به انجام رساند که برای شروع مناسب بود.
در سال جاری نیز میبایست با استفاده از نیروها و طراحان زبده و خلاق در این مسیر با قدرت بیشتری وارد شد و کمبودهای موجود تا قبل از تعطیلات نوروز برطرف شود.
در زمینهٔ نورپردازی نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است اما مبحث و مشکل مهم در این زمینه نگهداری از این تجهیزات است که بخوبی صورت نمیگرد و پس از مدتی شاهد خرابی تجهیزات استفاده شده میباشیم.
یکی دیگر از مشکلات زیباسازی سنگفرش حافظیه میباشد که بخوبی صورت نگرفت و پول مصرف شده در این کار به هدر رفت و شهرداری میبایست در این زمینه با دقت و مطالعهٔ بیشتری وارد شود. در مجموع میتوان گفت روند زیباسازی و مبلمان شهری شیراز از سال ۸۸ تا کنون روندی رو به رشد داشته میتوان به بهبود این وضعیت در ماههای جاری و سال آینده امیدوار بود.
فرهنگی شهروندی: تنها میتوان عبارت «سقوط آزاد» را برای وضعیت فرهنگ شهروندی بکار برد!
برج سازی: روند توسعه عمودی شیراز مربوط به برجهای مسکونی و هتلهای مرتفع میشود. برجهای ۳۰ و ۳۵ طبقه چمران و خلیج فارس در سالهای اخیر ساخته و شروع به ساخت شدند. برج ۲۰ طبقه هتل آسمان نیز تا یک سال آینده تکمیل خواهد شد.
در زمینه برجهای مسکونی نیز در ۴ سال اخیر برجهای دوقلو ۱۸ طبقه امیرعلی تقریبا تکمیل شدهاند، ساخت دو برج ۱۸ طبقه دیگر نیز در کنار آن شروع شده است. در فرهنگ شهر نیز تعداد زیادی برجهای مسکونی بین ۱۶ تا ۲۲ طبقه درحال ساخت است، نظیر ۴ برج ۱۸ طبقه پرستاران، برجهای ۱۸ طبقه شهرداری، برجهای ۴ گانه ۱۸ طبقه یاس، برجهای ۲۳ طبقه نگارستان (شروع ساخت بزودی)، برجهای شش گانه ۱۷ طبقه APS، برجهای ۷ گانه ۱۸ تا ۲۲ طبقه طلوع و سایر پروژههای مسکونی در این محدوده اشاره نمود.
در شهرک برف فروشان نیز ساخت تعداد زیادی برجهای مسکونی آغاز شده است که شامل برجهای ۱۸ تا ۳۵ طبقه میشود. تا کنون ساخت برجهای ۱۸، ۳۰ و ۳۵ طبقه شروع شده است. در مجموع می توان گفت روند ساخت برج در سالهای اخیر شتاب مناسبی گرفته است.
مجموعههای تجاری – خدماتی: شیراز را میتوان سرآمد ساخت مجموعههای تجاری کشور پس از شهر تهران دانست که البته اگر نسبت به جمعیت آن قصد مقایسه داشته باشیم به رتبهٔ نخست در کشور خواهد رسید. مجموعهٔ خلیج فارس، سعدی، پارمیدا، ستارخان، زیتون، نگین، نگین معالی آباد، آفتاب، مشیر، سپهر عفیف آباد، ثرنا، هرم نور و… ساخته شده و یا درحال ساخت میباشد.
در مجموعههای خدماتی نیز پروژهٔ بسیار زیبا سرزمین سبز را میتوان برترین پروژهٔ خدماتی و سالنهای همایش کشور دانست که همانند نگینی درحال درخشش است. البته به تمامی اینها باید پروژههای اوراق مشارکت شهرداری شیراز نظیر عدالت، پروین اعتصامی، هرمزگان، بازرگانان، دوستان و… را نیز اضافه نمود.
پارکینگهای طبقاتی : ساخت پارکینگهای طبقاتی بسیاری در شیراز شروع شده است که از پاییز سال جاری روند تکمیل و افتتاح آنها شروع خواهد شد. پارکینگهایی نظیر خلدبرین، نشاط، بیت المقدس، تندیس، حضرتی، انوری، مرصاد، وحدت، مشیر، فخرآباد، اسکندری، زند، صلاحی و … .
سرمایه گذاری: هرچند هنوز از سرمایه گذاری کلان در شیراز خبری نیست اما فروش دو نوبت اوراق مشارکت به ارزش ۱۴۵ و ۱۸۰ میلیارد تومان پس از سالها رکود حرکتی منناسب در زمینه سرمایه گذاری محسوب میشود. همچنین جذب سرمایه گذار برای پروژههای مختلفی نظیر پارک آبی برف فروشان، بهشت، ولیعصر و سپهر کارنامهٔ خوبی در این زمینه از سوی شهرداری برجای گذاشته است. البته از سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی سازمان بازنشستگی کشور نیز نباید به سادگی گذشت.
بنظر می رسد در ۴ سال اخیر شاهد تحول خوبی در زمینه سرمایه گذاری در کلانشهر شیراز بوده ایم.