تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024

آخرین اخبار

پیروزی تیم بسکتبال لیموندیس شیراز برابر تیم مس رفسنجان دو کشته و سه مصدوم در برخورد کامیون با خودرو سواری 🎥: مرگ ۸ نفر بر اثر گازگرفتگی در فارس 📸 افتتاح باند جنوبی بزرگراه کوهسار و سپس تعطیلی آن! فجرسپاسی برابر نفت مسجد سلیمان شد 📸 برداشت گل نرگس از بزرگترین نرگس زار دیم کشور شکست تیم لیموندیس شیراز مقابل نماینده آبادان 🎥 معرفی پروژه پارک آبی شیراز 🎥 ادامه روند ساخت بزرگراه شرق شیراز ارایه لایحه بودجه ۲۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی شهرداری شیراز در سال ۱۴۰۳ پروژه نیمه کاره و شکست خورده المان ورودی غربی شیراز خرید آنلاین تنقلات تا ۵۰% تخفیف در شیراز: لذت خرید بدون دردسر حوادث بی پایان رانندگی در آزادراه شیراز – اصفهان 🎥 تصاویر هوایی از طبیعت برفی فارس گلایه شهردار شیراز از شرایط تامین واگن برای خط ۲ مترو گازگرفتگی ۳۸ نفر در استان فارس تبلیغات گسترده در صفحات اینستاگرام شیراز بازگشت خطوط شبانه اتوبوس به شیراز ورود سامانه بارشی به فارس 📸 پیشرفت پروژه زیرگذر گویم / آذر ۱۴۰۲

9

شیراز آنچه هست و آنچه باید باشد : فاصله ماه من تا ماه گردون!

  • کد خبر : 5732
  • 20 آذر 1392 - 12:25

01 copyامین آل شمس؛ شیراز۱۴۰۰- افتتاح بزرگراه طبقاتی صدر تهران پس از اجرای طرح بزرگ دریاچه خلیج فارس، بار دیگر این سووال را در اذهان شهروندان شیرازی ایجاد کرد که چه زمانی شیراز می‌تواند به معنای واقعی به یک کلانشهر تبدیل شود و در برابر دیگر کلانشهرهای کشور مانند نگینی بدرخشد؟
با گذشت ۳ سال از حضور علیرضا پاکفطرت در مسند شهردار شیراز تغییرات محسوسی در عمران شیراز احساس می‌شود، از ساخت تونل‌های شهری گرفته تا پل‌های طبقاتی، اما آیا اوج توقعات شهروندان از مجموعه شهرداری و شورا در همین اندازه است و با ساخت و تکمیل این پروژه‌ها که نسبت به ابتدای حضور شهردار شیراز با کندی بیشتری پیش می‌روند، شیراز صرفاً به شهری توسعه یافته تبدیل می‌شود؟

بی‌تردید سفرهای اخیر شهردار به همراه معاونان و روسای سازمان‌های زیرمجموعه خود اوج این شکاف را به خوبی برای وی روشن ساخته و باید در انتظار اقدامات آتی شهرداری و شورای شهر برای توسعه و آبادانی بیشتر شیراز باشیم، امری که با بودجه محدود شهرداری که با وجود افزایش ۴۰ درصدی در سال گذشته، افزایشی برابر با نرخ تورم را تجربه کرد و به صورت محسوس تغییرات ناشی از این افزایش در سطح شهر احساس نگردید.

شیراز به عنوان کلانشهری تاریخی که دارای قدیمی‌ترین و بیشترین آثار تاریخی، مذهبی و گردشگری است نیازمند خونی تازه در رگ‌های خود است که باید از سوی مدیریت کلان شهری به آن تزریق شود، متاسفانه خیابان ها و معابر شیراز تفاوتی با شهرهای درجه چند کشور نداشته و نمی توان از نقاط مختلف شیراز تصاویری را ثبت کرد که شکوه عمران و آبادانی شهری به نمایش درآورند، از بلند مرتبه سازی گرفته تا یکدست بودن خط کشی و آسفالت معابر تا زیبابودن نمای شهری.

اجرای طرح‌های گردشگری بزرگ که شهردار شیراز بار‌ها و بار‌ها وعده اجرای آن را به شهروندان داد همچنان روی کاغذ مانده و بعضاً شهردار نیز ترجیح می‌دهد از آن‌ها یادی نکند. پروژه‌هایی نظیر شهر پایدار، شهر عتیق، برج تاریخی و پردیس باغ‌های ایران و جهان، پارک تمدن‌ها و بوستان‌های بزرگ شهری از این دست طرح‌ها هستند که به فراموشی سپرده شد و یا در اختلاف واگذاری زمین‌های مورد نیاز این پروژه‌ها هیچ‌گاه اجرایی نشدند.

پروژه‌های درحال اجرا نیز به کندی پیش رفته و طرح احداث پارک ۲۰۰ چناراهدار که از ورودی غربی شیراز شروع شده و به جنوب شیراز در میانرود می‌رسد در اختلاف بین اعضا شورا مسکوت مانده و با وجود تصویب شورا مبنی بر طرح مجدد آن پس از بررسی در کمیسیون معماری و شهرسازی، دیگر خبری از آن نشد.

باید پذیرفت که به دلیل کمکاری شهرداران قبلی، کارهای بر زمین مانده بسیاری در شیراز باقی مانده و با ادامه روند مدیریت فعلی، بحث‌های بی‌سرانجام در صحن علنی شورای شهر و مهم‌تر از همه بودجه محدود شهرداری شیراز نمی‌توان به تغییر وضعیت شیراز در آینده‌ای نزدیک امید بست، که این مسئله باعث ایجاد شکاف بین شیراز و شهرهای دیگر مانند تهران، مشهد و اصفهان شده و سرانجام باعث قرار گیری شیراز در میان شهرهای درجه ۲ کشور می‌شود.

نگاهی به پتانسیل‌های شیراز در زمینه‌های گوناگون می‌طلبد که با تغییر نگاه‌ها به سرمایه گذار و همکاری مضاعف استانداری، شهرداری و شورای شهر فضای ورود سرمایه گذاران برای تامین منابع مالی پروژه‌های گردشگری و بلند مرتبه سازی در شیراز تامین شود تا شیراز هرچند دیر اما روند توسعه خود را به عنوان کلانشهری که باید مرکز تولید ثروت از طریق صنعت گردشگری باشد، طی کرده و از وضعیت رخوت کنونی خارج شود.

در پایان بیان این نکته ضروری است که نگارنده قصد زیر سووال بردن اقدامات شهرداری در سال‌های اخیر را نداشته و ندارد، اما همانطور که در ابتدای نوشته اشاره شد باید به پیکر خسته شیراز جانی دوباره داد فراموش نکنیم شیراز پایتخت فرهنگی و آبروی ایران است.

 بزرگراه طبقاتی صدر در تهران که در مدت زمان ۲۶ ماه تکمیل و افتتاح شد:

(پل معالی آباد در ۲۴ ماه ساخته شد، با گذشت حدود دو ماه از پایان ۲۴ ماه، عملیات زیباسازی آن همچنان ادامه دارد)

دریاچه خلیج فارس در پارک چیتگر تهران :

( ساخت دریاچه چنارهدار و سد تنگ سرخ همچنان ادامه داشته و زمان دقیقی برای پایان این دو پروژه اعلام نشده است )

پروژه میدان تاریخی امام علی اصفهان :

( مقایسه ای با روند ساخت کنارگذر شاهچراغ! )

telegram
لینک کوتاه : https://shiraz1400.ir/?p=5732

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 48در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۴۸
  1. واقعاً به شیراز۱۴۰۰ به خاطر گذاشتن این پست تبریک میگم، من مدتها منتظر این پست بودم… نظر دادن دوستان در این مورد میتونه بسیار مهم باشه!!!

  2. حجم کارهای انجام نشده و غفلت ها در سال های گذشته آنقدر زیاد است که به این زودی ها نمی توان انتظار داشت شهر شیراز با تحولات اساسی روبرو شود. به علاوه برای توسعه شهر نیاز به سرمایه گذاری صنعتی می باشد تا بودجه لازم در اختیار شهرداری قرار گیرد. در اصفهان، شهرداری بخشی از بودجه خود را از صنایع بزرگ این شهر تامین می نماید و در تهران نیز، شهرداری از طریق صنایع و دولت اقدام به جذب ردیف بودجه های کلان می نماید. این موارد در شیراز دست یافتنی نیست و اصولاً بهتر است که صنعتی شدن شیراز نیز به شکل اصفهان و تهران در شیراز رخ ندهد و تنها به توسعه صنایع سبز و High Tech مبادرت گردد. لذا تنها راه توسعه سریع تر شهر آن است که به صورت جدی، سرمایه گذاری بخش خصوصی فعال شود. برای این منظور هم باید تفکر فراری دادن سرمایه گذاران، بروکرارسی اداری و تفکرات سنتی کنار گذاشته شود. تنها از این طریق خواهد بود که بهترین اتفاق برای شیراز رخ می دهد و شیراز در کنار حفظ هوای پاک و دلنشین خود از فواید مدرن شدن نیز برخودار می شود.

  3. lمرسی از این مطلب بسیار عالی امین جان واقعا مرسی جا داره که مسئولان شهرداری ی نگاهی به این مطلب بندازن تا بدانن که شیراز را دارن به کدوم سمت میکشن بجای سبقت از دیگر شهرها داریم باز می مانیم از تمام دنیا حتی از شهر های داخلی

  4. با وجود تبلیغات فراوان و موج سازیهای انجام شده در حال حاضر سرعت پروژه‌ها در شیراز مناسب نیست. بخصوص در سال ۹۲ علیرغم انتخاب مجدد آقای پاک فطرت، کندی و روز مرگی محسوسی در کارها سایه افکنده. پروژه هایی مانند معالی آباد و ستار خان که برنامه زمان بندی آنها تمام شده اصلا بطور کامل قابل افتتاح نیستند و ناقص بهر برداری شده اند. پروژه هایی نظیر معلم، تخت جمشید و نصر پس از ۵ تا ۷ ماه از کلنگ زنی‌ به پیشرفت ۱۰ درصدی هم نرسیده اند و بهانه‌های همیشگی‌ پا برجاست. این در حالیست که در کلانشهر‌های رقیب مانند تهران، اصفهان، تبریز و مشهد نه تنها سرعت قبلی‌ حفظ شده بلکه در بسیاری بخش‌ها افزایش چشمگیر یافته. آنچه در شیراز در سال ۹۲ افزایش یافت تعداد مصاحبه‌های مدیران شهرداری برای تعریف و تمجید نابجا و غیر واقعی از سرعت و کیفیت پروژه‌ها بوده است.

  5. با درود.

    با تشکر از مدیریت مدبرانه و دلسوزانه آقای آل شمس.بایت انتشار و ترویج این گزارش خوب و بجا.
    اما چند مسئله ی دیگر هم هست که این حقیر، مطرح میکنم.
    ۱- همه ی ما قبول داریم و میدانیم که در سالهای گذشته، شیراز در تمام زمینه ها رشدی نداشته و از سال ۸۸ و با روی کار آمدن مهندس پاکفطرت به عنوان شهردار شیراز، الحق و الانصاف، شیراز در زمینه های عمرانی و بزرگراه سازی و گسترش پارکینگ های شهری و پارکها، رشد کرد و به مقام و درجه خوبی در کشور از لحاظ تعداد پروژه و حجم پروژه های عمرانی رسید.
    اما همانطور که نوشته های مدیریت محترم سایت را قبول دارم و تائید میکنم، یک مشکل و گله ای که به نظر من گله و مشکل بزرگ و حاد در شهر و در شورای شهر و معاونت فرهنگی است، این است که ما هنوز شاهد هستیم، که برخی معاونان و مدیرانی که امروزه سمت های مختلف در شهرداری و شورای شهر دارند و با تمام احترامی که برای آنها قائل هستم، معلوم نیست آنها را از کجا آورده اند، نگاه افراطی و به گونه ای پاچه خوارانه به شیراز دارند و فکر میکنند چون شیراز به عنوان سومین حرم اهلبیت معرفی شده، باید سرمایه گذاری ها در ساخت حسینیه و تکایا و مساجد و مراکز علمیه و فرهنگی باشد، و ما شاهد مجتمع های اقتصادی و برگزاری کنسرت و تئاتر و … نباشیم.
    ( مشکل اول نگاه افراطی و مهجورانه)

    ۲- مشکل دوم، ( بدور از توهین و جسارت خدمت دوستان) این است که متاسفانه به قول قدیمی ها ، عقل و قاضی مردم ما و یا مردم شیراز در مغزشان وجود ندارد و در چشمشان وجود دارد. کافی است،. ما سفری و گذری به شهرهای مشهد و اصفهان و … داشته باشیم. به محظ ورودمان به شیراز ، تعاریف آنها را همه جا میکنیم و به به و چه چه مان همه جا میپیچد.
    از ساخت پل های موجود در شهر اصفهان و بگیرید تا نورپردازی و زیباسازی در شهر مشهد و اینکه این شهر مجتمع های تجاری دارد که بیا و ببین.
    البته قبول دارم که درر اکثر توسعه های موجود در شهر شیراز نظیر زیباسازی وپروژه های عمرانی، آینده نگری وجود ندارد و سطحی نگاه میکنند.اما نباید منکر پیشرفت امروزه شیراز بود.
    ۳-باتوجه به بودجه محدود شهرداری شیراز که البته شهروندان شیرازی و خود مجموعه شهرداری شیراز، زمانی در آرزو ی تحقق این بودجه بسر میبرد،اما شهرداری همراه با تعامل و همکاری میان دستگاه های مختلف خدمت رسانی و شرکت های دولتی مستقر در شهر، با همین بودجه محدود، بهترین وشایسته ترین کارهارا در شهر انجام دهد.

    من بزرگترین مشکل شهر شیراز را در زمان حاضر و بخاطر مشکلات اخیر را در این ۳ مورد میبینم.اگر رفع شوند، شاهد ورود سرمایه گذاران و … خواهیم بود.و به همین علت زیاد تکرار میکنم.

    تا همین الان هم موقعیت های بسیار عالی در کناره پروژه های اجرا شده و یا در حال اجرا در تمامی نقاط شهر خوابیده اند. کافیست شهرداری شیراز و اداره راه و شهرسازی که متاسفانه امروزه فقط بلد است تعریف کند و منت بگذارد، با هم همکاری کنند.
    یکی از پروژه هایی که دل من رو بدرد میآورد. همین خیابان ۹ دی است. پروژه ای که میتوانست یکی از زیباترین و بهترین پروژه های شهر شیراز باشد اما متاسفانه مثل اکثر مواقع، دیدیم که بصورت الابختکی و من درآوردی، ساخته شد و موقعیت عظیم از بین رفت. حالا اینکه مسافران سال ۹۳ به شیراز بیایند و وضعیت این خیابان را همانند سال گذشته ببینند و چه بگویند، الله اعلم.
    هنوز هم آن فرصت و سرمایه در پیرامون و در نزدیکی های حرم شاهچراغ نفس میکشد. کافیست شناخته و پیدا شوند. که موجب وهن نباشند.

  6. سوال اینجاست که ایا این مهم بودن شهر است که پیشرفتهای عمرانی آنرا موجب میشود یا اینکه برعکس پیشرفت عمرانی است که مهم شدن شهر را موجب میشود؟ گاهی اوقات بعضی از مهمانان برنامه خوشا شیراز را میبینم که میگویند برای اولین بار است که به شیراز آمده اند (بعد از حداقل ۳۵-۴۰)سال.(هر چند که این موضوع خبر از فقر فرهنگی او میدهد که نا این حد کنجکاو نباشد که من موصوف به ایرانی و آریایی و فارسی راس و هسته هویتم کجاست و..) اما چرا ما نباید شهر مهمی باشیم تا دیگران از روی ناچار هم که شده به شیراز بیایند.تمام همایشها و سمیتار ها چه فرهنگی چه اکادمیک در شیراز جنبه تشریفاتی دارن .در حالی که من خودم برای اینکه بتوانم خودم را اثبات کنم مجبور شدم به شهر های دیگر برای همایشی سفر کنم . چون مشخص بود این همایش صرف تبلیغاتی نیست .مثال دیگر همین جشنوارههای سینمایی که در همدان و اصفهان برگزار میشه باعث میشه هنرمندان مختلف برای اثبات خودشون به آنجا سفر کنند .اگر ما پول و لابی قوی هم داشته باشیم و این همایشها را به شهرمان بیاوریم باز نمیتوانیم مثل انها باشیم . میخواهم نتیجه بگیرم شهر ما نه تنها از کسی سبقت نمیگیرد بلکه جایگاه خودش رو هم از دست میده چون نگاهمون به جای عمیق بودن ظاهری و جعلی شده.چه شهروند چه استاد دانشگاه چه مدیر چه کارگردان صداو سیما چه مدیر عامل باشگاه فوتبال و…این طوری همیشه اسم ما در حاشیه میاد و از سر ترحم. کسی ما را جدی نمیگیرد.راستی جناب مدیر یه پست بزار برای نظر سنجی که با تعصب ترین و لایق ترین مسئولی را که در استان تا کنون خدمت کرده و شما میشتاسید نام ببرید.

  7. ای داد بیداد شیراز در روزگار کنونی علاوه بر بی مهری های دولتی دست مدیران بی کفایت افتاد و به حقش نرسید. در زمان پهلوی شهرستان ها که جای خودش داشت حتی پایتختش هم برا شیراز نمی تونست زیاد قیافه بگیره. بقیه شهرها که بماند جز تهران و شیراز زیاد دیگران محسوب نمیشن!!! این حرفم جدیه ویزا در تهران و شیراز صادر میشد و از نظر سیاسی و امنیتی مثل سفارت کشورها و سرکنسول گری ها بعد از تهران بقیه فقط به شیراز ختم میشد. همایش ها و سمینار های بزرگ در شیراز برگزار میشد و از سراسر جهان در دانشگاه شیراز یا همون پهلوی سابق جمع میشدن درمورد تمدن ایران صحبت میکردن و تمدن ایران اون زمان به تمدن شیراز ختم میشد همه چی در توریست و گردشگری مربوط به شیراز بود. برنده جایزه نوبل فقط یه بار در ایران امکانش بوده حضور پیدا کنه که اونم مربوط به قبل از انقلاب و سخنرانی اون در دانگاه پهلوی هست. جشن هنر شیراز با حضور چن روزه فره در شیراز و بزرگان و هنرمندان هالیوود و جهان در شیراز ۱۰ سال برگزار شد. جشن های ۲۵۰۰ ساله در شیراز برگزار شد که همه رئیس جمهوران و پادشاهان جهان رو شاه برد کرد توی چادر !!! انقد ما اون زمان ابرقدرت بودیم. اولین پتروشیمی ایران رو در شیراز ساخت . صنایع الکترونیک شیراز یا همون صا ایران رو در شیراز ساخت که مهمترین قسمت از صنایع دفاع محسوب میشد بیشترین پادگان ها رو در شیراز قرار داد و شیراز بعد از تهران مهمترین مرکز نظامی بود مجهزترین و بهترین فرودگاه ایران رو در شیراز ساخت صرفا که جشن های ۲۵۰۰ ساله رو در شیراز برگزار کنه تا مهمانان از سراسر نقاط جهان مستقیما بیان شیراز دیگه نخوان بیان مهرآباد . از مهر آباد بسیار پیشرفته تر. مهمترین دانشگاه ایران هم که دانشگاه پهلوی بود که با پرینستون خواهرخوانده بود و زبان رسمی دانشگاه انگلیسی و استادان اکثرا آمریکایی انگلیسی و سوئدی بودن. حالا دو تا شهرستان قدیم به نام مشهد و اصفهان که اون زمان در برابر امکانات یکه به شیراز داده بودن منطقه محروم محسوب میشدن به لطف انقلاب برای ما شاخ شدن شدن به اصطلاح خودشون کلانشهر پیشرفته و برای ما زبان دراز کردن که شیراز اله و بله. ولی بازم میگم ما به هم دلی نیاز داریم تا شیراز پیشرفت کنه تا دوباره به اصلش برگرده سخته اما وقتی به سال های ۸۶ یا ۸۷ نگاه میکنم و تحولات رو در شیراز می بینم که بودجه شیراز از مبلغ کمتر از ۳۰۰ میلیارد به بیشتر از ۱۰۰۰ میلیارد رسید این امید برام به وجود میاد که ایشالا دو سه سال دیگه چن هزار میلیارد بودجه برا شیراز تصویب بشه و مکان حداقل سوم رو بعد از مشهد تصاحب کنیم

  8. با تشکراز سایت شیراز۱۴۰۰ که به فکر شهر شیراز هستند و انقدر دقیق به مسائل شهری توجه می کنند.

  9. بسیار متن شیوا و واقع بینانه ای بود ، و امیدوارم شیرازیای ۱۴۰۰ رو از خواب بیدار کرده باشه که کجا قرار دارند و اینکه ، به عناوین دل نبندند .
    شیراز مــهــدِ تمدن ایران زمین هست ولـــــی سایرین از این فرهنگ و تمدن بهره جستند و خودِ ما اندر خمِ این کوچه باقی ماندیم .
    کاش فقط در عمران در زمره ی شهرهای درجه ۲ بودیم !!

  10. جناب امین خان من منکر مشکلات نیستم ولی شما درتحقیر شیراز شمشیر رو از رو بستید شما با مثال زدن بزرگراه طبقاطی صدر قصد کوچک کردن شیراز دارید این بزرگراه با بودجه۸۰۰ملیارد تمان ساخته شده اخه با انصاف کدام شهر ایران حتی اون شهرهایی که شما مثال زدید میتونن اینجور طرحی رو تو شهرشون اجرا کنن شما که میگی شیراز از شهرهای درجه ۲هم پایینتر اگه راس میگی چنتا ازاون طرههای که تو شهرهای درجه ۲داره اجرا میشه که باعث شده شبراز ازشون عقب بیوفته رواینجا نام ببر تاماهم باهاشون اشنا بشیم ۹ملیون مسافری که از اقسا نقاط ایران عیدها به شیراز مییان نه به خاطر پل وبزرگراه بلکه بخاطر جایگاهی که این شهر داره به شیراز مییان انتقاد خوب من هم خودم در این سایت از بعضی ازمشکلات بخصوص اتوبوسرانی انتقاد کردم ولی اینجور کوبیدن شیراز در مقابل شهرهای دیگه واقعا غیر منصفانه است هرشهری مزییتی داره شیراز هم از نظرپزشکی برتریهای رو داره خیلیها به این خاطر مجبور میشن بیان شیراز بااین مطنی که نوشتید اب پاکی رو ریخید رو دست اونهای که دلشون برای شهرشون می تپه من هر وقت به سایتهای شهرهای دیگه سری میزنم واقعا از اینکه انقدر شهرشون دوست دارن لذت میبرم اگه یه نفر بدی شهرشون رو بگه هزار نفر مییان جوابش میدن مشکل شهرداری نیست مشکل افکار افرادی همانند شماست که هر چقدر دراین شهر پل طبقاطی وتونل و وبزرگراه هم ساخته بشه باز هم مییاید میگید شیراز هیچ پیشرفتی نکرده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • خب خدارو شکر مشکل شهر شیراز هم پیدا شد! شما اول یکی از این تونلها، بزرگراه ها و تقاطع ها رو که کامل و بی تقص اجرا شده باشه رو به من نشون بده تا بعد ببینیم کی ناسپاس هست.

      دوست عزیز تحقیر شیراز ؟ بیشترین اطلاعات پروژه ها و اخبار به همراه گزارش تصویری از اونها رو شیراز۱۴۰۰ منتشر کرده بدون اینکه هیچ سود و منفعت مالی برامون داشته باشه و البته این راه رو همچنان ادامه می دیدم.
      در هیچ جای متن اشاره نشده که این بزرگراه در شیراز باید ساخته بشه، چون نه بودجش رو داریم ( در متن هم اشاره شده ) و نه متاسفانه مدیریتش رو.

      – و بازهم مسافران!؟ چرا شیراز رو برای مسافران بسازیم، مگه خود شیرازی ها حق زندگی کردن ندارن، اتفاقا ورود مسافران به شیراز جز کثیف کردن شهر و خرج نکردن هیچ رهاوردی برامون نداشته، مسافرانی که غذا و نیازهاشون رو از شهر خودشون میارن و در کنار خیابون و پارک ها میخوابن.

      – از نظر پزشکی هم بله برتر هستیم، اما قطب پزشکی رو مشهد اعلام کردن، شهرک سلامت هم در اصفهان ساخته شده و به دلیل همت بلند مسوولان تاکنون هیچ خبری از ساخته شدن شهر سلامت شیراز نیست.

      – دلیلی نداره وقتی شهرمون مشکل داره، وقتی شهردار امسال رو سال زیباسازی شیراز نامگذاری کردن و ما حتی یک اثر درخور نام شیراز ندیدیم، وقتی زیرگذر پروژه رحمت – امیرکبیر به زشت ترین شکل ممکن زیباسازی می شه، وقتی با گذشت چندین ماه از شروع ساخت پروژه های معلم و تخت جمشید پیشرفتشون به ۱۰ درصد هم نرسیده به به چه جه راه بندازیم! نمیشه خودمون رو گول بزنیم.بدون شک این دو تقاطع در مدت زمان دو سال خود به نتیجه نخواهند رسید.

      در مورد پل چمران مگر زمانی که شهردار محترم طرح رو تایید کردن اون دو لوپ رو ندیدن که الان قصد حذفشون رو دارن اون هم با وجود اینکه تا اونجایی که خبر دارم ۶ دنگ باغ ضلع شرقی و ۳ دنگ باغ ضلع غربی خریداری شدن، شهرداری چه برنامه ای برای این باغ ها داره، اگه نمیخواد لوپ اجرا کنه برای چی اونها رو خریده و اگر برای اجرای رمپ خریده، خب لوپ رو هم کنارش اجرا می کرد ( که از لحاظ فنی هم کاملا اجرایی بود )

      در مورد وضعیت تونل سعدی، پروژه ۱۰ ساله کوهسار هم که خیلی گفتیم و البته زیباسازی و نورپردازی هم که دیگه جای حرفی نذاشته.

      شیراز فقط پل و بزرگراه نمیخواد و مطمئن باشید تا ۳ ۴ سال دیگر چهارراه معالی آباد میشه همونی که بود قبل از ساخت پل. تو این هفته که گذشت ۱۳۹ دستگاه اتوبوس دو کابین وارد چرخه حمل و نقل شهرداری تهران شد، اما شیراز چی ؟ تا کی دولت نخواد حمایت کنه و این بشه بهانه شهرداری ؟ شیرازی ها کجا باید اوقات فراغت خودشون رو بگذرونن، چمران، چمران و بازهم چمران ؟

      وعده شهردار بر ایجاد جمران دوم در بلوار رسول اعظم چی شد؟ این ماراتن وعده ها که در بین مسوولان شهرداری راه افتاده و به سرانجام نمیرسه دلیلش چی هست؟ افتتاح پایانه امیرکبیر قرار بود ۲۶ آذر انجام بشه، آیا انجام میشه واقعا ؟ محوطه سازی دریاچه فروزان که به اشتباه پارک آبی خونده میشه چند سال باید طول بکشه که تازه بعد از ۴ ۵ سال شهردار منطقه ۴ بیاد با افتخار بگه امسال تمومه ؟!
      چرا هیچ زمان مشخصی برای پایان طرح ورودی ها، پارک چناراهدار و پارکینگ های درحال ساخت اعلام نمیشه؟

      دقیقا مشکل اینجاس که سطح توقع مردم شیراز پایین فرض شده و فکر شده با ساخت چند پل و تقاطع که البته منکر ارزش اونها نیستیم، کار تمومه! هر چقدر پل و تقاطع ساخته بشه، به خودروها اجازه ورود بیشتر می دیم به ایجاد ترافیک کمک میکنیم و توسعه حمل و نقل عمومی رو از یاد بردیم.

      درباره پروژه دیگر شهرها هم چند نمونه خدمت شما ( بجز شهرهایی مثل تهران، مشهد، تبریز ، اصفهان و حتی اهواز ) تا بلکه از خواب زمستانی بیدار شیم!

      پل و تقاطع ۷۲ تن قم :
      http://shiraz1400.ir/wp-content/uploads/2013/12/72-تن-قم-۱.gif
      http://shiraz1400.ir/wp-content/uploads/2013/12/72-تن-قم.jpg

      پل در حال اجرای ابوذر ارومیه :
      http://shiraz1400.ir/wp-content/uploads/2013/12/پل-ابوذر.jpg

      پل درحال ساخت امام علی ارومیه :
      http://shiraz1400.ir/wp-content/uploads/2013/12/پل-امام-علی.jpg

      پل ۱۶۰۰ متری جمهوری در حال ساخت در شهر قم :
      http://shiraz1400.ir/wp-content/uploads/2013/12/پل-جمهوری-قم-۱۶۰۰-متر.jpg

      تقاطع سه سطحی قویون در ارومیه :
      http://shiraz1400.ir/wp-content/uploads/2013/12/پل-قویون.jpg
      http://shiraz1400.ir/wp-content/uploads/2013/12/پل-قویون-۱.jpg

      پلی روگذر در کرمان شبیه به رضوان، و توجه به نورپردازی اون :
      http://shiraz1400.ir/wp-content/uploads/2013/12/پل-کرمان.jpg

      در زمینه سرمایه گذاری هم ساخت تعدادی مجتمع تجاری، مسکونی و اداری با پول اوراق مشارکت تنها انجام شده و پروژه های بزرگ تفریحی روی زمین موندن، البته امیدوار هستیم شهرداری پس از پایان ساخت پروژه ها در فروش اونها به مشکلی برخورد نکنه.

      و در پایان هم فضای سبز شیراز که هیچ پارک بزرگی در این سه سال ساخته نشده و پارک ۶۰۰ هکتاری دراک و ۶۹ هکتاری کوشک میدان هم کند پیش میرن و بازهم تاریخ افتتاح دقیقی ندارن و البته کمربند سبز شیراز که شهردار هیچوقت درباره اون حرفی نزده. یکی از اعضای شورای شهر هم در صحبتی که باهاشون داشتم، دلیل ساخته نشدن برج تاریخی رو عدم تمایل شهردار برای اجرای اون دونسته بودن.

      البته بازهم جا داره اشاره کنم که منکر زحمات شهردار عزیز نیستیم و در مقایسه با قبل بهترین عملکرد در بین شهرداران تاریخ شیراز رو داشته، اما ما امید بیشتری به مهندس داشتیم که متاسفانه روز به روز ناامیدتر شده و می بینیم شهردار در خیلی از جاها تنها وعده داده و عملی رو ندیدیم.

      • من با انتقاد از مسئولین هیچ مشکلی ندارم اگه انتقادی نباشه پیشرفتی هم نیست خودتون بهتر میدونید تمام طرههای که در این چند شهر داره انجام میشه از فعالیتهای عمرانی شیراز کمتر انتقاد باید ازمسئولین باشه نه شهرخودمون به اسم انتقاد زیر پا له کنیم از زحمات چند ساله شما هم از صمیم قلب تشکر میکنم واز خدای متعال توفیق روزافزون شما را خواستارم

      • اشتباه نشه هاشم جان، قصد منت گذاری نبوده انجام دادیم و با عشق همچنان می دیم، بنظر شما چه ایرادی داره شهردار گرامی رو اجرای پروژه ها دقت بیشتری داشته باشن، زمان بندیشون رو مشخص کنند و سرعت اجراشون بالاتر بره؟

      • مدیر خان خودتو ناراحت نکن
        وقتی اوج پیشرفت از دید مردم در شیراز میشه چند تا پل
        بیش از این هم نمیشه انتظار داشت
        تقصیر خودمونه

      • امین جان تازه این بحث عمرانیه حمل و نقل عمومی هم عقبیم نمونش اصفهان مشهد تبریز بی ارتی دارن شیراز چی یا در بحث تفریحی اکثر شهر ها دارن پردیس سینمایی میسازن مشهد پردیس هویزه اصفهان و… ما چی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
        البته این نتیجه سال ها بی خیالی مردم شیرازه

      • شما یه روز تعریف میکنی یه روزم میزنی تو برجک شهرداری
        وضیعت فعلی شیراز همچون ۸ سال ریاست جمهوری دکتر احمدی نژاده که حالا حالا ها بهبود نخواهد کرد
        تا زمانی که مردم شیراز تعصبی روی شهرشون نداشته باشن و چیزی رو نخوان هیچ وقت شیراز به جایگاه خودش دست نمی یابد
        انقدر هم شلوغش نکنید که نمیدونم اصفهان فلان مشهد فلان یا نمیدونم شهرک تبریز!
        ای کاش همیشه منصفانه نقد می کردیم!
        بیاییم تا آخر پیشتیبان شهرداری باشیم و بعد نتیجه کلی را بگیریم

  11. با درود.
    در بیشتر بخش های نوشته مدیر محترم سایت، با نوشته های ایشون موافقم.اما نه همه ی بخش های نوشته ها. بیشترشون.

    ببینید این موضوع و مسئله، که فعلا گریبان شیراز رو گرفته، به نوعی همه توش دست دارن.و بازهم تکرار میکنم. تنها راه فرهنگ سازی و همکاریه. البته این طبیعیه که در مسائل مردمی وشهری و … اختلاف نظر وجود داشته باشه. اما بالاخره شورای شهر و شهرداری امیدوارم فراموش نکنند که در ابتدای کارشون و مخصوصا شورا، شعارشون چی بود.! همدلی و همراهی و توسعه.
    اما امروزه بحث داره در شورا بالا میگیره. یکی استعفا میده و یکی تذکر میده یکی اعتراف میکنه و …. .این هم خوب هست و هم بد.
    اما بهتره اینقدر پیگیری کنند و اینقدر از موقعیت های مالی و نماینده های شیراز تو مجلس و نمایندگان فارس در مجلس و … و استاندار و معاونان اهل استان فارس در صدر مسئولیت های کشوری، استفاده کنند تا این طرح هایی که به سود شیراز هست، تکمیل بشن و آرزو بدل نمونیم.
    این چیزی است که اصفهانیا ازش استفاده کردن.البته خود شیرینی هم چاشنی شد. که به سودشون شد.

    در انتها امیدوارم (آقای حسینی مسئول زیباسازی و تاسیسات شهرداری) بجای سطحی نگاه کردن به شیراز و اجرای المان های بی روح و تکراری و نوشته های عربی در سطح شهر، با توجه به جایگاه شیراز در تاریخ ایران، به خودشون بیان و طرح هایی رو اجرا کنن که هر مسافر و شیرازی با نگاه کردن به اون، تمام هم و غم خودش رو فراموش بکنه و حس و روحی تازه درش جریان پیدا کنه.
    این وضعیت زیباسازی بخدا قسم موجب وهن و زشتی شیراز است. ومن برای آقای حسینی متاسفم.

    متاسفم برای اینکه باید روستاشهرهایی که امروزه به اصطلاح نام کلانشهر!! رو یدک میکشند، باید در امر توسعه و زیباسازی شهر و معابر از ما پیشی بگیرند و با اجرای یک پل اما زیباسازی خوب و زیبا، حرفی برای گفتن نداشته باشن.

    زیباسازی در شیراز فقط برای ۱ روز هست. آنهم بعد از افتتاح یک پروژه عمرانی. فقط برای ۱ روز. متاسفم برای اینکه هنوز ما بخاطر اجرای یک نقاشی ( هر چند زیبا) باید زیر منت باشیم.متاسفم که زیباسازی مستقل نیست. متاسفم که زیباسازی در شیراز از نظر عده ای حرامه. اما در مشهد که تمام جانبش اسلامی و اولین حرم اهلبیت و پایتخت معنوی ومذهبی ایران هست، المان ها و زیباسازی های دهن پر کن و بکر احداث میشه. بدون هیچ منتی. اما در شیراز که پایتخت هخامنشیان و تاریخ ۲۵۰۰ سال تمدن هست، باید یک شبه فراموش بشه و ما فقط در برخی دیوار های کوچک شهرمون مسجد بکشیم و تبلیغ های زشت منزل مبله تماشا بکنیم. متاسفم برای اینکه شهرداری با آنهمه زحمتی که برای ساخت پل رضوان کشید، سازمان زیباسازی از اجرای طرح زیباسازی و نورپردازی این معبر بر نیامد. پل سه سطحی باهنر هم بدتر.!
    ———————
    البته هر شهری در طی کردن روند توسعه خود، فراز و نشیب و سختی ها و بالا و پایین هایی را طی میکند.اما من همچنان امیدوار هستم.
    امین جان ببخشید. یعنی تمام پروژه هایی که در این شهرستان ها نام بردید، بطور کامل در حال اجرا هستند؟ بدون نقص؟

  12. متاسفانه مسئولین از بیخ و بن با شیراز مشکل دارند و باید این حقیقت تلخ را پذیرفت که پیشرفت شیراز در اولویت آقایان قرار ندارد والسلام

    • فرافکنی و انفعال مشکلی رو حل نمیکنه دوست عزیز! جاه طلب باشیم، بخواهیم و بگیریم.
      در ضمن همه مشکلات به کمبود بودجه بر نمی گرده. اگه وضع زیباسازی شهر راضی کننده نیست این رو میشه به بدسلیقگی و کم توجهی مدیریت شهرداری مربوط دونست.

    • احساس میکنم همین کارهایی که داره انجام میشه بهانه ای هست برای اینکه یه سری مسئولین بگن
      ماداریم کاری میکنیم

    • اصلا قبول ندارم فرهاد
      به نظرم همت مردم و مسئولین شهری شیراز پایینه هرچند الان قدری بهتر از قبل شده اما کافی نیست
      شما یک نفر بیار که از شیراز که هیچ از کل استان فارس، توانایی کار عمرانی و اجرایی بالایی داشته باشه

  13. با تشکر از نقد بجای امین عزیز یک چند مورد هم بنده ذکر کنم در جواب کاربری که این جور نقد را برنتابید که شاید با اینجور نقدها اندکی طرز فکر خودمون رو در شیراز بتونیم عوض کنیم .
    هنوز در شهری مثل شیراز معضل وانت بار و نیسان داریم اونم از نوع خشن چرا ساماندهی این بازارها رای نیاورد ؟ چرا هنوز با مشکل چادرزنی در تعطیلات مواجهیم ؟ چرا و به چه علت شهر صدرا از شیراز جدا میشه در حالیکه با سرمایه شیراز ساخته میشه؟ چرا شیراز اجازه گسترده شدن از دروازه شمالی رو نداره و محصور به دروازه قرآن مانده ؟ چرا دهکده المپیک جز یک اسم زیبا واقعیتی نداره ؟ چرا کمربندی شهر از مناطق مسکونی رد میشه ؟ چرا آزادراه کمربندی برای شیراز نداریم ؟ چرا این آزادراه لعنتی که ۱۰ سال هست شروع شده تموم نمیشه ؟ چرا وقتی نامی از شیراز برای جام ملتها برده نمیشه همه از استاندار و نماینده و شهردار و شورای شهر گرفته تا مردم در سکوتی عجیب هستند ؟ چرا اسم تله کابین رو ۱۰ سال هست در شیراز میشنویم اما اجرای نمیشه ؟ چرا هنوز یک سالن آبرومند برای برگزاری مجامع بین المللی نداریم و دلمون رو به اسم تالار شهر خوش کنیم؟ چرا راضی به ساخت نیمه کاره چندتا پل هستیم و مسائل کلان رو نمیبینیم؟
    نیسان و وانت و چادرزنی در مرحله تفکر و جدل هست در حالیکه من یادم هست ۱۰ سال پیش در چندتا از شهرها این کار ممنوع بود.صدرایی که چسبیده به شیراز و بهترین مکان برای آینده شیراز هست از شیراز جدا میکنن بعد میان دوکوهک رو متصل میکنن در حالیکه دورچه و خوراسگان را در شهر دیگر میارن و به شهر الحاق میکنن و به توسعه شهر فکر میکنن . در شهرهای دیگه ساخت دهکده المپیک داره تموم میشه اما اینجا شروع نشده و دل خوش یه میانرود هستیم اونوقت توقع داریم جام ملتها و بازیهای آسیایی که نه ولی یک جام تختی و یا مسابقه بین المللی رو میزبانی کنیم و کسی هم اصلا به فکر نیست یا من حداقل در کاربران این سایت ندیدم . چرا کسی حرفی از یک سالن اجلاس مجلل برای شهری که دوستان در باد تاریخش خوابیدن نمیزنه ؟ چطور توقع داری شهری که دارای این سالن اجلاس هست میزبان اوپک و مجامع بین المللی نشه و بیان شیراز رو انتخاب کنن .
    خوشبختانه چندسالی هست که پل سازی در شیراز رونق گرفته و با ساخت پل معالی آباد ترس شهرداری در ساخت پل از بین رفته و این مهمه چراکه تا وقتی این ترس نریزه پل سازی ما تغییری نمیکرد همون کاری که اصفهان اومد در اتصال دو بزرگراه کرد و ما دوتا بلوار و این ترس ریخت و نوید آینده بهتر رو میده و یک قدم رو به جلو رفتیم اما در بلوار و نه بزرگراه ولی پل سازی این همه اون چیزی هست که مردم شیراز باید بهش قانع باشن؟ انتقال ترافیک از جلوی درب خونمون به جلوی درب خونه همسایه آیا تبدیل بلوار هایی که منزل مردم را در شعاع ۱۰ متری داره به بزرگراه کار درستی هست ؟ با این کار میخواهیم کمبود بزرگراه رو رفع کنیم و مردم هم خوشحال! چون برامون فرقی نداره بزرگراه یا بلوار !
    چرا یک شهر میاد میدان قدیمیش رو احیا میکنه ولی ما در تضاد تاریخ ۷۰۰۰ ساله و اسلامیمون گرفتاریم و به همدیگر اعتراض های نابجا میکنیم چرا نمیتونیم هم تخت جمشید و پاسارگاد رو داشته باشیم و مفتخر باشیم و هم از معنویت شاهچراخ و سایر بقاع متبرکه بهره ببیریم ؟
    در مشهد از جاهدشهر تا دهکده المپیک رو اومدن به شهر اضافه کردن و چهار طرف بزرگراه ساختن و برای ۱۰-۱۵ سال آینده از رو نظم و برنامه اونجا رو آباد میکنن ما هم ۲-۳ تا ده به شهر اضافه میکنیم و میخواهیم برای ده ساخته شده برنامه ریزی هم بکنیم اما صدرای بکر رو رو باندبازی و منافع شخصی از دست میدیم دلیل جدایی صدرا هم کاملا واضح هست و نیاز به گفتن نداره و اوج منافع شخصی رو در انتخابات شورای شهر صدرا دیدیم .
    چرا تفکرمون رو ما محدود میکنیم و میترسیم بزرگتر و بهتر بیاندیشیم و مثل شیراز که محصور شده بین دو کوه و میترسیم که شیراز رو در سمت دیگر کوه گسترش بدیم و مثل ورودی شمالی شهرمون که حتما باید دروازه قرآن باشه تفکراتمون محدود و یک بعدیه و مثل صدرا که جداشده از شیراز دلمون با شهرمون نیست و پی منفعت شخصی هستیم .
    چرا نمیخواییم قبول کنیم مدیران شهری ما در ساخت بزرگراه کاهل بودن و در این زمینه از بقیه بسیار عقب هستیم یا بلد نبودن یا مردم نمیخواستن !
    من فکر میکنم مشکل اصلی در شهر ما دید مردم این شهر هست که چون پذیرای فرهنگ بیگانه ( اطراف شیراز) شده اند هیچگونه دل سوزی و تعلق خاطری به شهر ندارن و صاحب نظر نیستیم و اگر بودیم و اگر داشتیم نمیذاشتیم اون هواکش های بیریخت در کنار ارگ کریم خانی و فرهنگی ترین نقطه شهر ۱۵ سال بمونه نمیذاشتیم ورودی تونل دوربرگردون بذارن .نمیذاشتیم با نام دهکده المپیک سرکارمون بذارن نمیذاشتیم مسئولان شهری و ورزشی استان و شهر در برابر عدم میزبانی شیراز سکوت کنن نمیذاشتیم برق عزیزمون رو که به درستی یک میراث معنوی برای ورزش شیراز و فارس هست رو زنده به گور کنند چرا همه از بیت المال تیمداری کردن و فقط برق شیراز حق استفاده نداشت ؟ متاسفم برای مدیران ترسوی برق شیراز ؟ آیا با ملوان و تراکتور تونستن این کار رو بکنن؟ دوستان نمایندگان چندتا استان تهدید به استعفا کردن در مقابل تنظیم بودجه در مجلس اما ما که خبر از بوجه نداریم و این خوب نیست هرچند با مدیریت ضعیف بودجه هم بیاد برگشت میخوره همانطور که در ساخت استادیوم میانرود برگشت خورد و اما امیدوارم مترو هم بیاد و با برق بالاسرش ببینیم دوستان چه نظری دارن.
    چرا یکی مثل امین یا ر.ا.ش یا شیراززیبا یا امیرم یا بنیان نمیتونن و یا نمیخان نماینده شیراز بشن ؟ آیا ما به کسانی که منافع شهر رو میخوان تامین کنن رای میدیم یا به فامیل و دوست و قبیله و چهره ؟ وقتیکه پای منافع شخصی و شهری میاد وسط متاسفانه اکثرا منافع شخصی رو ترجیح میدن و این خودی غریبی رو در شورا و شهرداری شیراز و صدرا میبینیم که حداقل در نحوه رای آوردن شوراهای قبلی واضح هست .
    همه این مسائل راه حل ساده ای داره اما زمان بر هست و اون هم فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ شهردوستی و متعلقات اون هست چه مادی و چه معنوی به فرزندان و مردم این دیار هست . گفتم سرمایه ی معنوی یاد تیم برق افتادم و یاد زبان فارسی در شعر مولانا و نظامی کنجوی و بازی چوگان افتادم که چطور هر روز بیشتر داریم از دستشون میدیم .

  14. امین جان
    میدونم تمام صحبتها و نقدهای شما و دوستان عزیز از سر دلسوزی بابت پیشرفت شهرمان شیراز هست و از این بابت از شما و همه دوستان باید تشکر کرد . ولی بنظرم ذکر چند نکته ضروری هست
    ۱ – در مورد قطب پزشکی که صحبت شد قطعا شیراز قطب اصلی پزشکی ایران و خاورمیانه هست که اگر نبود اقای داوود نژاد برای پیوند کبد به شیراز نمی امد و در تهران یا مشهد درمان میشد . به نظر من با ساخت بیمارستان های پیوند اعضا و سوانح سوختگی و اعصاب و روان و بیمارستان مجهز و جدید نمازی و مسلمین قطعا شیراز به افق چشم انداز پزشکی نزدیک میشه و انشاالله با ساخت شهرک سلامت تکمیل خواهد شد .
    ۲ – در مورد برج تاریخ ایران اینجور که من شنیدم الان در حال مراحل طراحی و محاسبه هست و انشاالله ساخت ان سال اینده شروع خواهد شد .
    ۳ – در مورد مجتمع خلیج فارس زمزمه هایی هست که فوت کورت و سالن بولینگ و بیلیارد تا عید افتتاح بشن .
    ۴ – در مورد تقاطعهای غیر همسطح فکر نکنم بغیر از تهران هیچ شهری همزمان ساخت ۸ تقاطع غیر همسطح ۳ سطحی رو در برنامه داشته باشه .
    ۵ – در مورد ساخت مراکز تجاری هم که همه میگن شیراز داره اشباع میشه که این هم غلط هست برای مثال خیابانهای بوکیت بینگتانگ مالزی و استقلال استانبول اینقدر مراکز تجاری دارند که یک توریست نمیدونه کدومشو بره .
    ۶ – در مورد اجرای تله کابین به احتمال زیاد اجرای دو مورد قطعی باشه اول بند چناردار و دوم باباکوهی تا گهواره دید توسط شهرداری و ما بقی پروژه های تله کابین باید توسط بخش خصوصی اجرا بشه .
    ۷ – در مورد فضای سبز و پارک – شهرداری ساخت پروژه ها رو شروع کرده و مهم شروع بوده و قطعا بودجه شهرداری در سال اینده افزایش پیدا میکنه و سرعت ساخت بیشتر خواهد شد .
    به نظر من اولین گام برای پیشرفت اعتماد به نفس هست که الان شهرداری به اون رسیده و گام تکمیلی منابع مالی هست که باید متناسب با حجم پروژه ها افزایش پیدا کنه .

  15. با سلام.خوشحالم از اینکه می بینم ازمدیر محترم سایت به هر حال مطلبی انتقادی بیان شد.من قبلا زیاد به سایت سر می زدم و انتقاد از عملکرد شهرداری در کنار تشکر و قدردانی از عملکردشونو داشتم.ولی متاسفانه وقتی انتقاد می کردم مورد هجمه بسیاری از کاربران قرار می گرفتم و بی خیال سر زدن به سایت شدم.همواره اعتقاد من بر این بوده و هست که با دیدن مشکلات و انتقاد از اونها مشکلات یک شهر به چشم میاد و رسانه ای میشه و مسولین را به تکاپو وا می داره.به به و چه چه نتها کافی نیست.نباید دلمون رو به ۴ تا ساخت و ساز خوش کنیم.باید با شهرهای دیگه خودمونو مقایسه کنیم تا بفهمیم چند مرده حلاج بودیم.بی شک بنده از مسن ترین افراد سایت هستم و بوسطه رشته تخصصی ام تا به امروز ۱۸ کشور دنیا سفر کردم . به جهت علاقه ام به شهر شیراز از المانها و ساختمان ها و پروژه های جالب عکس گرفتم و بارها در سایت شهرداری در قسمت نطرات پیشنهاد دادم که قسمتی را برای ارسال عکس های جالب از دید کاربران بذارن که متاسفانه در زمان تصدی سهردار قبلی اصلا به این مهم توجه نشد و با کمال تعجب دوچندان همان قسمت اناتقادات و پیشنهادات هم از صفحه شهرداری حذف شده تا مسولین شهرمون گوش خود را بر انتقادات ببندند . برای دیدن فعالیت های شهرداری تهران و مشهد و تبریز و اصفهان نیازی نیست به این شهرها سفر کنید .فقط کافیه به سایت اینترنتی شهردارای های مذکور سری بزنید تا متوجه شوید که:
    میان ماه من تا ماه گردون تفاوت از زمین تا اسمان است.
    راستی چرا پیشرفت کند تقاطع ستارخان را باید متوجه غیر بومی بودن( اصفهانی بودن ) پیمانکار بدانیم؟ اگر واقعا شهردار قدرت نظارتی و اجرایی خوبی داشت می تونست پیمانکار رو جریمه و یا خلع ید کنه. چرا هنوز پل میانرود تمام نشده و روشنایی نداره.چزا تقاطع کمر بندی و بزرگ راه حسینی الهاشمی پس از ۷ سال با وجود افتتاح شدن هنوز تمام نشده؟ مگر شهردار قول ندادن پروژه ها را تا اتمام ۱۰۰ در صدی افتتاح نکنند؟؟؟چرا تقاطع کمر بندی و بلوار خلیج فارس پس از ۴-۵ سال هنوز افتتاح نشده؟؟؟و……… ایا پیمانکار این پروژه ها هم غیر بومی بودن؟؟؟به هر حال از این مقاله انتقادی از سوی مدیریت سایت هم متعجب و هم خوشحال شدم.اره دوست عزیز یکی از دلایل پبشرفت اصفهانی ها روحیه انتقاد کردن اوناست. از ماست که بر ماست
    و من الله التوفیق و علیه تکلان

  16. در برنامه امروز خوشا شیراز با دکتر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تماس گرفتن ایشون بدون اینکه مجری ازشون سوالی پیرامون چنین مبحثی بپرسه عنوان کردن شیراز مهد فرهنگ و تمدن ایران هست. دقیقا از همین عنوان استفاده کردن مهد فرهنگ و تمدن. اشاره ای داشتن به برگزاری سالانه جشنواره سینما کودک و نوجوان در اصفهان و یک جشنواره سینمایی دیگر که در مشهد برگزار میشه گفتن درصدد هستم که جشنواره ای هم مختص شیراز طراحی کنیم که شیراز مهد شاعران و ادبای بزرگ هست و باید بیشتر مورد توجه قرار بگیره. ایشون جمله زیبایی گفتن که ما در ایران دو شهر اصفهان و شیراز و داریم که مرکز هنر و فرهنگ هستن اما شیراز و استان فارس از پشتوانه تمدن هخامنشی برخوردار هست که جایگاه شیراز رو به عنوان مهد تمدن ایران تثبیت میکنه.

    اگر این جشنواره سینما و تلویزیون در شیراز هم برگزار بشه خیلی خوب میشه. وزیر فرهنگ بدون اینکه مجری برنامه چنین سوالی ازش بپرسه عنوان کرد که قصد دارن چنین همایشی در شیراز مثل اصفهان و مشهد برگزار کنن

  17. قطعا برنامه خوشا شیراز در پیشرفت شیراز تاثیر بسزایی خواهد داشت فقط یک نکته هست و اینکه این برنامه دست تنها هست و هر چقدر هم که میگه شیراز پایتخت فرهنگ و تمدن هست هیچ فایده ای نداره چون شهرداری و شخص مهندس پاک فطرت اعتقادی به پایتخت فرهنگی بودن شیراز ندارند . در صورتی که باید شهرداری در سایت خودش و در دروازه های ورودی شهر از عنوان شیراز سومین حرم اهل بیت و پایتخت فرهنگی ایران استفاده کنه .

    • دقیقا مهندس پاک فطرت برعکس چیزی که نشون میده به شیراز به عنوان یک شهر فرهنگی و پایتخت ایران زمین اهمیتی نمیده یه زمان قرار بود شیراز به عنوان شهر ادبی ثبت جهانی بشه ولی پیگیری نمیشه

  18. اگه قراره یه شهر متفاوت داشته باشیم.. یه شهر که با ساختار شهرهای دیگه تفاوت داشته باشه… یه شهری که تفاوت رو بشه حس کرد..
    فقط و فقط تنها راهش اینه که ساختار پیاده رو ها در خیابان های اصلی و فرعی و حتی کوچه های برزگ (حالا نه همه جا) کاملا عوض بشه.. با ایجاد پارکچه های طولی که حتما چمن کاری شده و با درخت های تزیینی و ابنما جلوه ای وصف نشدنی و زیبا به فضای شهر می دهد..
    حالا هرچی میلیاردی میخوای صرف پروژه گردشگری خارج از شهر و ورودیهای شهر کن! اینا خوبه ولی اقای شهردار شهرت همونی که قبلا بوده هست!!!!

  19. آخه شهردار هم تحت فشار هست. نمیزارن شیراز مهد فرهنگ و تمدن باشه. مذهبی هستن و میخان شیراز رو مثل قم کنن اما قبل از این کار باید بلدوزر و لودر بیارن بزارن پشت تمام آثار تاریخی و باغ های شیراز تا شیراز مثل قم یه شهر بی هویت بشه. آخه باید درک کنن شیراز شهری فرهنگی هست و حیات و پویایی و زنده موندن این شهر به حفظ اصالتش هست. ولی مطمئنم تا دو سه سال آینده کم کم اصول گراها کنار میرن و اعتدال گراها جاشون رو میگیرن در سراسر کشور. فعلا دولت دست میانه روها هست و مجلس دست تندروها. کم کم انتخابات مجلس بعدی میانه رو ها به مجلس و شوراهای اسلامی شهرها نفوذ میکنن. الان همین جنتی وزیر فرهنگ میانه رو هست اما وزیر فرهنگ در دولت قبل یه تندرو بود همونی که لقب پایتخت فرهنگ و تمدن رو به صورت جعلی برا اصفهان ثبت کرد. خوشبختانه اینجور که پیداست وزیر فرهنگ فعلی رابطه خوبی با تمدن هخامنشی داره و شیراز و فارس رو مهد تمدن و فرهنگ ایران میدونه و حتی در حرفاش گفت که فارس از تمام استان های ایران از تمدن بیشتری برخوردار هست. میشه به ساخت تالار مهر شیراز و اتفاقات فرهنگی در سال ۹۳ خوش بین بود البته باید نمایندگان و استاندار هم همت کنند و پیگیر باشن

    • نخیر عزیزم
      اصفهان چی؟ اگر حرم مطهر شاهچراغ در اصفهان بود صد برابر ازش استفاده کرده بودن

  20. سلام
    لیست بهترین شهرهای دنیا

    http://www.irannaz.com/news_detail_13766.html

  21. ممنون به خاطر این پست.و امیدوارم مسئولین بیشتر همت کنن.و تلاششونو چندبرابر کنن.در شیراز باید تحول اساسی ایجاد بشه.باید از پای بست متحول بشه.نه که بیان روی این چیزی که هست هی رنگ و لعاب بکشن.و ما هم دلمونو خوش کنیم سر این چهاراه زیرگذر زدن سر اون چهارراه پل زدن.این فایده ای نداره.همونطور که میبینیم با وجود همه اینا توی هر خیابونی وارد میشیم ترافیکه!ساختمونای بین خیلی از خیابونای باریک به کل باید صاف بشه و خیابونا یکی بشن و گسترش پیدا کنن.شکل شهر باید به کل عوض بشه.بافت اصلی شهر قدیمیه و نمیشه که هم بخوایم اینو حفظ کنیم هم شهر رو گسترش بدیم!
    چقدر هم با دیدن اون عکسهای مربوط به دریاچه دلم خواست حداقل یکیشو توی شیراز داشته باشیم.والا مردم بیچاره ما یه فسقل سد توی چمران زدن چه جور به شوق همون میرفتن اونجا جمع میشدن که هیچی نداشت فقط یه کم آب بود و چندتا پرنده.واقعا دل سوختن داره.

  22. واقعا حیف شیراز…………حیف این شهر با این پتانسیلی که داره…………متاسفم واسه این مسوولان……..

  23. زمانی که صادق عابدین استاندار سابق فارس گفت که باید نیرویی تازه وارد شهرداری بشه به شیرازی ها و شورای شهر برخورد واقعا میدونید استاندار چرا اون موقع این حرف رو زد؟
    چون اون موقع ایشون مدیریت شهرداری شیراز رو با تهران مقایسه می کرد و به نقص ها پی بردند متاسفانه ما عملکرد شهرداری رو با شهرداران سابق شیراز مقایسه می کنیم و راضی هستیم

  24. من نمیدونم تا وقتی که ۴ تا کارخونه درست حسابی تو شیراز نباشه تا وقتی وضعیت اشتغال استان پارس که الان در ردیف اخرین استان های ایرانه و هزار تا نیاز اساسی دیگه درست نشه ما پل به چه دردمون میخوره ما روگذر و زیر گذر به چه دردمونم میخوره خیابون سه طبقه به چه دردمون میخوره.حتما میخواییم با این خیابونا جوونامون راحت تر مسافر کشی کنن و پشت چراغ قرمز نمونن.حتما میخوایم از نمای بهتری خیابونا رو مفت مفت واسه شهرداری متر کنیم.برادر من اگه هزینه این طرح ها رو واسه اشتغال گذاشته بودن
    ۱- مشکل اشتغال جوونا حا میشد و دیگه قصه یه لقمه نون نداشتن و با خیال راحت از خیابون عادی و ساده در حالی که دست زن و بچشون رو گرفتن رد میشدن
    ۲- بعد از چن وقت که به شهر صنعتیو قدرتمند تبدیل میشدیم .و سرمایه داران پارسی هم میتونستن پارس رو بزرگترین استان خصوصی ایران کنن یعنی صنعت که داریم سرمایه وجود داره و دیگه نیازی به دولت نداریم و سرمایه دارا میتونستن پاساژ تجاری مجتمع گردشگری و … دایر کنن و در یه کلام استان پارس میشد یکی از قطب های اصلی سرمایه داری ایران و هیچ کس نمیتونست لهش کنه مثل الان که اذری ها تو دولت دارن لهمون میکنن.
    ۳-استان پارس بعد صنعتی شدن و سرمایه دار شدن از عوارض و مالیاتی که از این صنعت به دست میاورد میتونست بدون گدایی از دولت که اصلا به فکر پارس نیست طرح های خودشو پیش ببره
    ۴-نخبه های استان پارس دیگه اینجا رو به خاطر نبود صنعت ترک نمیکردن .چون این بزرگترین معضله برا ما چون نخبه ها و استان پارسی ها و کلا کسایی که براشون هزینه دادیم و با فرهنگ هستن مهاجرت میکنن بیرون از استان برای کار در صنعت استان های دیگه و از طرف دیگه هم به جای اینا مهاجرای فقیر به امید زندگی بهتر (یعنی کسایی که از شهر خودشون حالا به هر دلیلی رونده شدن)مهاجرت میکنن به استان ما البته کسایی که تمکن مالی و فرهنگی دارن رو نمیگم و بیشتر نظرم مهاجرای دیگر استان ها هست نه شهرای اطرافمون.
    ۵-و ده ها دلیل دیگردی که ما رو داره به سمت سقوط جلو میبره
    حالا شما خودتون بگید این همه سرمایه رو توی اشتغال صرف میکردیم یا اینکه بلوک سیمانی رو هم بچینیم بره با و خوشال باشیم که با جیب خالی از روش رد میشیم.با این بودجه ها میشد با هوش مندی و عشق به بزرگترین تبدیل بشیم .متاسفانه افراد دانا و هوش مندی به استان پارس مجری گری نمیکنن.و فقط جلو پاشونو میبینن و گوششون به دهن مردم هست در حالی که اکثرهم لا یعلمون این ایه قران هست.(من خودم یکی از کسانی که لا یعلمون هست هستم .به کسی توهین نکرده باشم خدایی نکرده.
    خواهشا خودتون با فکر به من جواب بدید.

  25. سلام خدمت مدیر سایت.نظرت رو خواهشا در مورد نظر قبلیم بگو

    • احشان جان قطعا راهی که گفتی و پیشنهاد داده خیلی خوبه اما بدبختانه بخاطر جوی که فارس داره کارخونه های بزرگ نمی تونن توش پا بگیرن

  26. امین جان لطفا به جای تمجید از پروژه ها یه نگاهی به شهر های دیگه مثل تبریز یا اصفهان بنداز توی سایت هاشون یه چرخی بزن…
    خیلییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی عقبیم ازشون!
    یعنی کل پروژه هایی که الان داره احداث میشه فرض کنیم تموم شده الان تازه می رسیم به چند سال پیش اونا!
    یه چیزی که خیلی ناراحتم کرد سالن اجلاس یا کنفرانس هست!
    تو تبریز و اصفهان چه سالن هایی دارم میسازن واسه سمینار و کنفرانس و اینا اما شیراز هنوز یه سالن درست نداره
    حتما پیگیری کن لطفا
    پل و بزرگ راه و برج و پارک آبی و مجموعه گردشگری رو که اونا خیلی وقت پیش ساختن و الان یا افتتاح شده یا چند ماه دیگه تمومه!

  27. محمد جان
    سرزمین سبز سالن کنفرانس خوبی داره و تالار بزرگ شیراز هم سالن کنفرانس خواهد داشت . در مورد مجموعه های گردشگری بغیر از پارک ابی – شیراز چیزی از شهرهای دیگه کم نداره و پارک ابی صدرا هم در حال ساخت هست . در ضمن در شهرهای دیگه که اسم بردید چند تا کنسرت در سال برگزار میکنند ؟

    • امیرجان سرزمین سبز هرچند مجموعه خیلی خوبیه و تو ایران تکه اما از شهر دوره و ما به چنین مکانهایی تو سهر نیاز داریم، چی داریم برای تفریح ؟ نه پارک مینیاتوری نه پارکتمدن ها، نه سینما، نه پارک های بزرگ گردشگری، نه باغ وحش و و و … تا وقتی بخوایم خودمون رو قانع کنیم که کم نداریم همیشه عقب میمیونیم

    • یه نگاه به سالن های کنفرانس و اجلاسی که تو اصفهان و تبریز داره ساخته میشه بنداز بعد با سرزمین سبز مقایسه کن…
      دقیقا میشه عنوان بحث!فاصله ماه من تا ماه گردون!!!!!!!

  28. سلام امین جان..مگه شیراز چه جوی داره؟ متوجه نشدم

  29. سلام امین جان.
    من فکر کردم منظورتون از لحاظ محیطی هست.ازلحاظ سیاسی اره .ولی سیاست ها در طول تاریخ با اعمال فشار (چه از سوی مردم و چه از سوی احزاب و رسانه ها)مسیر خودشون رو عوض کردن .سیاست که وحی منزل نیست .اینجا هم باید این اتفاق بیوفته.و ما باید بهش کمک کنیم.پس مردم به چه دردی میخورن.رسانه های فارس به چه دردی میخورن.روزنامه خبر جنوب و بقیه روزنامه های کشور که سرشون درد میکنه واسه این کارا.ولی ای دریق که کسی نمیخواد این کارو انجام بده .نگیم نمیشه بگیم نمیخواهیم.
    ما میگیم بایید شهر رو از سازه های بتنی زیبا پر کنیم و بعد چن سال دیگه بدیم دست سرمایه دارهای استان های دیگه تا ازش بهره تبلیغاتی و …ببرن بعد ما هم بشیم برده اونا چون یه استان خالی از صنعت و سرمایه هستیم.(حرفا تکراری هست.خودم میدونم. ولی چه میشه کرد.)
    الان ۹۰ درصد مالکان پشت پرده معادن سنگ استان پارس(به خصوص دهبید) اذری ها هستن.اونا چه حقی دارن در مالکیت دارن.چرا نباید این معادن درصدی ش به ابادی و اشتغال استان برسه.چرا و صد چرای دیگه.

  30. محمد عزیز
    باید قبول کنیم که هر شهری یکسری مکانها و امکاناتی برای خودش داره حالا من چند مورد رو نام میبرم که مشهد و تبریز و اصفهان ندارند پس انها هم باید حسرت بخورند . اینجوری نیست عزیز من
    ۱ – مرکز اسناد ملی بعد از تهران در شیراز هست .
    ۲ – بزرگترین پروژه فرهنگی کشور در شیراز هست باغ موزه مشاهیر در مجموعه جهانی حافظیه .
    ۳ – در زمینه ساخت مراکز تجاری اصلا عقب نیستیم و بزرگترین مرکز تجاری ایران یعنی خلیج فارس در شیراز هست .
    ۴ – در تعداد مراکز پزشکی و بیمارستانی از انها جلوتر هستیم .
    ۵ – شیراز دارای ذخایر عظیم نفت و گاز هست .
    ۶ – در زمینه موزه شیراز دارای ۱۸ موزه هست که از بفیه جلوتر هستیم .
    ۷ – در تعداد مراکز رستورانی و فست فود که جزیی از گردشگری هست جلو هستیم .
    ۸ – در زمینه هتل از اصفهان و تبریز جلوتر هستیم . و یک نکته اینکه شیراز در حال حاضر ۱۶ هتل و مرکز اقامتی در دست ساخت دارد .
    ۹ – در تعداد پروژه های عمرانی مثل تقاطع های سه سطحی و پل و تونل اصلا عقب نیستیم .
    ۱۰ – شهرهایی مثل اصفهان و تبریز مکان زیارتی در حد شیراز ندارند .
    ۱۱ – در زمینه پیست اسکی بعد از تهران پیست اسکی پولاد کف هست .
    ۱۲ – بعد از ساخته شدن سد تنگ سرخ و بند چنار راهدارو مجموعه دشت ارزن و هفت برم معلوم خواهد شد که در زمینه فضای سبز و تفرجگاه انها جلوتر هستند یا ما هر چند که همین الان سرانه فضای سبز ما بیشتر از انها هست .
    ۱۳ -با اجرای پروژه های شهر عتیق و برج تاریخ ایران همه نگاهها بسمت شیراز خواهد بود .
    ۱۴ – ساخت بزرگنرین پایانه صادراتی کشور در شیراز هست .
    ۱۵ – ساخت بزرگترین پارک ابی کشور با وسعت ۱۰۰ هکتار در شیراز در حال ساخت هست و برابری میکنه با پارک وال بادی دبی و سان وی لاگن مالزی .هر چند از نظر وسعت بزرگتر از انها هست و پارکهای ابی اصفهان و مشهد و تبریز در سطح پایین تری قرار دارند .
    ۱۶ – در تعداد اثار باستانی و گردشگری از انها جلوتر هستیم .
    ۱۷ – مشکلات الودگی هوای انها رو نداریم .
    ۱۸ – ترافیک انها خیلی بیشتر از ما هست .
    ۱۹ -در تعداد برگذاری کنسرت از انها جلوتر هستیم .
    ۲۰ – شادترین شهر ایران هستیم .
    ۲۱ – به خلیج فارس ارتباط مستقیم داریم و انشااله در اینده بهترین بندر ازاد رو میسازیم .
    ۲۲ – فکر کنم اگه سالن اجلاس و برج تجارت جهانی بسازیم دیگه انها حرفی برای گفتن نداشته باشند .هر چند که میشه شهرداری رو راضی کرد پروژه تجارت جهانی عفیف اباد رو خودش از طریق اوراق مشارکت تکمیل کنه .

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.