عملیات اجرای خط دوم متروی شیرازدر آیندهای نزدیک آغاز میشود و در این خصوص مسئولان امر اعلام کردهاند که قرارداد اجرای این عملیات به صورت تهاتری خواهد بود.به گزارش شیراز۱۴۰۰ و به نقل از خبرنگار مهر، سازمان قطار شهری شیراز در سال ۱۳۸۰ تاسیس و عملیات اجرایی خط یک قطار شهری شیراز در سال ۱۳۸۱ آغاز شد. خط یک قطار شهری شیراز به طول ۲۴. ۵کیلومتر، اتصال محدوده شرق را به غرب کلانشهر شیراز میسر میکند.
این خط شامل ۲۰ ایستگاه مسافربری است که اولین ایستگاه آن در میدان الله (گلسرخ – شرق شیراز) واقع شده و به آخرین ایستگاه در میدان احسان (غرب شیراز) ختم میشود. متروی شیراز طی سالهای اخیر بهره برداری از متروی شیراز به واسطه مشکلات بودجهای به تعویق افتاد البته این تاخیر در اجرا فقط مربوط به شیراز نبود بلکه متروی کلانشهرهای دیگر نیز مانند اصفهان با تاخیر در بهره برداری مواجه شد. طی مدت اخیر برخی از مشکلات اعتباری برای بهره برداری اولیه از این پروژه تا حدودی مرتفع شد به گونهای که اعلام شده که فاز یک از خط اول مترو تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید. انتظار در خط دوم متروی شیراز ادامه دارد در پروژه متروی شیراز خط دوم نیز پیش بینی شده که در این خصوص انتظارها همچنان ادامه دارد.
رئیس کمیسیون حمل ونقل شورای اسلامی شهر شیراز به خبرنگار مهر گفت: برای اجرای خط دوم قطار شهری نیازمند زمان هستیم ودستگاه (تی. بی.ام) درحال مونتاژ است وباید فرصتی را برای این کار درنظر گرفت. احمدرضا نقیبزاده افزود: شورای شهر شیراز قراردادی به مبلغ ۵۰۰میلیارد تومان بصورت تهاتربا قرارگاه خاتم الانبیا نهایی کرده که عمدتا موضوع پرداخت نقدی درآن مطرح نیست بلکه درآن استفاده از پتانسیلهای تجاری ایستگاهها مورد توجه قرار گرفته است.
تونلهای متروی شیراز وی اظهار داشت: بحث اجرای خط دوم قطار شهری شیراز بطور جد مورد توجه وتاکید مسئولین شهر قراردارد اما قبل از آن باید به فکر بهره برداری از فاز یک خط اول باشیم که با خرید واگنهای مربوطه از خارج وورود قریب الوقوع به شیراز، مردم میتوانند از آن استفاده کنند. رئیس کمیسیون حمل ونقل شورای اسلامی شهر شیراز درادامه افزود: ما به روند اجرایی قطار شهری در خط یک وهمچنین خط دوم امیدوار هستیم ونگاههایمان توام با امید است. دراین مسیر سعی شده فاز اول خط یک به بهره برداری برسد و در مرحله بعدی بدون استفاده از اعتبارات خط یک با استفاده از پتاسیلهای تجاری وتعریف شده در خط دوم وبدون بهره گیری از اعتبارات دولتی به روند اجرایی سرعت بدهیم. نقیبزاده تصریح کرد: اشکال اصلی خط یک تکیه بربودجههای دولتی بود که در خط دوم این نگاه اصلاح شده است. قرارداد با قرارگاه خاتم الانبیا به صورت تهاتری است.
اما مدیر عامل سازمان قطار شهری شیراز دراین رابطه به خبرنگار مهر گفت: قرارداد ما با قرارگاه خاتم الانبیا به منظور احداث خط دوم قطار شهری بصورت تهاتری است وقرار نیست پولی ردو بدل شود. اسدالله حاج زمانی تاکید کرد: بسیاری از اظهار نظرها پیرامون این عملیات عمرانی کارشناسی نشده است.
وی افزود: واقعیت این است که دستگاه (تی. بی.ام) باید در یک فرصت سه ماهه اورحال وسپس با رعایت مراحل تخصصی به شفت ورودی منتقل شود. این دستگاه قرار است حدفاصل شهرک میانرود تا میدان آزادی را حفاری کند و دراین عملیات درهیچکدام از خیابانهای مورد میسر شاهد کندو پوش نخواهیم بود. به گفته مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز ابرازامیدواری کرد تا مراحل حفاری بزودی آغاز شود.
امدوارم که این جوری بشه…
فقط یه سوال فاز دوم خط اول تا کی وقت می بره؟
خیلی کار داره؟
آل شمس جان یه موضوع رو بده بچه ها حتما منعکس کنند
تابلو های راهنمایی که تو مترو شیراز نصب شده بسیار کوچیک و غیر قابل دید هست و یه مقایسه با تابلو های تهران کنی از داخل قطار براحتی قابل دیده و هر کدومش ۵۰۰ هزار تومن می ارزه
کلیه تابلوها قراره نوسازی بشن
حیف از پولی که باید صرف نوسازی بشه از جیب مردم و اما چرا مسئول این اشتباه نباید پاسخگو باشد؟؟؟
سلام امین جان.
ببخشید با توجه به عبور خط ۲ از بلوار عدالت و پل امیرکبیر و عبور از خیابان انقلاب -نادر ؛ تملک در این خیابان انجام میشود یا نه؟
من شنیدم تعدادی از مغازه های سمت باسکول نادر و اصلاح نژاد و … رو دارن تملک میکنن. ممکنه برای ساخت ایستگاه باشه؟
بله ممکنه حامدجان
بهتر نبود اول تکلیف خط اول رو معلوم کنند که بعد از این همه سال معلوم نیست کی به سرانجام میرسه
بهترین روش برای اجرای خط دوم همین روش ذکر شده بود و زود هم نتیجه میدهد .
در مورد خط ۱ این نکته وجود داره که با افتتاح فاز اول از میزان درامد حاصله بقیه فازها زود راه اندازی میشن .
با سلام خدمت اقای صادق..
دوست عزیز حق با شماست .در واقع در پروژه های بزرگ که قرار بر افتتاح به صورت فازبندی هست افتتاح یک فاز منوط به تکمیل اصولی و افتتاح فاز قبلی اون هست..اما با توجه به اعتبارات دولتی که متلسفانه به صورت نامنظم و بی برنامه به این
پروژه ها تزریق میشه و از اونجایی که طرح و اجرای یک پروژه وابستگی شدیدی به برنامه ریزی مالی داره نمیشه انتظار داشت که مسئولین اجرایی با خیال راحت و بی دغدغه به تکمیل کار بپردازن.شاید شروع فاز دوم به اندازه تکمیل فاز اول مهم باشه چرا که طبیعتا اکتفا به تکمیل فاز اول خیال مسئولین کلان رو راحت میکنه که همین مرحله فعلا کافی هست و اکتفا به همون میشه برای مدت ها..هرچند در چند وقت اخیر شاهد این مسئله هستیم که اکثر اعتبارات برای افتتاح فاز اول قرار داده شده ( که شاهد سرعت اجرای بیشتر ایستگاه نمازی هستیم)و عملا شروع فاز دوم نمایشی هست..بهرحال امیدواریم این رکورد به زودی شکسته شود..
به صورت تهاتری یعنی چی؟!
یعنی قراره شهرداری در قبل ساخت مترو توسط خاتم الانبیا بهش زمین و مجوز ساخت بده؟!
این که احتمالا فاجعست!
قراره ایستگاهها براشون کاربری درنظر گرفته بشه
با سلام،
در حالی که فاز یک متروی شیرازتقریبا کامل شده و قرار است با ورود واگنها تا پایان امسال راه اندازی شود، فاز دو آن هنوز تا تکمیل کامل ایستگاه های آن راه درازی در پیش دارد و برای به فرجام رساندن آن احتیاج به تزریق بودجه کلان دولتی می باشد.
در این میان، برخی از دوستان گرامی می پرسند آیا صحیح است که ساخت خط دو مترو آغاز شود در حالی که هنوز خط یک تا راه اندازی کامل فاصله ی زیادی دارد؟
به عبارت دیگر، پرسش دوستان این است که چرا بودجه ی خط دو را برای تکمیل خط یک استفاده نمی کنند تا به جای داشتن دو خط نیمه کاره، دست کم یک خط تکمیل شده داشته باشیم؟
برای یافتن پاسخ صحیح به این پرسش باید به نحوه ی تزریق بودجه به این دو خط پرداخت:
۱. خط یک متروی شیراز همانند خط یک سایر کلانشهرهای کشور به صورت ۵۰ – ۵۰ برنامه ریزی شده بود. بدین معنی که قرار بود ۵۰% از بودجه آن توسط دولت و ۵۰% دیگر آن توسط شهرداریهای مربوطه پرداخت گردد. در این میان تنها شهرداری تهران توانایی تقبل ۵۰% بودجه مترو را داشته و سایر شهرداریها از آنجا که بودجه ی آنها محدود بوده، در انجام این کار ناتوان بوده اند. در حقیقت بجز تهران، هیچکدام از شهرداریها ۵۰% سهم خود را هزینه نکرده اند.
به همین دلیل است که در تهران هم اکنون پنج خط راه اندازی شده و چند خط دیگر هم در دست ساخت می باشد اما در سایر شهرها در ساخت یک خط هم درمانده اند.
۲. با توجه به ناکارآمد بودن شیوه ی” ۵۰ – ۵۰″ در تزریق بودجه، شهرداری شیراز برای خط دو شیوه ی “تهاتری”(به معنی دادوستد پایاپای) را برگزیده است.
در این شیوه شهرداری از منابع مالی شرکت سازنده استفاده خواهد کرد و در عوض پتانسیل تجاری ایستگاه ها در اختیار سازنده قرار می گیرد.
از آنجا که شهرداری قرار نیست در اجرای خط دو بودجه ای اختصاص دهد بنابر این ساخت آن برای خط یک مشکلی ایجاد نخواهد کرد.
خبر دارین که تا کجا ریل گذاری و برق کشی انجام شده ؟؟؟
مثل اینکه فاز یک تکمیل شده