«دوربرگردان» که به اصطلاح «بریدگی» هم خوانده می شود، راه حل خطرناکی برای گذر از یک سمت تندرو بزرگراه و یا محور شریانی به سمت دیگر تندرو آن است.
توقف در باند سرعت یا سبقت در محل بریدگی؛ ورود به باند تندرو در سمت مقابل با سرعت نزدیک به صفر با زاویه ۱۸۰ درجه! این چرخش برای خودروهای سنگین و طول زیاد مانند کامیون و اتوبوس ضریب خطر و اختلال ترافیکی را به مراتب افزایش می دهد.
به گزارش شیراز ۱۴۰۰، شیراز تنها کلانشهر کشور است که در محورهای شریانی و رینگ های ترافیکی بریدگی های متعدد و خطرناک و بدون شعاع گردش ایمن دارد در حالی که خیلی از آنها قابل حذف و مسدود شدن است همانند بریدگی کوی وحدت که به تازگی مسدود شده و تنها با چند صد متر دور شدن مسیر و استفاده از دوربرگردان پلهای قبل و بعد از آن ، نظم ترافیکی بهتری به آن منطقه داده است و یا نمونه دیگر مربوط به این گزارش، بریدگی بلوار هفت تنان در ورودی شیراز است که ترافیک های سنگین ایجاد می کند چند سال پیش برای حل مشکل ، ساخت زیرگذر در سه راهی هفت تن تصویب شد که به دلیل محیط تاریخی و لزوم اجرای خط انتقال آب های سطحی دروازه قرآن به نتیجه نرسید و در نهایت حذف سه راه و چراغ راهنمایی و استفاده از بریدگی به تایید رسید اما این کار مشکل ترافیک را به دلیل حرکت های گردشی متعدد بیشتر کرده است در حالیکه تنها چندصد متر جلوتر و عقب تر از آن دوبرگردان ایمن زیرگذر دلگشا و همچنین دوربگردان با شعاع گردش مناسب در پارک کوهپایه وجود دارد و می توان با مسدود کردن بریدگی هفت تنان، نظم و ایمنی ترافیکی بیشتری در ورودی شیراز ایجاد کرد.