معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها از برنامهریزی برای ساخت ۹ کریدور ترانزیتی ریلی به طول ۱۷ هزار کیلومتر خبر داد. وی تأکید کرد این پروژهها در صورت تأمین ۱۰ میلیارد یورو سرمایه و اختصاص بودجه لازم، ظرف ۳ تا ۷ سال تکمیل خواهند شد.
به گزارش مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشو، عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت، در جلسه مشترک این شرکت با اعضای کمیسیون تلفیق برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به توضیح پروژههای ریلی در دست ساخت این شرکت پرداخت و گفت: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل مسئول اجرای ۳۴ طرح ریلی به طول حدود ۱۰ هزار کیلومتر است که از این میزان، ۳ هزار کیلومتر در دست احداث و ۶ هزار کیلومتر در حال مطالعه قرار دارد.
وی با اشاره به اهمیت برنامههای توسعهای کشور گفت: در قالب توسعه کریدورهای ترانزیتی، مکلف به اجرای حدود ۳۲۰۰ کیلومتر پروژه جدید هستیم. این پروژهها شامل ۹ کریدور ترانزیتی ریلی به طول ۱۷ هزار کیلومتر میشوند که در صورت تکمیل، ظرفیت حمل بار کشور به ۶۰ میلیون تن افزایش خواهد یافت.
خطیبی درباره کریدورهای راهبردی توضیح داد:
کریدور شمال-جنوب: این مسیر شامل چهار کریدور اصلی است که از آستارا تا بندرعباس، آستارا تا بندر امام، آستارا تا بوشهر، و آستارا تا چابهار امتداد دارد.
کریدور شرق-غرب: سه کریدور در این مسیر شامل سرخس تا مرز خسروی، سرخس تا مرز رازی، و سرخس تا چشمه ثریا میشوند.
کریدور سرخس-چابهار: این مسیر با طول ۲۰۴۰ کیلومتر از کشورهای CIS به آبهای آزاد اتصال ایجاد میکند.
وی همچنین به پروژههای در دست اجرا اشاره کرد و گفت: راهآهن چابهار با پیشرفت ۷۵ درصدی در حال تکمیل است و اتصال رشت به آستارا نیز از پروژههای کلیدی برای تکمیل کریدورهای شمال-جنوب است.
خطیبی تأکید کرد: در سالهای برنامه پنجم و ششم توسعه (۱۳۹۰ تا ۱۴۰۲)، به طور متوسط ۱۹۸ کیلومتر ریلگذاری در سال انجام شده است. با توجه به بومیسازی و تولید ریل ملی، اگر منابع مالی تأمین شود، میتوان سالانه حداقل ۵۰۰ کیلومتر راهآهن احداث کرد.
وی در پایان افزود: موقعیت ژئوپلیتیک ایران اهمیت ویژهای به کریدورهای شمال-جنوب داده است، اما برای تحقق این پروژههای عظیم و تکلیف قانونی، تأمین ۱۰ میلیارد یورو و تخصیص بودجههای موردنیاز ضروری است.
برای تکمیل ۹ کریدور ریلی کشور ۱۰ میلیارد یورو اعتبار نیاز است
- ارسال توسط : پویا اختردانش
- 46 بازدید
- بدون دیدگاه