با کلنگ زنی پروژه آکواریوم شیراز، بیم و امید نسبت به تحول گردشگری مدرن شیراز بیشتر شده است.
به گزارش شیراز۱۴۰۰، در بین کلانشهرهای تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و تبریز، شهر ما شیراز، بی تردید شیراز عقب مانده ترین شهر در زمینه توسعه مجموعه گردشگری مدرن مانند تله کابین، پارک گلها، پارک پرندگان، شهربازی، پارک آبی، پارک های موضوعی، آکواریوم و ... است.
هر چقدر شیراز در دادن شعار ساخت و کلنگ زنی ساخت این طرح ها پیش قدم بوده، به همان میزان هم در توسعه این طرح ها قافله را بصورت فاجعه آمیزی باخته است.
در واقع پروژه ها در شیراز کلنگ میخوردند و در شهرهای دیگر افتتاح می شدند.
در اواخر دهه ۸۰ و در نمایشگاه گردشگری شیراز از پروژه های دهن پرکن باغ پرندگان قلات، پارک آبی ۲۰۰ هکتاری صدرا، شهر سلامت ۱۰۰۰ هکتاری و ... رونمایی شد و با گذشت ۱۵ سال این پروژه ها به هیچ سرانجامی نرسیدند.
پارک آبی صدرا بعد از ۱۵ سال هیچگاه به نتیجه نرسید!
پارک های آبی دیگر در مناطق جنوبی و غربی شیراز کلنگ زنی شدند، حتی در سال آخر دوره حضور مهندس اسکندرپور این طرح با تبلیغات فراوان کلنگ زنی شد اما این کلنگ به دلیل اختلاف پیمانکار با شهرداری در زمین گیر کرد.
وعده های بی شمار ساخت شهربازی در اراضی کوه دراک، اراضی کارخانه سیمان و یا شهرک انجیره نیز هیچگاه رنگ واقعیت به خود ندید. علیرضا پاک فطرت شهردار اسبق شیراز مانند نفر بعدی خود یک طرح گردشگری را کلنگ زنی کرد، اما شهربازی دراک نه طرح مصوبی نداشت و نه بودجه و نه سرمایه گذار.
از احسان اصنافی هم قاعدتا کسی انتظار کار خاصی نداشت و این فرد با عملکرد ضعیف خود پس از چندماه با فشار افکار عمومی توسط شورای شهری که خود وی را انتخاب کرده بود کنار گذاشته شد.
و اکنون نوبت به محمدحسن اسدی شهردار فعلی شیراز رسیده است، فردی که با توجه به سوابق وی در مدیریت مالی شهرداری به صندلی مدیریت شهری شیراز رسید و یکی از شعارها و برنامه های اصلی وی تحول در پروژه های تفریحی - گردشگری شیراز بوده است و اکنون با گذشت ۸ ماه از به دست گرفتن این مسوولیت، پروژه آکواریوم شیراز را با مشارکت ۵۰ ۵۰ بین شهرداری شیراز و سرمایه گذار ترک که یکی از بزرگترین شرکت های سازنده آکواریوم در جهان است و ساخت آکواریوم اصفهان را به سرانجام رسانده، کلنگ زنی کرده است.
وی همچنین احداث شهربازی، تلهکابین، باغ پرندگان و پارک آبی را از خواسته های شهروندان برشمرده و به نظر می داند در صورتیکه بخواهد رزومه مناسب از خود به جای بگذارد باید خود را به عنوان شهرداری مطرح کند که توانسته طلسم ناکامی این مجموعه را در ساخت طرح های گردشگری مدرن بشکند.
در واقع مهمترین معیار برای موفق ارزیابی کردن دوران حضور اسدی در مسند شهرداری شیراز، به سرانجام رساندن پروژه های تفریحی در شیراز است.
اگر علیرضا پاک فطرت به عنوان فردی شناخته می شود که پروژه های عمرانی بزرگ را در شیراز اجرا کرد، اگر حیدر اسکندرپور به عنوان توسعه دهنده پیاده راه ها و توجه به عابرپیاده در مدیریت شهری شناخته شده، محمدحسن اسدی برای موفقیت خود باید شرایطی را به گونه ای رقم بزند که وی را به عنوان شهرداری بشناسند که توانست طرح های تفریحی را به نتیجه برساند.
که تحقق این موضوع با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، ساختار تصمیم گیری و برخورد با سرمایه گذار در شهرداری و پروژه های گردشگری قبلی که کلنگ زنی شدند و حتی تا مراحلی از ساخت پیش رفتند، سخت و صد البته شدنی هست.