رای مخالف اعضای شورای شهر شیراز به الحاق روستاهای سلطان آباد، گردخون، اقبال آباد، شاپورجان، کیان آباد و ماه فیروزان به محدوده شهر شیراز و رد مصوبه هفته گذشته این شورا درخصوص افزایش نرخ کرایه جابجایی مسافر ناوگان تاکسیرانی از مهمترین مطالب جلسه این هفته شورای شهر شیراز بود.
به گزارش شیراز۱۴۰۰ به نقل از ایرنا، نامه فرمانداری شهرستان شیراز، درخصوص تعیین تکلیف الحاق روستاهای سلطان آباد، گردخون، اقبال آباد، شاپورجان، کیان آباد و ماه فیروزان به محدوده شهر شیراز ، در پنجاه و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز با حضور ۱۳ نفر اعضای شورا بررسی و درباره آن تصمیم گیری شد.
در این نشست با الحاق روستاهای سلطان آباد، گردخون، اقبال آباد، شاپورجان، کیان آباد و ماه فیروزان به محدوده شهر شیراز موافقت نشد و اعضای شورای شهر شیراز به عدم الحاق روستاهای مذکور به محدوده شهر شیراز رأی موافق دادند.
ساکنین این مناطق به دلیل عدم الحاق به شیراز و رشد چشمگیر جمعیت در سالیان اخیر و عدم وجود زیرساخت کافی با مشکلات عدیدهای مواجه هستند.
الحاق این روستاها به شیراز و قرارگیری این مناطق در محدوده خدمات رسانی شهرداری این کلانشهر از خواستههای دیرینه اهالی است.
افزایش نرخ کرایه تاکسی در شیراز رد شد
در جلسه یکشنبه هفته گذشته، اعضای شورای شهر شیراز با اکثریت آرا با افزایش حدود ۷۰ درصدی کرایه تاکسیهای درون شهری موافقت کردند که این مصوبه از سوی فرمانداری شهرستان شیراز رد و به شورا برگشت داده شده است.
در ادامه جلسه پنجاه و ششم شورای اسلامی شهر شیراز نامه فرمانداری این شهرستان، مبنی بر ایراد به مصوبه افزایش نرخ کرایه جابجایی مسافر ناوگان تاکسیرانی شهر شیراز در سال ۱۴۰۱، با حضور ۱۳ نفر اعضای شورا بررسی و درباره آن تصمیم گیری شد.
بر این اساس مقرر شد موضوع جهت بررسی بیشتر مجددا به کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا ارسال شود.
توضیحات شهردار درخصوص پروژههای نیمه تمام شیراز
شهردار شیراز در ادامه این جلسه پیرامون تقاطعها و مسیرهای شمال غرب شیراز توضیحاتی داد و به موضوع محدوده گویم پرداخت و گفت: تا زمانی که طرح نهایی قطعه هفت و هشت بزرگراه شیراز اصفهان ابلاغ نشود، عملا بارگذاری شهرداری و تصمیم گیری میسر نیست.
سید احسان اصنافی افزود: در این منطقه نیازمند اصلاح طرح تفصیلی هستیم که به مشاور ابلاغ شده تا اصلاحات لازم را انجام دهد.
به گفته وی در حال حاضر تملک در این قسمت فقط در قالب طرح تفصیلی فعلی ممکن است.
اصنافی درخصوص تنگ قره پیری گفت: نقشه نهایی قطعه شهرداری در این مسیر ابلاغ نشده که در آخرین پیگیری، معاون وزیر راه قول داده که نقشه را تا یک ماه آینده به شهرداری شیراز ابلاغ کنند.
وی پیرامون محدوده جنوب مسیر نیز بیان کرد: مسافت ۸/۵ کیلومتری تا پارک کوهستانی گلستان وجود دارد که فقط ۴/۵ کیلومتر آن در محدوده شهری واقع شده و از آن نیز ۲ کیلومتر به مرحله زیرسازی رسیده است.
این مقام مسئول از درخواست برای اصلاح چهار کیلومتر خارج از محدوده شهری به شورای عالی شهرسازی خبر داد.
وی همچنین گفت: مطالعات ۱۲ کیلومتر بعدی از پارک کوهستانی گلستان تا بعد از گویم درحال انجام است و به زودی به نتیجه خواهد رسید.
شهردار شیراز همچنین تاکید کرد که ابلاغ نقشههای منطقه گویم و تنگ قره پیری تا یک ماه آینده انجام خواهد شد.
وی درخصوص تقاطع حسینی الهاشمی و بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز گفت: نقشه سازه این تقاطع در معبر طبق ابلاغ شورای ترافیک ۷۶ متری و اصلاح شده که مشاور آن پیگیر امور مرتبط است.
اصنافی به شروع چند پروژه اشاره کرد و گفت: چون این پروژه ها پیشتر کلنگ زنی شده لذا مستقیم عملیات اجرایی آن شروع شده است.
وی درخصوص تقاطع غیرهمسطح نیایش توضیح داد و گفت: از سه شنبه هفته گذشته کار این تقاطع شروع شده و چهارشنبه اولین شمع آن را زده و این پروژه در دست انجام است.
افتتاح ناقص و نمایشی پروژههای عمرانی دردسر ساز است
عضو شورای شهر شیراز در ادامه این جلسه با اشاره به خبرهای منتشر شده در خصوص افتتاح قطعات یک تا شش اتوبان شیراز – اصفهان در سال جاری اظهار داشت: این خبر آرزوی دیرینه مردم شهر شیراز و استان فارس است اما افتتاح ناقص و نمایشی میتواند معضلات عدیدهای را به همراه داشته باشد و موجب بدنامی مسئولان نیز شود.
رضا محمدیان در ادامه سخنان خود به بررسی جاده و ورودی شمال غرب شیراز معروف به محور سپیدان از لحاظ فنی پرداخت و گفت: بر اساس آمار سازمان راهداری، آمار ورودی محور سپیدان به سمت شیراز از سهراهی قلات بطور متوسط روزانه ۱۷ هزار و ۴۶۱ خودرو و ساعتی ۲ هزار و ۶۱۹ خودرو و بر عکس آن یعنی خروجی شیراز به سمت سهراه قلات روزانه ۱۹ هزار و ۴۵۷ خودرو و ساعتی دو هزار و ۹۱۹ خودرو است.
رئیس کمیسیون سومین حرم و گردشگری و زیارت شورای شهر شیراز با بیان اینکه ورود و خروج فعلی صرفاً مربوط به تردد شهرستانهای شمال غرب استان، تفرجگاهها و باغات مربوطه و استان کهکیلویه و بویر احمد است، تصریح کرد: این در حالی است که با توجه به آمار ورودی خودروها از سمت مرودشت به شیراز که روزانه ۳۹ هزار و ۷۷۴ و ساعتی ۵ هزار و ۹۶۶ خودرو است و مسیر خروجی آن که روزانه ۳۸ هزار و ۹۷ و ساعتی ۵ هزار و ۷۱۵ خودرو است و اگر صرفاً در صورت راهاندازی قطعات یک تا هفت اتوبان تا پایان سال یا سال آینده، ۵۰ درصد ترددهای محور دروازه قرآن که عملاً ورودی استانها و شهرستانهای شمالی کشور به فارس و شیراز است به محور ورودی گویم انتقال یابد ورودی روزانه ۳۷ هزار و ۳۴۸ خودرو و ساعتی ۵ هزار و ۶۰۲ خودرو و خروجی آن ۳۸ هزار و ۵۰۵ خودرو و ساعتی پنج هزار و ۷۷۶ خودرو خواهد بود و این در حالی است که اصولاً ظرفیت محور فعلی با وضع موجود صرفاً جوابگوی حداکثر ۳ هزار خودرو در ساعت است و در حال حاضر محور فعلی در روزهای پایان هفته و ساعات پیک جوابگو نیست.
محمدیان افزود: این افتتاح ناقص علاوه بر تلخ کردن شیرینی افتتاح اتوبان موجبات خطرات عدیدهای مانند بروز مشکلات امنیتی به دلیل حجم تردد بالای خودروها و شهروندان از یک محور بدون جایگزین و راه فرار و ایمنی به دلیل ورود خودروهای سنگین از سهراهی قلات به سمت تقاطع جهاد و تردد آنها حدود ۱۶ کیلومتر در مسیر داخل شهر، بین خودرو شهروندان به جهت ورود به بزرگراه حسینی الهاشمی و تردد به سمت کمربندی جاده بوشهر و پل فسا خواهد بود که البته آمار عبور چند صد دستگاه خودرو سنگین به ورودی و خروجی شهر نیز به آمار مطروحه قبلی اضافه خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر آمار ذکر شده عملاً تردد شهرکهای صدرا، گلستان، حافظ، گلستان و غیره از این محور و در عمل زندگی روزمره مردم مختل خواهد شد.
این عضو شورا در ادامه نطق خود به راه چاره پرداخت و خطاب به مسئولان ارشد استان فارس گفت: باید بدون فوت وقت ساخت و بهسازی محورهای مورد نیاز را آغاز و حداکثر ظرف مدت یک سال با یک عملیات جهادی آنها را تکمیل کرد تا با تکمیل آنها و افتتاح کامل مسیرهای ورودی شهر شیراز و اجرای قطعه هشت اتوبان شیراز-اصفهان به جاده بوشهر و کمربندی شاهد رضایتمندی از رفع معضلات پیشبینی شده باشیم.