شهردار شیراز بر تشدید اقدامات هوشمندانه در کنترل حریم شهر شیراز و جلوگیری از الحاق روستاهای حاشیه به شیراز تأکید کرد. به گزارش شیراز۱۴۰۰، علیرضا پاکفطرت پیش از ظهر امروز در بازدید از حریم شهر شیراز در منطقه ۷، با ابراز تأسف از شرایط نامناسب در برخی نقاط خارج از محدوده شهر، اظهار داشت: در حریم رودخانه ساخت و سازهای غیرقانونی انجام شده که موضوع باعث نگرانی است.
وی با اشاره به اینکه در برخی از این روستاها حتی یک وجب آسفالت وجود ندارد، افزود: ساخت و سازها به صورت غیر فنی و بدون نما یا نماهایی غیر متعارف صورت پذیرفته و به دلیل نبود شبکه جمعآوری فاضلاب و آبهای سطحی، پسآب در تمامی نقاط جمع شده است و مردم در وضعیتی نامناسب به سر میبرند.
شهردار شیراز با تصریح اینکه تخلف در طرح هادی روستاها و برخورد با آن وظیفه دهیاری است، گفت: این موضوع تلاش مسئولان، به ویژه دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها را میطلبد.
وی بر سامان یافتن جمعآوری و حمل زباله از این مناطق و نظارت بیشتر دهیاران تأکید کرد و افزود: برخی افراد زبالهها را از روستا خارج کرده و در حاشیه تخلیه کردهاند یعنی زبالهها تنها از محل سکونتشان دور شده اما محیط زیست در حال تهدید است.
پاکفطرت با اشاره به اینکه نیاز است دلسوزان محیط زیست سری به حاشیه شهر شیراز بزنند، بیان کرد: محیط زیست باید بررسی کند که به عنوان مثال دریاچه مهارلو و اراضی اطراف آن و محیط زیست را چه چیز تهدید میکند هرچند مردم خودشان هم باید به فکر باشند.
شهردار شیراز به ساخت ملکهای تجاری و مسکونی بی ضابطه در محدوده و حاشیه روستاها اشاره کرد و گفت: اینگونه ساختمانها در مقابل زلزله مقاومت ندارند و اگر خدای ناکرده حادثهای رخ دهد بسیاری از این املاک در زمان وقوع حوادث مقاومتی نخواهند داشت.
پاکفطرت خاطرنشان کرد: شهرداری شیراز با تشکیل یگان حفاظت با ساخت و ساز خلاف ضابطه برخورد میکند.
وی با بیان اینکه سودجویان همواره منتظرند مردم را که با امیدی به این مناطق آمدهاند مورد سوء استفاده قرار دهند و حق واسطهگری بگیرند و جیبشان را پر پول کنند، گفت: نه تنها شهر و محیط زیست که حتی مردم هم برای آنها اهمیتی ندارند.
شهردار شیراز با اشاره به اینکه مردم به امید اینکه این خلافسازیهای حتی خارج از طرح هادی روستا روزی وارد حریم شهر شود اقدام به این ساخت و سازها میکنند، تصریح کرد: سودجویان حاشیه شهر شیراز را مورد تاخت و تاز قرار دادهاند که عواقب سختی در انتظارشان خواهد بود.
پاکفطرت با بیان اینکه باید برنامهریزی کرد تا حاشیهنشینی در اطراف طرح مصوب و هادی روستا گسترش پیدا نکند از مردم خواست بدون اخذ پروانه اقدام به ساخت و ساز نکنند و در صورت تصمیم برای خرید ملک به ویژه ملک بدون سند از شهرداری استعلام کنند.
وی در این بازدید از افتتاح المان ورودی شرقی این شهر از سمت پلیس راه فسا و جهرم در آینده نزدیک خبرداد و اظهار داشت: زیباسازی ورودی شهر شیراز همراه با فضای سبز و نورپردازی در دستور کار شهرداری منطقه ۷ شیراز قرار دارد.
شهردار شیراز با اشاره به عرضه دام بدون رعایت موازین بهداشتی در حاشیه بزرگراه خلیج فارس و تأکید بر تملک املاک مورد مسیر در این بزرگراه، خاطرنشان کرد: باید همکاری مردم در این زمینه به نحوی باشد که حتی در صورت نبود مأموران شهرداری هیچگونه ذبح و فروش گوسفند و شتر در این نقاط انجام نشود و به شهردار منطقه نیز برای برچیدن کامل این نازیباییها توصیه و راهکارهایی ارائه شده است.
پاکفطرت تصریح کرد: انتظار میرود مدیریت بهداشت استان و شهرستان کنترل بیشتری بر کشتارهای بدون مجوز اعمال کند.
وی با بیان اینکه شکوفایی مناطق کمتربرخوردار اولویت شهرداری است، گفت: در سال گذشته ۸۵ میلیارد تومان اعتبار صرف پروژهها و برنامههای مختلف در منطقه ۷ شده است در صورتی که این منطقه تنها ۲۰ میلیارد تومان درآمد داشته است.
شهردار شیراز اظهار داشت: منطقه ۷ با داشتن آثار تاریخی متعدد یک منطقه ویژه است و در واقع شیراز کهن در ابتدا از این نقطه یعنی قصر ابونصر گسترش پیدا کرده و از این رو ضروری است با در نظر گرفتن ظرفیتهای ویژه این منطقه در مباحث گردشگری به توسعه آن توجه ویژه شود.
پاکفطرت پیگیری، اجرا و اتمام پروژههای امتداد بلوار تخت جمشید، بزرگراه مولوی، تکمیل تقاطع سه سطحی تخت جمشید ـ سرداران، فاز دوم بوستان نماز، فاز دوم بوستان شهروند و فرهنگسرای بزرگ شهروند، لولهگذاری آبهای سطحی، محرومیتزدایی، پیشگیری از زمینخواری و رونق محلهها را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: مباحث گردشگری از باغ دلگشا تا شمال دریاچه مهارلو و احیای ارتفاعات از مهمترین اولویتهای این منطقه است.
وی به پروژه بزرگ مشارکتی شهید دوران در خیابان شهید دوران (بریجستون) اشاره و عنوان کرد: اخیراً عملیات اجرایی این پروژه آغاز شده است و پروژه در حال خاکبرداری است.
شهردار شیراز این پروژه را یکی از بزرگترین پروژههای شهر شیراز که با مشارکت بخش خصوصی آغاز شده است دانست و بیان کرد: پروژه دیگر سرمایهگذاری در این منطقه مجتمع پروین اعتصامی است که اعتبار آن از منابع اوراق مشارکت تأمین شده و در بلوار پروین اعتصامی در مراحل نهایی اجرا قرار دارد.
پاکفطرت کاهش متخلفانه ساخت و سازها، پیشگیری از زمینخواری و سوء استفاده افراد در این زمینه را از مهمترین رویکردهای شهرداری برشمرد و عنوان کرد: شهرسازی صحیح بدین معنا است که با استفاده از دیدگاههای شهروندان و تفکر علمی موضوعات مربوط به توسعه شهر با نگاهی عدالت محور به سمت ارتقا هدایت شود.
امین جان درباره پروژه شهید دوران اطلاعی دارید ؟
در این مطلب به این پروژه اشاره شده :
http://shiraz1400.ir/?p=20611
امین جان
اگه امکان داره از بوستانهای نماز و شهروند گزارش تصویری در سایت گذاشته بشه و طرح توسعه شامل چه مواردی میشه ؟
در اولین فرصت حتما 🙂
خیلی جالبه که شهردار خودش به محور خلیج فارس میگه بزرگراه اما تو تابلوهای راهنمای شهری بلوار میبینیم.
بهتره که این تابلوها اصلاح بشن.آفرینش، دکترحسابی، میرزای شیرازی، چمران،مدرس،رحمت و….. حتی حسینی الهاشمی نمیدونم چه کسی تو سازمان ترافیک مسول طراحی تابلوهای شهری هست که واقعا اطلاعات کافی و دانش نداره کاش سایت خوبتون پیگیری میکرد.
جای شکرش باقیه که شهردار میدونه حاشیه بزرگراه خلیج فارس باید نورپردازی و درختکاری بشه .
ایمان جان یک بررسی ساده در مبحث مهندسی ترافیک اگر بکنید متوجه میشین که در استاندارد جهانی بزرگراه نباید پیاده رو داشته باشه و اصولا عبور عابر پیاده در آن ممنوع هست. ضمنا ساخت و ساز چه مسکونی، اداری، تجاری در حاشیه آنها ممنوع است مگر آنکه با یک رمپ خروجی از بزرگراه جدا شده و فاصله بگیرند. با این اوصاف تحت هیچ شرایطی نمیتوان به چمران، مدرس، رحمت و… که نام بردید لقب بزرگراه داد. تنها حسینی الهاشمی تا حدود زیادی شرایط یک بزرگراه را دارد
امیر کامیار عزیز در بحث بزرگراه عموما وجود عابر پیاده در حاشیه بزرگراه خللی ایجاد نمیکنه و زمانی چمران و رحمت و مدرس به یک بزرگراه کامل تبدیل میشوند که عبور عابر پیاده از دو سمت به وسیله پل یا زیرگذر عابر پیاده انجام شود، درواقع به جای عبور از سطح خیابان باید به صورت غیر هم سطح باشد. که البته با وجود پل های عابر پیاده در شهر شیراز، هنوز هم عده ای ترجیح میدن با نادیده گرفتن حقوق سواره ها از زیر پل عبور کنند که باعث تصادفات مرگبار شده است.
که البته در صورت اصلاح این موارد و چند مورد دیگر میتوان چمران، رحمت، مدرس، حسینی الهاشمی، میرزای شیرازی و دکتر حسابی را به طور قطع بزرگراه خطاب کرد.
من کامنتی اینجا گذاشتم مشکلی داشت که حذف شده؟
کامنت شما مشکلی نداشت امیر کامیار عزیز فقط از دیشب تا الان کامنت کسی تایید نشده بود.
بچه ها شهر تبریز با اینکه فقط یه شهره. دولت نزدیک به ۲۰۰ کارخونه برای این شهر احداث کرده و خبر رسیده ۷ کارخانه جدید هم میخوان برای تبریز بزنن که کاغذ سازی هم جز این ۷تاس.این تولیدی ها حق شهر های دیگه از جمله شیرازه که داره سر از شهر های اصفهان و تبریز در میاره. این درحالیه که بعضی شهر ها حتی یک تولیدی هم ندارن. اونا همیشه مینالن با اینکه بهشون میرسن ولی مسیولای ما خواب تشریف دارن. همه جوونای شیراز و شهر های دیگه بی رسیدگی دارن از کشور مهاجرت میکنن. فقط مشهد بخاطر مقدس بودنش!! تهران بخاطر پایتخت بودنش و اصفهان و تبریز به خاطر لابی و پارتی قوی و مردم مذهبی شون بهشون رسیدگی میشه. پس زودتر کارخونه هارو باید مسیولین اینجا بزنه تا جوونا برن سر کا و شهر راه بیوفته توی ورزش و تجارت و چیزای دیگه.
بهزاد عزیز طبق قوانین سایت این موارد را در بحث آزاد بیان کنید، در غیر این صورت تایید نخواهد شد.
با تشکر از شما. اگر واقع منظور بزرگراه و آزادراه (freeway, interstate,highway)باشه در کشورهای پیشرفته عابر پیاده حق عبور از حاشیه اون را نداره . پلیس حتا اگر ببینه بهشون گیر میده . این رو خودم از نزدیک در آن کشورها دیدم. ضمنا توقف خودروها یا پارک کردن در حاشیه بزرگراه کاملا ممنوع است. با این شرایط چطور میشه چمران و رحمت رو بزرگراه نامید؟ مگر اینکه قوانین و استانداردها در کشور ما بر حسب اجبار و شرایط جور دیگهای باشه.
صحبت شما کاملا درسته ولی این استاندارد مربوط میشه به بزرگو آزاد راه های بین شهری که استانداردش با بزرگراه های درون شهری متفاوت است. طبق استاندارد بین المللی، باید برای بزرگراه های درون شهری برای عبور عابر پیاده به صورت غیر همسطح تلاش شود، چرا که اولویت اول امنیت عابرین پیادست.
تفاوت بزرگراه و آزادراه:
بزرگراه معبری است دوطرفه و دارای حفاظ میانی با تقاطعهای نامحدود و تقاطعهای همسطح محدود و همچنین کنترل دسترسی که عملکرد اصلی آن برقراری ارتباط سریع بین مناطق و نواحی عمده شهری است. بر پایهٔ تعریف مرکز آمار ایران بزرگراه «راهی است حداقل با چهار خط که مسیر رفت و برگشت آن به طور فیزیکی از یکدیگر مجزا و تقاطعهای آن میتواند به صورت همسطح باشد.»بزرگراه راهی است که خطوط رفت و برگشت آن جدا از یکدیگر باشند و معمولاً در درون شهرها ساخته میشود و گاه اجباراً دارای تقاطعهای همسطح، میدانها و چراغ راهنمایی نیز هستند.بزرگراهها، به منظور کاهش ترافیک طراحی میشوند. به مجموعهٔ بزرگراههای بههمپیوسته، «سامانه بزرگراهی» یا «شبکه بزرگراهی» میگویند.
تفاوت بزرگراه با آزادراه در این است که آزادراه هیچگونه تقاطع همسطحی ندارد و ورود و خروج از آن محدود میباشد و معمولاً در خارج از شهرها ساخته میشود.برخلاف بزرگراه، آزادراهها عاری از تقاطعهای همسطح، محل گذر خط آهن و خطوط عابر پیاده به طور همسطح هستند.
اگر ملاک رو تعریف مرکز آمار ایران قرار بدیم پس بلوارهأیی مانند امیرکبیر، مطهری، فرهنگ شهر، و … میتوانند در این تعریف قرار بگیرند و به آنها بزرگراه گفته شود
صحبتای شما رو قبول دارم.شیراز بزرگراه نداره.رحمت مطهری و چمران مدرس ..بلوار هستن اونم ازنوع دیمی و غیراستاندارد وبسیارخطرناک !! جالبه طبق آمارپلیس، میزان مرگ و میر عابران و تصادفات دراین بلوارها بسیاربالاترازشهرهای دیگه هست.بطورمثال بلوارامیرکبیر از ابتداتا انتهاش هیچ نظم و قاعده ای دیده نمیشه.نه پل عابرپیاده ،نه خط کشی خیابون،نه سرعت گیر و.. نه مشخصات خیابون داره ،نه بلوار نه بزرگراه نه کمربندی!باید یه اسم جدید واسش پیداکرد!!
امیر کامیار جان کامنت شما بله در مورد بزرگراهای بین شهری درسته.بزرگراه درون شهری
Express way بهش میگن و در تابلوهام با علامت Exp نمایش داده میشن. و میتونه در حاشیه واحد تجاری داشته باشه به شرط اینکه خودروها توقف نداشته باشن و بین پیاده رو و سواره رو موانع داشته باشه مثل بزرگراه رسالت و ارتش تهران که حاشیه تجاری داره.
و بزرگراه شهری میتونه دوربرگردان داشته باشه مثل بزرگراه های چمران و صیاد شیرازی و ارتش تهران.
و در نتیجه چمران هم با ایچاد پارکینگ میتونه بزرگراه بشه و همینجور میرزای شیرازی باید پلیس جلو توقف خودرو هارو بگیره که جا بیوفته چرا که درصدی از ترافیک شیراز بخاطر همین توقف خودروهاست.
رحمت و مطهری و مدرس و رسول اعظم هم که خطوط کندرو هم دارن خیلی راحت میشه بزرگراهشون کرد با ایجاد موانع در مرز بین عابر و سواره و ایجاد پل عابر و تقاطع های غیر همسطح بیشتر که نتیجش روانی ترافیکه.
از آقا مهدی مدیر سایت یخاطر جواب هاشون و راهنماییشون صمیمانه تشکر میکنم.