برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شیراز به قیمت امروز بیش از یک هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.
به گزارش شیراز۱۴۰۰، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در گفت و گو با «خبرجنوب» با اعلام این مطلب گفت: یکی از اقدامات مهمی که از چند سال قبل در حوزه حمل ونقل آغاز شده و هنوز هم ادامه دارد تدوین طرح جامع حمل و نقل است که هنوز هم به سرانجام نرسیده و در مراحل تأیید است.
مسعود طهماسبی در خصوص تعیین نرخ نیز افزود: مدیریت نرخ گذاری اتوبوس باید متناسب با سیاست حمل و نقلی و عدالت اجتماعی در توزیع خدمات باشد و اگر امروز این سئوال وجود دارد که با این همه سرمایه گذاری چرا هم خدمات گیرنده و هم راننده ناراحت هستند یکی از دلایل آن نبود طرح جامع و تحقیق مناسب در این حوزه است که با تصویب طرح جامع این مشکل هم برطرف می شود.
وی با اشاره به این که از پژوهشکده حمل و نقل که با همکاری شهرداری در شیراز ایجاد شده بود تنها یک تابلو برجا مانده است ادامه داد: در این راستا از سال ۹۳ قرارداد طرح منعقد و مشاور فعالیت خود را آغاز کرد و سال ۹۷ و ۹۸ به شورای عالی ترافیک رفت که چون مطالعات مرتبط نبود رد شد، تا بهمن ماه سال قبل که کار از نو شروع شد و توانستیم مصوبه مرحله اول طرح جامع را بگیریم و مرحله دوم هم در حال پیگیری است.
وی اظهار داشت: اگر طرح جامع حمل و نقل مصوب شود تمامی طرحهای جانبی نظیر یکپارچه سازی ناوگان حمل و نقل نیز قابلیت اجرا دارد و همه موارد تعیین تکلیف می شود.
طهماسبی در خصوص وضعیت اتوبوس های شهر شیراز هم گفت: در حال حاضر از نظر تعداد اتوبوس به تناسب جمعیت اتوبوس نیاز نداریم و تعداد اتوبوس ها برابر استاندارد است اما از نظر کیفیت خیر و هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: بر طبق قانون اتوبوس های شهری گازوئیل سوز بالای ۱۰ سال و اتوبوس های گازسوز بالای ۱۲ سال فرسوده هستند.
وی اظهار داشت: بر طبق این تعریف در حال حاضر ۲۵۶ دستگاه اتوبوس فرسوده در شیراز حضور دارند که باید نوسازی یا بازسازی شوند که برای نوسازی آن ها و خرید اتوبوس جدید به قیمت امروز بیش از یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
معاون شهردار شیراز در حوزه حمل و نقل گفت: اگر بخواهیم طبق شاخص های حمل و نقل در برنامه ۵ ساله عمل کنیم تنها برای سال آینده به بیش از ۷۲۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است تا پاسخگوی مردم باشیم که این فقط در حوزه حمل و نقل عمومی و جدای از تاکسی هاست.
وی با اشاره به فعالیت بیش از ۴۷ هزار تاکسی در انواع مختلف، اینترنتی ،تلفنی ،فرودگاه و پایانه های مسافربری در شیراز گفت: از این تعداد تاکسی قریب به ده هزار دستگاه تاکسی زرد عمومی است که از این تعداد هم تنها ۷۵۰۰ دستگاه فعال هستند و مابقی از رده خارج شدند و ۶۷ درصد از ناوگان تاکسیرانی امروز فرسوده است.
طهماسبی گفت: با توجه به این که تاکسی ها شخصی هستند در این مدت ما راه های مختلفی را برای نوسازی در نظر گرفتیم از جمله تفاهم نامه با پست بانک برای ارائه تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی که مورد استقبال قرار نگرفت و تنها کمتر از ۲۰۰ نفر برای دریافت آن اعلام آمادگی کردند.
وی ادامه داد: همچنین در همین راستا مصوبه ای برای نوسازی هزار تاکسی را از شورا دریافت کردیم که قرار شد که به این تاکسی ها تسهیلات بانکی ارائه شود که سود آن چهار درصد است و هر چقدر سود بیشتر از این بود را شهرداری متقبل می شود که در این زمینه در حال رایزنی هستیم اما هنوز موفق به اجرای این مصوبه نشدیم.
طهماسبی افزود: در این راستا انتظار داریم بانک ها کمک کنند تا این بودجه محقق شود و باید این نکته مد نظر قرار گیرد که تنها با صد میلیون تومان تسهیلات به تاکسی ها یک نفر صاحب شغل می شود این در حالی است که گاه برای ایجاد یک شغل میلیاردها تومان باید هزینه شود و وقتی می گوییم ده هزار شغل و درآمدزایی برای ده هزار خانواده جا دارد تلاش کنیم تا این تسهیلات هر چه سریع تر محقق شود.
۶۷درصد تاکسیهای شیراز فرسوده هستند
- ارسال توسط : شیراز۱۴۰۰
- 571 بازدید
- بدون دیدگاه