3:28:26تاریخ : یکشنبه, ۱۷ فروردین , ۱۴۰۴ Sunday, 6 April , 2025

آخرین اخبار

وضعیت عجیب پروژه بزرگراه اتصال صدرا به شیراز فجرسپاسی به لیگ برتر نزدیک‌تر شد بزرگترین اقامتگاه همراه بیمار جنوب کشور در شیراز افتتاح می‌شود ممنوعیت تردد خودروهای فاقد معاینه فنی در مناطق مرکزی شیراز از ۲۰ فروردین‌ ۴۰ کشته در تصادف های جاده ای فارس ساخت پل چپگرد، جایگزین طرح شکست خورده تقاطع زیباشهر می شود قیمت طلا، سکه و ارز در بازار شیراز/ ۱۶ فروردین ۱۴۰۴ دستگیری ۳۲۰ سارق خودرو در نوروز امسال تحویل قطعه سنگ پیدا شده از تخت جمشید به میراث فرهنگی فارس افزایش ۱۴ درصدی تردد خودرو طی ایام نوروز در فارس سقوط نیسان از ارتفاعات کوه‌های دوان کازرون با ۲ مصدوم و یک جانباخته تخت جمشید رکورددار ماند فارس رتبه نخست کشوری اسکان مهمانان نوروزی در مدارس اسکان نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر در کمپ‌های نوروزی شهرداری شیراز 📸: مهار آتش‌سوزی گسترده در کارخانه بسته‌بندی عسل در شهرک صنعتی شیراز ۸ مصدوم در برخورد دو خودرو سواری در آزادراه شیراز – اصفهان قیمت طلا، سکه و ارز در بازار شیراز/ ۱۵ فروردین ۱۴۰۴ زلزله ۴/۴ ریشتری داریان فارس را لرزاند بازدید نزدیک به نیم میلیون نفر از تخت جمشید غرق‌شدن جوان ۲۵ ساله در رودخانه قره‌آغاج

43

پروژه پل زندگی چمران و چند پرسش

  • کد خبر : 42745
  • 15 مرداد 1399 - 12:32

امین آل شمس؛ سایت خبری تحلیلی شیراز۱۴۰۰: یکی از رویه های نادرست این سالهای شیراز دنباله رو بودن این شهر تاریخی از دیگر کلانشهر کشور، بجای داشتن طرح و ایده بومی از خود بوده است، این موضوع در زیباسازی شهری نیز بارها به چشم آمده که نمونه بارز آن المانهای نوروزی است که پس از اجرای پرقدرت در مشهد، تهران و اصفهان، شیراز هم تصمیم به اجرا گرفت که البته هیچگاه به قدرت و کیفیت این ۳ شهر نرسید.

نمونه بعدی آن پل طبیعت تهران بود که به دلیل زیبایی چشمگیر و جانمایی مناسب به نمادی جدید برای تهران تبدیل شد و مسوولان شهر شیراز بدون آنکه بینشی در حد ساخت و اجرای این پل در بین آنها وجود داشته باشد، تصمیم گرفتند نام پل عابرپیاده ای که در ورودی غربی این کلانشهر ساخته شده بود را به یکباره به پل طبیعت تغییر دهد، تا شیراز در داشتن پل طبیعت، از تهران عقب نیفتند! اما این کجا و آن کجا!

در سال ۹۲ که طرحهای ۳ بعدی طرح ورودی غربی شیراز توسط شیراز۱۴۰۰ منتشر شد، با تکیه بر سوابق شهرداری در اجرای طرحهای اینچنینی تقریبا مطمین بودیم که هرگز طرح نهایی شبیه آنچه طراحی شده نخواهد شد. طرحی که قرار بود ۲ ساله تکمیل شود، در سال ۹۶ بصورت نصفه نیمه توسط شهردار وقت شیراز علیرضا پاک فطرت افتتاح شد!
طرحی که در آن نه از آبشار طراحی شده خبری بود، نه از فضای سبزی که قرار بود باشد و نه نورپردازی و هیچ چیز دیگری! مشخص نشد ۵ سال به چه دلیل کوه تراشیده شد و میلیاردها تومان بر باد رفت تا شیراز یک پل سیمانی و یک کوه تراش خورده زشت داشته باشد با نام طبیعت!

 

طرح اولیه المان غربی شیراز

طرحی که در نهایت اجرا شد!

نکته جالب اینکه تیم جدید شهرداری در طول ۳ سال حضور خود تاکنون اقدام به تکمیل و بهره برداری نهایی از این طرح نکرده تا یک پروژه نصفه نیمه دیگر تقدیم شهروندان شود. موضوع دیگر آنکه سمت دیگر این پل که پارک چنارراهدار قرار گرفته، توسط اداره آب مورد بحث بوده و حکم تخریب بخشی از سازه پارک که در مسیر رودخانه فصلی قرار گرفته، صادر شده است.

با توصیف این وضعیت، شهرداری شیراز به سراغ اجرای طرحی مشابه در بلوار چمران رفته، طرحی که در ابتدا پل طبیعت(!) نام داشت اما نام آن به پل زندگی تغییر یافت که احتمالا به این دلیل بوده تا از سایه بزرگی و عظمت طرح پل طبیعت تهران خارج شود.

پل طبیعت تهران

در این بین درباره اجرای این طرح چند پرسش مطرح می شود با تاکید بر این موضوع که ساخت هر سازه زیبا و اصولی که به گردشگری و توسعه شیراز کمک کند قطعا مورد حمایت شیراز۱۴۰۰ و تمام شهروندان دلسوز شیراز خواهد بود:

 

۱- به چه دلیل شهرداری از تکمیل پروژه المان ورودی غرب شیراز سر باز می زند و اکنون به دنبال اجرای پروژه ای مشابه در نقطه ای دیگر است؟ آیا بهتر نبود ابتدا طرح موجود کامل می شد و بعد به سراغ طرحی دیگر می رفتیم؟

۲- با توجه به اینکه حدود یک سال به پایان کار شورای فعلی باقی مانده و بر اساس تجربه نتیجه انتخابات مجلس، به احتمال قریب به یقین شورای بعدی نیز در اختیار طیف اصولگرا خواهد بود، چه تضمینی وجود دارد که هم مراحل شروع این پروژه از برگزاری مسابقه طراحی گرفته تا انتخاب پیمانکار و اجرای کار به همین دوره شهرداری برسد و در نهایت و در صورت شروع پروژه، در صورتیکه شورای بعدی شهردار دیگری با فکری متفاوت با شهردار فعلی انتخاب کند، پروژه پل زندگی به سرنوشت پل طبیعت در ورودی غربی دچار نشود؟

۳- همانگونه که اشاره شد اداره آب حکم تخریب بخشی از پارک چنارراهدار را گرفته که طبق گفته شهردار شیراز مهندس اسکندرپور، اتفاق مشابه برای جزیره مصنوعی چمران رخ داده و این طرح که با صرف هزینه از جیب شهروندان احداث شده باید تخریب شود، با توجه به گذر پل طبیعت از روی رودخانه خشک، امیدواریم طراحی به گونه ای باشد که پس از ساخت حکم تخریب آن صادر نشود!

۴- با توجه به جانمایی اولیه پل زندگی که یک سمت آن به پیاده راه سلامت چمران و سمت دیگر به باغهای چمران می رسد، آیا پیش بینی لازم درباره حجم جمعیتی که پس از تکمیل این طرح در منطقه حاضر می شوند، شده است؟ دو طرف پل طبیعت تهران دو بوستان بزرگ شهری قرار دارد که براحتی میزبان بازدیدکنندگان است، آیا حضور جمعیت در بخش باغ های جمران که البته بایستی به صورت بوستانی عمومی درآید به محیط تقریبا دست نخورده باغهای چمران آسیب نمیزند؟

محل احتمالی اجرای پل زندگی شیراز

۵- هزینه ساخت پل طبیعت تهران که در سال ۹۳ به بهرداری رسید حدود ۴۴ میلیارد تومان بود، آیا شهرداری در وضعیت فعلی مالی خود و با توجه به قیمت روزافزون مصالح قادر به تامین ساخت سازه پل زندگی در مدت زمان مشخص است تا این طرح در مدت زمان کوتاهی به بهره برداری برسد و یا قرار است ساخت آن مانند دیگر طرحها چند برابر زمان اولیه زمان ببرد؟

telegram
لینک کوتاه : https://shiraz1400.ir/?p=42745

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. این پل اصلا اجرا نمی شه مطمئن باشید هدف تیم پیشنهاد دهنده حیف و میل و دزدی بودجه شهرداری هست نه چیز دیگر

  2. ببینید این شهرداری محترم نمیتونه یک المان رو تکمیل کنه اصلا آینده نگری تو این شهر بی فایدست

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.