سایت خبری – تحلیلی شیراز۱۴۰۰: یکی از مشکلات مهم و زیرساختی کلانشهر شیراز آسفالت معابر است که در تمامی مسیرهای اصلی و فرعی با مشکلات مهمی در این زمینه روبرو هستند. با کمی دقت در هنگام رانندگی متوجه می شوید تقریبا در هیچ کدام از مسیرها قادر نخواهید بود که چند کیلومتر بدون دست انداز و مشکل در مسیری مستقیم حرکت کنید.
عدم زیرسازی مناسب، بی توجهی به نوسازی روکش آسفالت، حفاری دستگاه های خدمات رسان و کیفیت پایین آسفالت های اجرا شده را می توان از مهمترین دلایل این معضل برشمرد.
بزرگترین کارخانه تولید آسفالت کشور هم دردی دوا نکرد
مجهزترین کارخانه تولید آسفالت کشور با ظرفیت تولید ۲۴۰ تن آسفالت در ساعت، در زمینی به مساحت یک هکتار در شهریور سال ۹۶ به بهره برداری رسید. به گفته علیرضا پاک فطرت شهردار وقت شیراز محصولات تولیدی این کارخانه شامل آسفالت پلیمری، آسفالت نانو، آسفالت رنگی و تراشههای آسفالت شهری و پودر لاستیک آسفالت است.
همچینین این کارخانه که از استاندار سبز اروپا بهره مند است دارای چهار هزار قطعه و مجهز به ۶ مخزن ذخیره قیر استاندارد بوده و توان نگهداری ۳۳۰ تن آسفالت تولیدی را در سیلوهای خود دارد و به خاطر قرار گرفتن این کارخانه در کنار یکی از بزرگترین کارخانههای شن و ماسه، هزینه تولید آسفالت ۵۰ درصد کاهش مییابد.
اما با افتتاح این طرح، انتظارات درباره بهسازی آسفالت معابر شیراز برآورده نشد تا اینکه در اردیبهشت سال ۹۷ معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز از ایجاد نهضت آسفالت در شیراز به دستور شهردار این کلانشهر خبر داد، اما باز هم اتفاق ملموسی در این رابطه رخ نداد و بسیاری از معابر این کلانشهر تا هنگام تنظیم این گزارش همچنان وضعیت نامناسبی را در زمینه آسفالت تجربه می کند و در استقبال از نوروز هم بجز چند بهسازی جزیی و روکش چند خیابان هیچکدام از معابر اصلی شامل بزرگراه ها و بلوار آسفالت جدیدی را تجربه نکردند.
محدودیت منابع مالی برای خرید قیر سدی در برابر انجام آسفالت؟
در خرداد ماه سال ۹۷ کریم شکوهیان رییس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شیراز از تخصیص بودجهی ۴۵ میلیاردی پیشبینی شده برای آسفالت معابر کلانشهر شیراز خبر داد که به علت محدودیت منابع مالی برای خرید قیر، در طول سال با اولویت بندی اقدام به تهیه قیر و تولید آسفالت مورد نیاز برای ترمیم و بهسازی معابر شهری می شود.
همین موضوع نشان می دهد که علاوه بر مشکلاتی که در ابتدا به آنها اشاره شد گران شدن قیمت قیر و مشکل مالی در تامین آن دلیل دیگری بر عدم بهسازی آسفالت معابر است که البته شهرداری می بایست با تخصیص بودجه این معضل را رفع کند.
فروردین ۹۸، بازهم وعده ای دیگر!
درحالیکه وعده نهضت آسفالت در سال ۹۷ به سرانجام نرسید، معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز ترمیم، لکه گیری، تراش و بهسازی خیابانها و معابر شهری را در اولویت اقدامات عمرانی اعلام کرد. مهندس آرگیو در گفت و گو با روزنامه تماشا با بیان اینکه در بارش های اخیر و راه افتادن سیلاب در خیابان ها شهر آسفالت بسیاری از خیابانها دچار آسیب و خسارت گردید، اظهار کرد: در برخی از نقاط شهر چاله هایی در معابر ایجاد گردیده که نیاز به ترمیم دارد اما به دلیل وجود شرایط جوی و بارندگی ها نمی توانیم عملیات آسفالت و بهسازی را انجام دهیم به همین دلیل منتظر مساعد شدن شرایط جوی هستیم.
اکنون باید منتظر ماند و دید که آیا کلانشهر شیراز به عنوان نگین گردشگری ایران در آینده شاهد معابری با آسفالت مناسب و مسیر بدون دست انداز و چاله خواهیم بود یا خیر!
باز هم هیچ اتفاقی نمی افته
امروز که این پیام رو میدم ۲۶ اردیبهشت ۹۸ هست.
دستشون درد نکنه! اومدن و ضلع غربی-شرقی بلوار چمران رو تراش و آسفالت کردند. ولی تا سر محمودیه، خیلی از جاهایی که اصلا نیاز به بهسازی نداشته را آسفالت کردند. ولی از آنجا به بعد به یکباره میزان بهسازی بسیار کم شده تاجایی که یک سری از جاهایی که کاملا نیاز به تراش و بهسازی داشته(مثل ۵۰۰ متر بعد از تقاطع شاهد در لاین سبقت یا روبروی بیمارستان MRI و …) را ردکردند و رفتند.
یکی دیگه از معبرها، کمربندی شیراز حدفاصل سر شهامت تا پل حسینی الهاشمی بوده است. اینجا رانیز لاین جنوب به شمال رابهسازی نموده اند که باز خدا قوت. ولی بعضا یه چند نقطه اش را ول کردند و لاین شمال به جنوب بخصوص قبل از پل حسن آباد وضع بسیار نامطلوبی دارد.
خوب اگه هدفتون واقعا رفع مشکلات شهر هست، لطفا این کار را درست انجام دهید تا مردم هم ازتون راضی باشند نه فقط نشون بدیم که داریم کار می کنیم!
لطفا رسیدگی کنید.