تاریخ : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳ Friday, 22 November , 2024

آخرین اخبار

ساخت همزمان ۴ خط مترو در شیراز 🎥: پیشرفت ۸۵ درصدی زیرگذر گویم گلسنگ و حفاری کوه رحمت برای تخت جمشید خطرناک تر است یا کنسرت؟ 🎥: آخرین روند ساخت زیرگذر گویم 🎥: ساخت بزرگترین پارک آبی کشور در شیراز 🎥: ساخت بزرگترین آکواریوم کشور در شیراز کمبود زمین مسکن ملی در صدرا ساخت ۶ شهرک جدید مسکونی در فارس 🎥: آخرین وضعیت احداث دوربرگردان اردی‌بهشت شیراز – تیر ۱۴۰۳ ثبت ملی ۹ درخت کهنسال در فارس حافظیه همچنان در صدر پربازدیدترین جاذبه تاریخی کشور در نوروز پیروزی تیم بسکتبال لیموندیس شیراز برابر تیم مس رفسنجان دو کشته و سه مصدوم در برخورد کامیون با خودرو سواری 🎥: مرگ ۸ نفر بر اثر گازگرفتگی در فارس 📸 افتتاح باند جنوبی بزرگراه کوهسار و سپس تعطیلی آن! فجرسپاسی برابر نفت مسجد سلیمان شد 📸 برداشت گل نرگس از بزرگترین نرگس زار دیم کشور شکست تیم لیموندیس شیراز مقابل نماینده آبادان 🎥 معرفی پروژه پارک آبی شیراز 🎥 ادامه روند ساخت بزرگراه شرق شیراز

18

توسعه مسیر حرکت دوچرخه در شیراز/ بخشی از عفیف‌آباد پیاده راه می‌شود

  • کد خبر : 38723
  • 19 دی 1397 - 13:53

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با تاکید براینکه دوچرخه به عنوان یک مد حمل و نقلی آسان، مطمئن و سالم مد نظر مدیریت شهری قرار دارد، توسعه مسیرهای ویژه حرکت دوچرخه در شیراز را یکی از برنامه‌های دارای اولویت شهرداری در مسیر تحقق شهر انسان محور اعلام کرد.

به گزارش شیراز۱۴۰۰، مجتبی زوربخش در گفت و گو با ایسنا منطقه فارس و در پاسخ به انتقادات مطرح در طراحی و ایجاد محور حرکت دوچرخه در بخشی از خیابان‌های مرکزی شیراز، تصریح کرد که این طرح کاملا کارشناسی بوده و براساس قوانین و مقررات موجود و با توجه به لزوم ایجاد یک مد جدید حمل و نقلی در مسیرهای کوتاه و با هدف ممانعت از افزایش مشکلات مختلف کلانشهر شیراز براساس افزایش و گسترش حجم و ابعاد ترافیک، اندیشیده و اجرایی شده است.

او با تصریح اینکه شهرها برای انسان‌ها ایجاد شده نه برای خودرو، تاکید کرد که براساس قانون، انسان و اقدامات انسان محور در شهرها، بر هر اقدامی اولویت دارد، گفت:  اجرای محور ویژه حرکت دوچرخه در بخشی از خیابان‌های شیراز نظیر ملاصدرا، عفیف آباد و رحمت آباد دقیقا براساس ضوابط و قانونی بوده است.

زوربخش با یادآوری اینکه براساس قانون در خیابان‌های یکطرفه، تنها اجازه توقف خودرو در یک سمت از خیابان امکان پذیر است، گفت: در خیابان‌های یک طرفه تنها در سمت راست امکان پارک خودرو وجود دارد .

وی با بیان اینکه به هراندازه که واحد پارک ایجاد کنیم، خودرو برای پارک وجود خواهد داشت و این امر بر حجم و معضلات ترافیک می‌افزاید، گفت: در محوری که مسیر دوچرخه ایجاد کرده‌ایم، حذف واحدهای پارک قانونی بوده و البته مراکزی نظیر بیمارستان یا سایر مراکز عمومی را مد نظر قرار داده‌ایم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با اشاره به اینکه در معبر شهری که یک معبر عمومی است مسیر دوچرخه سواری ایجاد شده است، گفت: این مهم در راستای تحقق شهر انسان محور انجام شده است .

زوربخش همچنین با بیان اینکه در این مسیر هیچ یک از مبادی ورودی کوچه و خیابان‌های منشعب مسدود نشده است، گفت: تنها با رنگ‌آمیزی، به رانندگان هشدار داده‌ایم که باید برای ورود به خیابان از مسیر عبور دوچرخه بگذرند، لذا با احتیاط کامل وارد خیابان اصلی شوند؛ ورودی هیچ یک از کوچه‌ها با جداکننده مسدود نشده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز به دلایل حذف پارکینگ در محورهای پرتردد مانند عفیف آباد هم اشاره و اضافه کرد: به هر میزان که پارکینگ ساخته شود به همان انداره هم گنجایش بار ایجاد می‌شود، لذا اگر بنا است که در شهر تحولاتی از نوع نشاط و سرزندگی ایجاد شود باید براساس استانداردهای مصوب و بهره‌گیری از شهرهای موفق در این باره به سمت حذف پارکینگ‌ها برویم .

زوربخش همچنین به نگرانی برخی کسبه محور عفیف آباد هم اشاره کرد و به آنها اطمینان داد که اگر صبور باشند و با شهرداری همکاری کنند، قطعا شاهد رونق اقتصادی واحدهای تجاری خواهند بود، چرا که دوچرخه سوار و عابر پیاده توجه بیشتری به کاربری‌های تجاری دارند تا سرنشینان خودروهای در حال حرکت .

وی همچنین خاطرنشان کرد: به دلیل وجود محدودیت‌هایی، بخش‌هایی از این محور به سمت پیاده رو هدایت شده که البته بر اساس ضوابط این اقدام اجرایی شده است .

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز اظهار کرد: در ابتدای راه قرار داریم و با گذشت زمان و فرهنگسازی شاهد حرکت عابر پیاده و دوچرخه سوار در لاین‌ها و کریدورهای مربوط به خود خواهیم بود .

زوربخش ادامه داد: در راستای اجرای طرح پیاده راه در خیابان عفیف آباد نیز پیمانکار توسط شهرداری منطقه یک انتخاب شده و در آینده‌ای نزدیک عملیات اجرایی آن برای تغییر عرض خیابان و در واقع تعریض این مسیر آغاز خواهد شد و در طرح بهسازی آینده این معبر نیز مسیر دوچرخه پیش‌بینی شده است .

وی همچنین در خصوص مسیر برگشت دوچرخه خاطرنشان کرد: کف مطلق مسیر دوچرخه بر اساس استاندارد ۷۵ سانتی متر است که با لحاظ حاشیه‌های ایمن تا یک متر هم محاسبه می‌شود اما اینکه یک باند را اجرا کنیم و مسیر برگشت را از سمتی دیگر پیش‌بینی کنیم از جذابیت مطلوبیت مسیر دوچرخه می‌کاهد .

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با تصریح بر اینکه ایجاد مسیر دوچرخه براساس عدالت اجتماعی است، در پاسخ به وجود محدودیت استفاده از این مسیر برای زنان گفت: شاید این مسئله ناهنجاری‌هایی هم داشته باشد اما هدف ما ایجاد زیرساخت و جایگزینی دوچرخه به جای خودرو است.

به گزارش ایسنا، جمعی از کسبه و شهروندان ساکن در محدوده خیابان‌هایی که بخشی از آنها به مسیر تردد دوچرخه سواران اختصاص یافته، نسبت به این موضوع انتقاد و گلایه داشته و معتقد هستند که این امر بر تردد و کسب و زندگی آنان تاثیری مثبت نخواهد داشت.

telegram
لینک کوتاه : https://shiraz1400.ir/?p=38723

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.